Járványhelyzet ide vagy oda, a moszkvai Crocus Expo kiállítási központban kétévente megrendezett AGROSALON nemzetközi mezőgazdasági vásár soron következő kiállítása idén októberben sem maradt el.
A nagy orosz gyártók és a ma független, egykori volt szovjet tagállamok jelentősebb mezőgépgyártói erre a rendezvényre tartogatják az innovációik nagyközönség előtti premierjét. Ez az idei alkalommal sem volt másként. Beszámolónkban néhány itthon is ismert, nagy orosz és fehérorosz gyártó moszkvai kiállításon felvonultatott újdonságait gyűjtöttük egy csokorba.
A ROSTSELMASH NÉGY ÚJDONSÁGOT IS BEMUTATOTT
A vásár legnagyobb kiállítója idén is a Rostselmash Group volt. 2 700 m2-es standjukon összesen 20 gépet, berendezést mutattak be, köztük négy újdonságot is itt láthattak először az érdeklődők. Többek között a Nova kompakt kombájncsalád 340-es újabb generációját, az új RSM TS-6200 SPUTNIK vontatott permetezőgépet. A legnagyobb feltűnést mégis a nehézuniverzális traktorújdonságuk: az RSM1370 traktor keltette, amely a korábbi 370-est típust váltja a sorban majd. Az új erőgépen érzékelhető először, hogy külsőleg a kombájncsaládok után a traktorsorozataikat is megújítják.
A tekintélyt parancsoló, erőt sugárzó megjelenésű Rostselmash erőgépújdonság, az RSM-1370 – Fotó: en.rostselmash.com
A traktorban egy 8,9 literes 6 hengeres, Cummins QSL dízelmotor garantálja a nyomatékot, amelynek névleges teljesítménye 366 LE, maximális teljesítménye pedig 400 LE. A legmagasabb nyomaték 1 627 ford/perc. Az erőátvitelről 16/9 fokozatú (max.: 40 km/h) Powershift váltó gondoskodik. A mellső híd lengéscsillapított, a TLT-vel rendelkező frontfüggesztés a Zuidberg-től érkezik az erőgépre, a CAT III/IVN szabványú hátsó hárompont-függesztés emelési kapacitása pedig 7 829 kg. A gép zárt központú terhelésérzékelő hidraulikus rendszerrel van felszerelve. A szivattyú teljesítménye a Hi-Flow rendszerrel 284 l/perc, a maximális nyomás pedig 200 bar. Kezelőbarát a traktor karbantartása, az ergonómiát pedig igen magas szintre emelték. A külső dizájnra sem lehet panasz, a traktor erőt sugárzó, korszerű, tekintélyt parancsoló megjelenésű, egyáltalán nem vallana szégyent ilyen téren a nyugat-európai vetélytársak mellett sem. A gyártó képviselőinek tájékoztatása szerint a traktor újdonságot 2022-től kívánják szériában gyártani.
Az orosz vontatott permetező újdonság a Rostselmash RSM TS-6200 Sputnik – Fotó: en.rostselmash.com
ÚJDONSÁG A KIROVECTŐL
A Szentpétervári Kirovec Traktorgyár (JSC Peterburgsky Traktorny Zavod) is elhozta újdonságait a kiállításra. Testközelből ismerkedhettek meg a Crocus Expóra látogatók az új K-7M sorozattal, melynek EU-piacos tagját jelen lapszámunk Címlapsztori-rovatában részletesen bemutatjuk. Így most kisebb testvéréről, az itthon is ismert K-424 utódját, a K-525 Premium modellről számolunk be, amelyet szintén újdonságként mutattak be a gyár standján. Az új szériából egyelőre csak az orosz piacra készülő Stage IIIA emissziós besorolású, 6,65 literes, hat hengeres, 250 lóerős, Common Rail befecskendezésű, 1100 Nm nyomatékot szolgáltató JAMZ dízelmotoros verziót gyártják, amely 10 LE teljesítménytöbbletet ad, az előző K-424 generációhoz képest.
A Szentpétervári traktorgyár standja, elöl a K-7M sorozat egyik tagja a háttérben pedig a K-525 Premium típus – Fotó: en.kirovets-ptz.com
Ugyancsak leváltották az erőátvitelért felelős váltót, a traktorgyár saját gyártású, 16/8 fokozatú, T-5 automata sebességváltójára. A mellső és hátsó futóművek nem változtak, maradtak a K-4 szériánál bevált tengelyek. A mellső híd továbbra is parabolalap-rugós felfüggesztésű, míg a hátsó tengely merev rögzítéssel csatlakozik a vázkerethez. A nagyobb változás a K-424-eshez képest az új K-525 Premium vezetőfülkében fogadja a felhasználót. Ez a generáció már a nagyobb testvér, a K-7M továbbfejlesztett fülkéjét kapta, megújult, korszerűbb jobboldali kezelő egységekkel és kabinoszlopos, színes kijelzős, ComandPost-2 információs panellel.
MTZ-ÚJDONSÁGOK
Mivel a Belarus traktorok egyik legmeghatározóbb exportpiaca Oroszország, így nem meglepő, hogy a moszkvai kiállításra is elhozta az idei traktorújdonságait. A fehérorosz, minszki traktorgyár folytatta a tavaly elindított generációváltást, illetve korszerűsítést, így változó arányban, de egymás után frissíti a jelenleg futó traktorszériáit.
A minszki traktorgyár standja a moszkvai kiállításon, előtérben a Belarus-2022 traktor új generációja – Fotó: belarus-tractor.com
A legnagyobb érdeklődést a jelentősen megújult Belarus-2022 váltotta ki. Itthon is ismerjük az előző generációját, de az új nemzedék kétség kívül köszönőviszonyban sincs a régivel. Végre a gyár a teljesítményosztályához megfelelő hajtott mellső tengellyel szerelte fel a traktort. Jól érzékelhetően a hátsókerékméretet és a tengelytávolságot is az új mellső hídhoz igazították. Az újabb generáció nemcsak a motorháztető dizájnban változott jelentősen, de alatta se a minszki motorgyár elavult D-260.4S hathengeres motorja, hanem egy korszerűbb Cummins dízel erőforrás biztosítja a nyomatékot. A kiállított modell TopCon automata kormányzással és korszerű frontfüggesztéssel is fel volt szerelve.
Az új Belarus-132 MT törzscsuklós kertitraktor –Fotó: belarus-tractor.com
Bemutatták a Belarus-820 (82) frissített verzióját is. Itt még a régi panoráma fülke megmaradt, így a beltér sem változott túl sokat, viszont új LED munkafényszórók, helyzet- és irányjelzők, illetve hátsó lámpák kerültek alkalmazásra a fülkén. A kezelőszervek terén a karos megoldásokat sok ponton cserélték elektromos kapcsolóra. Új megjelenésű motorháztető rejti el a minszki motorgyártól érkező 4-hengeres, 4,75 literes, avult technikájú dízelmotort. Annyi változás itt azért van, hogy változott a kipufogórendszer: már a jobb mellső fülke oszlopra került a kivezetése. A hátsó függesztőmű gyorskapcsos csatlakozókarokat kapott. Bemutattak egy törzscsuklós kertitraktor-újdonságot, a Belarus-132 MT traktort, amit egy korszerű takarékos Kohler dízelmotor hajt meg.
A 90 éves jubileumát ünneplő Gomselmash, hibrid rendszerű kombájnújdonsága, a GH-800 – Fotó: gomselmash.by
ÚJ FEHÉROROSZ HYBRID KOMBÁJN
A másik nagy fehérorosz gyártó, a Gomselmash is rendszeresen nagy területen állít ki a moszkvai vásáron, és ez idén, a gyár 90 éves jubileumának évében sem volt másként. Az évforduló alkalmából logót is váltott a nagy múltú gomeli gyár. Új fejlesztésű, hybrid rendszerű, GH800 típusjelzésű arató-cséplőgépük egy gyorsítódobbal ellátott, tangenciális rendszerű cséplődobbal (ø: 800 mm) kezdi a magleválasztást, 2,09 m2 felületen. Innen a termény egy speciális törőverő segítségével, egyenletes áramban a szeparátor rotorpárhoz kerül, amelyek spirális anyagáramot létrehozva választják el a kalászokban maradt magokat, 4,2 m2 leválasztási felületen.
A monoblokkos kombájn kezelőpanel, a modern joystick és a fedélzeti számítógép segít a legoptimálisabb betakarító beállítások kiválasztásában – Fotó: gomselmash.by
A termény tisztítása egy ötnégyzetméteres felületű tisztítórendszer feladata, a megtisztított termény pedig egy 9500 literes kapacitású magtartályba kerül. A betakarítógép meghajtásáról az EU piacos verzióban egy 450 LE teljesítményű, Cummins QSG-12 típusú dízelmotor gondoskodik. Az új, tágas, modern Lux Cab fülke kiváló kilátást nyújt. Nagy teljesítményű elektromos világítási rendszer segíti az éjszakai munkavégzést. Az új kormányoszlop és a többszörösen állítható légrugós ülés elfogadható kényelmet biztosít, a monoblokkos kombájn kezelőpanel, a modern joystick és a fedélzeti számítógép színes képernyője segítenek az aktuális üzemi körülményektől függően a legoptimálisabb betakarító beállítások kiválasztásában, miközben biztosítják az egyszerű és kényelmes működést.
Szerző:Farkas Imre