fbpx

A Goodyear újgenerációs helyközi pótkocsi abroncsa

Írta: Szerkesztőség - 2012 augusztus 31.

A Goodyear bemutatja az elsősorban a helyközi szektorban működő járművekre szánt Regional RHT II abroncsokat, a pótkocsiabroncsok egy teljesen új sorozatát. A Regional RHT II sorozat főként a 22,5 collos felnikhez készült, és elődjénél, a Goodyear Regional RHT-nál nagyobb futásteljesítményt, kisebb gördülő ellenállást kínál – ezzel alacsonyabb kilométerköltséget biztosítva.

Futásteljesítménye 30%-kal nagyobb, mint a Regional RHT esetében, ami jelentős növekedésnek mondható, kitűnő tapadása, valamint nagyfokú merevsége pedig csupán néhány tényező azok közül, amelyek vonzóvá tehetik ezt az abroncssorozatot az üzemeltetők számára. A kitűnő gördülőellenállással és alacsony zajszinttel rendelkező Regional RHT II abroncsok a jövőbeli 661/2009-es EU-előírásoknak is megfelelnek. Az új sorozatban egy nagy teherbírású abroncs is szerepel, amely 10 tonnás tengelyterhelési kapacitásával növeli a járművek hasznos terhét, továbbá magas futásteljesítményt és élettartamot biztosít.

A Regional RHT II fontos kialakítási jellemzői a többsugarú mélyedések, az erős vállbordák és a cikkcakkos kialakítású mintaárkok. Ezek atulajdonságok lehetővé teszik a legkedvezőbb, egyenletes kopást, valamint ellenállást biztosítanak a vállkopás ellen, és manőverezés során is masszívan tartják az abroncsokat. A mintaárkok alakja miatt igen jó az abroncsok kőkivetése és fékezési teljesítménye nedves felületen.

A jobb futásteljesítmény az új futókeveréknek és a 15%-kal több kopható gumianyagnak köszönhető. A Goodyear Regional RHT II futófelülete 10 milliméterrel szélesebb, bordázata 8%-kal mélyebb, mint elődje esetében.

A Goodyear Max- és Kmax-technológiák is az új abroncsok előnyére válnak.

A KMax-technológia az abroncsok olyan különleges jellemzőinek kombinációja, amelyeket azért fejlesztettek ki, hogy maximalizálják a futásteljesítményt, továbbá széles felhasználási tartományt és jobb szerkezeti masszivitást nyújtsanak az abroncsnak.

Az új Regional RHT II pótkocsiabroncsokat elődjükkel, a Regional RHT-val és egy jelentősebb, felső árkategóriás versenytárs abroncsával is teszteken hasonlították össze. A barcelonai Penyafort szállítmányozási cég egy háromtengelyes Spitzer tartálykocsival vett részt az egyik teszten. A korábbi, Regional RHT  abroncsok által felállított mérce átlagosan 129 ezer kilométer volt, ennyit jegyeztek fel a pótkocsi harmadik tengelyére szerelt abroncsok esetében, mielőtt le kellett volna cserélni őket.

A Regional RHT II átlagosan 179 ezer kilométeres futásteljesítménnyel végzett, míg a teszten résztvevő versenytárs abroncsai azonos kopás mellett csupán átlagosan 155 ezer kilométeres futásteljesítményt értek el. Ez azt jelenti, hogy a Regional RHT II abroncsok futásteljesítménye 39%-kal jobb, mint elődjüké és 19%-kal magasabb, mint a versenytársé.

Egy hasonló teszten Franciaországban egy háromtengelyes ponyvás pótkocsival vettek részt. A Regional RHT átlagosan 115 ezer kilométeres, a versenytárs abroncsa 125 ezer kilométeres, a Regional RHT II pedig 139 ezer kilométeres futásteljesítményt ért el a teszten. Ebben az esetben a Regional RHT II futásteljesítménye tehát 21%-kal volt jobb, mint elődjéé és 12%-kal volt nagyobb, mint az ugyanazon piaci szegmensből származó versenytársáé.

A konzisztencia érdekében a teszteket számos abroncskészlettel megismételték.

Ezek a tesztek mind azt mutatták, hogy a pótkocsik első tengelyére szerelt abroncsok átlagosan várható élettartama a Penyafort járművei esetében akár 250 ezer kilométer, a Coing járműveinek estében pedig akár 190 ezer kilométer is lehet. Egyik esetben sem számoltak be a futófelület töredezéséről vagy berepedéséről, az abroncsok kopása pedig egyenletes volt. A teszteket 2009 októbere és 2011 márciusa között folytatták le.

A Regional RHT II 385/65R22.5-ös nagy teherbírású abroncsának prototípusát a 2010-es Nemzetközi Autókiállítás kereskedelmi jármű-showján mutatták be, Hannoverben. Az abroncs terhelhetősége a hagyományos háromtengelyes pótkocsikkal összehasonlítva a könnyűsúlyú, ikertengelyes pótkocsik számára kínál vonzó lehetőségeket a hasznos teher mértékét illetően. Egy ikertengelyes pótkocsi esetében az új abroncsok 20 tonnát bírnak el, szemben a hagyományos, háromtengelyes forgóvázzal rendelkező pótkocsik esetében mért 24 tonnával.

Ennek oka, hogy az abroncsok terhelési indexe 164, vagyis 5 tonnát bírnak el, szemben a normál 160-as terhelési indexű abroncsokkal, amelyek csupán 4,5 tonnát. Egy 4×2-es vontatóval rendelkező ikertengelyes félpótkocsi maximum 38 tonna össztömeget, míg a 4×2-es vontatóval rendelkező háromtengelyes félpótkocsi 40 tonna össztömeget bír el. Mivel egy ikertengelyes tengelycsoport körülbelül egy tonnával lehet könnyebb egy háromtengelyes szerkezetnél, a kettő által megtartott hasznos teher közötti különbség mindössze legfeljebb 1000 kilogramm lehet. Egy ilyen könnyűsúlyú ikertengelyes pótkocsi működtetése ráadásul jelentősen kevesebbe kerülhet, mint sok hagyományos, háromtengelyes pótkocsié, amik ráadásul gyakran a maximum kapacitásuknál alacsonyabb szinten üzemelnek.

CÍMKÉK gumiabroncs