fbpx

Bell 2006AF – traktornak tervezett szállító-vontató

Írta: Farkas Imre - 2025 június 06.

A dél-afrikai Bell Equipment hosszú évtizedek óta gyárt olyan speciális traktorokat, amelyek elsődlegesen nem a mezőgazdasági talajmunkákhoz, hanem a vontatási feladatokhoz igazodnak. A legújabb fejlesztés, a 2006AF típusjelű traktor, ezt a filozófiát viszi tovább, miközben a Series V gépcsalád örökségét is magában hordozza. A konstrukció célja egyértelműen az, hogy biztonságos, hatékony és üzembiztos megoldást nyújtson nehéz pótkocsik vontatására, akár terepen, akár közúton.

Erősített alváz, optimalizált súlyelosztás

A Bell 2006AF felépítése eltér a hagyományos mezőgazdasági traktorokétól. A hegesztett acélváz, a robusztus hátsó tengely, valamint az első tengelyvonala elé pozícionált vonószem mind azt szolgálják, hogy a vontatott tömeg minél jobban a hajtott tengelyre terhelődjen. Ez nemcsak a tapadást javítja, hanem a kormányozhatóságot és a stabilitást is fokozza teljesen megrakott vontatmány esetén. A fülke ROPS/FOPS minősítése szintén azt mutatja, hogy a biztonság a tervezés során kiemelt szempont volt. A modellcsalád alaptagjai a 140 lóerős 1406A és 1406AF, valamint a 173 lóerős 1736A és 1736AF típusok, ahol az „A” a kéthajtású, míg az „AF” a négykerékhajtású kiviteleket jelöli. A 2006AF ezek fölé pozícionált gép, amely 15%-kal nagyobb teljesítményt kínál, mint a 1736-os modellek.

Bell 2006F traktor
A Bell 2006AF felépítése eltér a hagyományos mezőgazdasági traktorokétól
(fotó: bellequipment.com)

Motor és hajtáslánc: erő és tartósság

A Bell 2006AF szíve egy 6,8 literes, John Deere gyártmányú dízelmotor, amely 785 Nm nyomatékot képes leadni. A motor a Tier 3 emissziós normát teljesíti anélkül, hogy kipufogógáz-visszavezetést (EGR) alkalmazna, ami csökkenti a karbantartási igényt és az ottani előírásokat kielégíti. A nyomatékot egy Allison automata sebességváltó továbbítja a hajtott kerekek felé, amely nemcsak a hatékonyságot, hanem a kezelhetőséget is javítja, különösen hosszabb szállítási feladatok esetén.

A gép akár 40 km/h sebességre is képes közúton, így a távolsági fuvarfeladatok gazdaságosan és gyorsan elvégezhetők. Az automatikus 4×4 rendszer felismeri a kerékcsúszást, és szükség esetén önállóan kapcsolja a négykerékhajtást, majd visszakapcsol kéthajtásra, ha már nincs szükség extra tapadásra.

Tapasztalat terepen és üzemi körülmények között

A Bell fejlesztési koncepciójának megbízhatóságát jól példázza egy namíbiai referenciagép esete: az egyik 2006AF prototípus több mint 5000 üzemórát dolgozott 40 tonnás rakományok vontatásával, gyakran 65 kilométeres távokon, jellemzően biomassza anyag szállítására. A visszajelzések alapján az adott helyszínen ez a gép bizonyult a legmegbízhatóbb és leginkább munkára fogható eszköznek.

A hátsó tárcsafékek – amelyek újdonságként jelentek meg a modellben – hatékonyabb lassítást biztosítanak nagy sebességnél is, a gép alvázgeometriája és súlypontja pedig jól kezeli a lejtős és hullámos terepviszonyokat.

Forrás: bellequipment.com