Két évtizede készülnek CLAAS erőgépek Le Mans-ban

Írta: GÉPmax-2023/III. lapszám cikke - 2023 május 26.

Kereken 20 évvel ezelőtt, 2003. február 23-án írta alá Helmut Claas a Renault Csoport részeként traktorgyártással foglalkozó Renault Agriculture többségi tulajdonrészének felvásárlását rögzítő szerződést. Azóta a CLAAS fokozatosan erősítette a pozícióját a nemzetközi piacokon teljes gépesítési rendszereket kínáló szolgáltatóként, különös hangsúlyt fektetve a hatékonyságra és a termelékenységre, valamint a korszerű gyártási folyamatokra.

claas

A CELTIS TÍPUSTÓL KEZDVE, AZ ARES ÉS ATLES MODELLEKEN ÁT, EGÉSZEN AZ ARION ÉS AXION SOROZATOKIG

2003. február 23-án új fejezet nyílt a mezőgazdasági gépek globális szegmensében. A többségi tulajdonrész megszerzését követően a CLAAS 2008-ban a teljes Renault Agriculture felvásárlása mellett döntött, ezzel a betakarítógépek specialistájából teljes gépesítési rendszereket kínáló gyártóvá vált. Ezt a váltást a kínálatba érkező hagyományos és specializált traktorok biztosították, melyek tökéletesen kiegészítik a gyártó zászlóshajóját, a Harsewinkelben készülő XERION gépcsaládot. Az értékesítést rögzítő megállapodás ünnepélyes aláírásán Helmut Claas mellett, a Renault S.A igazgatósági tagjaként, Patrick Faure vett részt a Párizsban megrendezett SIMA szakkiállításon. A jelentős médiavisszhangot kiváltó bejelentést követően áprilisban a Gazdasági Versenyhivatal is engedélyezte a felvásárlást. Október elsejétől a Le Mans közelében található gyárban már elkezdtek átállni a Renault által használt narancsszínű festésről a CLAAS vetési zöld árnyalataira, 2003 november elejétől pedig már az összes gép célpiactól függetlenül a CLAAS színeit használva gurult le a gyártósorról. Az így kiegészült kínálattal a CLAAS már teljes gépesítési palettát tudott felvonultatni a 2003-as Agritechnica kiállításon. Ez a hagyományos és speciális traktorok mellett kiterjedt a LEXION 500-as betakarítógépekre, a COUGAR önjáró kaszálógépekre és a legújabb generációs XERION traktorkora, tekintélyes figyelmet generálva a márka standján.

Szintén ekkor kezdődött az AXION 800-as típus fejlesztése, mely három évvel később már meg is jelent a CLAAS portfóliójában. Ez volt az első lépés a Le Mans közelében gyártott modellek megújítása terén. Idővel a CELTIS, ARES és ATLES modelleket az ARION és AXION típusok váltották, nevükkel is új korszakot nyitva az erőgépek terén.

Patrick Faure és Helmut
Patrick Faure, a RENAULT S.A. igazgatósági tagja, és Helmut Claas (1926-2021) aláírják az új megállapodást a CLAAS és a Renault Agriculture között egy kézrázás mellett 2003. február 23-án

MEGHATÁROZÓ ÚJÍTÁSOK

Az új ARION és AXION traktorok számos díjnyertes innovációhoz teremtettek alapot, melyek alapjaiban változtatták meg az iparágat. Ilyenek voltak például a nagyméretű, kiváló kontrasztarányú CEBIS kijelzők az AXION típusokban, melyek később bekerültek az ARION 500-as és ARION 600-as sorozatokba is. Ide sorolható az ARION 400as típusok panorámafülkéje, illetve az AXION TERRA TRAC modell is, mely az első hibrid gumihevederes hajtásrendszerű traktor teljes értékű felfüggesztéssel. A sort gazdagítja a TELEMATICS flottakezelő rendszer és a piacvezető CEMOS intelligens kezelőtámogató rendszer az ARION és AXION CMATIC traktorokban. A Le Mans-ban gyártott CLAAS traktorok számos rekordot is megdöntöttek: 2013-ban a DLG Test Centre megvizsgálta a 416 lóerős AXION 950-es típust a német Profi mezőgazdasági szaklap felkérésére, amely során 242 kW-os vonóteljesítményt mértek. Ezzel rekordot döntve az AXION 950-es lett a legerősebb standard traktor a világon. A DLG Powermix tesztjén pedig 249 g/kWh-t fajlagos fogyasztást mértek, ami 15,9%-kal kevesebb, mint az összes mért traktor átlaga.

Ezek és a többi sikerek is annak a fejlesztőcsapatnak köszönhetőek, amelyik a CLAAS-nál azon dolgozik, hogy a leghatékonyabb és legproduktívabb traktorokat adja a gazdák és kezelők kezébe a világ minden táján. A TERRA TRAC gumihevederes járószerkezetek terén gyűjtött, illetve a CEMOS kezelőtámogató rendszer fejlesztése kapcsán kialakított szakértelem, valamint a gyártástechnológiák terén szerzett tapasztalat a Paderbornban található CLAAS Idustrietechnik egységében összpontosul. Ezt egészíti ki a járműelektronika terén felhalmozott szaktudás a Dissen közelében található CLAAS E-SYSTEMS központban, illetve a traktorfejlesztési képesség a Vélizy melletti üzemben. A szakterületek együtt dolgoznak a jövő traktortípusainak kifejlesztésén, melyek szintén Le Mans közelében készülnek majd.

CLAAS

MODERN TESZTKÖZPONT ÉS CSÚCSTECHNOLÓGIÁS GYÁRTÁS: FEJLESZTÉSEK 80 MILLIÓ EURÓ ÉRTÉKBEN

A CLAAS természetesen nemcsak K+F beruházásokat végez, hanem korszerű gyártástechnológiák és ergonomikus munkaállomások kialakítására is törekszik. Ezen a téren 2003 óta több mint 80 millió euró értékben mentek végbe korszerűsítési projektek. Ezek közül a legjelentősebb a „CLAAS Forth” kezdeményezés, mely új szintre emelte a gyártástechnológiát 2020-ban történt elindítása óta. Ennek hatására a Le Mans-i gyáregység a világ egyik legkorszerűbb üzeme lett, ahol vezető nélküli járműmozgató rendszereket használnak (ún. autonóm vezetett járművek vagy AGV-k), és mesterséges intelligencia (AI) segítségével történik a logisztikai feladatok megoldása. Mindemellett még egy látogatói központot is létesítettek nemrég, mely a harsewinkeli Technoparc mintájára készült.

200 EZER LEGYÁRTOTT TRAKTORHOZ KÖZELÍT A LE MANS-I ÜZEM

Bár a 150 ezer fölötti darabszámot csak 2019 tavaszán érték el, ennek ellenére a 200 ezer darabszámos mérföldkő megugrása hamarosan, a gyáregység huszadik évfordulójának évében várható. Napjainkban a CLAAS több mint 60 traktortípust gyárt Le Mans-ban, lefedve a 75-445 lóerő közötti tartományt. Ezek közé tartoznak az egyszerűbb modellek, melyek megengedőbb kibocsátási előírásokkal rendelkező piacokra készülnek, például Afrika és Türkmenisztán térségébe. Emellett itt készül nagy darabszámban az ARION 400-as európai sikertermék, illetve az AXION 900 TERRA TRAC típus is, melyet a világpiacra gyártanak a CLAAS csúcstechnológiás zászlóshajójaként. Napjainkban a Le Mans-i gyár a világ 80 országába készít traktorokat, 2019től már Észak-Amerikát is beleértve.

CLAAS
A CLAAS több mint 60 traktortípust gyárt Le Mans-ban, lefedve a 75-445 lóerőközötti tartományt

A LE MANS-BAN GYÁRTOTT CLAAS TRAKTOROK KEREK ÉVFORDULÓJA, RÖVIDEN:

2003. február 23.: A CLAAS többségi tulajdont szerez a Renault Agriculture-ben.

2003. október 1.: Az első vetési zöld színű CLAAS általános traktor legurul a gyártósorról.

2003. november 1.: Már minden traktor a CLAAS színeiben készül.

2003. november 9-15.: A CLAAS először állít ki az Agritechnica rendezvényen teljes gépesítési rendszert kínáló gyártóként, egy mindent lefedő traktorpalettával: CELTIS, ARES, ATLES és XERION.

2006: A teljesen átdolgozott AXION 800-as piacra került, HEXASHIFT powershift-típusú váltóval és CEBIS-terminállal.

2007: Az ARION 500 és ARION 600 típusokkal fiatalodik meg a kínálat. Az AXION 800-as szériája pedig már kapható a CMATIC fokozatmentes váltóval a HEXASHIFT alternatívájaként.

2008: A Renault traktor részlegének teljes felvásárlása.

2008 – 2010: Új fülke-összeszerelőt és új fényezőhelyiséget adnak át.

2011. február: A párizsi SIMA kiállításon bemutatják az új AXION 900 típust, melyben új CMOTION multifunkciós kar található.

2012: Piacra kerül az új ARION 500 és ARION 600.

2013: Az AXION 950 rekordot dönt a hagyományos erőgépek közt vonóteljesítményben: 242 kW, amivel a világ legerősebb traktora lett.

2013. november: Az ARION 500/600 CMATIC bemutatója az EQ200 váltóval, a CLAAS Industrietechnik által kifejlesztett fokozatmentes technológiával.

2014: Az új ARION 400-as bemutatása az úttörő panorámafülkével.

2016: A CLAAS és a Traction kereskedelmi folyóirat szétszerel egy használt AXION 920-as gépet, hogy megvizsgálják az egyes alkatrészeket és kivizsgálják a kopási és elhasználódási tendenciákat.

2017. november: Agritechnica ezüstérem két újításért: AXION 900 TERRA TRAC és CEMOS a traktorokhoz, az első öntanuló, párbeszéd alapú kezelőtámogató és folyamat-optimalizáló rendszer.

2019. tavasz: A 150 ezredik legyártott traktor a Le Mans melletti gyártósoron.

2019-től: CLAAS FORTH program: sokrétű modernizáció a gyárban, különös tekintettel az összeszerelő sorra, valamint a logisztikára és a gyártástervezésre. A „Jövő gyára” hivatalosan 2021 májusában nyitja meg kapuit.

2021: Az AXION 960 CMATIC a CEMOS funkcióval elnyeri Az Év Fenntartható Traktora-Díjat

2022. szeptember: Megnyílik az új CENTRAL ACADEMY Le Mans-ban.

Összeállította: Fodor Mihály