2023. október 1-jétől minden olyan CLAAS mezőgazdasági gép, amely megfelel a legújabb kibocsátási szabványnak, engedélyt kap hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) történő üzemeltetésre. A gépeket ráadásul a fenntartható bioüzemanyaggal töltik majd fel, mielőtt elhagyják a gyárkapukat Harsewinkelben és Le Mans-ban.
Az éghajlat védelme és a környezetre káros CO2-kibocsátás csökkentése egyre fontosabb szerepet játszik a mezőgazdaságban. A CLAAS tudatában van ennek a felelősségnek, és alaposan megvizsgálja a különböző fenntartható hajtástechnológiákat. A hidrogénezett növényi olajok (HVO) jóváhagyása minden olyan mezőgazdasági géphez, amely megfelel a legújabb kibocsátási szabványnak (Stage V), jelentős lépést jelent ebbe az irányba. Ez azt jelenti, hogy a gépek a jövőben ezzel a fenntartható folyékony bioüzemanyaggal is működhetnek. Dr. Martin von Hoyningen-Huene, a BU Tractor ügyvezető alelnöke az alábbiakat mondta: „A nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek esetében a belátható jövőben nincs valódi alternatívája a belsőégésű motornak. Olyan megoldásokra van tehát szükségünk, amelyek csökkentik az ilyen típusú meghajtással járó fosszilis tüzelőanyag-kibocsátást, ugyanakkor nem gyakorolnak jelentős negatív hatást a gyártási költségekre, a fogyasztásra, a tömegre és a tartósságra. A hidrogénezett növényi olajok ideális választásnak bizonyulnak, mert már léteznek, és pozitív környezeti hatásuk azonnal nyilvánvaló.”
Fenntartható érv a belső égésű motor mellett
A mezőgazdaságban a dízelüzemanyag a mobil mezőgazdasági gépek fő energiaforrása. Ugyanakkor az éghajlati célok megkövetelik, hogy alternatívákat találjunk a fosszilis tüzelőanyagok helyett. A mezőgazdasági termelési folyamatok és a mezőgazdasági gépek fokozatos fosszilizálásmentesítése több szempontból is szükséges, és ez fogja alakítani a jövőbeli meghajtási rendszerek fejlesztését. Ez azonban a gyakorlatban csak megfelelő támogató politika mellett lesz megvalósítható.
Míg az akkumulátoros meghajtás előnyöket kínál alacsony motorteljesítmények esetén, ez a technológia a teljesítmény- és energiaigény növekedésével eléri határait. Egy akkumulátoros meghajtású JAGUAR takarmánybetakarító gépnek legalább kétszer akkora méretűnek és kétszer olyan súlyosnak kellene lennie, mint egy jelenlegi, belső égésű motorral és folyékony üzemanyaggal működő modellnek ahhoz, hogy hasonló teljesítményt és hatótávolságot érjen el. Az olyan gáznemű üzemanyagok, mint a metán vagy a hidrogén, szintén jelentős hátrányokkal rendelkeznek energiasűrűségük és ezáltal energiatárolási igényük tekintetében. „A CLAAS már jó ideje nyitottan áll a technológiához, mivel a mezőgazdasági ágazat átfogó fosszilizálás-mentesítéséhez a megoldások széles körének elérhetőségét és költséghatékonyságát kell megvizsgálni” – magyarázza Patrick Ahlbrand, a CLAAS termékstratégiai igazgatója. „A jövőben az akkumulátoros hajtások megfelelő alternatívát kínálnak majd a kommunális munkákhoz, a könnyű terepmunkákhoz és a mezőgazdasági udvaron és környékén történő alkalmazásokhoz. A betakarítógépek és a 150 LE feletti nagy traktorok esetében azonban hosszú távon nincs reális alternatívája a fenntartható folyékony üzemanyagoknak.”
2023. október 1-jétől minden olyan CLAAS mezőgazdasági gép, amely megfelel a legújabb, V. fázisú kibocsátási szabványnak, engedélyezett lesz hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) való üzemeltetésre. A gépeket ráadásul a fenntartható bioüzemanyaggal töltik majd fel, mielőtt elhagyják a gyárkapukat Harsewinkelben és Le Mans-ban.
– CLAAS szabványos traktorok Le Mans-tól
– CLAAS XERION rendszer és nagyméretű traktorok Harsewinkelből
– CLAAS TRION és LEXION kombájnok Harsewinkeltől
– CLAAS JAGUAR takarmánybetakarító gépek Harsewinkeltől
Kezdeti töltés a gyárban: évi 2500 tonna CO2-megtakarítás
2023. október 1-től a legújabb, V. fázisú kibocsátási szabványnak megfelelő Harsewinkel és Le Mans CLAAS traktorok és betakarítógépek HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyaggal való használatára is engedélyt kapnak. Továbbá, mielőtt elhagyják a gyárat, minden gépet ezzel az üzemanyaggal töltenek fel, amely akár 90%-ban klímasemleges. Ezzel az intézkedéssel évente 2500 tonna CO2-t takarítanak meg, így mindkét gyár már most aktívan hozzájárulhat az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.
Teljesen keverhető és azonnal rendelkezésre áll – műszaki módosítások és további költségek nélkül
A HVO használata számos előnyt kínál más technológiákhoz és üzemanyagokhoz képest. Nincs szükség az V. fázisú gépek korszerűsítésére vagy cseréjére. Egyszerűen feltölthetők HVO-val, majd pontosan ugyanúgy használhatók, mint korábban, akár gázolajjal is, mindenféle korlátozás nélkül. Ugyanakkor a meglévő mezőgazdasági üzemanyagtartályok továbbra is használhatók, anélkül, hogy módosításra lenne szükség, aminek a gazdálkodók és a vállalkozók különösen örülnek. A fosszilis üzemanyagokéhoz hasonló üzemanyagjellemzőkkel, a teljesítmény, az üzemidő, a kopás és a tartósság tekintetében nincs észrevehető veszteség. A HVO tiszta formában (HVO100) vagy a hagyományos gázolajjal tetszőleges arányban keverve cseppenthető üzemanyagként használható. A HVO100 használata esetén a CO2-kibocsátás akár 90%-kal is csökkenthető a teljes életciklus során a fosszilis gázolajhoz képest. Ugyanakkor az égés során kevesebb nitrogén-oxid és részecske kerül kibocsátásra. Továbbá, mivel az üzemanyagot főként hulladékból és maradékokból állítják elő, nem kell további növényi olajokat előállítani, ami minimalizálja az élelmiszerekkel való versenyt.
Már széles körben elérhető
A HVO főként hulladékokból és maradékokból, többek között használt étolajból és állati zsírokból, valamint növényi olajokból áll. A termelési folyamatok későbbi szakaszában a biogén nyersanyagokat kis mennyiségű hidrogénnel történő reakcióban szénhidrogénekké alakítják (hidrogénezés). Ez a folyamat a növényi olajok tulajdonságait a fosszilis üzemanyagokhoz hasonlóvá változtatja, lehetővé téve, hogy mobil munkagépekben dízelolaj-helyettesítőként használják őket.
Sok országban az üzemanyag már széles körben elérhető az üzemanyagtöltő állomásokon, akár tiszta HVO100 formájában, akár hagyományos dízelüzemanyaggal keverve. Ezzel szemben néhány országban a HVO100 csak zárt felhasználói csoportokon, például vállalati töltőállomásokon keresztül értékesíthető. A nemzetközi erőfeszítések azonban azt jelzik, hogy a HVO100 hamarosan nemzetek között is elérhető lesz a DIN EN 15940 üzemanyagszabvány (szintetikus vagy hidrogénezéssel előállított paraffinos dízelüzemanyag) alapján.