A Belarusz Köztársaság mezőgazdasági gépgyártásáról mindenkinek elsőként az MTZ traktorok jutnak eszébe, pedig már más fehérorosz gépgyártók is bontogatják szárnyaikat traktorgyártás tekintetében.
Itt van példának a JSC AMKODOR Holding, AMKODOR-MASH építőipari és rakodógépgyártó vállalata, amely törzscsuklós nagytraktor fejlesztésébe kezdett néhány éve. Egyre több saját fejlesztésű szántóföldi mezőgazdasági eszközt, többek között műtrágyaszórót, takarmánykiosztó kocsit, trágyaszórót mutattak már be. A legnagyobb szenzáció mégis az AMKODOR-5300 típusú, új törzscsuklós 330 lóerős, nagytraktor prototípusának megjelenése volt. 2017-óta folyamatosan fejlesztik, a gyártó közleménye szerint jelenlegi verziója már a sorozatgyártásra érett, és számos laboratóriumi, fárasztópályás és szántóföldi tesztvizsgálaton túl van. Fehéroroszországban még nem készült eddig szériában csuklós kormányzású, nagyteljesítményű erőgép, még prototípus szinten sem.
Látványos stúdiófelvétel az új AMKODOR-5300-asról – fotó: http://amkodor.by
Az új fejlesztésű erőgépben mi más szolgáltatná a nyomatékot, mint egy honi erőforrás, a minszki motorgyár MMZ D-262 S2-158 típusjelű, 330 LE teljesítményű, hat hengeres, 8 literes, 2100 ford/perc névleges fordulatszámú dízelmotorja. Bár a motor Common Rail befecskendező rendszerrel Bosch elektronikus vezérléssel, Intercooler-rel rendelkezik, de csak Tier2 emissziós besorolású, viszont a fehérorosz belföldi piac szabványainak így is megfelel. A hosszú műszaknapokon egy 980 literes üzemanyagtankból lehet csillapítani a minszki motor étvágyát, amely a gyártó közleménye szerint takarékos fogyasztású.
Erőátvitel terén biztosra mentek a fejlesztésben, és más törzscsuklós erőgépekben szintén bevált, nyugat-európai beszállítótól származó, elektronikus vezérlésű, 16/2 sebességfokozatot biztosító PowerShift váltóra tették a voksukat. A váltó 50 KN vonóerőt és 37 km/h maximális sebességet biztosít az új erőgép számára.
A nyomatékot elektronikus vezérlésű PowerShift váltó továbbítja – fotó: http://amkodor.by
A hidraulikus rendszert egy 160 l/min szállítási kapacitású szivattyú táplálja, és 200 bar üzemi nyomást szolgáltat. A hátsó hárompont függesztés CAT IV-es szabványú. A pótkocsik és különféle vontatott munkagépek csatlakoztatásához háromféle vonófejjel van felszerelve, és a 16 tonnás erőgép akár 40 tonna összetömegű pótkocsit is vontathat. A hidraulikus működtetésű munkagépek kiszolgálására 7 pár hidraulikus hátsó kivezetés áll rendelkezésre. A hajtást igénylő munkagépek számára nagy teljesítményt és 1000 f/min fordulatszámot garantáló teljesítményleadó tengely áll rendelkezésre. A törzscsuklós nagytraktoroknál nem megszokott kiegészítő a mellső hárompont függesztés, de ennél a konstrukciónál ez is rendelkezésre áll.
A törzscsuklós alvázfélkeretek csuklópontja 21 fokos elfordulást enged a félkeretek számára mindkét irányba, amely 6,4 méteres fordulási sugarat biztosít a hatalmas erőgépnek. Az egymástól 3,77 méteres távolságra lévő mellső és hátsó hajtott futóművek kerekeit 710 / 70R42 méretű, szintén fehérorosz gyártmányú Belshina Galero Agro abroncsokkal szerelték fel.
A törzscsuklós alvázfélkeretek csuklópontja, 21 fokos elfordulást enged a félkeretek számára mindkét irányba – fotó: http://amkodor.by
Az ergonómia terén egész magas szintű kényelmet biztosít az európai szabványokat is kielégítő, borulásbiztos védőkerettel szerelt, 360 fokos kilátást adó fülke. Az orosz nyelvterületről származó erőgépekhez képest alacsony zajszinttel, jó szigeteléssel és kényelmes munkakörnyezettel fogadja a kezelőt. A légkondicionáló nem az alapkivitel része lesz, azt külön rendelés esetén építik be, de ezen már fel sem kapjuk a fejünket, ha orosz vagy fehérorosz erőgépről van szó.
A Holding állítólag kínai kölcsönből szeretne új gyártóüzemet építeni a traktor sorozatgyártásához, és arra törekednek majd, hogy lehető legtöbb hazai, Belarussziában készült egységet és alkatrészt használjanak fel a gyártáshoz. Szándékaik szerint a traktor bevezetésével egyre nagyobb hányadot szeretnének elhódítani ebben a kategóriában a fehér-orosz piacon a nyugat-európai gyártók jelenlegi részesedéséből.
Farkas Imre