Gumiabroncsnyomás-szabályozás pótkocsikon – terepen és közúton is

Írta: Farkas Imre - 2025 október 31.

A mezőgazdasági szállítópótkocsiknál ma már nemcsak a teherbírás és a tartósság számít: a talajkímélő működés legalább ennyire lényeges. A HM Trailers fejlesztése a gumiabroncsnyomás-szabályozás terén új szintre emeli a hatékonyságot és a kényelmet. A vállalat által kínált központi abroncsnyomás-szabályozó (CTI – Central Tyre Inflation) rendszerek lehetővé teszik, hogy a gumiabroncsok nyomása menet közben, egyetlen gombnyomással módosítható legyen – így a traktorosnak nem kell kompromisszumot kötnie a szántóföldi és közúti használat között.

A talajkímélés és a gördülési hatékonyság szolgálatában

A modern mezőgazdasági pótkocsik gyakran drága, nagy térfogatú abroncsokkal kerülnek piacra, amelyek célja a talajtömörödés csökkentése. Mindez azonban elveszíti hatékonyságát, ha a gumiabroncsnyomás fix értéken marad. A HM Trailers rendszere pontosan ezt a problémát orvosolja: a nyomás automatikusan változtatható a haladási sebesség függvényében, így alacsony nyomás mellett minimális a talajterhelés a szántóföldön, míg magasabb nyomáson biztonságos és takarékos a közúti haladás.

Az új megoldás legnagyobb előnye, hogy a teljes nyomásváltás alig 15 másodpercet vesz igénybe, ráadásul menet közben is végrehajtható – ez korábbi rendszereknél gyakori hiányosság volt. Az abroncsnyomás optimalizálásával nemcsak a talajkímélés javul, hanem csökken a gördülési ellenállás, a gumikopás és az üzemanyag-fogyasztás is.

CTI – Central Tyre Inflation
Az új megoldás legnagyobb előnye, hogy a teljes nyomásváltás alig 15 másodpercet vesz igénybe, ráadásul menet közben is végrehajtható (fotó: hmtrailers.co.uk)

Twin Line és Single Line rendszerek

A HM Trailers kétféle technikai megoldást kínál: a Twin Line és a Single Line rendszert. Mindkettő esetében a levegővezetékek az agycsövön belül futnak, ami megvédi azokat a külső sérülésektől. A Twin Line rendszerben a felnihez beépített szelepek csak a nyomásváltás idején nyitnak, így a pótkocsi álló helyzetében vagy a vezeték sérülése esetén a gumik nem veszítik el a nyomásukat. Ez a megoldás nagyobb biztonságot és hosszabb élettartamot jelent a rendszer számára.

A Single Line változat költséghatékonyabb megoldás, de folyamatosan nyomás alatt tartja a csővezetékeket. Ilyenkor a felninél található golyóscsapos szelepeket kézzel kell zárni, ha a rendszer nincs használatban, hogy elkerülhető legyen a lassú leeresztés.

Digitális és analóg vezérlés

A vezérlés technológiája kétféle lehet. A digitális rendszer az ISOBUS-hálózathoz vagy külön vezérlődobozhoz csatlakozik a traktor fülkéjében. Ennek segítségével előre beállíthatók a terep és az országút nyomásértékei, vagy akár 0,1 bar pontossággal is finomhangolható az abroncsnyomás. Ez a megoldás kizárólag a Twin Line rendszerekhez elérhető, és a legmagasabb kezelési kényelmet biztosítja.

Az analóg vezérlés ezzel szemben egyszerűbb felépítésű: a pótkocsira szerelt dobozon kézzel állítható a terep és az út beállítás, míg a traktor fülkéjében egy kapcsolóval lehet váltani a két nyomás között. Ez a rendszer mind a Twin Line, mind a Single Line verziókkal kompatibilis.

HM pótkocsi
A pótkocsi tengelyeibe épített légvezetékeken keresztül juttatják a levegőt az abroncsokba
(fotó: hmtrailers.co.uk)

A rendszer működése és beállítása

A HM Trailers központi abroncsnyomás-szabályozó rendszerei a pótkocsi tengelyeibe épített légvezetékeken keresztül juttatják a levegőt az abroncsokba. A szükséges légmennyiséget a pótkocsi tartálya biztosítja, amelynek méretét a kerékméret és a kívánt nyomáskülönbség határozza meg. Az abroncsnyomás kiszámítása minden esetben a gumiabroncs-gyártó által megadott táblázatok alapján történik. Például egy 52 psi-es közúti nyomás 18 psi-re csökkenthető a szántóföldi munkákhoz, ami jelentősen csökkenti a talajterhelést és javítja a tapadást.

A HM Trailers CTI rendszere több pótkocsi-típushoz is rendelhető, az egyes modellek opcionális felszereltségi listájában feltüntetve. Az egység teljes egészében a vállalat saját fejlesztése, és célja, hogy a mezőgazdasági pótkocsik kezelése egyszerűbbé, a gumiabroncsok élettartama pedig hosszabbá váljon – miközben a talajélet és az üzemanyag-hatékonyság is javul.

Forrás: hmtrailers.co.uk


GÉPmax Tudástár: Gumiabroncsnyomás-szabályozás – A HM Trailers központi gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszere lehetővé teszi a pótkocsi abroncsnyomásának menet közbeni változtatását, így egyszerre biztosít talajkímélést és közúti hatékonyságot.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.