fbpx

Avanti Colombo – új brazil kombájn a hüvelyesek aratásához

Írta: GÉPmax-2024/VI. lapszám cikke - 2025 január 04.

Az új brazil Avanti Colombo betakarítógépet eredetileg a latin-amerikai területek földimogyoró- és babföldjeinek betakarítására fejlesztették, de a pozitív tapasztalatokat látva, végül komolyabb piaci szerepet szánnak neki.

Az eredetileg Olaszországból származó Colombo család 1959-ben érkezett São Paulo állam (Brazília) északnyugati régiójába, Pindorama város vidéki területére, ahol földimogyoró- és babtermesztéssel kezdtek foglalkozni. A 70-es évek elején – amikor alapvetően kézzel takarították be a fenti növényeket – a Colombo testvérek egy olyan gép kifejlesztését tervezték, amely agilisabban és gyorsabban hajtja végre a cséplési folyamatot, így 1973-ban kifejlesztettek egy kis, álló gépet családi használatra. Az idő előrehaladtával a testvérek továbbfejlesztették a projektet. Meggyőződve arról, hogy a rendszer valóban működik, a szomszédok elkezdtek érdeklődni a bab-, illetve mogyorócséplő gép iránt, és a család ekkor üzleti lehetőséget látva ebben, elkezdte gyártani, illetve piacra dobni gépeit. Így 1973-ban, a Colombo testvérek együttműködésével hivatalosan is megszületett a MIAC Maquinas e Implementos Agrícolas Colombo Ltd.

Avanti Colombo kombájn
A jelenlegi kínálat csúcs betakarítógépe az Avanti Colombo C360, 400 és 410 kombájn, amelyet speciálisan a hüvelyes növények betakarítására terveztek (fotó: industriascolombo.com.br)

ÚJ PERSPEKTÍVA

Alig 10 év alatt a MIAC már vezető szerepet töltött be a brazil piacon a bab- és földimogyoró-cséplő gépek gyártásában. A 90-es évek elején az üzleti növekedéshez szükség volt az adminisztratív feladatok újratervezésére, az export beindítására. 2000-ben az 1997-ben megkezdett export már elérte a forgalom 25%-át, 10 évvel később pedig már az észak-amerikai piacra is beléptek a Georgia államban alapított Colombo North America vállalat megalapításával. Jelenleg a Colombo diverzifikálja termékcsaládját, így a földimogyoró és a bab betakarítására szolgáló gépek teljes sora mellett elkezdett arabica, illetve robusta kávé betakarítására szolgáló modelleket gyártani, továbbá megkezdte a manióka betakarítására szolgáló gépek fejlesztését. Napjainkban a fél évszázados múltú cég több mint 60 országba exportál már gépeket, eszközöket. A cég központja – több mint 900 szakemberből álló csapattal – továbbra is Pindorama városában, São Paulo államban található, 20 000 m2 beépített területtel. Nemzetközi szinten a Colombo Industries két kereskedelmi és műszaki támogató vállalatot működtet: az egyiket Adelben, Georgia államban, az Egyesült Államokban, a másikat Río Cuartóban, Córdobában, Argentínában.

TAPASZTALATOKAT KAMATOZTATVA

A jelenlegi kínálat csúcs betakarítógépe az Avanti Colombo C360, 400 és 410 kombájn, amelyet speciálisan a hüvelyes növények betakarítására terveztek, a korábbi vontatott gépek több évtizedes gyártási és üzemeltetési, illetve fejlesztési tapasztalatait kamatoztatva. Elfogultság nélkül elmondható a széria tagjairól, hogy élvonalbeli műszaki színvonalú mezőgazdasági betakarítógépek. A fejlesztésüknél törekedtek arra, hogy minél kíméletesebb terménykezelési megoldásokat alkalmazzanak, hiszen itt még inkább fontos, hogy a lehető legkisebb mértékűre szorítsák le a szemsérülés, törést.

Avanti Colombo kombájn
Földimogyoró betakarításában (fotó: industriascolombo.com.br)

ADAPTEREK

Az ismertetést kezdjük a terményáram elején az adaptereknél. A kombájnsorozat többféle adapterrel rendelhető. Rendelkezésre áll a kétmenetes babbetakarításhoz a BH35 típusú, 10 méteres munkaszélességű, háromfelé osztott hevederes terménytovábbítású, illetve egy kisebb munkaszélességű csigás középre hordású, vezérelt felszedő ujjas rendfelszedő adapter. Emellett választható egy 5,4, illetve 7,25 méteres munkaszélességű, speciálisan rendre vágott földimogyoró felszedésére szolgáló adapter.

Avanti Colombo kombájn
Rendfelszedő adapterrel bab betakarításában (fotó: industriascolombo.com.br)

Továbbá egy Winflex Draper C40 flexibilis kaszaszerkezetű, hevederes terménytovábbítású rendre vágó adapter és egy hagyományos, egymenetes betakarítás biztosító, szintén hevederes vágószerkezet (címlapon). Ezeken kívül a kíméletes szemkezelése és a nagy teljesítménye miatt kukorica betakarítására is ajánlja a gyártó a gépet, amelyhez viszont John Deere kukoricacső-törő adaptert kínál a kombájnhoz.

LEVÁLASZTÁS, TISZTÍTÁS

Az adaptertől a terményt hagyományos láncos kaparóléces megoldás helyett szintén láncos, de kíméletesebb, gumilapátos terménytovábbítású, 1,77 méter széles ferdefelhordó szállítja a cséplő-magleválasztó rendszer felé. A ferdefelhordó egy változtatható fordulatszámú, axiális rendszerű (Low Impact Axial System), 4157 mm hosszú, 298 mm átmérőjű leválasztó rotorpárnak adja át a terményt. A leválasztott anyag előtisztítását, gyűjtését a rotorok alatt található, rotoronként 4 m2, összesen 8 m2-es felületű vibrációs rendszerű tisztítószerkezet végzi. Az előtisztítást légáram segíti, amelyet kettő darab 680 mm átmérőjű szelelőturbina termel. Innen az előtisztított termés egy főtisztítóhoz kerül, amely rotoronként 0,8 m2, összesen 1,6 m2-es összes felületen végzi el a magtisztítást.

Avanti Colombo kombájn
A 11 ezer literes magtartályt két kaparólapos magfelhordó elevátor tölti
(fotó: industriascolombo.com.br)

MAGGYŰJTÉS ÉS -ÜRÍTÉS

A maggyűjtést és a tartályba való felszállítást, szintén szimmetrikusan, kettő kaparólapos magfelhordó elevátor végzi. A 11 ezer literes kapacitású magtartályba belépő szemterményt pedig kettő darab csiga oszlatja szét egyenletesen. A tartály ürítése sem a hétköznapi kombájnoknál megszokott módon történik, hanem csiga helyett egy kihajtható, zárt szállítóterű, lapátos hevederes elevátor végzi, amelyet hasonlóan lehet kihajtani, mint az ürítőcsigákat, de az ellenkező oldalon. Az elevátor ürítési magassága 7 méter, a sebessége és ezáltal a szállítási kapacitása pedig széles határok között szabályozható.

Avanti Colombo
A magtartályürítő hevederes elevátor ürítési magassága 7 méter (fotó: industriascolombo.com.br)

MOTOR, HŰTÉS ÉS JÁRÓSZERKEZET-HAJTÁS

A brazil betakarítógép-sorozat három tagját különböző motorok hajtják meg. A legnagyobb C410-esben egy 413 LE maximális teljesítményű, 6 hengeres, John Deere PowerTech 6090 CI550 dízelmotor, míg a C360-as és C400-as modellekben Cummins – QSL 9 dízelmotor szolgáltatja a meghajtást. A motorok ideális üzemi hőmérsékletének biztosítása érdekében a hűtőrendszerük radiátorát hűtő légárammal ellátó ventilátor Flexxaire rendszerű. A Flexxaire nem csupán egy változtatható szögű ventilátor, hanem a világ vezető intelligens légáramlási rendszere, amelyet kifejezetten nehézgépeken való használatra terveztek. Ez egy komplett dízelmotor-ventilátor rendszer, amely teljes mértékben szabályozza a légáramlást, tisztán tartja a hűtőket, optimalizálja a motor teljesítményét, valamint csökkenti az üzemanyag-felhasználást és a zajszintet. A Flexxaire dízelmotor-hűtőventilátor légáramlás-szabályozó rendszere a légáramlást a valós idejű körülmények hűtési követelményeihez igazítja, jelentősen csökkenti a ventilátor teljesítményfelvételét. Így üzemanyag-megtakarítás érhető el, és energiát szabadít fel a gép számára. A 18 tonnás gép mellső járószerkezete a CLAAS-tól származik, hidromechanikus meghajtású, a futóműre szerelt 3 sebességes váltón egy hidromotor szolgáltatja a meghajtást,35 km/h maximális sebességet garantálva. Opcióban a hátsó kormányzott tengely hidrosztatikusan meghajtott kivitelben kérhető.

Avanti Colombo kombájn vezetőfülke
A prémium vezetőfülke a CLAAS-tól származik (fotó: industriascolombo.com.br)

ERGONÓMIA

A betakarítógép teljes felügyelete a fülkéből digitális rendszer segítségével történik, amelyet a gépet behálózó kamerarendszer és számtalan érzékelő szenzor támogat. Így nem meglepő, hogy a maximális kényelmet és kimagasló ergonómiát nyújtó CLAAS prémium fülkében a kezelőt egy monitorkollekció fogadja. Legalább három nagyobb kijelzőn követheti a kombájn üzemi jellemzőit, illetve az egyes munkavégző egységek történéseit. A Raven GPS-rendszer alapfelszereltség.

Az új kombájnszériát számos észak-amerikai agrárvásáron, többek között az idei Farm Progress Show-n is bemutatták, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy betörjenek az USA igen zárt és szűk kínálatú kombájnpiacára. Kanadában már tavaly szeptemberben munkába állt az első példány.

Farkas Imre