A silózáskor különösen fontos a megfelelő szállítási kapacitás és folytonosság. Számos gyártó és bérszolgáltató megpróbálta az önjáró silózókat bunkeres, gyűjtőtartályos átépítéssel függetleníteni a szállítóeszközöktől. Az Agrárágazat nemrég bemutatott ezek közül néhányat, íme!
A nagy önjáró silózógépek gyártói közül több is próbálkozott bunkeres betakarítógépek fejlesztésével és gyártásával, és kijelölték a fejlesztési irányt. Sok bérvállalkozó is megpróbálkozott utólag építeni bunkeres szecskázót, de csak néhány projekt érett meg arra, hogy végül kis szériás gyártásban sok évtizeden át több generációt is megéljen.
Ötletek a tengerentúlról és Európából
Sok más úttörő fejlesztéshez hasonlóan a gyűjtőtartályos szecskázógépek ötlete is Észak-Amerikából származik. A kansasi (USA) Hesston Corporation által 1972-ben felvásárolt Field Queen a 7600-as magajáró szecskázó átépítésével kifejlesztette a Rear Dump és Side Dump gyűjtőtartályos változatot, és egy 18-19 m3 raktérfogatú gyűjtőtartály beépítésével hozta létre a bunkeres szecskázót. A Side Dump emelve, oldalra, a Rear Dump hátrafelé, láncos kaparóléces rendszerrel, billenthetően ürítette a tartályt.
Az első európai fejlesztésű gyűjtőtartályos önjáró szecskázógép szintén a Hesston nevéhez fűződik: európai megrendeléseket kiszolgáló franciaországi gyáregységét (Coëx) átvette a céggel addig is szoros üzleti kapcsolatot ápoló Fiatagri S.p.a, és 1983-tól új önjárósilózó-család fejlesztését indították el. Az új Fiatagri-Hesston 7730-as silózó, a 7700as család legfelső tagjaként kicsit különc volt a széria többi modelljéhez képest, hiszen azok az akkori európai trendeket követték. A 350 lóerős 7730-as fejlesztésénél nehéz munkakörülmények között is biztonságosan dolgozó silózót akartak, s alvázrendszerében, kormányzásában, járószerkezet-hajtásában is eltértek a megszokottól. A silózó hátsókerék- helyett osztott vázszerkezetű, csuklós törzskormányzású volt. A 13,4 m3-es befogadókapacitású, láncos-kaparóléces ürítési rendszerű gyűjtőtartályt opciós tételként rendelhette a felhasználó.
A JAGUAR-ból is született gyűjtőtartályos
A CLAAS a JAGUAR 800-as sorozat bevezetésével egy időben indította el egy gyűjtőtartállyal egybekapcsolt konstrukció fejlesztését, majd 1997-ben mutatták be először a FIELD SHUTTLE gyűjtőtartályos koncepciót. A legnagyobb, JAGUAR 880-asmodellből épített konstrukció nyerges pótkocsit vontató (FS 880 T), illetve konténeres verzióban (FS 880 C) született meg – mert nagy szállítási távolságokon csak nyerges, illetve tehergépkocsi-szerelvényekkel lehet hatékonyan szállítani, és lehetővé vált a nyerges félpótkocsik kapcsolása, vagy emelőhorgos, illetve lehordószerkezetes konténer felszerelése. Fontos vívmány volt, hogy minimális átalakítással járt együtt a törzscsuklós, önjáró gyűjtőtartályos silózó létrehozása.
Egyedi verziók
A svájci Bucher Harvest-Technology AG saját elgondolású bunkeres önjáró silózót konstruált silókukorica betakarításához – ezt nemrég már a GÉPmax is bemutatta.
A szintén egyedi tervezésű, gyűjtőbunkeres, belga PRO DX 30 éve van piacon, és már a 4. generációnál tart: a vezetőfülke a New Holland FR szecskázókról származik, a komplett betakarítóegységet a KRONE BIG X szériától vették át. A PRO DX egy láncos-kaparóléces lehordószerkezetű, 42 m3-es tartályba gyűjti a felaprított terményt, míg a PRO SL verzió hátsó vázrészén lévő nyeregszerkezethez félpótkocsit kapcsolva közvetlen a szállítóeszközbe továbbítja a szecskázó a silót.
A PRO DX tartályának vége hatalmas hidraulikus munkahengerekkel emelkedik akár 5 méteres kirakodási magasságba, és a terményt 75 másodperc alatt üríti ki a szállítójárműre. Erejét egy 1200 lóerős, 12 hengeres, V elrendezésű MAN dízelmotor adja.
1975-ben a franciaországi, dampierre-i Racine SA is kifejlesztett egy csuklós önjáró silózót L’Articulee 2025 néven, amelyet New Holland szecskázóra szerelt, magasra emelve üríthető, 25 köbméteres gyűjtőtartállyal szerelték fel. A bunker láncos-kaparóléces ürítési rendszerű volt. Ezt követte 1986-ban a 3000-es, amely 60 köbméteres nyerges pótkocsi kapcsolását tette lehetővé, majd 1993-ban megszületett a 4000-es, amely New Holland 2405 szecskázóra épült, és 40 m3-es, horgos emelésű konténert húzott a hátsó csuklós alvázrészére, és abba gyűjtötte a terményt.
(Forrás: Agrárágazat; Farkas Imre)