fbpx

Kapacitásbővítést tervez a makói pótkocsigyártó

Írta: Gépmax-2022/VI. lapszám cikke - 2022 november 17.

A pótkocsikat gyártó holland Van Ginkel Machines vállalat 2017-ben hazánkban is alapított céget traktorvontatású pótkocsikra szakosodva, de a portfólió napjainkra jelentősen bővült. A makói vállalat gyártási kapacitása évről évre dinamikusan növekszik.

pótkocsi
A VGM pótkocsik színe a piros-sárga, de kérésére a vásárló más színben is átveheti

KÖZÚT VAGY SZÁNTÓFÖLD – A VGM MINDKETTŐRE KÍNÁL MEGOLDÁST

A Van Ginkel Machines (VGM) 1989-ben kezdett pótkocsigyártásba, emellett más cégekkel való kooperációban bérgyártásba. A vállalat mezőgazdasági, földmunka-, útépítési célú és egyéb ipari billenő pótkocsik kivitelezésére specializálódott 10-től egészen 30 tonna teherbírásig.

A holland cég hazánkban is alapított társvállalatot. A VGM Hungary Kft. műszaki igazgatójával, Vernyik Józseffel beszélgettem a jelenről, a tervekről, de előtte a kezdetekről.

– A Van Ginkel Machines 2017-ben alapította meg a VGM Hungary Kft.-t, ami 90 fővel kezdte meg a traktorvontatású pótkocsik és azok kiegészítő berendezéseinek gyártását. A makói telephelyen nem újkeletű a gépgyártás, hiszen itt már 1928 óta zajlik ipari tevékenység: 1952-ig vasúti gépjavítóként működött, azóta a mezőgazdasági gépgyártás a fő területe.

– A kezdetekhez képest lényegesen bővült a VGM Hungary Kft. portfóliója…

– Valóban, cégünk ma már földmunka- és útépítési célú billenő pótkocsik gyártásával is foglalkozik. Földmunka-pótkocsijaink igen robusztusak, felépítményük rendkívül nagy kopásállóságú és szilárdságú alapanyagból készül. Emellett teherautóra szerelhető felépítményeket is gyártunk. Az egyébként is jó alapfelszereltségű pókocsijaink számos opciókkal érhetők el: például olyan fedőrendszerrel, amivel teljesen lefedhető a felépítmény, megakadályozva a szállított áru megázását és kiszóródását. Az alapesetben piros-sárga pótkocsikat igény szerint más színnel is ellátjuk.

A mezőgazdasági pótkocsik a termelésünk mintegy 40-50%-át teszik ki, amelyek között megtalálhatók szállító- és önürítő típusok.

robotizáció
A VGM Hungary is a robotizációban látja a megoldást

HAMAROSAN HAZÁNKBAN IS MIND TÖBB VGM PÓTKOCSIVAL TALÁLKOZHATUNK

– Mely országokban forgalmazzák termékeiket, illetve keresnek új piacokat?

– Az értékesítést Hollandiából végzi a Van Ginkel Machines, sőt a megrendeléseink is onnan érkeznek. A tulajdonos tervei között szerepel azonban, hogy közvetlenül értékesíthessük a makói gyárban előállított pótkocsikat, viszonteladói partnerek bevonásával.

Jelenleg hazánkban még minimális számban találhatók VGM pótkocsik. Legnagyobb piacunk Hollandia, Belgium és Franciaország, de világszerte megtalálhatók termékeink. Abban bízunk, hogy a jövőben Magyarországra és a kelet-európai országokba is jelentősebb számban értékesítünk, ahová főként a mezőgazdasági szegmensre szánt pótkocsikkal szeretnénk megjelenni. Hazánkba az Everest 16-os (EV 16) típussal szeretnénk betörni.

– Miért épp azt a típust szánják magyar piacra, mit érdemes róla tudni?

– Ez az a pótkocsi, amelynek paraméterei leginkább igazodnak a hazai igényekhez. A 16 tonna teherbírású EV 16-os mezőgazdasági billenő pótkocsi abszolút a szegmens szállítmányozási piacának csúcsát testesíti meg. Jól ismert funkcionalitásáról, erős felépítéséről és tartósságáról. A pótkocsi több ponton hidraulikus rendszerrel felszerelt: a csillapított vonórúd-felfüggesztés, a hidraulikus támasztóláb és az automata fékerőszabályozós légfékrendszer még biztonságosabbá teszi az üzemeltetést nehéz körülmények között is. A magasítással is rendelhető felépítményének átgondolt kialakítása hatalmas teret biztosít, a különféle termények könnyedén szállíthatók és üríthetők. A szállítóeszköz egyedülálló tandem futóművel, nagy teherbírású BPW tengelyekkel szerelt, és akár 1,70-es gumiabroncsokkal is rendelhető. A VGM mezőgazdasági billenőpótkocsik a fenntartható technológiát, a nagy kapacitást és a hosszú élettartamot képviselik.

kamion
Az elkészült pótkocsikat jelenleg még a holland társvállalathoz szállítják

SZÁMOS TERÜLETEN ZAJLIK FEJLESZTÉS

– A termékfejlesztési irányaik a meglévő portfólióra vagy inkább az új pótkocsik megjelenésére fókuszálnak?

– A már meglévő pótkocsijainkat folyamatosan fejlesztjük, emellett minden évben új termékekkel is megjelenünk a piacon. A tervezési munkálatok legnagyobb, mintegy 80 százaléka Hollandiában zajlik, de a makói telephelyünkön is tevékenykedik ezen a területen hat fős mérnökcsoport, főként gyártástechnológiai, valamint résztervezési feladatokat ellátva. A fejlesztési irány tekintetében nagy hangsúlyt fektetünk a felhasználói igényekre, a piaci visszajelzésekre is.

– Terveznek-e fejlesztést kapacitásban, gyártásban, infrastruktúrában stb.?

– Megrendeléseink száma évről évre emelkedik, a kapacitásunk jövő év közepéig lekötött, emiatt a jelenlegi 120-130 fős dolgozói létszámunkat 200-ra szeretnénk növelni. Ez nem kis kihívást jelent számunkra, hiszen – mint sok más cég – mi is küzdünk a munkaerőhiánnyal. Ezt a problémát csak fokozza, hogy jellemzően szakmunkásokat alkalmazunk. Kevés az olyan terület vállalatunknál, ahová nem követeljük meg a szakképzettséget.

A cégalapítást követő évben elkezdődött a VGM Hungary Kft.-nél az infrastrukturális fejlesztés. Ez jelenleg is zajlik az irodaház homlokzati felújításával és a tetőszerkezet vízszigetelésével.

A VGM Hungary Kft. sokat tesz azért, hogy családias környezetet teremtsen kollégáik számára, hogy munkahelyükre szívesen járjanak

„CSALÁDIAS MUNKAHELYET TEREMTÜNK”

– Említette a napjainkra jellemző munkaerőhiányt. Mit tesznek azért, hogy új dolgozókat vonzzanak be, illetve hogy a megbízható munkaerőt megtartsák?

– Arra törekszünk, hogy olyan családias környezetet alakítsunk ki, ahová szívesen érkezik új dolgozó, és amelyben hosszútávon is perspektívát lát a már bevált munkaerő. Ezt az irányt tartjuk szem előtt úgy, hogy a 21. századnak megfelelő munkakörnyezetet biztosítsunk dolgozóink számára. Családi és sportnapokat, valamint csapatépítő tréningeket is szervezünk.

Dolgozóink számára igyekszünk térségi viszonylatban versenyképes fizetést adni, továbbá lehetőséget biztosítani szakmai fejlődésre, a cégen belüli átjárásra a különböző területek között.

Folyamatosan együttműködünk az oktatási intézményekkel, tervezzük gyakorlati programok biztosítását, valamint azt, hogy szükség esetén átképezzük a felvett munkavállalókat. A különféle képzésekkel is szeretnénk kiszámíthatóbb jövőt biztosítani kollégáink számára.

A VGM Hungary Kft. sokat tesz azért, hogy családias környezetet teremtsen kollégáik számára, hogy munkahelyükre szívesen járjanak

Úgy gondolom, jó úton haladunk, hiszen a kezdeti 90 fős létszámból 43-an még mindig a vállalatunknál dolgoznak, a többiek közül pedig sokan a VGM Hungary Kft.-től vonultak nyugdíjba.

Tehát napjainkban az egyik legfőbb kihívás cégünk életében a munkaerőhiány, a másik pedig az energetikai árak drasztikus emelkedése, amelynek kitermelése nagy feladat elé állít bennünket.

A ROBOTIZÁCIÓ JELENTHETI A MEGOLDÁST

– Sok vállalat a robotizálásban látja a megoldást munkaerőhiány problémájára. Önök miként vélekednek erről?

– Mi is úgy gondoljuk, hogy ebbe az irányba kell indulni. Próbálkozunk a robotizációval, de jelenleg még csak egyegy területen. Nemrégiben vásároltunk egy hegesztőrobotot, amivel a kisebb egységek készre hegesztését szeretnénk elvégezni, ezzel is növelve a hatékonyságot. Amennyiben ez beválik, a későbbiekben ezt a fejlesztési irányvonalat szeretnénk bővíteni.

A későbbiekben olyan hegesztőrobotokba szeretnénk beruházni, amelyekkel az alvázak és a felépítmények készre hegesztését oldhatjuk meg. Ez távlati cél, hiszen nem egyszerű feladat megfelelően képzett szakembert találni az ilyen automatizált gépek használatához. Ráadásul a robotizálást még nekünk is tanulnunk kell, a mérnökeink most ismerkednek ezek programozási feladataival.

Kihívás természetesen a cégünknél is bőven található, de igyekszünk mindenre megfelelő megoldást találni. Ehhez jelentős motiváció számunkra az, hogy a megrendeléseink száma folyamatosan emelkedik.

Csomor Zsolt