14 tény az SCR-ről

Napjaink szigorú károsanyag-kibocsátási normának teljesítéséhez a legtöbb gyártó az SCR-kipufogógáz-utókezelést használja. Cikkünkben a technológiával kapcsolatos legfontosabb kérdésekre adunk választ.

A Tier-4 Interim károsanyag-kibocsátási szabvány követelményeinek bevezetésétől kezdve minden gyártó az SCR-technológián alapuló kipufogógáz-utókezelést, azaz AdBlue-technológiát alkalmazza. Így a legtöbb gazdaságban mindennapos téma az SCR. Új gépek vásárlásakor nagy a bizonytalanság, hiszen a plusz érzékelők és általában a több technológia jogosan veti fel a kérdést a rendszer megbízhatóságával kapcsolatban – különösen igaz ez a téli hidegekre. Fontos szükséges információ lehet a karbamidoldat helyes kezelésének módja is. A legfontosabb tudnivalókat 14 pontban foglaltuk össze.

 

Fontos szükséges információ lehet a karbamidoldat helyes kezelésének módja is

 

1. A régebbi Tier-3 szabványt teljesítő, külső füstgáz-visszavezető rendszerrel ellátott modellekhez képest mekkora üzemanyag-megtakarítás érhető el az SCR kipufogógáz-utókezeléssel?

Ebben a kérdésben nincsenek egyöntetű adataink: egyes gyártók 5-10, mások max. 15%-os üzemanyag-megtakarításról beszélnek. Bizonyított tény, hogy a motor csökkentett hűtésigénye és a magasabb égési hőfok következtében a motor hatékonyabban működik, és kevesebb üzemanyagot használ.

 

2. Mekkora a karbamidoldat-fogyasztás? Ez a mennyiség függ a gép terhelésétől?

Az AdBlue-fogyasztás a nitrogén-oxid kibocsátástól, és ezzel a fogyasztástól és a motorterheléstől függ. A tapasztalatok alapján az AdBlue-fogyasztás (a terhelés függvényében) a gázolajfogyasztás 5-7%-át teszi ki.

3. Az AdBlue-karbamidoldat maró hatású vagy az egészségre ártalmas?

Nem. A karbamidoldat nem egészségkárosító és nem is maró hatású. Ennek ellenére javasolt elkerülni a bőrrel való érintkezését vagy a belégzését.

 

Az első SCR rendszerű AGCO Power mezőgazdasági dízelmotor, 11 évvel korábbról

 

4. Hogyan kell tárolni a karbamidoldatot?

Az AdBlue-oldat nem veszélyes anyag, nem jelölésköteles, ráadásul biológiai úton lebomlik. Éppen ezért nincs törvényi előírás a tárolásra vonatkozóan. A tartályokat vagy tárolóedényeket lehetőleg ne érje közvetlen napsugárzás, és a tartály mindig legyen jól lezárva. Az optimális tárolási hőmérséklet 0-30 ˚C.

 

5. Mennyi ideig tárolható a karbamidoldat? Mi történik túl hosszú tárolás esetén?

Az eltarthatóság kb. egy-másfél év. Közvetlen napsugárzás, túl alacsony vagy magas tárolási hőmérséklet esetén az oldat már korábban bomlik.

 

6. Hol szerezhető be karbamidoldat?

Az AdBlue már sok benzinkúton, illetve gázolaj- és fűtőolaj-kereskedők kínálatában is szerepel. A jövőben minden valószínűség szerint a mezőgazdaságigép-kereskedések is elkezdik az oldat forgalmazását.

 

 

7. Az SCR-technológiával ellátott traktornál nagyobb a meghibásodás esélye?

Ezt a kérdést nehéz megválaszolni. A megoldás mellett szól, hogy az SCR a motoron kívüli technológia, de a fellépő hibák (pl. az AdBlue-tartály szintérzékelőjének meghibásodása) csökkenthetik a traktor teljesítményét.

 

8. Mekkora az SCR-rendszer karbantartásigénye?

A tartály, az adagoló, az érzékelők és az oxidációs szűrő megfelelő használat esetén szinte nem igényel karbantartást. Egyedül a tápszivattyú előtt található AdBlue-szűrőt kell az adott gyártó előírásainak megfelelően 500 üzemóránként cserélni.

 

9. Mi történik, ha a karbamidoldat munka vagy vonulás közben kifogy? Mikor és milyen mértékben csökken a teljesítmény?

Az SCR-rendszerrel ellátott mezőgazdasági gépek hang- és vizuális jelekkel figyelmeztetik a gépkezelőt az AdBlue-tartály kiürülése előtt. 5%-os töltöttségnél a motor megkezdi a teljesítmény leszabályozását. Általánosságban elmondható, hogy az AdBlue utántöltéséről is gondoskodni kell minden tankolásnál.

 

10. A vezetőfülkében található szintjelző?

Rendszerint van a műszerfalon vagy a fedélzeti számítógép monitorján egy kijelző, 10%-os töltöttségi szint alatt pedig ehhez még hangjelzéses figyelmeztetések is társulnak.

 

 

11. Mi történik, ha véletlenül más anyagok (pl. víz vagy gázolaj) jutnak a karbamidoldatos tartályba?

Normális körülmények között nem kerülhet gázolaj a rendszerbe, mivel a gázolaj töltőpisztolya nem fér bele az AdBlue tartály töltőcsonkjába. Amennyiben víz vagy egyéb folyadék (pl. szélvédőmosó vagy fagyálló) jutna a tartályba, úgy a motor teljesítménye lecsökken.

 

12. Mennyire fagyálló a karbamidoldat?

A karbamidoldat -11˚C alatt fagy meg, felengedés után azonban ismét használható.

 

13. Fagyok esetén mi védi meg a motort a fagykártól?

A motor leállításakor az SCR-rendszer vezetékeiből kiürül a folyadék. Az AdBlue-tartályban található egy fűtőspirál, amelyet a motor hűtővize melegít fel. A bemelegedés idején a motor AdBlue nélkül, de cserébe teljes teljesítménnyel dolgozik.

 

 

14. Tényleg alacsonyabbak az üzemeltetési költségek?

Az első SCR-kipufogógáz-utókezelő rendszerrel ellátott traktorok hivatalos üzemanyag-fogyasztási eredményei óta a gyártók újabb és újabb fogyasztási rekordokkal próbálják egymást felülmúlni. Most őszintén: Ön pontosan tudja, hogy mennyit fogyaszt a traktora? És itt nem a prospektusokban és újsághirdetésekben feltüntetett fajlagos fogyasztásra (g/kWh) gondolunk. Ön hogyan állapítja meg a traktor fogyasztását? Esetleg megnézi, hogy a nap végén mennyi üzemanyag fér a tankba; a megművelt terület nagysága vagy a megmozgatott anyagmennyiség alapján kalkulál? A gyakorlatban gyakran más értékek jönnek ki, mint a próbapadon. Amennyiben nem OECD-szabványok szerint történik a mérés, úgy a traktorok sokszor nem is ugyanolyan felszereltséggel indulnak neki a megmérettetésnek. Néhány gyártó ilyenkor egyszerűen leköti a légsűrítőt, a légkondicionálót mindenki leállítja (annak ellenére, hogy a gyakorlatban szinte állandóan üzemel), a próbapados mérés idejére pedig egy lehetőleg kis gördülési ellenállású abroncsot tesznek a gépre. Éppen ezért nem kell az elméleti fogyasztási rekordokat készpénznek venni, ráadásul a szép színes grafikonok sokszor nem is összevethető értékeket próbálnak egymással összehasonlítani. Világos: egy Tier 4A vagy Tier 5 motor kevesebbet fogyaszt, mint egy külső kipufogógáz-visszavezetéses Tier 3-as. Ez utóbbinak nagy erőfeszítéssel le kell hűtenie a motort ahhoz, hogy a nitrogénoxid-kibocsátást redukálni tudja. Innen nézve nem is olyan nagy csoda, hogy az SCR-technológiával felszerelt gépek kevesebb gázolajat fogyasztanak. Volt rá példa, hogy egy gyártó újsághirdetéseiben és prospektusaiban találkozhattunk hajmeresztő összehasonlításokkal, és még az AdBlue-fogyasztást sem tüntették fel.

 

A német dlz-agrármagazin cikke alapján.

adblue dízel emisszió karbamid károsanyag kipufogógáz motor SCR traktor