fbpx

Így fejlődtek az önjáró gyűjtőtartályos silózók

Írta: Szerkesztőség - 2023 augusztus 25.

A silózáskor különösen fontos a megfelelő szállítási kapacitás és folytonosság. Számos gyártó és bérszolgáltató megpróbálta az önjáró silózókat bunkeres, gyűjtőtartályos átépítéssel függetleníteni a szállítóeszközöktől. Az Agrárágazat nemrég bemutatott ezek közül néhányat, íme!

A nagy önjáró silózógépek gyártói közül több is próbálkozott bunkeres betakarítógépek fejlesztésével és gyártásával, és kijelölték a fejlesztési irányt. Sok bérvállalkozó is megpróbálkozott utólag építeni bunkeres szecskázót, de csak néhány projekt érett meg arra, hogy végül kis szériás gyártásban sok évtizeden át több generációt is megéljen.

Field Queen Rear Dump egy német bemutatón, a hetvenes években (fotó: mediatum.ub.tum.de/)

Fiatagri Hesston 7730 prospektusfotója

Ötletek a tengerentúlról és Európából

Sok más úttörő fejlesztéshez hasonlóan a gyűjtőtartályos szecskázógépek ötlete is Észak-Amerikából származik. A kansasi (USA) Hesston Corporation által 1972-ben felvásárolt Field Queen a 7600-as magajáró szecskázó átépítésével kifejlesztette a Rear Dump és Side Dump gyűjtőtartályos változatot, és egy 18-19 m3 raktérfogatú gyűjtőtartály beépítésével hozta létre a bunkeres szecskázót. A Side Dump emelve, oldalra, a Rear Dump hátrafelé, láncos kaparóléces rendszerrel, billenthetően ürítette a tartályt.

Az első európai fejlesztésű gyűjtőtartályos önjáró szecskázógép szintén a Hesston nevéhez fűződik: európai megrendeléseket kiszolgáló franciaországi gyáregységét (Coëx) átvette a céggel addig is szoros üzleti kapcsolatot ápoló Fiatagri S.p.a, és 1983-tól új önjárósilózó-család fejlesztését indították el. Az új Fiatagri-Hesston 7730-as silózó, a 7700as család legfelső tagjaként kicsit különc volt a széria többi modelljéhez képest, hiszen azok az akkori európai trendeket követték. A 350 lóerős 7730-as fejlesztésénél nehéz munkakörülmények között is biztonságosan dolgozó silózót akartak, s alvázrendszerében, kormányzásában, járószerkezet-hajtásában is eltértek a megszokottól. A silózó hátsókerék- helyett osztott vázszerkezetű, csuklós törzskormányzású volt. A 13,4 m3-es befogadókapacitású, láncos-kaparóléces ürítési rendszerű gyűjtőtartályt opciós tételként rendelhette a felhasználó.

A JAGUAR-ból is született gyűjtőtartályos

A CLAAS a JAGUAR 800-as sorozat bevezetésével egy időben indította el egy gyűjtőtartállyal egybekapcsolt konstrukció fejlesztését, majd 1997-ben mutatták be először a FIELD SHUTTLE gyűjtőtartályos koncepciót. A legnagyobb, JAGUAR 880-asmodellből épített konstrukció nyerges pótkocsit vontató (FS 880 T), illetve konténeres verzióban (FS 880 C) született meg – mert nagy szállítási távolságokon csak nyerges, illetve tehergépkocsi-szerelvényekkel lehet hatékonyan szállítani, és lehetővé vált a nyerges félpótkocsik kapcsolása, vagy emelőhorgos, illetve lehordószerkezetes konténer felszerelése. Fontos vívmány volt, hogy minimális átalakítással járt együtt a törzscsuklós, önjáró gyűjtőtartályos silózó létrehozása.

CLAAS FIELD SHUTTLE gyűjtőtartályos koncepció (fotó: CLAAS)

CLAAS FIELD SHUTTLE átrakodás közben (fotó: CLAAS)

Egyedi verziók

A svájci Bucher Harvest-Technology AG saját elgondolású bunkeres önjáró silózót konstruált silókukorica betakarításához – ezt nemrég már a GÉPmax is bemutatta.

L’Articulee 4000 horogemelő konténeres megoldású átépítés New Hollandsilózóból (fotó: Racine SA)

A szintén egyedi tervezésű, gyűjtőbunkeres, belga PRO DX 30 éve van piacon, és már a 4. generációnál tart: a vezetőfülke a New Holland FR szecskázókról származik, a komplett betakarítóegységet a KRONE BIG X szériától vették át. A PRO DX egy láncos-kaparóléces lehordószerkezetű, 42 m3-es tartályba gyűjti a felaprított terményt, míg a PRO SL verzió hátsó vázrészén lévő nyeregszerkezethez félpótkocsit kapcsolva közvetlen a szállítóeszközbe továbbítja a szecskázó a silót.

A PRO DX belga, egyedi építésű, önjáró bunkeres silózó (fotó: agriservice.molenbaix.com/)

A PRO DX tartályának vége hatalmas hidraulikus munkahengerekkel emelkedik akár 5 méteres kirakodási magasságba, és a terményt 75 másodperc alatt üríti ki a szállítójárműre. Erejét egy 1200 lóerős, 12 hengeres, V elrendezésű MAN dízelmotor adja.

1975-ben a franciaországi, dampierre-i Racine SA is kifejlesztett egy csuklós önjáró silózót L’Articulee 2025 néven, amelyet New Holland szecskázóra szerelt, magasra emelve üríthető, 25 köbméteres gyűjtőtartállyal szerelték fel. A bunker láncos-kaparóléces ürítési rendszerű volt. Ezt követte 1986-ban a 3000-es, amely 60 köbméteres nyerges pótkocsi kapcsolását tette lehetővé, majd 1993-ban megszületett a 4000-es, amely New Holland 2405 szecskázóra épült, és 40 m3-es, horgos emelésű konténert húzott a hátsó csuklós alvázrészére, és abba gyűjtötte a terményt.

(Forrás: Agrárágazat; Farkas Imre)