fbpx

Ezekre figyeljünk használt traktor vásárlásakor!

Írta: GÉPmax-2023/VI. lapszám cikke - 2023 december 24.

A Covid alatti gyártási nehézségek, készlethiányok megszűntek, a gépek cseréje, vásárlása újra tervezhetőbbé vált. A kedvezőtlen makro- és mikrogazdasági környezet miatt azonban az újgép-, s vele együtt a használtgéppiac is szűkült. Általában a megbízhatóság és az üzembiztonság a legfontosabb szempont a mezőgazdaságban. Ezeknek a kritériumoknak a használt gépek is megfelelhetnek. Apró elektronikai hibák, kalibrálási pontatlanságok, gyerekbetegségek, bosszantó kisebb rendellenességek sajnos a vadonatúj traktoroknál is előfordulhatnak, főleg ha a gép átadása és üzembe helyezése között csak nagyon kevés idő áll rendelkezésre.

DEMO- ÉS HASZNÁLT GÉPEK – ERRE FIGYELJ!

A bemutatócélra használt demo-gépeknél ezekkel a problémákkal már nem találkozhatunk. Ezek a rendkívül kevés üzemórával rendelkező gépek a használtpiac kis szegmensét teszik csak ki. Az új gépek ára az elmúlt két-három évben átlagon felül, átlagon felüli mértékben megnövekedett. Az új univerzális traktorok piacán például a prémium gyártóknál már nem ritka a lóerőnkénti 350-400 ezer forintos vételár. Némi árcsökkenés csak az elmúlt hónapok kedvezőtlen eladási statisztikáinak köszönhetően volt érezhető, a keresleti piac megfordulni látszik.

Használt traktorok
Akiknek nincs feltétlenül szükségük a legmodernebb eszközökre, azoknak jó választás lehet egy megbízható forrásból származó használt gép

A kis- és közepes méretű gazdaságokban gyakran esik a választás a használt mezőgazdasági vontatókra, munkagépekre. Ott ugyanis a gépek kihasználtsága alacsonyabb, vagy csak a farmmindenes traktor mellé, kimondottan a talajmunkára vagy kiszolgáló és telepi feladatokra keresnek második vagy harmadik traktort. A mostani kedvezőtlen gazdasági helyzetben a használt gépek piaca beszűkült, nemcsak itthon, hanem a fejlettebb nyugat-európai országokban is ritkábban cserélik a gépeket. Igaz, ott a piacok méretbeli különbözősége okán még mindig nagyságrendekkel nagyobb a kínálat. Akár hazai, akár import traktor mellett döntünk, nem árt utánajárnunk a dolgoknak, sok későbbi bosszúságtól kímélhetjük megmagunkat.

MB Trac 1800 Turbo
A prémium termékek jobb értéktartással rendelkeznek, néhány márka meglepően jól tartja az árát, ezekre általában a kereslet is nagyobb

Ha kapcsolatba tudunk lépni az előző tulajdonossal, üzemeltetővel, mindenképpen tegyük meg! A korábbi javításokról, alkatrészcserékről, esetleges problémákról, tapasztalatokról ő szolgálhat a legrészletesebb információkkal. A gépkereskedők egyre gyakrabban adják ki a kontaktokat, lassan már itthon is a normális ügymenet része lesz a gép leinformálhatósága. Sok esetben a kereskedők is csak bizományos értékesítést végeznek. Ha ismert a gép előélete (szervizkönyv, javítási naplók, számlák, tanúsítványok), sokkal kisebb kockázat rejlik a megvásárlásában. Ha saját magunk javítjuk a gépeket, a megfelelő ismeretek birtokában a hibakeresésre fordított idő és a szerviz háttérköltsége alacsonyabb lehet. Ha márkakereskedőnél vagy márkafüggetlen használtgép-kereskedőnél vásárolunk, általában ellenőrzött, átvizsgált gépekkel találkozunk, de nem árt az óvatosság. Itthon újonnan forgalomba helyezett traktornál segíthet a Jármű Szolgáltatási Platform. Külföldi vontatóknál alvázszám alapján nemzetközi lekérdezést lehetővé tevő szolgáltatókhoz fordulhatunk.

MIRE VAN IGAZÁN SZÜKSÉG?

A használt gépek ára sok mindentől függ. Az aktuális ár a gyártóból, a típusból, a gép műszaki állapotából, a gyártási évből és az üzemórából fakad. A prémium termékek jobb értéktartással rendelkeznek, néhány márka meglepően jól őrzi az árát, ezekre általában a kereslet is nagyobb. A használt gépek vételára természetesen jóval alacsonyabb az új gépek bekerülési költségeinél. Az árelőny a mai terményárak mellett kétségtelenül vonzó tényező. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a használt gép üzembiztonsági kockázata magasabb. Az üzemeltetési költség egy váratlan, előre nem tervezhető nagyjavítás miatt jóval magasabb lehet a tervezettnél. A fentiektől függetlenül nem kell elvetni se a használt, se az új gép vásárlását. A beruházás előtt viszont vizsgáljuk meg, hogy a céljainknak és a lehetőségeinknek leginkább megfelelő gépre essen a választás. Ne feledjük, mindig az a gép a legdrágább, amit nem használunk. Mire kell a gép és mennyit fogunk dolgozni vele? Ezek a legfontosabb tisztázandó kérdések, ha a megtérülésről beszélünk. A legtöbb opció a traktoroknál merül fel. Szükségünk van fokozat nélküli hajtóműre? Válasszuk az 50 km/órás kivitelt, vagy elég a 40 km/órás? Rugózott legyen a mellső híd és a fülke is? Ragaszkodjunk a gyári mellső hidraulikához, kardánhoz? Gondoljuk végig, milyen technológiával szeretnénk dolgozni, milyen műveleteket szeretnénk végezni vagy összevonni, és azoknak mekkora a vonóerő szükséglete.

Akiknek nincs feltétlenül szükségük a legmodernebb eszközökre, azoknak jó választás lehet egy megbízható forrásból származó használt gép. A legtöbb traktort utólag fel lehet okosítani, az automata kormányzás, az ISOBUS, a guminyomás-szabályozó rendszerek később is beépíthetők, akárcsak a fronthidraulika vagy akár a frontkardán. Egy régebbi, jó állapotú használt vontató utólagos modernizálásával igazi mindenes traktort kaphatunk, a felhasználási lehetőségeket bővíthetjük. A legnehezebb utólag a klímát megoldani, de az sem lehetetlen. A 80-as, 90-es évekből származó, hathengeres, felső kategóriás, youngtimer traktorok kiváló alapok lehetnek egy kisebb gazdaság számára. A legújabb fejlesztésekből csak akkor profitálhatunk, ha méretgazdaságosan ki tudjuk használni azokat. A korszerűbb gépekkel viszont bátran vállalhatunk több bérmunkát, akár nagyobb távolságban.

HITEL LÍZING, FINANSZÍROZÁS

Új vagy használt, de 10 évesnél nem régebbi gépek esetén a leggyakrabban hitelre vásároljuk a gépeket. A kamattámogatott hitelek kedvező finanszírozási hátteret biztosítanak a nyílt vagy zártvégű lízingszerződéseknek. Néhány márka gyári lízinget kínál fel, kedvező részletfizetési lehetőségekkel. A gépbeszerzési pályázatok időközönként nagy lendületet adnak a fejlesztéseknek. Sajnos a kiírások nehezen tervezhetők előre és gyakran árnövelő hatásúak. A hitelkonstrukcióknál nagy a szórás, az árat általában euróban adják meg és később forintosítják, nem mindegy, milyen árfolyamon. Ha a kiszemelt gépet külföldről szeretnénk behozni magyar kereskedő nélkül, európai uniós tagállamból könnyen megtehetjük, ebben az esetben magunknak kell gondoskodni mindenről, magánimport esetén szabad felhasználású forgóeszközhitellel segíthetjük a finanszírozás ütemezését. Új gép vásárlása esetén a legtöbb magyar integrátor vagy márkakereskedő beszámítja régebbi gépünket, főleg ha használtgép-üzletággal is rendelkeznek. Ha használt gépben gondolkodunk, akár azok kínálatából is választhatunk. A használtgép keresési megbízásnak sajnos itthon nem alakult ki a gyakorlata. Nagyobb értékű beszerzések előtt a beruházást a könyvelés szempontjából (amortizáció, ÁFA-utókövetés) gondoljuk végig.

Használt John Deere
A fülke és a burkolatok állapota az előző tulajdonosról és a kereskedőről is sokat elárulhatnak

VÁLASZTÁSI TIPPEK

Melyik a legjobb márka? Erre a kérdésre nincs válasz. A legtöbb gyártmány jó, a különbség inkább a szervizháttérből adódik. A rugalmas problémamegoldás és a megbízható üzemeltetés már a legtöbb vásárlónál a márkapreferencia és a márkahűség előtt áll. Országon belül az egyes nagyobb gyártók, kereskedők és integrátorok között nagy eltérés mutatkozhat lefedettségben. Érdemes olyan márkát választanunk, ami kiterjedt hálózattal rendelkezik, alkatrészellátása közeli nyugat-európai és/vagy hazai raktárkészletből biztosított. Válasszunk nagy darabszámban gyártott, gyakran előforduló, elterjedt márkát és típust, ez számtalan előnnyel jár. Érdemes összehasonlítani a szervizháttér minőségét is, a kiszállási díjakat, a rezsióradíjakat, és az alkatrészek árszínvonalát. Tisztázzuk, hol van a legközelebbi műhely, mekkora a szervizautópark és azt is, van-e lehetőségünk átalánydíjas szerződésre. Mielőtt döntünk, ha van rá lehetőségünk, gyűjtsünk össze minél több információt a megvásárolni kívánt gépről.

Idegen nyelven rengeteg tartalom hozzáférhető, sokat segít, ha áttanulmányozzuk a tartós tesztet, típustörténetet, típusismeretet vagy típushibákat tartalmazó anyagokat. Ezek ismeretében jobban kalkulálható az elkerülhetetlen és várható javítások költsége. Előre tervezhető, nagyobb javításnál a külföldön található, általában márkaspecifikus mezőgazdasági gépbontókból, használtalkatrész-kereskedésekből is vásárolhatunk alkatrészt. Magyarországon sajnos ennek sem alakult ki a háttere. Ha megvettük a gépet, szerezzünk be nyomtatott vagy digitális formában használati utasítást, alkatrész-katalógust, vezetékelési és kapcsolási rajzokat! Sajnos ezek már az új gépekhez sem járnak feltétlenül ingyenesen, márkája válogatja.

MTZ próba
Ragaszkodjunk a gép kipróbálásához. Indítás, járatás után menjünk próbakörre

A használt traktorok esetében a legtöbb probléma a füstkezelő rendszerekkel, a hajtóművekkel és az elektronikával kapcsolatban jelentkezik, sajnos akár már a 4-5 éves, 2-3000 üzemórás gépeknél is. A hajtóműhibák nagy része a nem megfelelő használatra, a rossz sebességfokozat- vagy sebességtartomány-választásra, a hiányos karbantartásra (túl nagy olajcsere-intervallum) vezethető vissza. Ragaszkodjunk a gép kipróbálásához! Indítás, járatás után menjünk próbakörre, próbáljuk ki a sebességfokozatokat, ellenőrizzük a fokozat nélküli hajtómű sebességtartományait. Ez különösen fontos a terhelés alatt kapcsolható váltóknál (powershift). Keressünk a motor esetleges túlmelegedésére utaló jeleket, nézzük meg, cseréltek-e kábelköteget! Az elektronikai hibák hátterében gyakran csak egy rossz csatlakozó, kidörzsölt burkolat okozta zárlat áll.

Működtessük a hátsó és mellső függesztőműveket, kardánlehajtásokat. Ellenőrizzük, minden elektrohidraulikus funkció megfelelően működik-e! Érdemes átvizsgálni a véglehajtásokat, a tengelyeket, a kerékagyakat és a hidraulikát, látunk olajfolyást, szivárgást. A mellső tengely kopásai, hibái fokozott homlokrakodós igénybevételről tanúskodhatnak. Régebbi gépnél a váz, a fülke oszlopai, a hátsó sárvédők erősen korrodáltak lehetnek. A fülke, a kezelőszervek, az ülés, a burkolatok és szövetek állapota az előző tulajdonosról és a kereskedőről is sokat elárulhatnak. A gumik állapota fontos, azok azonnali cseréje többmilliós tétel is lehet. Az üzemóra alapvető tájékozódási pont, ha valós értéket mutat, kiindulásnak jó, de talán fontosabb, hogy szakszerű karbantartást kapott-e a gép. A biztosan cserére szoruló alkatrészek áráról érdemes tájékozódni, ez javíthatja alkupozíciónkat.

Söjtöri Andor