A Merlo cégcsoport egyik legjellemzőbb, nemzetközileg ismert tulajdonsága a műszaki újítás, a cég egyedi technikai megoldásaival követendő mintát ad a teleszkópgémes rakodógépek gyártói számára.
A mezőgazdasági gépek piacán az utóbbi időszakban pozitív változások következtek be, és a Merlo gyár újabb fejlesztésekkel tovább bővítette – a világon amúgy is legnagyobb – mezőgazdasági használatra kifejlesztett teleszkóposrakodógép-sorozatát. A Merlo fejlesztőmérnökeinek egyik „kedvenc témája” a mezőgazdasági szektor, amely iránt hosszú távon elkötelezték magukat, amikor 1996-ban elsőként dobták piacra a Merlo Multifarmert (traktor és teleszkópos rakodógép egyben). A teleszkópos rakodógépek sokoldalúsága tette lehetővé, hogy univerzális mezőgazdasági rakodógépként Európa-szerte egyre népszerűbbé váljanak a gazdálkodók körében. A folyamatos gyári fejlesztések hatására napjainkban a Merlo csoport több mint 20%-os európai piaci részt mondhat magáénak a teleszkópgémes rakodók értékesítésében.
A világ egyik legnagyobb nemzetközi agrárkiállításán, a 2012-es EIMA Mezőgazdasági Gépkiállításon mutatták be a legújabb MERLO mezőgazdasági teleszkópos rakodógépet: a Turbofarmer 50.8 típust, amellyel megnyerték a 2012-es EIMA Műszaki Innovációs Nagydíját.
A Merlo Turbofarmer 50.8 egy nagyteljesítményű teleszkópos rakodógép, amelybe új generációs (StageIIIB), 4000 cm³-es Turbo Deutz (TIER 4) dízelmotort szereltek. A motor teljesítménye 115 kW/156 LE, a gém maximális emelési magassága 8 méter, emelőkapacitása 5 tonna. A gép kabinja sok szempontból megújult. A külső formatervezés mellett a komfort és a kabinból való körkörös kilátás volt a fő szempont. Az új rugózással ellátott tágas kabinból 360°-os körpanoráma biztosított. Sőt, az első szélvédő tetőpanorámás kialakítása (skyview) lehetővé teszi, hogy a gépkezelő a gémre szerelt munkaeszközt és annak rakományát akár maximális gémkinyúlás (8 méter) esetén is lássa.
A Merlo fejlesztőmérnökei által megtervezett belső kommunikáció hálózat a gépjárműiparban használatos CAN-BUSZ rendszerekre épül. Ez a kommunikációs hálózat kiterjed a műszerfalvezérlésre, illetve a kétlépcsős fűtési rendszer irányítására. A CAN egy programozott adatkommunikációs soros busz.
A munkagépben futó rendkívül stabil és megbízható számítógépes hálózat, ami egy sodrott vezetékpáron oda-vissza kommunikáló egységeket foglalja magában. A helyi jeladók és elektronikák ezen a két vezetéken küldik az információt a központi egységnek, ami ugyanezen a vezetéken továbbíthatja azt más vezérlőegységeknek is. Ahelyett, hogy egyetlen elektromos vezetékhez egyetlen funkció tartozna, a CAN-BUSZ olyan hálózati kapcsolatot használ, amely több központi vezetéket köt össze, és nagymennyiségű információ áramoltatását teszi lehetővé
A CAN-BUSZ hálózat alkalmazásának előnyei:
–– Kevesebb elektromos vezeték, kevesebb a helytelen csatlakozásokból eredő hibalehetőség.
–– Egy-egy szenzor értéke könnyedén felhasználható több vezérlőegység számára is, mindenféle plusz vezetékezés nélkül.
–– Nagyon nagy sebességű kommunikáció lehetséges a vezérlőegységek között.
–– Több hely áll rendelkezésre, a kisebb vezérlőegységek és azok kisebb csatlakozóinak köszönhetően.
Megújult a joystick: beleépítésre került az irányváltó kapcsoló (előre-,hátramenet), s így az összes műveletet – mind a hidraulikavezérlést, mind a menetelést – egy kézzel lehet irányítani.
A hidropneumatikus kabinrugózás a gépkezelők komfortérzetét növeli az egyenetlen talajkörülmények között. Ez a funkció igény szerint akár ki is kapcsolható. Napjainkban csak a Merlo rendelkezik rugózott kabinnal – a teleszkópos rakodókat tekintve –, ami bizonyítja, hogy a Merlo gépek tervezésekor fontos szempont a gépkezelők kényelme.
Ami a váltót és a biztonsági egységeket illeti, a Merlo Panoramic 50.8 típusban az új Merlo fokozatmentes sebességváltó (MCVTronic) került beépítésre, amely az EPD- (EcoPowerDrive) rendszerrel együttesen biztosítja az 50 km/h haladási sebesség elérését.
A Merlo EPD-rendszer az egyetlen elektronikus vezérlés a teleszkópgémes rakodók piacán, amelynek célja az üzemanyag-fogyasztás csökkentése. Vezeték nélküli gázpedál kapcsolódik az EPD elektronikus vezérlőjéhez, amely a motor fordulatszámát a vezérlőegységben beállított „üzemanyag-takarékos” paraméterek szerint irányítja. Az EPD rendszer minimális üzemanyag-fogyasztás mellett maximális teljesítményt hoz ki a rakodógépből. A gyakorlati kísérletek alapján ez a megoldás 3000 liter üzemanyag-megtakarítást eredményez 1000 üzemórás éves használat mellett.
Az új Merlo MCVTronic rendszer két, axiáldugattyús, változó lökettérfogatú hidrosztatikus motort tartalmaz, amelyeket közvetlenül a dízelmotor által működtetett terhelésérzékelő szivattyú lát el olajjal. A két motor együtt biztosítja a mindenkor szükséges maximális nyomatékot, akár rakodásról, akár nyílt terepen végzett munkákról van szó. Közúti forgalomban való haladáskor a második hidraulikamotort – amely egyéb esetben a kuplunggal kapcsolódik a sebességváltóhoz – egy elektronikus vezérlőegység üzemen kívül helyezi. Így valósulhat meg a fokozatmentes sebességváltás. A szivattyúból az összes olajat az elsődleges hidrosztatikus motor felé terelik, ami a Merlo P50.8 gépet akár 50 km/h haladási sebességre sarkallja.
– M CVTronic: a Merlo saját fejlesztésű fokozatmentes sebességváltója.
Az új Merlo váltó teljesítménye megegyezik a hagyományos fokozatmentes sebességváltók teljesítményével.
– M CVTronic alacsony sebesség esetén: két hidromotor együttesen biztosítja a maximális nyomatékot.
Kimagasló vontatóteljesítmény.
– M CVTronic nagyobb sebesség esetén: a szivattyúból az összes olaj az elsődleges hidromotor felé
halad, így akár 50 km/h haladási sebesség érhető el. Maximális teljesítmény, egyedülálló sebesség!
– M CVTronic/EPD: a két vezérlőrendszer közötti összhang nagy teljesítményt és alacsony üzemanyag-fogyasztást eredményez (akár 3 liter/üó).
– Hatékony és kényelmes munkavégzés: közúton fokozatmentes sebességváltás.
– Gázpedál: az EPD-rendszerre kapcsolódva minimalizálja az üzemanyag-fogyasztást.
A Merlo CDC dinamikus terhelésvezérlő rendszer által biztosított borulás elleni védelem túlszárnyalja az EN 15000-es Európai Műszaki Szabvány által előírtakat. A CDC rendszer működése folyamatos és teljesen automatikus, praktikus, gyors manőverezést tesz lehetővé. Kezelőfelülete felhasználóbarát, a kabinban elhelyezett 8,5”-os színes kijelzője mindig az éppen aktuális információt közvetíti a gépkezelő felé. Tolatáskor egy beépített kamera segítségével mutatja meg a gép mögötti munkaterületet, ezáltal is fokozza a biztonságos munkavégzést.
Az eredeti gyári adapterekbe automatikus terhelésérzékelő kerül beépítésre. Amikor az adapter és a hidraulikus gyorscsatlakozó-keret összekapcsolódik, akkor a szabadalmazott CDC-rendszer automatikusan felismeri, hogy milyen típusú munkaeszközt kapcsoltak a gépre, és egy kis ikont jelenít meg a kijelzőn.
Elkészíti az aktuális belső súlydiagramot, amely az adott adaptert összhangba hozza a rakodógéppel. Fontos: az adapter és a rakodógép közötti kommunikáció közvetlen elektromos kapcsolat nélkül zajlik. Abban az esetben, ha a munkaeszközből hiányzik a terhelésérzékelő szenzor (régebbi típusú, vagy nem Merlo adapter használata esetén), a gépkezelő 3 beállítási lehetőség közül választhat – az adaptertípus-választó gomb segítségével –,annak alapján, hogy az adott adapter súlypontja milyen távolságra található a felfogató kerettől.
A kijelzőn egyfajta „forgalmi jelzőlámpa”rendszer tájékoztatja a gépkezelőt a borulás elleni védelem aktuális állapotáról. A zöld fény teljes biztonságot jelent, a sárga fény felvillanása már figyelmezteti a gépkezelőt az óvatos munkavégzés szükségességére. Piros jelzés esetén a borulásveszélyt okozó manővereket a CDC-rendszer blokkolja, és a gépkezelő akkor folytathatja tovább a munkát, ha a biztonságos munkavégzés feltételei visszaálltak.
Összegezve: az új Merlo Turbofarmer P50.8 teleszkópgémes rakodógép praktikus és hatékony megoldásokkal segíti elő a költségtakarékos munkavégzést.
Retezi Edina
marketingvezető
M.C.I. Kft.