Az Agritechnica részeként – Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése továbbra is kiemelt prioritás a terepjáró gépek szektorában.
A Systems & Components 2025 rendezvényen a kiállítók a jövőre felkészült hajtástechnológiákat mutatják be, a korszerűsített dízelmotoroktól kezdve a hidrogénen és e-üzemanyagokon alapuló megoldásokig, technológiasemleges megközelítést alkalmazva. Az eseményt a DLG (Német Mezőgazdasági Társaság) szervezi, és az Agritechnica kiállítással együtt kerül megrendezésre 2025. november 9–15. között. Ez az esemény B2B innovációs platformként szolgál a hajtáslánc-technológiák terén. Az Agritechnica kétévente kerül megrendezésre, és a világ legnagyobb mezőgazdasági gépkiállítása.

(fotó: agritechnica.com)
A dízel továbbra is releváns – de már nem egyeduralkodó
A növekvő alternatívák ellenére a terepjáró mobilgépek több mint 80 százalékát még mindig dízelmotor hajtja. Tartósságuk, alacsony üzemeltetési költségük és gyors tankolhatóságuk miatt továbbra is keresettek. A szakértők szerint 2035-re a 56 kW feletti teljesítményű gépek többsége továbbra is dízellel fog üzemelni. A dízel szerepe azonban változóban van: a gyártók a belső égésű motorokat tisztább működésre optimalizálják – beleértve a szegénykeverékes üzemmódot és a fejlett kipufogógáz-utókezelő rendszereket.
Hibrid megközelítések és üzemanyag-rugalmasság
A Systems & Components kiállítói egy „is-is” stratégiát alkalmaznak: olyan motorplatformokat mutatnak be, amelyek kompatibilisek különféle alacsony vagy zéró szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal – például földgáz, e-üzemanyagok, hidrogén. A Liebherr által fejlesztett hidraulikus légsűrítő például javítja a motor reakcióképességét még szegénykeverékes vagy hidrogénnel működő rendszerek esetében is.

(fotó: agritechnica.com)
A klímasemleges hajtásláncok felé
A hidrogénnel működő belső égésű motorok egyre nagyobb figyelmet kapnak, mint gyors megoldások a terepi alkalmazások dekarbonizálására. Ezek előnye, hogy a meglévő infrastruktúrához és gyártósorokhoz is illeszthetők, így kis sorozatú bevezetésük könnyebben megvalósítható. Emellett a többüzemanyagú és kettős üzemanyagú motorok is megjelennek, mint rugalmas, alacsony szén-dioxid-kibocsátású átmeneti megoldások.
Készen az átállásra
A gyártók a meglévő gépparkokat is célba veszik megújuló üzemanyagokkal, például hidrogénezett növényi olajjal (HVO) és etanollal, amelyek akár 90 százalékkal is csökkenthetik a CO₂-kibocsátást. Eközben a Bosch és más cégek olyan befecskendezőket és alkatrészeket fejlesztenek, amelyek széles körű üzemanyag-variabilitást tesznek lehetővé, biztosítva a jövőbeli alkalmazkodóképességet.
„Nyilvánvaló, hogy az alacsony kibocsátású hajtási alternatívák körüli viták nem hagyják érintetlenül a mobil munkagépek gyártóit. Még a nagy teljesítményű motorok is egyre inkább a mérnökök fókuszába kerülnek, hogy minden teljesítményosztályban megfeleljenek a kibocsátási előírásoknak, miközben az üzemanyag-fogyasztást is csökkentik” – mondja Petra Kaiser, a Systems & Components márkamenedzsere.
A Systems & Components 2025 kiemeli az iparág elkötelezettségét az innováció, a rugalmasság és az éghajlati felelősségvállalás iránt – meghatározva a terepjáró mobilitás jövőjét
Forrás: agritechnica.com