Az Agritechnica 2023 egyik traktorújdonsága és egyben első közönségpremierje lesz a megújult Fendt 600 Vario széria. Jól egyesíti a teljesítményt és a sokoldalú alkalmazhatóságot, legyen szó szántóföldi gazdálkodásról vagy állattartó telepről. Az új típus már a kiállítás első napjától előrendelhető, a sorozatgyártás 2024 nyarán indul be.
Sokoldalú alkalmazás, rugalmas teljesítmény
Az új Fendt 600 Vario traktorokba a konszern saját gyártású és fejlesztésű, AGCO Power motorjai kerülnek beépítésre. A Core50 jelű, 5 literes, 4 hengeres blokk maximum 209 lóerő teljesítményre képes, s ezzel a Fendt 620 Vario nemcsak jelenleg a piacon kapható legerősebb 4 hengeres traktor, hanem kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül teljesíti a Stage V-ös szintet, dízeloxidációs katalizátort (DOC), dízel részecskeszűrőt (DPF) és szelektív katalitikus redukciót (SCR) kombinációval, s természetesen AdBlue-val.
A névleges fordulatszám mindössze 1900 fordulat/perc. A Fendt ezt “Fendt iD alacsony fordulatszámú koncepciónak” nevezi, ennek köszönhetően a motor sokkal gyorsabban pörög fel, mint például a Fendt 1000 Vario esetében. A fő munkatartományban a motor fordulatszáma 1350 és 1800 fordulat/perc között van. A csúcsmodell, a Fendt 620 Vario, mindössze 1250 fordulat/percnél éri el az akár 50 km/órás maximális sebességet. A 950 Nm maximális forgatónyomaték 1.200-1.600 fordulat/perc tartományban áll rendelkezésre.
A Fendt 600 Vario széria négy típusból áll: 614, 616, 618 és 620 Vario. Teljesítményük alapesetben 149; 169; 189 és 209 lóerő, de a Fendt széria minden típusánál kínálja a DynamicPerformance (DP) többletteljesítményt, így a fenti teljesítmények 164; 184; 204 és 224 lóerőre növelhetők. A DP korábban csak a bizonyos szériák legnagyobb modelljeihez volt elérhető. A felhasználási területtől függően ez akár álló helyzetben is elérhető, függetlenül attól, hogy a TLT-t használják-e vagy sem.
Hajtáslánc
A Fendt, a fokozatmentes erőátvitel úttörőjének számít. A “Vario Drive” hajtást 2015-ben, először a legnagyobb, gumikerekes, 1000 Vario modellben alkalmazták, majd a 900 Vario, a 700 Vario Gen7 (2022) követték és most a 600 Vario-ban is megjelenik. A Vario-Drive egyik nagy újítása, hogy a vezetési tartományok eltűnhetnek úgy, mint a nagyobb szériákban és a 600 Vario állandó összkerékhajtással működik. Egy másik előny az úgynevezett „pull-in-turn” hatás, vagyis sorvégi kanyarodáskor az első tengely a kanyar belseje felé húzza a traktort. Az 540/65 R30 méretű gumiabroncsokkal felszerelt Fendt 600 Vario fordulóköre így mindössze 10,2 méter.
Vezetőfülke
Az új Fendt 600 Vario szintén a FendtOne vezérlőrendszerrel rendelkezik, akárcsak a többi gumikerekes Fendt traktor. Ezért a Fendt gépkezelők a megszokott ismerős környezetettel találkoznak. A vezetőfülke azonos a nagyobb 700 Vario Gen7 típuséval. Belül a már megszokott multifunkciós vezetőkar, a hidraulikus funkciókat kezelő 3L joystick, a 10 colos műszerfal, tablet kivitelben és a két 12 colos terminál a kartámaszon vagy opcionálisan a tetőbe integrálva. A fülke opcióban 4-es védelmi kategóriára átkapcsolható szűrőrendszerrel már gyárilag is rendelhető, amely megvédi a vezetőt nemcsak a portól, de a folyékony növényvédő szerektől és azok gőzeitől is.
Felhasználás
Európában a 150-200 lóerős traktorok a leggyakoribbak. Ezeket az univerzális (utility) traktorokat szántóföldön, legelőkön, szállítási- és homlokrakodó munkákhoz használják. A 600-asnak ezért egyszerre kompaktnak és fordulékonynak kell lennie, míg 4 hengeres traktorként elegendő teljesítményt és hasznos terhelhetőséget kell nyújtania, amit a teljesítmény-tömeg arány is jelez. Ez a Fendt 600 Vario esetében 34,4 kg/LE arányt jelent. A megengedett össztömeg 13,5 tonna, ehhez képest figyelemre méltó az 5,8 tonnás hasznos terhelhetőség.
Kiss Bertalan