fbpx

A fejlesztés az egyre bonyolultabb, sokoldalúbb gépek irányába megy

Írta: GÉPmax-2021/I. lapszám cikke - 2021 február 01.

Pályakezdőként második munkanapján már az Amazone-gyárba ment…

Kovács Tamással, az Amazonen-Werke Kft. ügyvezetőjével régóta ismerjük egymást, a járvány miatt telefonon lebonyolított interjú során mégis elhangzott pár, eddig ismeretlen, mégis fontos tény a szakmai életútjáról és a cég történetéről, eredményeiről, terveiről.

 

Amazone
Kovács Tamás, Az Amazonen-Werke Kft. ügyvezetője

 

Már az elején zöldre akarták festeni a szívét…

– Milyen tanulmányokat folytatott a mezőgazdasági gépesítéssel kapcsolatban, mi alapján kedvelte meg ezt a pályát?

– A Gödöllői Egyetem mezőtúri főiskolai szakára jártam, mezőgazdasági gépészként végeztem ott. Különös kötődésem nem volt a mezőgazdasághoz, annak viszont tagadhatatlanul hatása volt a pályaválasztásra, hogy édesapám a KITE berkein belül először a John Deere traktorokkal foglalkozott, elsősorban kereskedelmi részen, majd később a Claas-nál folytatta a pályafutását. Szerettem volna olyasmivel foglalkozni, mint ő. Vonzó volt, mert sokat utazott, rengeteg külföldi országba eljutott, beszélte az idegen nyelvet. Nekem izgalmas volt, hogy sokszor vele mehettem – gyakorolhattam az autóvezetést, később pedig a nyelveket is, és mindenhol nagyon jó szívvel fogadták őt is, engem is. Tetszett a közeg, amiben mozgott.

Az első munkahelyem az IKR Zrt. volt, ahol Széles József kezei alá kerültem a munkagép-üzletágban. Akkortájt sok új projekt indult a cégnél, új munkatársakkal, kapcsolatfelvételekkel. Mivel jól beszéltem angolul, ezért a külföldi, angol nyelvterülethez kapcsolódó munkagépbeszállítók kapcsolattartója lettem. Nagyon sok gyártót és gyártmányt megismerhettem, az igazi, gyakorlati szakmát itt sajátíthattam el igazán.

Azért azt akár sorsszerűnek is mondhatjuk, hogy 1996-ban, a második munkanapomon már az Amazone-hoz mentünk ki a főnökömmel a németországi gyárba, ahol én tolmácsoltam… Beledobtak a mélyvízbe. Nagy segítséggel, de túléltem ezt az első, komoly munkát, de érdekes arra visszagondolni, hogy az akkori német kapcsolattartóm már akkor azt mondta, hogy engem „belülről” rendesen Amazone-zöldre fognak festeni, és valljuk meg, sikerült nekik.

– Említette, hogy már akkoriban jól beszélt angolul, pedig ezzel sokaknak még ma is meggyűlik a baja. Honnan jött a nyelvtanulás szeretete, az érzék az idegen nyelvekhez?

– Azt gondolom, hogy az angol nyelvet már gyermekkoromban magamba szívtam. Édesapám nagyon szerette a country zenét, és mivel jól beszélte az angolt, a nádudvari évek alatt nagyon sok helyre tolmácsként is eljutott. Borzasztó sok lemezt tudott így beszerezni, otthon állandóan ezeket hallgattuk, így a nyelv szépen, lassan beivódott az agyamba… Amikor a gimnáziumot elkezdtem, így nagyon gyorsan haladtam, és a középfokút sem volt gond letenni. Nyilván a gyakorlat, a külföldi gyártókkal való kapcsolattartás során teljesedett ki ez a nyelvtudás. Az persze egy nagyon nagy váltás volt később, amikor az Amazone-hoz kerültem: rájöttem, hogy egy német cégnél németül kell tudnom, hogy hosszú távon számoljanak velem. De az angol után már azt sem volt nehéz elsajátítani.

 

Leányvállalatként jobb

– Hány évig tartott az IKR-es fejezet?

– Hét évig voltam ott, utána már vállalkozóként az Amazone gyári képviselője lettem, majd pedig 2007ben megalapítottuk az Amazonen Werke Kft-t.

– Több forgalmazó is próbálkozott a német gyár termékeinek képviseletével. Mi volt az a végső ok, ami miatt mégis leányvállalatot alapítottak itt?

– Egyértelmű helyzet volt: nem találtunk olyan, szabad kapacitással rendelkező céget, amelyik egy ilyen széles portfólióval rendelkező, majdnem full-liner gyártó teljes termékpalettájának képviseletét fel tudta volna vállalni. Ha a teljes kínálattal akartunk jelen lenni Magyarországon, és lényegesen jobb szervizhátteret, alkatrészellátást akartunk biztosítani, mi akartuk meghatározni az értékesítés és a marketing irányát, reagálni a piaci helyzetekre – akkor nem volt más, jobb választásunk.

Az is látszódott már akkor is, hogy a fejlesztés az egyre bonyolultabb gépek irányába megy, amihez megfelelő gyári háttér is kell, nem volt más, szabad „vegyértékkel” rendelkező cég hazánkban, amelyik ezt fel tudta volna vállalni.

Azt látom, hogy ezt a lépést nem bántuk meg. A tizenhárom év alatt felépítettünk egy olyan rendszert, aminek eredményeként egy kész cég van a gyár tulajdonában, amelyik az egész országot lefedi, értékesítés, szerviz és alkatrészellátás tekintetében is, és úgy mozgatható, ahogy a piaci érdekek megkívánják. Minden évben növekedni tudtunk, stabliak vagyunk, a gazdák nagyon elégedettek velünk. Ennél többet nem kívánhat egy gyár egy ekkora országban.

 

UX 01
Az UX 01-es permetező 2020-ban debütált Magyarországon

 

– Szóba került itt az országos lefedettség: nincs olyan része hazánknak, ahol még érdemes lenne valamilyen területen erősíteni?

– Dehogy nincs! Akármilyen olajozott is a rendszer, akkora géppopuláció van – 5-6 000 gép, amelyet már mi értékesítettünk, és a többi egyéb import, plusz a korábbi képviselők által üzembe helyezett gépek –, hogy most is keresünk például két szervizszerelőt. Alaptézis, hogy az első gépet az értékesítő adja el, a másodikat már a szerviz. Nehéz egyébként megfelelő szakembert találni, akár a szervizre, akár az értékesítésre gondolok. Az osztrák határ melletti régióban még tudnánk erősödni. Persze arra mindig figyelni kell, hogy egy hárommilliárdos cégnél nem lehet csak úgy bővíteni, csak annyit, amennyit a forgalom, a nyereség megenged.

Apropó, nyereség: tizenhárom év alatt az anyacég semmilyen nyereséget nem vett ki a cégből. Minden év nyereségét fejlesztésekre, beruházásokra – traktorok a demókhoz, szervizautó, telephely – tudtuk fordítani.

– Speciális helyzetben vannak az AGROTEC Kft-vel, amelyik szintén forgalmazza az Amazone-termékeket. Ennyi közös év után hogy látja, működik ez a kicsit hibrid megoldás?

– Természetesen előfordulnak néha érdekellentétek, de alapvetően jól működik ez a kooperáció, kölcsönös megelégedettség mellett. Amit egyébként látunk az egész piacon, az az, hogy ezek a gépek, amelyeket mi gyártunk és forgalmazunk, annyira bonyolulttá váltak, hogy megfelelő, folyamatos képzés nélkül lehetetlen követni az újdonságokat mind szervizben, mind értékesítésben. A piacon talán az a mi legnagyobb előnyünk, hogy a szakembereink lényegesen magasabb szinten ismerik a gépeink összes lehetőségét és korlátját.

 

Alkatrész: ha kell, 24 órás repülőszolgálattal

– Hogy épül fel a leányvállalat által biztosított alkatrészellátás?

– Van két, nagyon jól képzett központi alkatrészes kollégánk, akik telefonon elérhetők. Ők közvetlen kapcsolatban vannak a gyárral is, és rálátnak a debreceni és a komáromi alkatrészraktár termékeire is. Annyit tudni kell, hogy az alkatrészszükséglet 70-80 százaléka ezekben a raktárakban megtalálható. Egy délután 2-3-ig beérkező telefonhívás esetén így másnap reggel futárszolgálattal már tudjuk küldeni a megfelelő helyre az alkatrészt. Emellett a szervizes autóinkban is vannak „életfontosságú” alkatrészek, amelyeket az elmúlt majdnem másfél évtizedes tapasztalatokból kialakított kínálat alapján állítunk össze – pl. átfolyásmérők, elektromos szakaszkapcsolók stb. Ha véletlenül olyan alkatrészre van szükség, ami nincs készleten, akkor, nagyságtól függően, akár 24 órás repülőgépes szolgálatot is tudunk biztosítani, igény esetén, illetve garanciaidő alatt automatikusan.

– Ha a 2020-as évet nézzük, mik voltak a tapasztalatai? Milyen termékek mentek nagyon, és mi az, amiben talán több lehetőség van, mint ahogy most mutatta?

– Ez az év nagyon furcsa volt. Egy évvel ezelőtt növekedést terveztünk, ami a tavaszi krízis idején hirtelen elérhetetlennek tűnt. Abban a hónapban egyetlen gépet sem értékesítettünk, az üzletkötők szabadságra mentek, a gazdák nem fogadtak minket sem, mást sem. Csak a legszükségesebb alkatrész-kiszállítás működött nálunk is. Az egy hónap leteltével igazából már májusban visszahoztuk a kiesett eredményt, és időarányosan már a terv szerinti eredményeket értük el. Az optimista terveinket így nem fogjuk elérni, de a 2019-es eredményünket túl fogjuk szárnyalni, több mint 3 milliárd forint fölötti rekordforgalommal. Darabszámban kicsivel a tavalyi év eredménye mögött maradunk, de az trendszerűen látszik, hogy kevésbé keresik az egyszerű gépeket a gazdák, a nagy értékű, nagy tudású – pl. automata szakaszolású permetezőgép, műtrágyaszóró, nagyobb méretű rövidtárcsa stb. – gépekre viszont nő a kereslet. Nem volt egyébként olyan gépcsoport, ami különösen húzta volna a piacot, a szokott arányokban keltek el a munkagépeink. Amit kiemelnék, az a Precea szemenkénti vetőgépünk, ami nagy érdeklődést váltott ki, és már a 2021-es évre is sok előzetes rendelés futott be rá. Ez egy újdonság, egy gyors vetőgép, 15 km/h-s sebességgel használható. A piacon alig van olyan versenytársa, ami erre képes. Nyomott levegős rendszerrel működik, amik egyik óriási előnye, hogy automata maglesodróval rendelkezik. A maglesodrót menet közben, a számítógép által érzékelt duplavetés vagy magkihagyás alapján automatikusan utánállítja az elektronika. Ez lehetővé teszi a nagyon pontos és nagyon gyors, megállás nélküli vetési munkát. Már a magyar gazdáknál is debütált a gép, és az itteni gyakorlati tapasztalat is alátámasztja az előzetesen elhangzottakat. Minimális problémával és nagyon jó tapasztalatokkal zártuk itthon a tavaszt ezzel a vetőgéppel. Jövőre már a Preceával igazából nem lesz limit a darabszámot illetően, a szállítási határidőket azonban érdemes bekalkulálni, aki ezzel szeretné a tavaszi vetési munkákat csinálni. A Preceából egyébként több verzió is piacra kerül, 2022-ben jön majd a nem elektronikus, hanem mechanikus adagolású megoldás, amely ugyanúgy tudja majd a 15 km/h vetési sebességet, de árban kedvezőbb lesz az elektronikus megoldáshoz képest. Új szegmens fog ezzel megnyílni.

 

Precea
A Precea szemenkénti vetőgép egy igazi újdonság, akár 15 km/h-s sebességgel is pontosan használható

 

Mindig van friss fejlesztés…

– Milyen terméket érdemes még az érdeklődők figyelmébe ajánlani?

– Az UX-01-es permetezőt például, ami majdnem újdonság, hiszen szintén 2020-ban debütált Magyarországon. Ez a korábbi szériához képest szórókeret-vezérlésben lépett nagyot előre, a ContourControl a talaj egyenetlenségeit pozitív és negatív irányban is jól tudja követni, egy nagyon gyors hidraulikarendszer segítségével. Újdonság még benne a Swingstop is, ami a traktor fékezésénél a szórókeret előre- és hátracsapkodását egy nagyon gyors működésű munkahenger segítségével kioltja, segít azt nyugalmi helyzetbe állítani. Emellett kiemelném még azt, hogy az automata szakaszolások mellett már a négy fúvókatartóval szerelt, fúvókánkénti vezérlésre képes rendszer is használható rajta. Ezzel szakaszonként, fúvókánként kijuttatott permetlémennyiséget is tudok változtatni, és/vagy fúvókatípust – határszóró, nagyobb cseppeket képző stb. – is tudok kiválasztani, megállás, a gépből való kiszállás nélkül. Ez például egy szomszédos terület, egy folyó vagy erdő mellett nagyon fontos. A piac nagyon nyitott ezen gépek irányába.

Talajmunkagépeknél izgalmas, hogy sokan azt hitték: a rövidtárcsáknál már nem nagyon lehet fejlődni. Kiderült, hogy ez nem igaz. Az új, nagy (660as méretű) tárcsalapokkal kukorica és napraforgó után kifejezetten jó eredményeket értünk el, ugyanúgy nagy siker a TX-típusú, 6-8-9 méteres rövidtárcsa. Ennél a keretet is elő tudjuk feszíteni egy úgynevezett contour-frame technikával, amely során a több szakaszból álló gerendely alkalmazkodik a talaj egyenetlenségeihez, ezáltal le tudja követni a minimálisan változó dombokat, völgyeket. Így egyenletes mélységben tud haladni a teljes munkaszélességben.

– Mit látni az ekék piacán, mik az eredmények ebben a szegmensben?

– A legfontosabb, hogy visszatértünk a piacra, és egy viszonylag stabil értékesítési darabszámot tudunk hozni azokkal az ekékkel, amelyek Amazone-színben, de alapvetően a régi változatban megmaradtak a termékpalettán. Gőzerővel folynak a fejlesztések, de ez időigényes folyamat. Az ekepiacon az erőteljes középmezőnyben szeretnénk megkapaszkodni, és várjuk, hogy a gyár, mint minden termék esetében, megfelelő újdonsággal, fejlesztéssel lépjen egy-két éven belül a piacra. Fontos, hogy a régi termékekhez folyik az alkatrész-értékesítés, a korábbi partnereket így igyekszünk a márkahasználatban megerősíteni.

– A precíziós gazdálkodás mennyire fontos az Amazone gyárnak?

– Úgy gondolom, hogy nincs ez a terület túlmisztifikálva, nálunk is egy jó ideje ebben az irányban folynak a fejlesztések. Sok lehetőség van ebben, az elektronika lényegesen pontosabban tud dolgozni az esetek legnagyobb százalékában, mint az ember. Ez pénzben, munkaidőben, környezetterhelésben is megtakarításokat eredményez. Ez pedig a mostani felhasználóknak is fontos, de ha a környezeti hatását nézzük, gyermekeinknek, unokáinknak sem mindegy, mennyire aknázzuk ki az ebben rejlő lehetőségeket. A problémát inkább abban látom, hogy olyan szakembergárdának kell egy ilyet üzemeltetni, ami nem mindenhol adott. A gépkezelők sokszor nem tudják a terminált megfelelően használni, nem tudják a gépben rejlő lehetőségeket teljes körűen kihasználni.

– Magánál az Amazone-Werke Kft.-nél mennyire nehéz feladat a szakember-utánpótlás?

– Szerintem mindenki szembesül azzal, hogy ez nagyon nehéz. Mi is, versenytársaink is próbálják a saját szervizeseiket, kereskedőiket megbecsülni, mert nagyon nehezen tudjuk őket pótolni.

– Levezető kérdésként: hogyan tud kikapcsolódni, mit csinál, ha épp nem az Amazone gépeivel foglalkozik?

– Negyvenhat éves vagyok, egy éve döntöttem úgy, hogy alapvetően életmódot változtatok, az addigi viszonylag passzív helyett aktív életre kapcsolok. Elkezdtem futni, biciklizni, egyre nagyobb távokat igyekszem elérni ezen a téren. Ha pedig nem elég a sebesség, akkor itt az új szerelem, a motorozás. Egy gyönyörű Yamaha Tracer 900 GT boldog tulajdonosa vagyok, és ismerkedem a kétkerekezés világával.

 

Bemutatjuk az Amazone Precea szemenkénti vetőgépet: [LINK]
Amazone növényvédő-gépekről részletesebben: [LINK]

 

Fodor Mihály