MAXIMÁLIS hatékonyság
Ahhoz, hogy a Krone BiG M 450 önjáró kasza még egy feladatot el tudjon látni, három Van Wamel kalapácsos szárzúzó mulcsozóval szerelhető fel. Az önjáró gép kukoricatarlón mutatta meg, hogy ezzel azeszközzel is képes jó teljesítményt elérni.
HATÉKONYSÁG: az összesen 9,20 m munkaszélességű, 450 lóerős Krone BiG M modellt nagy területteljesítményre méretezték
Ma már a gazdaságokban szinte minden munkához speciális eszközök állnak rendelkezésre. Aki ilyen gépekkel dolgozik, annak állandóan ügyelnie kell arra, hogy a rendelkezásre álló hektáronkénti teljesítmény vagy az éves kihasználtság megfelelő legyen. Ha nincsen elég feladat, akkor a speciális gépek elég gyorsan veszteségessé válnak. És ha szinte az egész évet a gépcsarnokban állva töltik, akkor hamarosan elgondolkozik az ember, és próbál további felhasználási lehetőségeket keresni a gép számára. Optimális esetben ezek olyan munkák, ahol a speciális gépek legalább ugyanolyan hatékonyan tudnak működni, mint a hagyományos traktorok. Ezenkívül a további alkalmazásoknak időben sem szabad egybeesniük.
A Krone BiG M önjáró kasza munkáját tekintve az első fűkaszálás az év során intenzív igénybevételt jelent, amikor még tényleg sok termény és felület vár kaszálásra. Az év vége felé csökken a növényállomány, és a BiG M elindulhat a mulcsozóval. Így az első BiG M 450 modellel, valamint a három Van Wamel Perfect Trigant kalapácsos szárzúzó mulcsozóval alaposan kitombolhattuk magunkat Németországban az utolsó kukoricaterületeken. Természetesen a mulcsozó kombináció zöldterületeken és egyéb területeken is használható.
Műszaki adatok
Krone BiG M 450: 449 lóerős Liebherr, 6 hengeres motor, PowerSplit motorvezérlés, fokozatmentes kerékhajtás kerékmotorokon keresztül, hidropneumatikusan rugózott tengelyek, hidraulikus magasságállítás
Van Wamel Perfect Trigant: munkaszélesség 9,20 m, oldalsó mulcsozó 3,20 m, súlyponti felfüggesztés, a frontmulcsozó 3,13 m a mellső függesztőszerkezetben, ékszíjhajtás automatikus utófeszítéssel
kalapácstengely: 273 mm, kettős kiegyensúlyozású, mulcsozóegységenként 20 kalapács (2,2 kg), hegesztett ellenkések, állítható kidobólemezek, 219 mm-es lezáróhenger speciális csapággyal
tartozékok: kombinált kalapácsok cserélhető pengével, központi kenés, állítható ellenkések, kopólemezek
listaár: kérésre
JÓL BEVÁLT EGYÜTTMŰKÖDÉS
A holland Van Wamel gyártó a Krone BiG M kaszákat már 2005 óta külön erre a célra tervezett mulcsozótechnológiával látja el. Mivel a BiG M az elmúlt évben (a 2017. évi Agritechnica kiállításon bemutatott) néhány módosítással – többek között új motorral és hidraulikusan állítható járószerkezettel – az 5. generációjába lépett, a mulcsozóspecialista gyártónak is meg kellett változtatni néhány dolgot a három Perfect Trigant kalapácsos szárzúzó mulcsozóján. A mulcsozó hármas egység két 3,20 m-es munkaszélességű oldalsó mulcsozóból és egy 3,13 m munkaszélességű frontmulcsozóból áll. A BiG M teljes munkaszélessége így 9,20 m lesz. Összecsukott állapotban a kombináció legfeljebb 3,30 m széles – ez a frontmulcsozó külső szélessége. Az elöl elhelyezkedő mulcsozót tehát már nem kell leszerelni a közúton történő haladáshoz, ahogy ez a régebbi generációknál még szokás volt.
FÜGGŐ HELYZET
A két oldalsó mulcsozó felfüggesztése megegyezik a Krone kasza függesztésével. Golyós rögzítőszem segítségével egy súlyponti felfüggesztés tartja őket. Két párhuzamos függesztőkar veszi fel az oldalsó erőket. A Krone két oldalsó tárcsás kaszájához hasonlóan így a mulcsozók is nagy lengőfelülettel rendelkeznek – ez szabdalt területeken jelent előnyt. A súlyponti függesztés kiegészítésképpen indításbiztosítással is el van látva.
Az elülső mulcsozó is közvetlenül felszerelhető a mellső függesztőszerkezetre a BiG M átalakítása nélkül – kényelmesen, gyorscsatlakozókkal. Mivel a függesztőszerkezet meglehetősen alacsonyan helyezkedik el, a mulcsozó mozgása olyan, mint egy „vontatott” gépé.
OLDALSÓ MEGHAJTÁS
Ellentétben a korábbi Krone BiG M modellekkel, az oldalsó kaszák most közvetlenül oldalról, a kardántengelyről kapják a meghajtást, ezért a Perfect Trigant kalapácsos szárzúzó mulcsozó hajtását is át kellett alakítani. Az erőátvitel azonban nem közvetlenül egy gyorsítóáttételre, majd a kalapácsos mulcsozó tengelyére kerül, hanem egy öt ékszíjból álló ékszíjhajtáson keresztül az oldalsó mulcsozó elülső oldalára. A hajtás a súlyponti felfüggesztés közelében helyezkedik el. Még emlékszünk: a Krone BiG M 450 kaszáknál az erőátvitel az oldalsó kardántengelyekről egy hajtóművön keresztül (a belső oldalon helyezkedik el) közvetlenül a szársértők tengelyére kerül.
A külső meghajtó fedele alatt találhatók az erős ékszíjtárcsák az ékszíjak automatikus utófeszítésével. A feszítőgörgő az ékszíj hátoldalán fut, ami által növekszik az ékszíjtárcsa körülfogásának mértéke. Ennek a technikai megoldásnak az eredménye a jobb erőátvitel. Természetesen az automatikus utófeszítésnek köszönhetően a karbantartási igény szinte teljesen megszűnik.
A frontmulcsozó közepén helyezkedik el a szöghajtómű a kalapácsos mulcsozó tengelyének oldalsó hajtáshoz, ami négy feszítőgörgővel ellátott ékszíjon keresztül kapja a hajtást.
A túlterhelés ellen a mulcsozó hajtásláncait ékszíjak biztosítják. Ezenkívül a BiG M 450 kardántengelyei csúszó tengelykapcsolókkal vannak ellátva.
Az új Krone BiG M 450 menettulajdonságai még kukoricatarlón is megfelelőek
A két oldalsó mulcsozó egyenként 3,20 m szélességű
Középen egy golyós rögzítőszemre van felfüggesztve – ez az úgynevezett súlyponti függesztés. A kereszttartók az oldalirányú erőket veszik fel
ERŐS KALAPÁCSTENGELY
A Van Wamel kalapácsos tengelyeit kétszer egyensúlyozzák ki – a kalapácsok felszerelése előtt és utána is. Ez kopott kalapácsok esetén is nyugodt járást biztosít. A 273 mm-es kalapácstengelyen alapkivitelben 2,2 kg súlyú kalapácsok találhatók – mulcsozóegységenként öszszesen 20 darab. A kalapácsok 20 mm-es csapszegekkel és cserélhető perselyekkel vannak a felfüggesztésre szerelve. Igény szerint kombinált kalapácsok is kaphatók, amelyeknél a pengét cserélni lehet, pl. azért, hogy zöldterületeken „szebb” vágásképet kapjunk. A kalapácstengely csapágyazását extra nagy speciális csapágyak biztosítják.
Az alsó ékszíjtárcsán található egy szenzor, mely a kalapácstengely kerületi sebességének mérésére szolgál. A BiG M szenzoraival együtt így lehetővé válik az automatikus sebességszabályozás az önjáró gép vezetési stratégiái által. Például a BiG M csökkenti a haladási sebességét az egyensúly visszaállítása érdekében, ha túl nagy az eltérés a két fordulatszám között.
A kalapácstengelyek fordulatszáma kb. 1800 min-1. Az alapkivitelhez tartozik továbbá a BiG M 450-nek megfelelő központi kenés a lezáró henger és a kalapácstengely csapágyai számára, ez azonban nem csatlakoztatható minden kenési ponttal. Ha már a hengernél tartunk: ez 219 mm átmérőjű, és a munkamélység előzetes beállítására szolgál. A „megfelelő” mélységbeállítást a vezető ezután hidraulikusan elvégezheti a vezetőfülkéből. A hátsó henger különleges csapágyainak köszönhetően, amelyek radiális és axiális erőket is egyaránt fel tudnak venni, az élettartamot növelni tudták. Az aprítás mértékének beállításához a kidobólemezek két fokozatban állíthatók. Ez némi csavarozással megoldható. Ha a BiG M három mulcsozója nagyrészt szélsőséges körülmények között dolgozik, ami például a kukoricatarlón gyakori, akkor felár ellenében kopólemezek és állítható ellenkések rendelhetők. Alapkivitelben az ellenkések fixen hegesztettek.
SAJÁT MULCSOZÓMENÜ
A Krone BiG M 450 modellhez elvileg semmilyen átalakításra nincs szükség, és semmilyen kiegészítő alkatrészt nem kell felszerelni rá, csak a szoftverben, ill. a terminálon található egy profil a kalapácsos szárzúzó mulcsozó számára. Itt láthatók a kalapácstengelyek fordulatszámai, amelyek magasabbak, mint a kaszák fordulatszámai. A külső megjelenésen azonban semmi sem változott. A hidraulikus vágási magasság beállítása, valamint a felfekvési nyomás teljesen hidraulikus beállítása a vezetőfülkéből szabályozható, és a Perfect Trigant mulcsozó által megvalósítható. A Liebherr motor alkalmazásával megjelent a PowerSplit motorvezérlés a BiG M 450 modellben.
A frontmulcsozó 3,13 m munkaszélességgel rendelkezik
Kényelmesen az önjáró gép frontfüggesztésére kapcsolható
A kalapácstengely meghajtása kívülről, ékszíjak segítségével történik. Az automatikus utánfeszítés az ékszíj hátoldalára gyakorol nyomást
A kalapácstengelyen 20 erős kalapács helyezkedik el, a súlyuk 2,2 kg
Ez felügyeli a motor fordulatszámát, és a teljesítményt ennek megfelelően állítja be. 1650 min-1 motorfordulatszámon az önjáró gép Eco üzemmódban található, és a motor 354 LE teljesítményt tart készenlétben. Ha több teljesítményre van szükség, akkor a vezérlés a teljes 449 lóerőt lehívja, és M üzemmódba kerül. A BiG M 5. generációjában is található határterhelés biztosítás, ami a túlzott motorfordulatszám-csökkentés esetén lefelé szabályozza a haladási sebességet.
KUKORICAMOLY-VADÁSZAT
Legfeljebb 14 km/h munkavégzési sebességgel haladt a BiG M 450 Power üzemmódban. Ezenfelül beavatkozott a határterhelés-szabályozás, és lefékezte a gépet. Eco üzemmódban a munkasebesség kb. 8-10 km/h között ingadozott. Ha gyorsabban akartunk haladni, akkor mintegy 100 LE teljesítmény kapcsolódott be. A munka eredménye mindkét esetben jó volt. A tarlót a talaj közelében vágtuk, hogy a kukoricamoly számára ne maradjon búvóhely. A terminál jó információforrásként szolgált a három mulcsozóegység fordulatszámáról. A hidraulikus mélységállítás és a felfekvési nyomás szabályozása kényelmesen működik a joystick segítségével.
Az aprítás mértékét a járművezető a kidobólemezek helyzetének változtatásával szabályozhatja
A lezáróhenger speciális csapágyai a radiális és az axiális erőket egyaránt felveszik. A központi kenés az alapkivitelhez tartozik
Az 50 fokos, nagy bekormányzási szögnek köszönhetően a Krone BiG M 450 modellel megvalósítható a közvetlen nyomvonal-csatlakozás
Ha a hidraulikus járószerkezet le van engedve, akkor az önjáró gép méretei a 4 m magasságra és a 3,3 m szélességre vonatkozó előírásoknak megfelelőek
A terminálon leolvasható a mulcsozók fordulatszáma
A táblavégi fordulónál a BiG M a nagy fordulékonyságából profitál. A közvetlen nyomvonal-csatlakozások nem jelentenek problémát. A köztes tengelyre helyezett oldalsó mulcsozóknak köszönhetően az átfedés még szűk kanyarban is állandó marad.
A három Krone kasza Perfect Trigant mulcsozótrióra történő átszerelése két személynek két órán keresztül tart – ez megfelelő.
A Van Wamel összefoglalója szerint a munkavégzés teljes költsége akár 20 százalékkal is alacsonyabb lehet egy hasonló, standard traktorra szerelt háromrészes mulcsozóéhoz képest – ez pedig jelentős eredmény!
Összegzés
A Krone és a holland Van Wamel mulcsozógyártó cég hosszú távú együttműködése a Krone BiG M 450 legújabb generációval is folytatódik. Az önjáró gépen semmilyen változtatásra sincs szükség a Krone kaszaegységek Perfect Trigant mulcsozóegységre történő cseréjekor. Az átszerelés ideje kb. két óra.
A három kalapácsos szárzúzó mulcsozóegység vezérlése teljesen integrált – minden funkció, például a felfekvési nyomás szabályozása, megvalósítható. 9,20 m munkaszélességgel és a BiG M 450 kaszára jellemző értékekkel a mulcsozás gyorsan elvégezhető, és az önjáró gép kihasználtsága jobb.
- a BiG M 450 önjáró gép nagyobb kihasználtsága
- nincs szükség változtatásokra az önjáró gépen
- teljesen integrált kalapácsos szárzúzó mulcsozó
- a szárzúzás mértékének meghatározása mechanikus (2 fokozat)
Alexander Brockmann