A CX 8.90 az egyik legerősebb szalmarázóládás kombájn a New Holland programjában – amely az V. környezetvédelmi besorolásnak megfelelő előírásokat teljesíti az FTP Cursor 9 motor segítségével. A gyakorlatban is megnéztük a hat szalmarázóládás kombájnt és kistestvérét, a CX 8.85-öt.
A 450 lóerős kategóriában a szalmarázóládás kombájnok ritkábban versenyeznek hasonló felépítésű kombájnokkal, sokkal inkább a hibrid és a rotoros gépekkel. Ennek megfelelően a 8. kategória szalmarázóládás gépeinek piaci kínálata viszonylag jól áttekinthető. A rotor nélküli másodlagos leválasztás mellett szól továbbra is – a kisebb üzemanyagfogyasztás mellett – a szalma minősége. A rendek láthatóan nagyobb térfogatúak, így gyorsabban száradnak, és a bálázó rendfelszedője könnyebben fel tudja venni a szalmát.
A New Holland a szalmarázóládás felső kategóriában a TX sorozat 1986ban történt bevezetése óta vezető szerepet játszik – nem utolsósorban a nagyon nagy fődobbal ellátott, többdobos cséplőmechanizmusnak köszönhetően. A 2019-es kampányidőszakra a 8,90-es csúcsmodell Cursor 9 motort kap, miközben a maximális teljesítményt 30 lóerővel csökkentették, és a motor megfelel a Stage V. károsanyag-kibocsátási norma előírásainak. Munka közben is megnéztük a gépet, valamint a 2016-ban bevezetett kisebb CX 8.85 kombájnt, ill. beszéltünk a tulajdonosokkal.
MOST CURSOR 9 MOTORRAL
A rugalmas szabályozásnak köszönhetően a New Holland 2018 végéig még Tier 4i motorral értékesíthette a CX 8.90 kombájnt. 449 LE névleges és 489 LE maximális teljesítménnyel – a tiszta motorteljesítményt mérve – a legerősebb 6 szalmarázóládás kombájn volt a piacon. Ugyanakkor a szalmarázóládás gépeknél ritkán fordul elő, hogy a motor teljesítménye a korlátozó tényező. Sokkal inkább a kényszerpályás leválasztófelület, a szalmarázóládák és a rostafelület játssza a vezető szerepet az áteresztőképesség – veszteség értékeket ábrázoló görbén. Ennek megfelelően aligha számít, hogy a CX 8.90 a 2019-es idényre a „kisebb” 338 kW/460 LE maximális teljesítményű és 308 kW/420 LE névleges teljesítményű, 8,7 l hengerűrtartalmú Cursor 9 motort kapja. A most lecserélt Cursor 10 motortól eltérően az új hathengeres motor CommonRail befecskendezéssel (Cursor 10: szivattyú-fúvóka) és DOC és SCRoF (SCR a szűrőn) rendszerű kipufogógáztisztítással rendelkezik. Így a két nagy CX kombájn már megfelel az új, V. kibocsátási szintű környezetvédelmi besorolásnak.
Műszaki adatok
cséplés & leválasztás: 4 dobos cséplőszerkezet, fő cséplődob 750 mm, centrifugális szeparátor 720 mm, többrészes szekcionált cséplőkosár 111° max. átfogási szög, csatorna szélessége 1,56 m, elektromos kosárállítás; teljes kosárfelület 2,54 m2
másodlagos leválasztás: 6 szalmarázó láda; 6,68 m2-es rázófelület (beleértve a lépcsőket is); automatikus fordulatszám-szabályozás a domboldalon; rostaszekrény-kompenzáció opcionális (max. 17%)
tisztítás: előtisztító, felső rosta, alsó rosta; a teljes rostafelület 6,5 m2; szelelőventilátor; automatikus fordulatszám-beállítás domboldalon
magtartály: 12 500 l; ürítési ráta 125 l/sec; átrakodási magasság 4,70 m
szalmaszecskázó: 6 soros; elektromosan állítható terelőlemez alapkivitelben
hajtás: Cursor 9 hathengeres; 338 kW/460 LE maximális teljesítmény; 4 fokozatú hidrosztatikus hajtás (választhatóan 30 vagy 40 km/h csökkentett fordulatszámon)
tömegek & méretek: üzemtömeg kerekes gép 17 800 kg-tól; szállítási szélesség 3,49 m (710/70 R42 gumiabroncsokkal vagy 610 mm-es gumihevederekkel); magtartály 12 500 l (ürítési ráta 125 l/sec)
németországi listaár: 337 000 eurótól (adapter nélkül)
MODELLÁPOLÁS: a CX 8.90 a Cursor 9 motorral megfelel a Stage V. károsanyag-kibocsátási norma előírásainak, a kisebb CX 8,85 kikerül a programból, és a CX 8.80 néhány lóerővel nagyobb lesz
Négydobos cséplőszerkezet két nagy fődobbal, de kicsi átfogási szögekkel: a CX koncepció 2019-ben a következő fordulóhoz érkezik
A 3,49 m külső szélesség megtartásához 710-es kerekek vagy 610 mm-es gumihevederes járószerkezet választható
A gabonatartály nem kevesebb mint 12 500 literes – ebben a kategóriában nincsen nagyobb. Az ürítési ráta mértéke 125 l/sec – ez az érték megfelelő
Szakmai vélemény: Königsfeld eG Mezőgazdasági Szövetkezet
KÍMÉLETES CSÉPLÉS, NAGY TARTÁLY
Jelenleg négy CX kombájn takarítja be a Königsfeld eG Mezőgazdasági Szövetkezetet mintegy 1400 hektár aratásra váró területét, köztük fűmagot is. A szélesebb vágóasztalokra történő átállással azonban a jövőben 3 gép is elegendő lesz. A legújabb modell egy CX 8.85 kombájn, 2018-ban használatban volt egy CX 8,90 kombájn is, Cursor 10 motorral. A műhelyvezető, Martin Pötzsch helyettesítő gépjárművezetőként is gyakrabban ül a kormány mögött, és tudja, hogy a többi kombájnos mit becsül és mit kritizál a CX modellen. „Alapvetően nagyon elégedettek vagyunk a CX kombájnnal. Megbízhatóan működik, és nagyon jó a teljesítménye, tiszta csépelt termény mellett. Már próbáltunk más gyártmányokat is, de eddig nem találtunk okot, hogy más típusra váltsunk.
Mivel részben zöld és nedves repcét is aratunk, és nagyon köves talajon dolgozunk, a rotoros kombájnok a mi termőhelyeinkre kevésbé alkalmasak.”
„Pozitívak az átalakított vágószerkezetek, amelyek most stabilabbak és könnyebben karbantarthatók. A CX karbantartása általánosan is nagyon egyszerű, más gyártmányokkal összehasonlítva is. A járművezetőink elsősorban manuális beállításokkal dolgoznak, és saját maguk szabályozzák a haladási sebességet is. Feltűnő a motor forgatónyomatékának keskeny határtartománya, különösen a zöld repce esetében. Itt a kombájn vezetőjének gyorsan kell reagálnia, ha a fordulatszám leesik. Ha a szalma feltekeredik a dobra, akkor a nagy gumiabroncsok miatt nem férünk oda a dobhoz a lazítószerszámmal – ez sok időbe kerül. Dombon felfelé és lejtőn lefelé a kombájnjaink vezetői manuálisan állítják be a rostanyílást, itt egy automatikus megoldás jó lenne. Sajnos a vágott rész szélét felismerő szenzoros SmartSteer kormányautomatika nem mindig működik megbízhatóan. A vezetőfülke szép nagy és nagyon csendes, éjjel a vezető időnként a saját tükörképét látja a szélvédőn.
Ami kiváló: az 1000 literes tartály gyakran két munkanapra is elegendő.
Martin Pötzsch (balra, mellette a testvére Philipp, aki az ügyvezető igazgató) gyakran saját maga ül egy CX kormányánál
- 2018-ig a CX 8.90 az FPT Cursor 10 motort használta erőforrásként. 2019-től a Stage V. környezetvédelmi besorolású Cursor 9 kerül beépítésre
- A nagy forgó rosta gondoskodik arról, hogy a szívócsatorna minden körülmények között szabad maradjon
- A forgó rosta és a hűtő a tisztításhoz felhajtható
- A 4 fokozatú sebességváltó a két szántóföldi fokozattal, az N pozíciótól balra. 40 km/h sebesség érhető el 1600 min-1 fordulatszámon
A szalmaszecskázó mögött látható radiális szalmaterítő opcionálisan választható. Ami jó: a 6 soros szalmaszecskázó az alapkivitelhez tartozik
A pelyvaterítők alapkivitelben megtalálhatók a kombájnon
Elöl 710/70 R42 méretig illenek nagy kerekek a tengelyre. Ezenkívül két gumihevederes járószerkezet is megtalálható az árlistán
Ugyanakkor a kisebb CX 8.85 modellhez képest a teljesítménybeli különbség alig észrevehető (konkrétan: 11 LE), ezért a 2016-ban bevezetett modellt újra ki is vették a programból. A CX 8.90 alatt tehát most ismét a CX 8.80 található, kissé megnövekedett, 305 kW/415 LE maximális teljesítménnyel. A belgiumi Zedelgem településen gyártott kombájn tartálytérfogata ugyanaz maradt: 750 l alapkivitelben; felár ellenében a New Holland 1000 literes tartállyal rendelkező kombájnt is tud szállítani – ez a leghosszabb munkanapokra is elegendő. Az AdBlue-tartály térfogata 120 l.
4 FOKOZATÚ SEBESSÉGVÁLTÓ
Hajtóműként a nagy CX kombájnokban alapkivitelben 4 fokozatú hidrosztatikus hajtás található, ami választható módon 30 vagy 40 km/h (mindkettő 1600 min-1 fordulatszámon) maximális haladási sebességet biztosít. A fokozatok váltása egy forgó potenciométer segítségével történik a kartámlába épített vezérlőpulton, a semleges állás az 1/2 és 3/4 fokozat között van. A fokozat váltásához a gépnek állnia kell, eközben a parkolófék mindig automatikusan aktiválódik – a gyors fokozatváltás, hogy lendületesen a táblavégi fordulóra tudjunk menni a tartályt kiüríteni, így körülményes. A „hab a tortán” egy automatikus fokozatváltás lenne a 2. és 3. fő munkafokozatok között.
Jó lenne a jövőben egy olyan lehetőség, ha a fokozatokat a multifunkciós karon gombnyomásra lehetne váltani – vagy akár egy automatikus váltási lehetőség, ami leegyszerűsíti a gyors eljutást a táblavégi fordulóra a tartály kiürítése céljából.
Opcionálisan természetesen van összkerékhajtású tengely – egy differenciálzár elöl azonban mindig megtalálható a kombájnon. És akinek a nagy első kerekek (710/70 R42-ig méretig!) a talajvédelem és a vontatás szempontjából nem elegendőek, az felár ellenében rendelhet Smart-Trax gumihevederes járószerkezetet – és ehhez választhat hidraulikus rugózást vagy a négy futógörgő pár szilentblokk csapágyazását.
- A cséplőkosár (111 fokos átfogási szög) szekcionált kosárként különböző kivitelekben rendelhető. A szekciók elölről cserélhetők
- 750 mm átmérővel a CX 8.90 rendelkezik a legnagyobb cséplődobbal a piacon. A 720 mm-es centrifugális szeparátor is még mindig kihívást jelent
- Jellemző a New Holland kombájnokra: a kicsépeletlen kalászok a korábbiakhoz hasonlóan a jobb és bal oldalon kíméletesen utócséplésre kerülnek, majd visszajutnak a felső rostára
- A szervizfedelek alatt sok vezeték és szíj látható – ez jellemző a szalmarázóládás kombájnokra Ez nem néz ki mindig jól, de minden gyorsan elérhető
A ventilátor és a szalmarázó ládák automatikusan változtatják a fordulatszámukat a lejtő dőlésszögének megfelelően
Megfelelő gabona-vágóasztalok állnak rendelkezésre 7,63-12,50 m közötti szélességben
Amit sajnáltunk: a behordószalagos vágóasztal ebben a szezonban még mindig nem szerepelt a New Holland programjában. Ez a jövőben változhatna…
- A vezetőfülke nagy és világos, a keskeny A-oszlopainak köszönhetően jó rálátás nyílik az adapterre
- A kartámlába épített vezérlőpulton szívesebben látnánk néhány nagyobb nyomógombot és jobb tagolást a színek alapján
- A multifunkciós menetirányító kar ismert. A háttérvilágítás helyett az éjszakai LED-világításhoz fényvisszaverő piktogramok találhatók a tetőkárpiton
- Az érintőképernyős terminál kijelzőfelületei jó nagyok, és ezért az enyhe tükröződés ellenére könnyen olvashatók. Amit sajnáltunk: alternatív kezelési megoldásként nincsen forgatható, ill. nyomógomb
ERŐS, DE KÍMÉLETES
A CX szalmarázóládás kombájnok erőssége jól ismerten a 4 dobos cséplőmechanizmus. A nagy kosárfelületeknek (1,18 m2 a cséplődob, 0,93 m2 centrifugális szeparátor, beleértve a kalászfogót is) és a nagy, 750 mm-es (cséplődob 10 verőléccel), ill. 720 mm-es (kényszerleválasztó 12 ujjsorral) dobátmérőnek köszönhetően a gabonamagok cséplése intenzív, mégis kíméletes lesz. Ez elsősorban a nehezen csépelhető kultúrák esetében észrevehető. Száraz és törékeny szalma esetében ugyanakkor természetesen szem előtt kell tartani a rosták terhelését, és ennek megfelelően nagyobb kosárhézagot kell beállítani, valamint a dobfordulatszámot csökkenteni kell.
A teljes kosárfelület, beleértve az utóverő dobot is, 2,54 m2. A dob-kosár hézag a cséplődob alatt elektromosan a vezetőfülkéből állítható, a centrifugális szeparátor alatt, a gép oldaláról.
Alapkivitelben egy univerzális szekcionált kosár van beépítve, amelynek egyes elemei elölről a ferde felhordó alatt egyesével, a növénytípushoz vagy a cséplési feltételekhez való alkalmazkodás érdekében kicserélhetők. A standard gabonakosár mellett egy standard kosár és egy köracél dobkosár kukoricacsépléshez szintén rendelkezésre áll.
SZENZOR ÁLTAL SZABÁLYOZOTT SEBESSÉG
A vezető tehermentesítése érdekében a nagy CX kombájnokon alapkivitelben megtalálható a CruisePilot rendszer: minden sebességfokozatban tetszés szerint két sebességérték elmentésére van lehetőség melyre automatikusan visszatér a gép. Az opcionális IntelliCruise esetén a vágóasztal hajtásrendszerén lévő szenzor méri a vágóasztal meghajtásának terhelését, és a haladási sebességet a veszteségeknek, a motorterhelésnek és a vágóasztal terhelésének megfelelően változtatja. A vezető a multifunkciós karon elmentheti a motorterhelés és a haladási sebesség kombinációját, és ezt gombnyomásra megjelenítheti. Opcionálisan az IntelliCruise áteresztőképességet szabályzó rendszer is a fedélzeten lehet.
Lejtőn is található alapkivitelben a járművezető tehermentesítésére szolgáló egység: itt a szalmarázók tengelyének fordulatszámát és a ventilátor fordulatszámát (6 lapát, 2 kimeneti nyílás) állítja be automatikusan a rendszer. Vagyis: hegymenetben a szalmarázók tengelyének fordulatszáma és a ventilátor fordulatszáma csökken, lejtőn haladva emelkedik. Ezzel csökkenthető a tisztítási veszteség és az anyag felhalmozódása. A rostanyílás automatikus beállítását domboldalon a New Holland a CX modelleknél azonban még nem kínálja.
Ha már a szalmarázónál tartunk: a hat szalmarázó láda 5 lépcsős, és a tengelyük fordulatszámát automatikusan a vezető által a terminálon előre megadott növénytípushoz igazítják. A rázófelület a New Holland adatai szerint 5,93 m2, azonban ebbe az értékbe a lépcsők függőleges felületét is beleszámítják.
A tisztítás terén a CX 8.90 előtisztítóval, a New Holland kombájnokra jellemző állítható előrostával, valamint felső és alsó rostával rendelkezik. Az első kettő és a hátsó kettő is egymáshoz képest ellentétes irányban mozog, ami egyrészt növeli a tisztítás teljesítményét és bizonyos mértékig a tömeg kiegyenlítését, és kevesebb vibrációt biztosít. Opcionálisan rendelhető magtisztító rostaszekrény kompenzáció, ami a tisztítóegységet akár 17 százalékos keresztirányú dőlésig vízszintesben tartja. Továbbra is jellemző sajátosság a kalászvisszahordó csiga, mert ez még mindig mindkét oldalon önálló utócséplővel dolgozik. Ezután az újracsépelt anyag a felső rostára kerül vissza, a cséplődobot nem éri további terhelés, és a kicsépeletlen kalászok újracséplése kíméletesen történik.
ISMERŐS VEZETŐFÜLKE
A CX vezetőfülkét már 2015-ben megújították, így ez a járművezető, valamint az utas számára elegendő helyet biztosít, és a lábaknak is van elég szabad tér. A zajszint alacsony, a rálátás az adapterre a vékony A-oszlopoknak és a jobbra, messzire kifordítható terminálnak köszönhetően csak kis mértékben korlátozott. A kartámaszba épített vezérlőpult nyomógombjai és billenőkapcsolói tematikusan csoportokban helyezkednek el – a színek alapján történő megkülönböztetést azonban hiányoltuk. Ezenkívül a gombok kicsit nagyobbak is lehetnének. A multifunkciós karon is szép lenne egy egyértelmű, színek szerinti tagolás. És még akkor is, ha a versenytársak új menetirányító karját tekintve a dizájn nem teljesen naprakész, a karon a jobb hüvelykujjunkkal könnyű megnyomni a gombokat, miközben a kezünk a kartámlán nyugszik. A 12 coll méretű érintőképernyős terminálon 6 ablakban 10-10 mező egyedi hozzárendelésre alkalmas, a második monitor opcionális. A leolvashatóság egy kicsit jobb is lehetne, mert a felület időnként tükröződik. Emellett jó lenne egy további „külső” vezérlés, forgatható és nyomógombok használatával.
AMI MÉG FELTŰNT:
- A ferde felhordó négy lánccal működik, tehát három szakaszosan eltolt keresztléces lánccal. Az iránya hidraulikusan megfordítható.
- A szalmaszecskázó alapkivitelben 6 soros (88 kés), és pelyvaterítő is tartozik hozzá. A radiális szalmaterítő azonban felár ellenében kapható.
- Behordószalagos vágóasztal gyárilag a 2019-es idényre még nem kapható – ezt sajnáltuk.
Összegzés
A CX 8.90 a kicsit kevesebb lóerő ellenére még mindig a legnagyobb teljesítményű szalmarázóládás kombájnok közé tartozik a piacon. Az áteresztőképesség és a szemek minősége a 4 dobos cséplőmechanizmusnak köszönhetően egészen az élen jár, és 2018 nyarán is meggyőzött minket, amikor a szélsőségesen száraz időszak miatt a nagyon nehezen csépelhető búzát kevés törött szemmel és minimális szennyeződéssel aratta le. A kombájn vezetőjének munkáját támogató rendszerek segítik. A vezetőfülke tágas és csendes, de legalább egy optikai felújítás ráférne.
nagy teljesítményű & kíméletes cséplőszerkezet
gazdaságos motor
tisztítás
szalmarázóládák automatikus illeszkedése a lejtési viszonyokhoz
hatalmas magtartály
Eco-szállítási fordulatszám
lejtőn (még mindig) nincs automatikus rostanyílás-beállítás
(még) nincs behordószalagos vágóasztal
Matthias Mumme