fbpx

Ha betakarítás, akkor csakis CLAAS – évtizedek óta

Írta: GÉPmax-2024/III. lapszám cikke - 2024 május 19.

Amióta hazánkban ezek a gépek elérhetők, azóta a chernelházadamonyai Bodorics Pál CLAAS kombájnokkal végzi a betakarítást. És mivel sohasem csalódott bennük, ma már az erőgépei és a zöldsormunkaeszközei is ezt a márkát képviselik – a maga és munkatársai legnagyobb megelégedésére.

SZERTEÁGAZÓ AGRÁRTEVÉKENYSÉGET VÉGZÜNK

Magyarország leghosszabb nevű településére, Chernelházadamonyára látogattunk el, hogy a tavaly vásárolt 8700-as CLAAS LEXION kombájnnal kapcsolatos tapasztalatokról kérdezzük Bodorics Pált, a Répcevölgye 2001 Kft. ügyvezető-tulajdonosát, valamint gyermekeit, Anettet és Balázst.

A telephelyre érkezve azonnal feltűnt, hogy korántsem csak a LEXION képviseli a gazdaságban a CLAAS márkát – bármerre is néztünk, láttunk belőlük néhány darabot. Mielőtt azonban rátértünk volna a gépekre, megkértük a családfőt, hogy mutassa be a gazdaságukat.

Bodorics Pál és gyermekei, Anett és Balázs Bodorics Pál és gyermekei, Anett és Balázs
Bodorics Pál és gyermekei, Anett és Balázs Bodorics Pál és gyermekei, Anett és Balázs

– 1968-ban Bő, Gór, Chernelházadamonya, Mesterháza és Tompaládony község termelőszövetkezeteinek egyesülésével jött létre a Répcevölgye Mezőgazdasági Termelőszövetkezet, ott csöppentem bele én is a nagyüzemi gazdálkodásba. 2001-ben a szövetkezet megalapította a Répcevölgye 2001 Kft.-t, amelyet 2005-ben megvásároltam, és napjainkban mintegy 1700 hektáron végzünk szántóföldi növénytermesztést, jellemzően hagyományos kultúrákkal. A termelőszövetkezetünkkel pedig jelenleg kereskedelmi tevékenységet folytatunk. Szárító- és tisztítóberendezés is a rendelkezésünkre áll, a tárolókapacitásunk pedig 30 ezer tonna.

Az állattenyésztési ágazatunkhoz 80 darab Limousin anyatehén, valamint 100 darab magyar szürke szarvasmarha tartozik, továbbá 5000 hektár üzemi vadászterületen végzünk vadgazdálkodási tevékenységet. A vállalkozásban 18-an dolgozunk; mindannyian főállásban, közöttük Anett lányom és Balázs fiam is.

SORRA KÖVETTÉK EGYMÁST A CLAAS KOMBÁJNOK

– Mióta látják el a betakarítási munkát CLAAS kombájnokkal?

– Ennek kezdete nagyon régre tehető. Az SZK kombájnok után bennünket szerencsére „elkerült” a keletnémet technológia. Megvásároltuk az első 100-as CLAAS DOMINATOR-t, amit sorra követtek a 105-ösök, majd a 106-osok. A kilencvenes évek végén vettük meg az első MEGA kombájnt, 2003-ban pedig a 450-es LEXION-t.

LEXION kabinja
A LEXION kabinja ergonomikus, kezelőszervei jól kézre állnak

Jelenleg a betakarítási munkát három CLAAS kombájnnal látjuk el: a 2011-es LEXION 650-essel, a 2017-es LEXION 770-essel, valamint a tavaly vásárolt LEXION 8700-assal. A 650-es még a klasszikus ládás kombájn, utóbbi kettő viszont már rotoros, amire a nagyobb teljesítményük miatt váltottunk. Átlagosan hektáronként 8–11 tonna búzát takarítunk be a területeinken, amely hatalmas mennyiségű szalmát eredményez, és igényli a rotoros technológiát. A 8700-as rotoros kombájnnal kettő kisebb teljesítményű betakarítógépet váltottunk ki, amivel munkaerő tekintetében is spórolunk.

vágóasztal
A vágóasztalból is kizárólag CLAAS-t választanak

AMI JÓL BEVÁLT, AZT NEM SZABAD LECSERÉLNI

– Az elmúlt évtizedek során egyszer sem gondoltak a márkaváltásra?

– A betakarításnál soha nem volt kérdés – csakis a CLAAS. Később pedig erőgépek tekintetében is a német gépgyártóra tettük a voksunkat, amit szintén nem bántunk meg. Például az egyik, a nagy teljesítményű XERION traktorunkkal a három kombájn után 24 órán belül el tudjuk végezni a tarlóhántást. Az ARION erőgépeink pedig 10 ezer üzemórát dolgoztak, de még tökéletesen megállják a helyüket, nem gondolkodunk a lecserélésükön.
Sőt, már a zöldsor-munkaeszközeink is CLAAS-ok. A VARIANT bálázógépünk még csak 4 éves lesz, de már 26 ezer bálát készített akármilyen meghibásodás nélkül.

Claas lexion
Kettő kisebb teljesítményű kombájnt váltottunk ki a 8700-as LEXION-nal

– Azért ez már komoly márkahűség.

– Annak is nevezhetjük. Hiszem, hogy ami jól működik, azt nem szabad lecserélni – és a CLAAS-ok valóban jól működnek. Ugyan nem olcsó gépek, de megbízhatóak, tartósak. Az AXIÁL Kft. 2000 óta látja el a márka képviseletét, és a szakembereikre nemcsak értékesítéskor, de később, a szervizelés során is mindig számíthatunk. És ami rendkívül szimpatikus, hogy mind a gépüzletág, mind pedig a cégvezetés részéről gyakran megkérdezik a véleményünket, elégedettségünket a gépekről. És persze olykor felmerülnek kisebb problémák, de az AXIÁL szakemberei mindig azon dolgoznak, hogy azokat mielőbb, a partner megelégedésére oldják meg.

530 TONNA KUKORICA EGY NAP ALATT

– Egy szezont már aratott a 8700-as LEXION. Mik az eddigi tapasztalataik ezzel a géppel?

– Még csak 270 üzemórát dolgozott, szinte be sincs járatva. Ettől függetlenül bátran állítom, hogy ez is jó választás volt, hozza az elvárt teljesítményt és a megszokott CLAAS-minőséget. És hogy mekkorát változott az elmúlt évtizedek során a betakarítási teljesítmény: amikor a nyolcvanas évek közepén a 100-as DOMINATOR-ral egy nyári szezonban elértük az 1000 tonnás teljesítményt, akkor ennek nemcsak a szövetkezet dolgozói, de a környékbeliek és még a pártbizottság is a csodájára járt. A 8700-as LEXION-nal egy nap alatt, a 12 soros CORIO CONSPEED adapterrel, 530 tonna kukoricát takarítottunk be, a két kiszolgáló jármű alig győzte a beszállítást. Amennyiben az időjárás engedi, ezzel a három kombájnnal 20 nap alatt elvégezzük a nyári betakarítást.

A LEXION UTÁN TISZTÍTANI SEM KELL A MAGOT

– Üzemanyag-fogyasztás tekintetében hogyan értékeli a 8700-as CLAAS-t?

– Ez, de már a 770-es LEXION is Mercedes-Benz motorral épített, ami hozza a német minőséget és precizitást. A fogyasztása pedig szinte már hihetetlenül kedvező, a nagy teljesítménye ellenére. A gabonát, szecskázva, a 10,8 méter széles CLAAS VARIO vágóasztallal például hektáronként 16 liter körüli gázolajjal takarította be.

– És milyen a betakarítási minősége?

– Rendkívüli: képes vetőmagminőséget betakarítani. Exportra értékesítünk sörárpát, és a partnerünk külön kérése volt, hogy kombájntisztán szállíthassa el, mert a 8700-as után nincs szükség tisztításra. Ráadásul a kombájn GRAIN QUALITY kamerával felszerelt, amely automatikusan értékeli a szemminőséget, és szükség esetén a gép elvégzi a beállításokat – mire nekem eszembe jut, hogy átállítsam, a betakarítógép már rég megoldotta. Csodálatos, amire ez a kamera és a rendszer képes.

zsírzórendszer
A zsírozásról automata rendszer gondoskodik

– Mit nyújt a fülke a gépkezelő számára?

– Kiemelkedő komfortot. A LEXION kabinja ergonomikus, kényelmes és tágas. Ebben a fülkében öröm dolgozni, még az egész napos munka is kevésbé fárasztó. Reggel beülünk, és estig szinte ki sem szállunk belőle. Az éjszakai munka sem okoz problémát, köszönhetően a kombájn LED-lámpáinak, amelyek tökéletesen megvilágítják a munkaterületet.

 LEXION fülkéje
Kényelmes, tágas a LEXION fülkéje

EGY ÉVRE ELŐRE MEGVÁSÁROLJUK A SZEZONBAN SZÜKSÉGES ALKATRÉSZEKET

– Karbantartásra mennyire igényes a LEXION?

– Nem kimondottan. A napi karbantartáskor levegővel kifúvatjuk a port a motortérből, valamint szemrevételezzük a kipufogó és a váltó környékét, illetve a fontos egységeket. A zsírozásról pedig automata rendszer gondoskodik. A folyadékszinteket csak megszokásból ellenőrizzük, de a Mercedes-Benz motornál még nem fordult elő, hogy két csere között olajat kellett volna utántölteni.

A kombájnokat – de a többi gépünket is – alaposan átnézzük. A belső szíjakat – amelyek cseréje több ideig tart – jellemzően kicseréljük akkor is, ha még nem lenne szükséges, hogy ezzel ne szezonban kelljen időt tölteni. Így aztán nem is jellemző, hogy munka közben meg kell állni javítani a kombájnokat; legfeljebb a kaszapenge szegecselése miatt.

És ami még nagyon fontos számunkra, hogy az egész évben szükséges alkatrészeket előre megvásároljuk, raktározzuk, hogy polcról javíthassunk. Csak gyári alkatrészeket és kötözőanyagokat használunk, és szerencsére az eddigi tapasztalataink alapján a téli előrendelési akcióban a CLAAS adja a legnagyobb kedvezményt azok közül, akikkel kapcsolatban állunk.

Mint minden gép, a CLAAS is meghálálja a gondos karbantartást – cserébe hosszú éveken keresztül megbízhatóan, különösebb meghibásodás nélkül szolgálja a gazdaságot.

Csomor Zsolt