fbpx

Hajtott tengely a Kaweco Radium 250 és 255 pótkocsikon

Írta: Farkas Imre - 2024 március 01.

A Kaweco, az elmúlt évek szélsőséges időjárási viszonyaira reagálva, a Radium 250 és 255 silószállító pótkocsikat mechanikusan hajtott kerekekkel kínálja.

Hajtott tengelyek

A pótkocsik lényeges eleme a keréktengely. Ezeknek nagy teherbírásúaknak kell lenniük, és ki kell bírniuk magas csúcsterheléseket is. E kritériumok alapján a Kaweco, a Kessler mechanikus hajtású keréktengelyeit választotta. A gyártó tengelyeinek statikus teherbírása 30,58 tonna. A mechanikus hajtást egyszerűen azért választották, mert ez teszi lehetővé a legnagyobb teljesítmény átadását a kocsi kerekeinek.

Kessler hajtott tengely
Kessler mechanikus hajtású tengely segít a bajban
(fotó: https://www.kaweco.com/en/nieuws/)

A hajtáslánc a traktor TLT-jénél kezdődik, majd csatlakozik a 2-fokozatú sebességváltóhoz. Amikor a tengelykapcsoló ki van kapcsolva és a TLT ki van kapcsolva, vezetés közben lehet alacsony vagy magasabb fokozatot kapcsolni. Az alacsony-magas mellett lehet 540 vagy 1000 TLT fordulatszám. Így összesen négy különböző üzemmód lehetséges:

– 540 alacsony (2,6 km/h)

– 540 magas (6,9 km/h)

– 1000 alacsony (4,8 km/h)

– 1000 magas (12,7 km/h)

A magas-alacsony fokozaton kívül lehetőség van előre és hátramenet között is váltani. A sebességváltóból a kapcsolható főtengelykapcsoló a kardántengelyt az első tengelyre hajtja be vagy ki. Az első tengelyben van egy második sebességváltó, amely csökkenti a sebességet és növeli a nyomatékot. Az első és a hátsó tengely ezután ismét kardántengellyel van összekötve. A Radium hajtott tengelyes változata csak Radium 250-en vagy 255-ön érhető el.

Kaweco Radium pótkocsi
A hátsó tengely kényszerkormányzott, ez rendkívül manőverezhetővé teszi a kocsit
(fotó: https://www.kaweco.com/en/nieuws/)

Tengelyfelfüggesztés, kormányzás

Egy másik fontos szempont a tengelyfelfüggesztés. Ez nagymértékben meghatározza a talajhoz való alkalmazkodást, és ezáltal a gumiabroncsok tapadását is. Mérnöki részlegük erre a célra saját tengelyfelfüggesztést fejlesztett ki. Itt a tengely egyetlen központosított pont körül forog. Ez a felfüggesztés nagy lengéscsillapítóval rendelkezik, és magas terhelés nélkül könnyen alkalmazkodik a talajhoz. Részben emiatt ez a felfüggesztés a legmegfelelőbb hajtott tengelyű silókocsihoz. A hátsó tengely kényszerkormányzott, ez rendkívül manőverezhetővé teszi a kocsit.

Kaweco Radium pótkocsi
fontos szempont a tengelyfelfüggesztés
(fotó: https://www.kaweco.com/en/nieuws/)

Kiegészítő hajtáslánc

Az „S” változat esetén (adagolókkal) egy további tengelykapcsolós hajtáslánc is elérhető. Ezzel a tengelykapcsolóval az alsó lánc és az adagológörgők bármilyen helyzetben bekapcsolhatók, a tengelyek hajtásával, vagy anélkül. A nagyméretű, szabadonfutós, bütykös tengelykapcsoló védelmet nyújt a teljes hajtáslánc túlterhelése ellen.