A modern kerekes mezőgazdasági gépek gumiabroncsai szerves részét képezik a munkagépeknek. A mezőgazdasági gumiabroncsokat igen széles választékban kínálják a gumigyártó vállalatok, a felhasználói igények optimális kielégítése érdekében. A mezőgazdasági gumiabroncs hatékony alkalmazásától nemcsak az abroncs élettartalma, kopása, gazdaságossága, hanem sok minden más is függ.
A gumiabroncs-technika folyamatos fejlődésben van, és egyre-másra jelennek meg új típusú termékek. A mezőgazdasági gumiabroncsok hatékony alkalmazásától nem csak az abroncs élettartalma, kopása, gazdaságossága, hanem sok minden más is függ, például a kifejhető kerékerő (vonóerő) nagysága, a kerékcsúszás mértéke, a talajtömörödés nagysága, a termés átlaga, a hajtóanyag-fogyasztás mértéke stb.
A mezőgazdasági gép gumiabroncsa fontos szerepet tölt be rövid távon az időmegtakarításban, középtávon az üzemeltetési és a karbantartási költségek szabályozásában, hosszú távon pedig a mezőgazdasági talajok termőképességének megőrzésében és a termésátlag javításában. Röviden össze kívánjuk foglalni a mezőgazdasági gumiabroncs hatékony alkalmazását elősegítő alapvető ismereteket.
A MEGFELELŐ ABRONCSTÍPUS KIVÁLASZTÁSA
A hatékony mezőgazdasági gumiabroncs alkalmazása a vásárlásnál kezdődik. Az új technológiával készült márkás radiál-gumiabroncsok jó befektetésnek számítanak. Ha a gazda megteheti, akkor a gépe típusához és a munkavégzésének módjához márkás prémium IF vagy VF radiál-gumiabroncsot vásároljon; ez drágább ugyan, mint egy szokványos abroncs, de hosszabb felhasználási időszak alatt a nagyobb beruházási költség megtérül, sőt, a használata nyereséget eredményez.
A gumigyárak a következő géptípusokhoz illeszkedő mezőgazdasági gumiabroncsokat gyártanak: traktor, kombájn, betakarítógép, trágyaszóró, önjáró permetezőgép, vető- és műtrágyaszóró gép, öntözőgép, rakodógép, vontatott gépek, pótkocsi, mezőgazdasági teherautó, fűnyíró, robotgép stb. A felhasználó a munkavégzéséhez és a munkagépéhez tud megfelelően illeszthető abroncsot választani. A gumiabroncs futófelületét is a leggyakrabban használt útviszonyokhoz célszerű megválasztani, például mezőgazdasági termőföldhöz, laza, kötött talajhoz, erdős területhez, köves, aszfaltos úthoz stb.
A különböző gépekhez és talajviszonyokhoz készített gumiabroncsok kedvező sajátos tulajdonságokkal rendelkeznek, alkalmazásuk gazdaságos, ezért adott géphez a gumigyár által készített speciális abroncsot ajánlott választani. Az abroncs kiválasztásához szakmai ismeret szükséges; példaképpen, ha a traktor és a permetezőgép szabványos radiálabroncsai azonos méretűek, akkor a kiválasztásukban némi gond jelentkezhet. Az első ránézéssel ugyanis nem dönthető el, hogy melyik a traktor és melyik a permetezőgép abroncsa, pedig lényegesek a különbségek (2. kép).
A traktorgumiabroncs futófelülete szélesebb, mintázata R1-W (bordák magasabbak), a bordák száma 23 pár (így nagyobb a bordák közötti távolság, jobb az öntisztulás képessége).
A permetező-gumiabroncsokat kifejezetten arra tervezték, hogy a dinamikus terheléseken túlmenően a folyadékkal terhelt gép dőlését és kilengését is elviseljék, a futófelület mintázata R1, a bordák száma 29 pár, a bordák közötti távolság kisebb, a bordák alacsonyabbak, de szélesebbek (ez simább járást eredményez), terhelhetősége nagyobb (főleg a VF-CFO kivitelnél), nagyobb haladási sebességnél is simább járású.
MÉRET, TEHERBÍRÁS, ABRONCSLÉGNYOMÁS
A gumiabroncs méretválasztásánál a mezőgazdasági gép gyári ajánlásából célszerű kiindulni. A géphez javasolt méretek közül – az igényeknek megfelelő, a teherbíráshoz és a haladási sebességhez illeszkedő – lehető legnagyobb külső átmérőjű, valamint a legszélesebb abroncsot ajánlott választani.
A négykerékhajtású traktorok esetében az első és hátsó kerekek átmérőjét összetartozóan kell megválasztani, mégpedig úgy, hogy munka közben bekapcsolt összkerékhajtás esetén az első kerekek +2%-os szlipértékkel haladnak gyorsabban, mint a hátsók.
A megfelelő méretű és típusú gumiabroncsra vonatkozó (oldalfalon megtalálható) terhelési indexből és sebességi besorolás jelből (pl. 157D) meghatározható a névleges függőleges kerékterhelhetőség és az ehhez tartozó megengedett legnagyobb haladási sebesség mértéke (amelyek az abroncs légnyomásától is függenek). A két mutató összefügg, nagyobb haladási sebesség esetén kisebb a terhelhetőség mértéke.
A megfelelően beállított gumiabroncs-légnyomás hozzájárul a kielégítő talajfelfekvéshez, a nagyobb tapadáshoz, a nagyobb vonóerő-kifejtéshez, a kisebb gördülési ellenálláshoz, a kisebb hajtóanyag-fogyasztáshoz, az abroncs nagyobb élettartamához stb.
A gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása érdekében mindig figyelembe kell venni a gyártó által az adott gumiabroncsra vonatkozó részletes műszaki adatlap értékeit. A nagy gumigyártók termékeikre vonatkozó műszaki adatok könnyű elérése céljából okostelefonra telepíthető programot szolgáltatnak. Az ingyenes mobilalkalmazás segít a megfelelő gumiabroncs kiválasztásán túl a terhelés, az abroncslégnyomás és egyéb műszaki adatok elérésében. Ma már bővített program segítségével és az „okosgumiabroncs” alkalmazásával a gép összes gumiabroncsának tényleges légnyomásértéke is a telefon képernyőjén leolvasható.
MEDDIG HASZNÁLHATÓ A GUMIABRONCS?
A mezőgazdasági gépek gumiabroncsai az alkalmazás során elhasználódnak, elkopnak és megöregednek, a biztonságos munkavégzés érdekében cserére szorulnak. Az üzemeltetők általában hajlamosak a lehető leghosszabb ideig használni a mezőgazdasági gép gumiabroncsait, mert sokba kerül a cseréjük.
A mezőgazdasági gumiabroncsok cseréjének szükségszerűségére egyértelmű előírás nem létezik. A gyártástól számított 10 évnél öregebb gumiabroncsot, még ha jól néz is ki, akkor is cserélni kell, mert bármikor hirtelen durrdefektet kaphat. A cserét a felhasználó kezdeményezi, de mivel a mezőgazdasági gumiabroncs drága szerkezeti része a munkagépnek, járműnek, célszerű kikérni egy mezőgazdasági gumiabronccsal foglalkozó szakember előzetes véleményét. A következőkben elsősorban a traktor gumiabroncsaival kapcsolatos problémákat foglaljuk össze.
A mezőgazdasági traktor gumiabroncsait egyenletes kopás esetén általában a kapaszkodóbordák magasságának 75–80%-os kopásánál ajánlatos cserélni, vagy, másképpen megfogalmazva, akkor, ha a maradék bordamagasság kisebb 12 mm-nél az első és kisebb 15 mm-nél a hátsó keréknél (3. kép).
Ennél az értéknél az abroncs kapaszkodóképessége erősen csökken, a munka közbeni csúszása (szlip értéke) megnövekszik, a haladási sebesség csökken, a mezőgazdasági munkavégzéshez szükséges idő és a hajtóanyag-fogyasztás megnövekszik.
Ha a traktorgumiabroncs haladási irány szerinti jobb-bal oldalán a bordák kopásának különbsége 50%-nál nagyobb mértékű, akkor az abroncsok oldalcserével esetleg rövid ideig még tovább használhatók, vagy ajánlatos az abroncsokat lecserélni.
A gumiabroncs cseréjét természetesen nemcsak a futófelület kopása, sérülése esetén, hanem más jelentősebb sérülés, például az oldalfal szövetbetétének szakadása, perem kidörzsölése, oldalfalon hosszirányú vékony repedések stb. esetén is cserélni szükséges (4. kép).
Az új traktorabroncsok felszerelése előtt célszerű azonosítani a rendellenes kopás okát, vagy szakember(ek) bevonásával megkeresni a sokszor eldugott hibaokot, hogy elkerülhető legyen a probléma újbóli jelentkezése és a gumiabroncs ismételt korai cseréje.
A RENDELLENES GUMIKOPÁS ÉS ANNAK OKAI
A mezőgazdasági traktorgumi futófelületének kopása használat során elkerülhetetlen, és ennek egyik jellemzője a kapaszkodó bordamagasság csökkenése. Ha a bordamagasság csökkenése az abroncs futófelületének teljes szélességében egyenletes, akkor a gumi kopása normális (lásd 3. képet), ellenkező esetben rendellenes gumikopásról beszélünk.
A rendellenes gumikopásnak több oka lehet, az abroncs átvizsgálása során a leggyakoribb kiváltó hibák valószínűsíthetők és megszüntethetők.
Ha a kopás a traktorgumiabroncs egyik oldalán nagyobb mértékű, keresztirányban kaparás jelei láthatók a borda füleknél kiindulva, akkor ennek oka lehet, hogy a munkagép nincs jól beállítva, vagy a vontatott pótkocsi nincs jól összekapcsolva a traktorral, és a ferde terhelés a traktor tengelyeire, kerekeire is átkerül.
A tengelycsonk-kormányzású traktor első kerekein gyakran jelentkezik egyik oldalon nagyobb kopás (1. kép). Az 5. képen látható rendellenes kopás visszavezethető az első kormányzott kerekek túlzott mértékű pozitív kerékdőlésére.
A gumiabroncs élettartama jelentősen meghosszabbítható, ha a munkavégzéshez az abroncs terhelésének és típusának megfelelő abroncslégnyomást alkalmazzák, mérsékelt haladási sebesség mellett.
A traktor gumiabroncsainak rendellenes kopását további számos mechanikai hiba is okozhatja, például a négykerék-hajtás esetén az első és hátsó abroncsok csúszása (nem megfelelő összetartozó szlip), a hajtásrendszer hibája, a differenciálművek beállítása, a kormányszerkezet gömbcsuklóinak, csapágyainak kopása stb.
A MEZŐGAZDASÁGI GUMIABRONCS JAVÍTÁSA
A mezőgazdasági gumiabroncsok bizonyos meghibásodásait természetesen lehet javítani. A kis méretű mezőgazdasági gumiabroncsok javítása lényegében megegyezik a teherautóknál szokásos technológiákkal mind a tömlő esetében, mint pedig a tömlő nélküli abroncskivitelnél.
A nem nagy sebességgel (max. 30 km/h) közlekedő, kis méretű gumiabronccsal rendelkező munkagép, erőgép, fűnyíró, vetőgép, rakodógép, erdészeti munkagép stb. összeszerelt, leengedett légnyomású kerekeibe a szelepen keresztül pl. az „AS defektstop” tömítőfolyadék bejuttatásával a defekt megszüntethető.
A nagy méretű mezőgazdasági abroncsok sérülése esetében a javítást szakszervizben kell elvégeztetni (7. kép). A defektjavításhoz speciális tapaszt használnak, míg a kapaszkodóbordák, az oldalfalsérülés stb. javításához gumipótlást helyeznek el a sérült helyen, és vulkanizálási technológiát alkalmaznak a rögzítéshez.
KERÉKPÁNTHIBÁK
A mezőgazdasági gumiabroncsnak tulajdonított hiba sok esetben a nem megfelelő kerékpánt (felni) hibájára vezethető vissza. Ilyen meghibásodás például a tömlő nélküli gumiabroncs defekt jellegű levegővesztése, amelyet a gyenge minőségű felnik esetében a hegesztési varratok légtömörségének hiánya okoz (8. kép).
A kiegyensúlyozatlan vagy deformálódott kerékpánt a jármű haladása közben vibrációhoz vezet, növekszik a gumiabroncs kopása, romlik az utazási kényelem és biztonság, kisebb az úttal való tapadás. A prémium mezőgazdasági gumiabroncs nem megfelelő méretű, olcsó, gyenge minőségű felnivel kombinálva semlegesítheti a csúcstechnológiás abroncs hatékony alkalmazásának előnyeit.
Cikkünk nem tartalmazza a mezőgazdasági gumiabroncs teljes ismeretanyagát, ezért nem teszi lehetővé, hogy az olvasó ennek alapján hozzon döntést egy adott probléma kapcsán. A közölt információk hasznos gondolatokat ébreszthetnek, amelyek alkalmazását a mezőgazdasági gumiabroncsok szakértőjével – eseti alapon – meg kell erősíteni.
Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök
Felhasznált irodalmi forrás: bridgestoneagriculture.eu