A Tatra Phoenix teherautók mezőgazdasági felépítménnyel való felszerelésével foglalkozó cseh Parma Servis egy ízig-vérig mezőgazdasági szerelvényt épített. A felépítmény és a vontatmány is letoló ürítési rendszerű.
Lassan már 12 éve, hogy a TATRA TRUCKS gyártósoráról legördültek az első Phoenix tehergépkocsik. A járműgyártó eddig közel négyezer Phoenix teherautót szállított vásárlóinak különféle kivitelben. A tervezők kezdettől fogva arra törekedtek, hogy sikeresek legyen a régi és új piacokon egyaránt. A Tatra Phoenix sorozatgyártása teljesen új fejezetet nyitott a járműgyártó történetében, és ennek a modellsornak köszönhetően a TATRA TRUCKS egyre erősebben vetette meg a lábát Nyugat-Európa erős versenypiacain. Az eddig sem volt újdonság, hogy a járműgyártó, a terepjáró kivitelű Tatra Phoenix tehergépkocsi-szériákat egyaránt kínálja mezőgazdasági rendeltetésű csere-felépítményes, változatban. A gyárnak ilyen járművek fejlesztésében és gyártásában több évtizedes hagyománya van. Szinte mindig volt a kínálatukban mezőgazdasági feladatokra kialakított típuscsalád.
Többen specializálódtak a felépítménykombinációk építésére
Egy ilyen cserefelépítményes szállítóeszköz univerzális jellegének és felhasználási területének fokát mindig a hozzá adaptálható mezőgazdasági célú felépítményvariáció határolja be. A 4×4, 6×6, 8×6 illetve 8×8-as változatokhoz már egyre több mezőgazdasági felépítmény elérhető el cseh és más európai gyártóktól. A különböző cserefelépítményes mezőgazdasági változatok építésére számos cseh, illetve szlovák cég specializálódott. Ilyen szolgáltatást végez többek között a Fülekpüspökiben(Szlovákia, Biskupice) a P & L, spol. s.r.o., vagy a Csehország dél-nyugati csücskében, České Budějoviceben található Parma Servis s.r.o. Ez utóbbi most egy igen érdekes és impozáns mezőgazdasági szerelvényt kínál a Tatra Phoenix T158-8P5R43 8×6 típusú tehergépkocsiból építve.
530 lóerő mindenre is elég
Az erőért nem kell a szomszédba mennie a komoly monstrumnak. A teherautóban a nyomatékot az 530 LE teljesítményű PACCAR MX-13 motortól, manuális kapcsolású, terepváltóval kombinált 16 fokozatú váltó továbbítja a futóművek felé. Az 1. és 2. hátsó tengely állandó hajtást kap, a mellső kormányzott tengely kapcsolható meghajtású, a hátsó utolsó tengely pedig szintén kormányzott, de nem kap meghajtást. A hajtott tengelyek differenciálzárral szereltek, a kerekek pedig a mezőgazdasági felhasználáshoz igazítva minden tengelyen 445/ 65 R22. 5 méretű abroncsokkal vannak szerelve, a 2. és 3. tengelyen nyíl profilú gumiköpenyekkel. A szerelvénykapcsolatot tartókonzolos, Rockinger K80 golyós vonóhorog biztosítja. A pótkocsi, illetve egyéb felépítmény hidraulikus kiszolgálásához hátul, a vonórész mellett 4 pár kétszeres, és egy egyszeres működésű hidraulikus csatlakozás áll rendelkezésre, de természetesen fék és elektromos csatlakozók is biztosítva vannak.
Szállítás és trágyaszórás
Az utastér ergonómiája a Tatra Phoenix teherautóknál megszokott magas szintet nyújtja. Klímával, rugózott vezetőüléssel, állítható kormányoszloppal, autórádióval, pótkocsi vonófej feletti kamerával és kijelzővel, tolatóasszisztenssel, állítható, illetve fűthető külső visszapillantó-tükrökkel is fel van szerelve. A fülke ROPS védőkeretet is kapott, és a tetején két német „uborkásüveg” sárgavillogóval is felvértezték. A teherautó össztömege 36 tonna, melyből az alaptömeg felépítménnyel 18 tonna. Letolófalas ürítési rendszerű, 34,5 m3 raktérfogatú mezőgazdasági felépítményt adaptálták a teherautóra. Tartozik hozzá még egy vertikális rotoros trágyaszóró adapter is, amely a mechanikus hajtást a teherautón hátra, a váz végső kereszttartójába ágyazott teljesítményleadó tengelycsonkon keresztül kapja.
A pótkocsi a teherautóval egyszerre üríthető
A szerelvényhez tartozó 24 m3 raktérkapacitású letolófalas felépítményt egy olyan tandem futóműves pótkocsi alvázra építették, amelynek lengő vonórúdja lehetővé teszi, hogy a pótkocsi, a vontatójármű mellett haladva, egyszerre üríthető legyen a teherautó letolófalas felépítményével anélkül, hogy szét kellene kapcsolni a szerelvényt. Ez a megoldás magas szállítási hatékonyságot eredményez, lehetővé teszi nagy mennyiségű anyag gyors szállítását. A pótkocsi alváza és felépítménye horganyzott, a BPW tengelyek pneumatikus felfüggesztéssel csatlakoznak a vázhoz. A letolós pótkocsi össztömege 20 tonna, üzemi tömege felépítménnyel 6,4 tonna. A két letolófalas felépítménnyel, a közel 60 m3-es kapacitású szerelvény minden mezőgazdasági áru szállítását lehetővé teszi. A szerelvény 2020 októbere óta üzemel, 22 ezer km-t futott eddig, és rendszeres szerviz mellett újszerű állapotban van.
(fotók és forrás: https://www.parma.cz/)