fbpx

Bemutatjuk az új Kubota M7003 traktorcsaládot

Írta: GÉPmax-2020/II. lapszám cikke - 2020 május 09.

Tavaly ősszel mutatkozott be a Kubota M7003 traktorszéria, az M7 család legújabb generációja.  Cikkünkben részletesen ismertetjük az új traktorsorozat műszaki jellemzőit és változásait a korábbi generációhoz képest.

Idén áprilistól immár a harmadik generáció érkezik a Kubota M7 traktorsorozatból. 2014 szeptemberében, Párizsban, nemzetközi sajtótájékoztató keretében mutatta be a Kubota az új fejlesztésű, háromtagú M7 traktorcsaládját. Ezt követően a 130-170 LE teljesítménytartományt lefedő szériát 2015 áprilisában kezdték gyártani, a cég franciaországi üzemében. Két évvel később mutatkozott be a generációváltás az M7 sorozatból, a tavalyi hannoveri vásáron pedig immáron a harmadik generáció gépeiről rántották le a leplet.

Kétféle sebességváltóval rendelhetők az M7003 modelljei

Az új szériában már a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb Stage V emissziós normákat kielégítő négyhengeres, 6,1 literes Kubota V6108 típusú, turbófeltöltéses, intercooler dízelmotorok szolgáltatják a nyomatékot, a három modellben (7133, 7153 és 7173) 130, 150 és 170 LE teljesítményelosztásban. Az erőforrások hengerenként négy szeleppel, hosszú lökettel és Kubota E-CDIS Központi Common Rail közvetlen befecskendező rendszerrel rendelkeznek. Az emisszós normát SCR füstgázkezelő rendszerrel, dízel részecskeszűrővel (DPF) és egy külső vízhűtéses kipufogógáz-visszavezető rendszerrel (EGR) kombinálva teljesíti. A nagyobb teljesítmény és az alacsony üzemanyag-fogyasztás elérése céljából optimalizálták a motor teljesítménygörbéjét. A maximális nyomaték 1500 fordulat/percnél, a maximális teljesítmény pedig 1900 fordulat/percnél van. Ez magasabb teljesítményt jelent a teljes teljesítménygörbe folyamán, és akár 7%-kal alacsonyabb fajlagos fogyasztást eredményez. Ezek a takarékos négyhengeres motorok lényegében a hathengeres erőforrások produktumát biztosítják, jóval költségtakarékosabb energiafelhasználással. A nyomatéktovábbításhoz kétféle sebességváltó közül választhatjuk ki a felhasználási körülményeinkhez ideálisat.

Alapkivitelben a korábban már bevált, hat váltófokozatot és öt szinkronizált tartományt tartalmazó powershift sebességváltó áll rendelkezésre, amely 30 előre- és 15 hátrameneti fokozatot biztosít, de az opcióban kérhető mászófokozatokkal bővítve már összesen 54 előremeneti és 27 hátrameneti sebességfokozatot áll rendelkezésre, 0,25 és 50 km/h közötti sebességtartományban. A csoportok közötti nagyobb átfedéseknek és a csoportonkénti további két fokozatnak köszönhetően a munkakörülményekhez ideális sebesség kiválasztása most még könnyebb. A szántóföldi vagy szállítási feladattól függően az M7003‑as sorozat sebességváltóját manuálisan vagy automatikusan is lehet használni. Automatikus módban a sebességváltó a motor terhelésétől függően váltja a sebességeket. A kezelőnek csak a műszerfalon vagy a K-terminál erőátviteli vezérlőpaneljén kell megadnia a szükséges sebességváltási tartományt, a váltással már nem kell foglalkozni, a többit a sebességváltó vezérlőrendszere elvégzi.

A szállítási feladatokat számos funkció segíti. Az ECO üzemmódban, az áttételi aránynak köszönhetően, az 50 km/h maximális sebességet csökkentett motorfordulatszám mellett érjük el. Így a csendesebb üzemmód mellett jelentős mértékű üzemanyag-megtakarítást is elérünk. A másik hasznos funkció az új „Xpress restart”, amellyel közvetlenül a fékpedál megnyomásával vezérelhetjük a tengelykapcsolót. Ez lehetővé teszi a traktor megállítását a kuplungpedál benyomása nélkül.

Takarékos, Stage V-ös besorolású, 4 hengeres motor és növelt össztömeg jellemzi az új generációt

Az M7003 Premium modellek fokozatmentes KVT sebességváltóval is elérhetők. A teljesen automatikus motor-sebességváltó menedzsment a haladási sebességhez és a lehető legalacsonyabb fogyasztáshoz optimálisan illeszkedő áttételt biztosít. A közúton való haladáskor a KVT a multifunkciós karral vagy a gázpedállal is működtethető. A gyorsulás erőssége és a motor jellemzői a K-Monitoron beállíthatóak. A sebességtartó automatika a traktor sebességét állandó értéken tartja. Az előre beállított értékek két előremeneti és két hátrameneti sebességre alkalmazhatóak.

A hidraulikus rendszer tekintetében az alapkivitelű modellek nyitott rendszerrel, 80 l/perces szállítási kapacitású fogaskerék-szivattyúval, három pár mechanikus vezérlésű hidraulikakiszolgáló szeleppárral rendelkeznek, a negyedik pár pedig opcióként érhető el. A nagyobb, 110 l/perc szállítási teljesítményű, axiáldugattyús szivattyú és a CCLS (Closed-Center Load-Sensing) technológia minden M7003 alapmodellhez opcióként elérhető. Az M7003 Premium és a KVT modellek zárt hidraulika-rendszerrel (CCLS {Closed-Center Load-Sensing}) és terhelésérzékeny, változó szállítási kapacitású (110 l/perc), axiáldugattyús szivattyúval vannak ellátva. Négy, elektronikusan vezérelt, hátsó hidraulikus kiszolgáló szeleppár tartozik az alapfelszereltségbe. Opcionálisan akár két további kivezetéspár is elérhető. A Power Beyond csatlakozás is elérhető a munkagépek magas literteljesítmény-igényének vezérlésére. A többfunkciós karba beépített elektronikus függesztőmű-vezérlés mellett külső kihelyezett elektronikus vezérlés is megkönnyíti a munkaeszközök fel- és leszerelését.

 

A hátsó hárompont-függesztőmű emelési kapacitása 9400 kg, míg a frontfüggesztés 3900 kg emelőképességű.

A hidraulikus kormányzásrendszer fel lett szerelve egy új „Multispeed Control” funkcióval, mely lényegében egy többsebességű kormányberendezés, amelyet az adott munkakörülményhez és sebességhez igazíthatunk. A hátsó teljesítményleadó tengely a megszokott 540/1000 f/min fordulatszám mellett a takarékos 540E/1000E fordulatot is biztosítja, a frontfüggesztéshez tartozó TLT-kihajtás pedig 1000 f/min fordulatszámot nyújt.

Az M7 széria korábbi generációinak vezetőfülkéje is kimagasló kényelmet és ergonomikus munkakörülményeket biztosított a kezelő számára, amelyet a gyártó az M7003 sorozatnál bevezetett változtatásokkal tovább növelt. Új, kiváló minőségű anyagokat használtak a fülkebelső kialakításánál, és a kabin légkondicionáló rendszerét továbbfejlesztve 25%-kal növelték légáramának hatásfokát, opcionálisan pedig automata klíma is elérhető. A vezető kényelme érdekében az új, kényelmesebb prémium ülés mostantól alapfelszereltség. A Grammer prémium ülés jobb lengéscsillapítást és nagyobb kartámaszokat kínál, mint elődje. Ezenkívül a fülke még hatékonyabb szigetelést, illetve hangszigetelést kapott, ami alacsonyabb (72 dB {A}) zajszintet biztosít. A két – opcionálisan elektromosan állítható – külső visszapillantó tükör fűthető, hogy nedves körülmények között vagy téli hőmérsékletben, illetve havazáskor is tiszta képet kapjunk hátulról. A munkaterület-megvilágítás is teljesen új, LED-es munkafényszórók segítségével, sokkal hatékonyabban segíti az éjszakai munkát. A fülke belsejében a vezérlőkar és a joystick megvilágításáról is új, nagy teljesítményű fedélzeti lámpák gondoskodnak.

A négyoszlopos vezetőfülkéből szinte akadálytalan a kilátás a munkaterületre

A lengéscsillapított mellső tengelynek és a rugózott vezetőfülkének köszönhetően káros ütések nem érik a kezelőt

Az éjszakai munkát teljesen új, LED-es munkafényszórók segítik

A káros lengések drasztikus csökkentése érdekében mechanikus vagy pneumatikus lengéscsillapítású felfüggesztéssel is szerelhető a kabin. A fülke mechanikus rugózása a ±45 mm-es lengésúttal megbízhatóan elnyeli a kemény ütéseket. A fokozatmentesen állítható, lengéscsillapított mellsőtengely-felfüggesztés és a kabinrugózás együttesen a lehető legalacsonyabb mértékre csökkenti a traktorvezetőre ható káros lengéseket. A traktor lengéscsillapítása, a kényelem mellett, magas sebességnél is maximálisan stabil haladást biztosít. A hajtott első futómű és a hátsó tengely differenciálzárja elektrohidraulikusan aktiválódik. A mellső alvázfélkeretes építésű, növelt össztömegű (8000 kg), négyhengeres motorral szerelt traktor a hathengeres erőgépekre jellemző, tekintélyes, 2,72 méteres tengelytávolságú, de a mellső kerekek 55 fokos bekormányzási szögének köszönhetően kis fordulási sugárral rendelkezik.

Hathengeres  erőgépekre jellemző a 4 hengeres M 7003 sorozat 2,72 méteres, tekintélyes 1 tengelytávolsága

Az M7003 sorozat 100%-ban ISOBUS-kompatibilis, így korlátlanul üzemeltetheti a piacon lévő összes AEF-tanúsítvánnyal ellátott ISOBUS-eszközt és -munkagépet. Az új TIM- (Tractor Implement Management) rendszer lehetővé teszi a munkagép számára, hogy a traktor bizonyos funkcióit automatikusan vezérelje. Az M7003 traktorok a TIM-technológiát más márkájú gépekkel is használhatják. A TIM-rendszer a KVT sebességváltóval és a K-Monitor Pro 12”-vel együtt érhető el.

Az új generáció gyártása idén áprilistól kezdődött, és akár 5 év gyári garancia is elérhető lesz majd a traktorokhoz.

Farkas Imre