fbpx

AXIÁL Szakmai Napok 2011

Írta: Szerkesztőség - 2011 április 26.

A 20. születésnapját ünneplő Axiál Kft. 10. alkalommal rendezte meg Axiál Szakmai Napok nevű rendezvényét, amelyet már harmadik éve a cég bajai központjában tartanak. A szakmai ismeretekből, gépújdonságokból, gasztronómiai élvezetekből és színvonalas szórakoztató programokból kicsik és nagyok is bőven “meríthettek”, és még jobban, szó szerint belülről is megismerhették, a bajai telephelyet. Csak napfényből volt kevés, de azért a hűvös idő ellenére is 14 ezren látogattak el a három nap alatt a rendezvényre.

20 év

“A szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség; a nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye.”

Henry Ford gondolatát mottóul választva a tulajdonosok a kezdetektől napjainkig minőségi szolgáltatásra törekedtek és törekszenek, így csak kiváló minőségű alkatrészek és magas műszaki színvonalú gépek forgalmazására vállalkoznak. Ez az irány meg is hozta az eredményét: a cég kezdeti 13 millió forintos forgalma az átgondolt vezetés és a lelkes munkatársak segítségének köszönhetően 2001-re már elérte a 16 milliárd forintot, 2009-ben pedig — az előző évit mintegy 200 millióval meghaladva — 57,2 milliárd forintot ért el. Ezzel a bevétellel az Axiál Kft. a HVG 500 legnagyobb forgalommal rendelkező hazai vállalatát tartalmazó rangsorában 2010-ben a 128. helyre került. Kapcsolt vállalkozásokon keresztül pedig tevékenysége túllépte az országhatárokat, s így Szlovákiában, Romániában és Ukrajnában is jelen van. A magyar vállalkozások számára szállított több százezer tonna alkatrész, a mintegy 21 ezer új és közel 10 ezer használtgép, a több ezer megjavított vagy felújított gép és a közel 1 millió bérmunkához vagy bérgépszolgáltatáshoz kapcsolódó munkaóra mellett még nagyobb eredménynek tekintik, hogy mintegy 21 ezer olyan mezőgazdasági és építőipari cég tevékenykedik ma Magyarországon, amely tartósan és visz-szatérően vásárol gépet vagy ahhoz kapcsolódó műszaki szolgáltatást az Axiál Kft-től.

Axiál Szakmai Napok

Az Axiál Kft. széles termék- és szolgáltatásválasztékának megfelelő szintű megjelenítése lehetővé és indokolttá tette egy önálló rendezvény megszervezését. Lajosmizse mellett, 2002-ben nyitotta meg először kapuit egy önálló kiállítás Axiál Szakmai Napok néven. A 2002 és 2008 között eltelt 7 év során a rendezvény az ország mezőgazdaságban és építőiparban dolgozó vállalkozóinak meghatározó informálódási találkozópontjává nőtte ki magát. Összességében több mint 100.000 hazai és külföldi látogató fordult meg, az Európa-hírűvé vált eseményen.

2009-ben, a lajosmizsei helyszínnel szakítva, az Axiál Kft. a cég alapításának 18. évfordulója alkalmából már a bajai központjába hívta meg partnereit, az elmúlt 18 év közösen elért eredményeit megünnepelni.

A 16 mezőgazdasági és 6 építőipari gépmárka több mint 200 kiállított új gépe, az Axiál Kft. használtgépkínálatának legjava, valamint 22, az országban “élőben” először látható gépújdonság mind-mind az idén 10. alkalommal megrendezett Axiál Szakmai Napok szakmaiságát erősítette. Ezzel együtt a programok a szakma, a szórakozás és a gasztronómia hármasára épültek: mezőgazdasági és építőipari gépshow, veterán gépek, gépbemutatók, gyermekprogramok, bor- és pálinkafalu, valamint tájjellegű konyha várta az érdeklődőket, a mezőgazdaság, az élelmiszeripar és az építőipar területéről érkező kiállítókkal kiegészülve.

Célirányosan előre

Bár az elmúlt két év során a géppiac jelentős csökkenése volt Európa-szerte tapasztalható, a gépértékesítést követő, a gépek hatékony és üzembiztos üzemeléséhez nyújtott műszaki szolgáltatásokat és alkatrészellátást kiemelten kezelő, hosszú távú stratégia ebben a helyzetben is stabilitást tudott adni a cégnek. Az Alkatrész- és Szervizüzletág folyamatos jelentősége mellett 2003 óta, ha kisebb mértékben is, de a használtgép-értékesítés szintén húzóágazat lett. E három üzletág eredménye komoly stabilitást jelentett egy olyan évben is, amikor az új gépek forgalma az előző évinek nagyjából a 30%-ára esett vissza. Konkrét számokkal élve az Axiál Kft. által 2010-ben elért nettó 33 milliárd forintos forgalom 5-10%-os eltéréssel ugyanazt hozta, ami egy géptámogatás nélküli 2009-es évre volt várható. Ez az eredmény pedig leképezi a magyarországi piac alakulását is, hiszen a mezőgazdasági szektor 2009-es 130 milliárdos gép- és eszközbeszerzései értéke 2010-re 40 milliárd forintra csökkent. A jövőt mindenki számára a folyamatos fejlődés kell, hogy jelentse: az általános gazdasági megtorpanás ellenére a kivezető út csakis előre mutat, így a cég hosszú távú stratégiájának részeként 2011-től kezdődően az Axiál Kft. mintegy 1,5 milliárd forintnyi, részben zöldmezős beruházással fejleszti telephelyhálózatát és ezen keresztül a nyújtott szolgáltatások színvonalát.

2011-ben nyílik meg a cég 15. telephelye Békéscsabán. Ezzel nem csökken az orosházi telephely fontossága sem, hiszen ennek a továbbiakban a partnerek még teljesebb kiszolgálása a feladata Békés megye nyugati részén, valamint Csongrád megyében. Csornán és Miskolcon új központi épületek épülnek, amelyek megnövelt alapterületükkel lehetővé teszik az alkatrész-kiszolgáló területek megnövelését, ezáltal az ügyfelek gyorsabb és kényelmesebb kiszolgálását. A csornai új épületre plusz egy emeletet húznak, ahol irodák kapnak majd helyet, Miskolcon pedig a raktár területét másfélszeresére növelik. Ugyanitt a tavalyi árvíz után a szervizműhelyt modernizálták, területét és belmagasságát növelték, hogy a nagyobb gépek javítását is fűtött helyen végezhessék el a szakemberek, Csornán pedig már 2010-ben lezárult az alkatrészraktár kapacitásbővítése. Ezzel együtt Pécsett és Dombóváron 2011 tavaszán zöldmezős beruházással egy-egy új komplett telephely építését kezdi a cég azzal a céllal, hogy ezen telephelyek esetében tovább javuljanak a szerviz- és alkatrészellátás feltételei. Szolnokon és Zalaegerszegen pedig hasonló céllal első lépésben új telephelyet vásárolnak, majd következő lépésként ezeken a telephelyeken is teljesen új, modern műhely és kiszolgáló épületek építésével kívánnak a szolgáltatási színvonalukon emelni. Az említett beruházásokat és az azokkal kapcsolatos munkálatokat 2012 végéig tervezik lezárni.

Gépújdonságok

A 10. Axiál Szakmai Napokon bemutatásra került 22 gépújdonság közül lapunkban most a mezőgazdaságban használható típusok rövid ismertetőjét közöljük.

Grégoire-Besson RW8 függesztett 5+1 fejes eke

Az új RW8 függesztett eke még több állítási lehetőséget és szélesebbkörű alkalmazhatóságot biztosít, mint elődje. Kiváló szántásminőség, felhasználói komfort és robosztus kialakítás jellemzi. A vázat az optimális vontathatóságot szem előtt tartva alkották meg, így vonóerőigénye 160-240 LE közé tehető. Rendelhető 5 vagy 6 ekefejjel, két verzióban: RW8 ECO, RW8 HIGH TECH. A főváz mérete 160×160 mm, a fordítótengely átmérője 130 mm. A gép gerendelymagassága 78 vagy 82 cm lehet. Tömege 2500 kg.

Fendt 900 Vario traktorszéria — egy új generáció

Az új 900 Vario-széria bemutatásával a 240-390 LE közötti teljesítménykategóriában a Fendt ismét a legnagyobb — 390 LE teljesítményű — topmodellel rendelkezik a traktorpiacon. A 2,15 m-es kerékátmérőnek és a megengedett maximális 181 össz-tömegnek köszönhetően a 939 Vario pillanatnyilag a legnagyobb vonóerejű traktor, amit az iparág kínál. A gép üzemanyag-takarékos SCR-tech-nológiát használ, amellyel az új TIER IV környezetvédelmi normáknak is megfelel.

Horsch Sprinter 9 SW — egy robosztus, kompakt és sokoldalú vetőkultivátor

A Duett csoroszlya lehetővé teszi, hogy egyetlen munkamenetben vessünk, műtrágyát szórjunk és egyidejűleg hatásosan műveljük a talajt, továbbá finom talajszerkezetet állítsunk elő a vetési mélységben. A gép a nagy befogadóképességű (8000 1) vetőmag- és műtrágyatartállyal nagy teljesítményre képes. A Sprinter vető-csoroszlyáit 30 cm-es húzástávolsággal helyezték el, így kései hatásosan távolítják el a szármaradványokat a vetési síkból, ezáltal szármaradvá-nyos területeken is dugulásmentesen tud dolgozni, szélsőséges körülmények között is.

Landini Rex restyling széria, az Év traktora 2011 cím tulajdonosa

A Landini Rex már régóta jól csengő márkanév a szőlészek, gyümölcskertészek körében. A Landini meghajtásáról a hagyományoknak megfelelően Perkins motorok gondoskodnak, 3 és 4 hengeres kivitelben, a teljesítmény, típustól függően, 68-tól 110 lóerőig terjed. Ki kell emelnünk ezek mellett az új Rex széria 20%-kal csökkentett fordulókörsugarát, valamint a hidraulika-rendszer sokoldalúságát. Ez utóbbinál például a teljesen egyszerű kétszivattyús, kétvezértömbös rendszertől egészen a háromszivattyús, 5 vezértömbös, 100 liter/perc szállítási kapacitásig terjed a lehetőségek tárháza.

Landini 5-100H univerzális traktorsorozat — élet a Vision utáni

A Landini újdonsága a Vision gépcsalád továbbfejlesztett változata. A Perkins 1100-as motorszériájának vadonatúj változatait találjuk a motorháztető alatt, 74 és 110 lóerő közötti teljesítménnyel, egyes változatokban turbo-aftercooler feltöltéssel. Az erőátvitel 24/12-es, 40 km/h sebességű szinkronváltó vagy a Powermondial 115-ös gépekből ismert 36/12-es T-Tronic félpowershift váltó, szintén 40 km/h haladási sebességgel.

Manitou MLT 625-75 H-a jövőbeni új sorozat első modellje

A Manitou több mint 20 éves, a mezőgazdasággal való elkötelezettségét jelzi az MLT 625-75 H teleszkópos rakodógép. Elsősorban tej- és állattartó gazdaságok, kertészetek, baromfitelepek számára fejlesztették ki, de méreteiből adódóan minden olyan helyen sikeres lehet, ahol kevés hely áll rendelkezésre munkavégzéskor. Méretei teszik szuperkompakttá, hiszen 1,82 m széles és 2 m magas, hasmagassága pedig mindössze 38 cm.

Monosem NG+6 vontatott vetőgép

A Monosem legújabb fejlesztésének köszönhetően már elérhető a 6 soros, teleszkópos vázú vetőgép vontatott kialakítású verziója, amely a traktorigénye tekintetében is nagyban segíti a gazdálkodók munkáját. A függesztett vetőgéptől a vontatott kivitel annyiban különbözik, hogy átalakították a függesztést, és a konvencionális meghajtókerekek helyett szállító-meghajtó kereket kapott. A kerekek erősített keréktartókkal rendelkeznek, amelyek hidraulika-munkahengerrel kapcsolódnak a vázhoz. Ez biztosítja a vetőgép szállítási pozícióba emelését, majd munkahelyzetbe engedését.

Sulky Polyvrac XT100 vontatott műtrágyaszóró

A Sulky új vontatott műtrágyaszóró-családjának tagja. Tartályai erős szerkezetűek, folytonos hegesztési varratokkal és rozsdamentes szegecsekkel készültek. Rugózott vonórúddal szerelt, ezzel jobb súlyelosztást és komfortot nyújt a gépkezelőnek közúton való szállításkor és munka közben. A kihordó szalag enyhén dőlt helyzetű, elősegítve a terhelés eloszlását. A sebességarányos műtrágyamennyiség-kijuttatás opcióban rendelhető. Nagyüzemeknek ajánlják, mivel tartálytérfogata 7500 liter.

Sulky X36 WPB stop and go függesztett műtrágyaszóró

A STOP & GO jelzéssel ellátott gépek két, a tolózárnyitó karra szerelt elektromotorral valóban ott és akkor nyitják, illetve zárják a tolózárakat, amikor és ahol arra a táblavégi fordulókon szükség van. A féloldali tolózárnyitás, illetve -csukás szintén a STOP & GO gépek nagy előnye, hiszen ezzel azokra a helyzetekre is gondoltak, amikor a terület nem feltétlenül szabályos négyzet alakú.

Supertino SD 4 bálabontó

A bálabontó használatával megnövekedik a szalma nedvszívó képessége, így az almozásra szánt anyag minősége javul, és jelentős megtakarítás érhető el. A bálát a gép önmaga rakja a feldolgozótérbe; a szórás iránya és távolsága állítható. Kiszórótorony felszerelésével a szalma a gép mögött is egyenletesen elteríthető. Ez a technika lehetővé teszi, hogy a pihenőtér a tehenek feje fölött is gyorsan és egyenletesen bealmozható legyen. A gép szálastakarmányok jászolba vagy etetőútra való kijuttatására is alkalmas. A bálabontók 4 és 6 m3-es kivitelben készülnek. Az eddigi közkedvelt vontatott gépek mellett a 4 m3-es függesztett változatot is kínálják.

Claas Lexion 600-as kombájnsorozat

A Lexion név világszerte ismert, jól csengő név a nagyteljesítményű kombájnok piacán. Az újgenerációs Lexionokkal a Claas olyan betakarítógépeket vezet be, amelyek sokkal gyorsabbak, kényelmesebbek, hatékonyabbak és mindezek mellett gazdaságosabbak is lettek. Az eredményeket az innovatív megoldások biztosítják. Új, komfortosabb vezetőfülke, CEMOS-Claas elektronikai gé-poptimalizációs egység, megújult CE-BIS, teljesen új elektronikai rendszer, erősebb hidraulika, alacsony üzemanyag-felhasználás — az új meghajtásnak köszönhetően; modern külső és még változatosabb kínálat a felszerelhető adapterek terén.

Claas Varian Pro — most állítható fenéklemezzel

A Variant bálázókat a szabadon választható bálaátmérő és a fixkamrás körbálázókénál nagyobb áteresztőképesség és bálatömörség jellemzi. E sikeres sorozat most hidraulikusan állítható rotor fenéklemezzel is rendelhető, amelyre a Pro megnevezés utal. Így, ha egy esetleges eltömődés a rotor épségét veszélyeztetné, a bálázó rotor fenéklemeze leengedhető, a rendellenesség pedig a vezetőfülkéből gyorsan és egyszerűen megszűntethető. A továbbító- vagy aprítórotor egyben a bálaképzés indítását és folyamatos kényszerforgatását is biztosítja, így nem fordulhat elő, hogy megcsúszik a bála.

Budissa Bag-technológiák: a takarmánytartósítás és -tárolás újabb lehetőségei

A Budissa Bag-technológiák nemcsak a szálas és tömegtakarmányok, illetve mezőgazdasági melléktermékek szecskázott vagy bálázott formában történő tartósítását és tárolását oldják meg, hanem a szemes termények egészszemű vagy aprított formában történő fóliatömlőre alapozott kezelésére is tökéletesen alkalmasak. Bár az említett megoldások különböző mértékben, de alapvetően nedves anyagokra alapozottak, az eljárás alacsonyabb nedvességtartalmú vagy kimondottan száraz anyagok kezelésére is alkalmas. A technológia egyre növekvő hazai elterjedését jellemzi, hogy a betárolt takarmányok mennyisége idén már mintegy 50-60 üzemben elérte a 350 ezer tonnát. Legnagyobb volumenben, megközelítőleg 50%-ban lucernaszenázs és szilázs tartósítására került sor, ám emellett még a mintegy 20%-os részarányt mutató silókukorica mennyisége is számottevőnek mondható. A préselt cukorrépaszelet elmaradásával a melléktermékek közül a törkölyfélék és a csemegekukorica-maradványok töltése már csak 10%-ot tesz ki. A fennmaradó kb. 20%-os tárolási hányad a száraz és nedves roppantott vagy darált, valamint egész-szemű szemes termények tekintetében 2/3-1/3 arányban oszlik meg.

Gehl SL7810 gumihevederes, csúszókormányzású rakodógép

A most bemutatásra kerülő Gehl SL 7810 típusú kompaktrakodó nem új típus a cég rakodógép-palettáján, újdonsága azonban a gép hajtásrendszerében rejlik. A gép VTS-rendszerrel szerelt, amely lényegét tekintve egy gumihevederes meghajtás. A VTS-rendszert a meglévő kerekek helyére kell felszerelni; az átalakítás mindösszesen 1-2 órát vesz igénybe. A gumihevederes hajtásrendszer előnye, hogy a gép még a legmostohább munkakörülmények között is hadra fogható.

Hyundai 110D-7E homlokvillás, dízelüzemű targonca

2009-től a Hyundai nagy teherbírású homlokvillás targoncákkal is megjelent a piacon. A most bemutatásra kerülő modell — Hyundai 110D-7E — a “legkisebb”, a maga 11 tonnás teherbírásával. A tervek szerint a közeljövőben a széria tovább bővül: a 11-13-14-16 tonna teherbírású modellek mellé két “mamut” targonca érkezik, amelyek a hannoveri CeMAT kiállításon mutatkoznak be, 180D-7E és a 250D-7E néven, 18 és 25 tonna teherbírással. A110D-7E targonca működéséről a Hyundai földmunkagépekből már jól ismert Cummins motorok gondoskodnak.

Hyundai R140W-9/2pc — új 9-es gumikerekes kotrósorozat

Az elmúlt évben a magyarországi érdeklődők számára is elérhetővé vált a Hyundai gumikerekes kotrógépek új, 9-es szériája. A 7A-s sorozatot leváltó modellek nemcsak esztétikailag újultak meg, hanem műszaki tartalmuk is fejlesztésre került. A gumikerekes rakodógépek erősebb motorokat, továbbfejlesztett hidraulika-rendszert kaptak. A 9-es sorozat tagjaiban már elérhető a Hyundai GPS-alapú távdiagnosztikai rendszere, a Hi-Mate. A gumikerekes rakodógépek ezen típusa speciális kanalakkal, megfogókkal szerelve állattartó telepeken adódó feladatok ellátására is tökéletes.

Hyundai — új 9-es homlokrakodó-sorozat

2010-ben a Hyundai 9-es szériájú homlokrakodói is megérkeztek Magyarországra. A Hyundai HL-jelzésű homlokrakodó-sorozat tagjai 1-7 m3-es kanalakkal működtethetők. A gépekben a 7A-szériában már jól bevált Cummins motorok továbbfejlesztett típusai dolgoznak. A 9-es szériás homlokrakodó lényeges paraméterei egyénre szabhatók. A motor teljesítménye az adott feladathoz állítható, vagy épp az erőátvitel-oldást is manuálisan szabályozhatjuk. A gép másik nagy előnye a hidraulika-rendszerben lévő axiáldugattyús szivattyú, amelynek köszönhetően a terhelésfüggő teljesítményszabályozás megvalósul.

Hatala László