fbpx

A ZETOR CRYSTAL/UR II traktorcsalád története

Írta: Szerkesztőség - 2011 június 07.

A ZETOR traktorok kisebb típusai ekkor már saját hazájukban, Közép-Európában és szerte a világban is méltó elismerést szereztek felhasználóik körében. Ebben az időszakban ez már hazánkban is az egyik legismertebb és széleskörűen alkalmazott traktormárka volt, elég csak visszagondolni a ZETOR 25K és a Super széria sikereire. A fentebb említett okok miatt 1962-ben az ugyancsak nagy traktorgyártási hagyományokkal rendelkező lengyel URSUS traktorgyárral egy nemzetközi szintű kooperációs szerződést kötöttek, új, nagyteljesítményű traktorcsalád kifejlesztésére és gyártására. Erre a célra közös fejlesztési központot hoztak létre, amelynek munkájában mindkét gyár szakemberei, fejlesztő mérnökei egyaránt részt vettek.A leendő traktorcsalád formájának megalkotására az ismert és járműiparban már nagy elismerést szerzett cseh formatervezőt, Otakar Diblik-et kérték fel. A formaterv teljesen eltért az addig megszokott ZETOR traktorok megjelenésétől; szögletes, keskeny kivitelű orr-rész és nagy üvegfelületekkel ellátott, tágas, jó kilátást biztosító vezetőfülke jellemezte az új konstrukciót. Az 1968-ra kifejlesztett első példányokba lengyel és csehszlovák részegységeket egyaránt beépítettek, és a ZETOR típusok a CRYSTAL (URII) családnevet kapták.A traktorsorozat legkisebb Zetor-Crystal 8011, kétkerékhajtású típusnak a nagyközönség előtti bemutatkozására 1969-ben, a Párizsi SIMA kiállításon került sor. Természetesen az URSUS standján is megtekinthető volt az erőgép, ott C385 típusjelzéssel. A négyhengeres, csehszlovák ZETOR gyártmányú motorral szerelt, több mint 4,5 tonna saját tömegű, önhordó felépítésű 80 LE-s erőgépek, különösen a vezetőfülkéjük újszerű, modern kiképzése miatt arattak felettébb nagy sikert a bemutatkozáskor. A két traktorgyártó közötti szerződésben meghatározták, hogy a különböző országokba melyik gyártól kerüljenek értékesítésre a traktorok. Hozzánk, az Agrotrösztön keresztül, a ZETOR-CRYSTAL változatok kerültek, így a továbbiakban ezeket a típusokat tárgyaljuk. Kevesen tudják, hogy miközben az új erőgépek éppen bemutatkoztak a nemzetközi szakmai közvélemény előtt, akkor hazánkban, 1969 nyarán már 3 db ilyen új ZETOR CRYSTAL traktor dolgozott a földeken, az Agrotröszt és az MGI közös megfigyelése alatt, Dabason és Szalkszentmártonban. Közben a gyártó bemutatta a legkisebb típus segédmellsőkerékhajtású változatát is, amely a ZETOR-CRYSTAL 8045 jelzést kapta. 1972 szeptemberében a brnoi ZETOR gyár Velke-Bilovicén egy rendhagyó bemutatót szervezett, amelyen többek között a MEFI, az Agrotröszt és az MGI szakemberei, vezetői vettek részt, szakújságírók kíséretében. Az újabb, nagyobb teljesítményű típusokat ekkor üzem közben mutatta be a gyár műszaki fejlesztésekért felelős osztályvezetője. Itt debütált szűkebb körben a magyar szakemberek előtt a traktorsorozat nagyobb, 120 lóerős tagja, és megismerhették a prototípus 14045 segédmellsőkerékhajtású erőgépet is. A korábbi ZETOR típusokhoz hasonlóan a típusjelzés „ll”-re végződése itt is a kétkerékhajtást, míg „45″-re végződése a segédmellsőkerékhajtást jelöli. A gyártó bejelentette, hogy a szériát még a 10011/10045 és 16045 típussal is kiegészíti. A fejlesztési osztályvezető a bemutató alkalmával közölte, hogy a 14045 típus csak kísérleti erőgép, ezt exportra nem kívánják gyártani, viszont a 12011/12045 típusokat már 1973 őszétől a magyar felhasználók rendelkezésére bocsátják. Egyúttal megegyeztek egy darab 16045 prototípus magyarországi körülmények közötti kipróbálásáról is. A legnagyobb változat sorozatgyártását 1974-re tervezték.

Az előbbi megállapodások ellenére a gyakorlat egészen mást hozott, ami fejlesztés alatt álló erőgépeknél egyáltalán nem meglepő. A 12045 segédmellsőkerékhajtású változat gyártása és forgalmazása ugyanis csak nehezen kezdődött el. Nálunk 1975-ben mutatták be, és a forgalmazása az üzemi próbák után, 1976-ban indult meg, 400 db 12045 típusú traktor behozatalával. A 70-es évek második felére kialakult 4 lépcsős traktorcsalád tagjai közül a két kisebb, a 8011/8045 és a 10011/10045 típus 4 hengeres, álló, soros elrendezésű, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses, ZETOR gyártmányú dízelmotorral volt szerelve, a 10011/10045 típus pedig turbófeltöltős kivitelben került a felhasználókhoz. A nagyobb, 12011/12045 változatot ugyancsak ZETOR gyártmányú, 6 hengeres dízelmotorral, a legnagyobb teljesítményű 16045-ös, összkerékmeghajtású típust az előző 6 hengeres motor turbófeltöltős változatával szerelték. A traktorok teljesítmény-leadó tengelye terhelés alatt kapcsolható kivitelben készült, 6 és 21 bordás tengelycsonkkal, sebességváltójukat szorzó előtéttel és ugyancsak terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel kiegészítve szerelték. A segédmellsőkerékhajtású kiviteleknél a román gyártmányú mellsőhajtást terhelés alatt lehetett ki- és bekapcsolni. Kormányzásuk kivétel nélkül minden típusnál külön álló körrel szerelt hidraulikus szervórendszerű volt. Hidraulikus rendszerük helyzet-és erőszabályzós kivitelben készült, de a rendszer lehetőséget adott a két szabályozás kombinált használatára. Az erőgépek szinte minden vontatási célra rendelkeztek megfelelő csatlakoztatás! helyekkel, a hagyományos hárompontfüggesztésen kívül. A konstrukció hátrányai közé sorolható a hidraulika-rendszer hajtóműházról történő olajellátása; a kevés (l db) hátsó hidraulikacsatlakozó kivezetése, és a segédhajtásos típusoknál a szűkös nyomtávállítási lehetőség (ez csak a hátsó keréknél és ott is csak keréktárcsa fordítással volt lehetséges). A vezetőfülke azonban – akkori viszonylatban – még a nyugati gépeket is megszégyenítő kényelmet biztosított a kezelők számára, és a tervezők a segédvezetők elhelyezésére is gondoltak a fülke kialakításánál.1981-ben változás következett be a ZETOR CRYSTAL (URII) sorozat életében, hiszen a traktorcsalád gyártása átkerült a ZTS Martin vállalathoz, ahol ekkor már évek óta sikeresen foglalkoztak erdészeti vontatók és univerzális önjáró rakodók gyártásával. Megváltozott az erőgépek fényezése is: piros/fekete kombinációban készültek, és a több mint 10 éves széria időközben új vezetőülést kapott. 1984-ben a ZTS gyár szakemberei fejlesztést hajtottak végre a traktorsorozaton. Nagy változtatásokra azonban nem kell gondolni, hiszen megmaradt a négy teljesítménylépcső, viszont kissé módosított ZETOR-motorok kerültek az URII erőgépekbe. A módosított 8111/8145, 10111/10145, 12111/12145 és 16145 típusok közül Magyarországon a bemutatás évében, a korábbi gyakorlatnak megfelelően, a 12145 és 16145 forgalmazása indult meg. A felhasználók részéről már évek óta többször jelzett problémát, a hidraulika-rendszer hajtóműházról történő olajellátásának tökéletlenségét a gyár ennél a második generációnál sem orvosolta. Pedig a legalapvetőbb hátrányt a többi márkákhoz képest az előző szériánál is ez jelentette.

A módosított sorozat viszont kiválóan alkalmas volt az akkoriban elterjedő tolt üzemmódban használatos cukorrépa-betakarító és silózó adapterek üzemeltetésére. Négy évre rá megjelent az újabb generáció, de már több taggal, hisz itt már a 9211/9245, illetve a 14245 típus is szerepelt a széria palettáján. Ennek ellenére hozzánk ekkor is csak a hagyományos négy teljesítményváltozat került, azok közül is a 12245-öst és a 16245-öst hozták be először, 1988-ban. A 12245-ös típusból először a 174. darab, a 16245 típusból pedig elsőként a 14. darab erőgép érkezett meg, és ezek azonnal az MGI és a behozatalért felelős IKR Bábolna közös gépvizsgálata alá kerültek, Nagyigmándon. A gyártó ZTS ennél a szériánál már sok tekintetben módosított a konstrukción. Új, meredekebb vonalvezetéssel, de a régihezhasonlóan tágas kivitelben készültek az új fülkék. Több hidraulika kivezetést szereltek az erőgépre hátul, és megoldották az első hidak nyomtávjának állíthatóságát, igaz, három fokozatban. Alapvetően ezzel a harmadik generációval is megmaradt azonban a kezdetben létrehozott, bevált konstrukció és forma, attól lényegében jelentősen nem tértek el. A legnagyobb, akkor közel másfél millió forintba kerülő típus 6 hengeres turbófeltöltéses dízelmotorja a vizsgálati jelentések szerint széles motorfordulatszám-tartományban volt képes alacsony fajlagos hajtóanyag-fogyasztással (253 g/ kWh) dolgozni.A harmadik generáció egyben az utolsó is volt: ez a széria 10 évig futott, és Csehszlovákia kettéválása után csak ZTS márkanév alatt került forgalomba. Itthoni forgalmazásával a rendszerváltás után az AXIÁL Kft. foglalkozott, nemcsak a 12211/12245-ös és a 16245-ös, hanem az alacsonyabb teljesítményű, 4 hengeres motorral szerelt változatokéval is.A 90-es évek második felében megjelent a palettán a 16245 Super elnevezésű, növelt hidraulika-emelőképességű, nagyobb első és hátsó kerékmérettel, növelt üzemi tömeggel rendelkező változat. Az új típus a forgalmazó megbízásából egy az MGI által lebonyolított összehasonlító vizsgálaton is részt vett 1997-ben, ahol több nyugati gyártó hasonló teljesítményű, korszerű típusával szemben kellett helytállnia. S itt ki kell emelni, hogy a vizsgálati jelentés szerint a ZTS 16245 Super traktor rendelkezett a legjobb eredményekkel az összehasonlító vontatási vizsgálatok során; motorja a hagyományos turbófeltöltős motorok közül kiemelkedően jó rugalmassági tényezővel rendelkezett.A ZETOR ÚR II traktorok a rendszerváltás utáni időszakban is népszerű erőgépek maradtak, mind a nagyüzemek, mind pedig a magánfelhasználók körében, ami az egyszerű, mégis robusztus konstrukció mellett a kedvező beszerzési árnak is volt köszönhető (1994-ben egy ZTS-16245 irányára 3 millió, míg egy azonos teljesítményű nyugati import erőgép ára 6-8 millió körül mozgott).1999-ben a ZTS MARTIN még végrehajtott egy jelentős frissítést az erőgépeken (ÚR II SUPER M99 modellek), de ezzel együtt a széria el is veszítette a klasszikus CRYSTAL-formát. A fejlesztések hatására drasztikusan megemelkedett eladási ár miatt az értékesített darabszám azonban jelentősen visszaesett, és a ZTS gyár a 2000-es évek első felében teljesen fel is hagyott az erőgépgyártással; azóta inkább a hadiipari gyártótevékenységre koncentrál.Farkas Imre A fotók a szerző magánarchivumának képei([email protected])