Fendt, McCormick, New Holland és JCB márkák vitték el az érmeket
Közel harmincfős, nemzetközi szakemberekből álló zsűri többhónapos munkája alapján választották ki négy kategóriában az Év Traktora díjra méltó erőgépeket. Az ünnepélyes eredményhirdetésre a bolognai EIMA szakkiállításon került sor. Lássuk a részletes információkat a nyertesekről!
AZ ÉV TRAKTORA: A FENDT 728 VARIO
A 2023-as Év Traktora verseny nyertese egy teljesen új fejlesztés, amelyben a sokoldalú felhasználáshoz a teljesítményspektrumot 300 lóerőig terjesztik ki. Az új széria öt típussal (Fendt 720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario és Fendt 728 Vario) 203-283 LE (147206 kW) teljesítménytartományt ölel fel. Az új motor, az optimális 60 colos nyomtáv, a fedélzeti és irodai FendtONE kezelőfelület, valamint a Fendt Cargo homlokrakodó új generációja e szériát a világpiac univerzális traktorává teszi. Az új erőgéppel a 700-as sorozatban először a 60 km/órás végsebesség is elérhető.
A Fendt DynamicPerformance (DP) többletteljesítmény-koncepciója 20 LEextra teljesítményt biztosít a Fendt 728 Varióban, egy nagy teljesítményű erőátviteli rendszeren keresztül, amennyiben ez szükséges. A csúcsmodell maximálisan 303 LE teljesítményt képes nyújtani. A többletteljesítmény nem kötődik minimális sebességhez vagy speciális alkalmazási esetekhez, így például dinamikusan, álló helyzetben végzett TLT-munkák esetén is rendelkezésre áll.
A 7,5 liter lökettérfogatú, 6 hengeres AGCO Power motort teljesen újratervezték e teljesítménytartományhoz. A kipufogógáz-utókezelést dízeloxidációs katalizátor (DOC), dízel részecskeszűrő (DPF) és szelektív katalitikus redukció (SCR) biztosítja kipufogógáz-visszavezetés nélkül. A széria világszerte minden régióban megfelel az előírt kipufogógáz-kibocsátási előírásoknak. A motor és a hozzá illeszkedő Vario sebességváltó alkotja az egy menettartománnyal rendelkező Fendt VarioDrive hajtásláncot.
A Fendt VarioDrive egyik előnye az intelligens vezérlésű összkerékhajtás. A hajtáslánc kiküszöböli a kézi váltás szükségességét a terep és a közút közötti váltáskor. Szükség szerint hajtja az első és a hátsó tengelyt, és dinamikusan osztja el az erőt. A terepen a teljes vonóerő rendelkezésre áll, és elkerülhető a feszültség a hajtásláncban a közúton vagy a kanyarokban való közlekedés során. A Fendt iD innovatív, alacsony fordulatszámú hajtáskoncepció már ismert a nagy traktorok révén. Minden főegységet, például a motort, a sebességváltót, a hidraulikát és a hűtőrendszert a „nagy nyomaték – alacsony fordulatszám” elvnek megfelelően tervezték meg. Ez azt jelenti, hogy a Fendt 700 Vario alacsony fordulatszámon is nagy nyomatékot ér el, és üzemanyagot takarít meg. A névleges fordulatszám csak 1700 fordulat percenként.
KIMAGASLÓ TELJESÍTMÉNY-TÖMEG ARÁNY, JÓ MANŐVEREZHETŐSÉG, TALAJVÉDELEM
A mindössze 30,5 kg/lóerő teljesítmény-tömeg aránynak és a kompakt külső méreteknek köszönhetően a Fendt 728 Vario különösen fordulékony, és a lehető legkisebb nyomást gyakorolja a talajra. A végzett munkáktól függően a széria rugalmasan súlyozható elöl, a hátsó kerekeknél, valamint hátul is. A 15 tonnáig terjedő megengedett össztömeg lehetővé teszi a traktor nehézvontatóként valóhasználatát.
Az optimális abroncsnyomás csökkenti a csúszást és a talajnyomást. A teljesen integrált Fendt VarioGrip abroncsnyomás-szabályozó rendszer növeli a talajjal érintkező felületet, és akár nyolc százalékkal növeli a vonóerőt. Közúton történő közlekedéskor a légnyomást megnövelik, így csökken a gördülési ellenállás, ami további két százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. A terminálon a vezető kényelmesen szabályozhatja a gumiabroncsnyomást a kétvezetékes abroncsnyomás-szabályozó rendszeren keresztül.
BIZTONSÁG ÉS A MUNKAKOMFORT
A jól bevált Fendt VisioPlus fülkét is optimalizálták a biztonság és a kényelem szempontjából. A vezetőfülke légszűrő rendszere most először opcionálisan, gyárilag is átalakítható az EN15695-ös uniós szabvány szerinti 4-es védelmi kategóriára. A 4. védelmi kategóriájú rendszer megvédi a járművezetőt a portól, a folyékony növényvédő szerektől és azok gőzeitől. A pontos munkavégzéshez elengedhetetlen a jó kilátás. A 77 fokos látószögű, megszakításmentes panoráma-szélvédő optimális kilátást biztosít a homlokrakodóra, különösen magasan végzett munka esetén. A jobb oldali, oldalsó ablaktörlő még változékony időjárás esetén is tisztán tartja az ablakot. Az elülső és hátsó két opcionális kamera megkönnyíti a manőverezést, közvetlen rálátást biztosít a munkagépre, és növeli a munkakomfortot. A motorháztetőn két opcionális munkalámpa biztosítja a lehető legjobb megvilágítást. A LED-es hátsó lámpák és a dinamikus irányjelző tovább növeli a biztonságot a közúti forgalomban.
Az opcionális, akár 60 km/h-s végsebesség mindössze 1450 fordulat/perc fordulatszám mellett, az átfogó futómű- és biztonsági rendszer, valamint a számos hátsó pótkocsivonófej a Fendt 700 Variót igazi profi szállítóvá teszi. A biztonsági rendszer kétkörös féket, Fendt Reaction kormányrendszert, féklámpa- és lassítási asszisztenst, valamint Fendt Stability Controlt (FSC) tartalmaz. 25 km/h feletti sebességnél az FSC csökkenti az oldalirányú dőlést és minimalizálja az alulkormányozottságot. A Fendt 700 Varióhoz opcionálisan új pótkocsifék-asszisztens is rendelhető. A pótkocsi-fékasszisztens még dombos terepen is biztosítja a feszített járműszerelvényt és ezáltal a biztonságos úttartást. Egy érzékelő a sebességváltón keresztül méri a pótkocsi tolónyomatékát. Ha a vontató azt érzékeli, hogy a pótkocsi túl erősen nyomja a traktort lejtmenetben, a pótkocsi pneumatikus fékje aktiválódik. A pótkocsifék-asszisztens 2023 végétől lesz elérhető.
A „LEGJOBB UNIVERZÁLIS TRAKTOR” KATEGÓRIA: MCCORMICK X6.414 P6-DRIVE
„A McCormick a szabadföldi technológiát az univerzális traktorok szegmensébe hozta, felismerve az ebben a szegmensben a traktorok nagyobb sokoldalúságának igényét és a precíziós mezőgazdasági technológia iránti keresletet.” Ezen érvelés alapján a vezető európai szaklapok 26 újságírójából álló Tractor of the Year zsűri a McCormick X6.414 P6-Drive-nak ítélte oda a 2023-as Év Traktora Díjat a legjobb univerzális traktor kategóriában.
Az új McCormick X6.414 P6- Drive egyik izgalmas újdonsága a robotizált powershift P6-Drive sebességváltó, amely 6 Power Shift fokozatot kínál 4 tartományban – mászófokozatokkal együtt – 40+40 sebességfokozatot biztosítva. A mechanikus felfüggesztéssel ellátott McCormick High Visibility fülke a független felfüggesztésű mellsőtengellyel együtt tovább javítja a vezetési kényelmet. Ugyanez a dizájn és a funkcionalitás mutatkozik meg a teljesen ergonomikus kialakítású vezérlőműszereken, a 12 hüvelykes érintőképernyős monitoron és az egyben többfunkciós joystick-en.
A rangos díjat Alberto Morra az Argo Tractors vezetőségével együtt vette át a bolognai kiállítási központ Quadriportico-jában tartott ünnepségen, a mezőgazdasági gépesítésnek szentelt nemzetközi szakkiállítás első napján. Valerio Morra, az Argo Tractors S.p.A. elnöke a díjátadón elmondta: „Nagy büszkeséggel és elégedettséggel nyugtázzuk ezt a jelentős elismerést egy olyan rendezvényen, amely továbbra is a legfontosabb az iparágban, ráadásul egy ilyen képzett zsűritől. Ez az eredmény a vállalat azon stratégiájának igazolása, hogy folyamatosan befektet a kutatás-fejlesztésbe, mindig a piac élvonalába, a vásárlók igényeinek kiszolgálásába, valamint a fenntarthatóság felé való folyamatos törekvésbe, a teljesítményt, technológiát és formatervezést rendkívüli módon ötvöző traktorok révén. Ez a siker nem lenne lehetséges valamennyi partner felbecsülhetetlen munkája, folyamatos elkötelezettsége nélkül, akik emberi és szakmai kvalitásaikkal ennek a vállalatnak az erejét képviselik, amely lehetővé teszi számunkra, hogy lelkesen tekintsünk a jövőbe”.
A McCormick X6.4 P6-Drive-ot pontosan úgy tervezték, hogy egyetlen traktorban egyesítse a sokoldalúságot, a teljesítményt és a kényelmet. A kipufogógáz-utókezelő rendszernek köszönhetően az Stage V-nek megfelelő X6.413, X6.414 és X6.415 modellekből álló termékcsaládot 4,5 literes, 16 szelepes, 4 hengeres, FPT NEF 45 motorok hajtják, amelyek maximális teljesítménye a győztes modell esetében 146 lóerő.
A modell erősségei a független felfüggesztéssel ellátott első tengely, a négykerék-fékezés, a hat PowerShift fokozatú, négy robotizált tartományban működő, az Argo Tractors által gyártott P6-Drive sebességváltó, a McCormick High Vision Cab (FOPS-engedélyes panorámatetővel, természetes szellőzést biztosító kiegészítő nyílással és LED-es terepvilágítással ellátott fülke). A vezetési kényelmet javítja a mechanikus fülke felfüggesztése is, amelyet kiváló minőségű anyagokból terveztek, és ergonomikus kezelőszervekkel, 12 colos érintőképernyős monitorral és Smart Pilot Plus multifunkciós joystickkal láttak el, amely egyszerre képes vezérelni a sebességváltót, az első rakodógépet, az első vonóhorgot és a hidraulikarendszert.
Négyfokozatú mellékhajtás szinkronizált opcióval: az első vonószerkezet akár 2500 kg-ot, míg az elektronikus hátsó emelőrendszer akár 7200 kg-ot is képes megemelni. A hidraulikarendszer zárt központú, 114 l/perc áramlási sebességgel, amely akár 7 szelepszelep ellátására is képes.
Szintén rendelkezésre áll a PSM „Precision Steering Management” rendszer a műholdas irányításhoz, amely zökkenőmentesen kapcsolódik a munkagépek vezérlésére szolgáló ISOBUS rendszerhez, valamint a McCormick Fleet & Remote Diagnostic Management flottakezelő és távdiagnosztikai rendszerhez.
A „LEGJOBB ÜLTETVÉNYES, SPECIÁLIS TRAKTOR” KATEGÓRIA NYERTESE: A NEW HOLLAND T4.120 F
ÚJ T4 F/N/V, TK4 ÉS T4F S TRAKTOROK
A New Holland idén az EIMA szakmai seregszemlén mutatta be először a nagyközönségnek az új T4F ültetvényes erőgépsorozatát is, amely rögtön begyűjtötte a „Best of Specialized” (legjobb specializált traktor) díjat is a Tractor of the Year 2023 versenyen. A zsűri által értékelt legérdekesebb jellemzők között az alábbiakat találhattuk: a legalacsonyabb zajszint a fülkében, frissített hidraulikaspecifikációk, amelyek a csatlakozáson túli teljesítményt és az EHR-t kínálják. Az elektromos architektúra készen áll a telematika, a speciális szolgáltatások és az automatikus irányítás adaptálására.
Az erőgép ideális választás azon gazdálkodók részére, akik gyümölcsösökbe, szőlőkbe vagy bármilyen más ültetvényes feladatokra keresnek egy korszerű és hatékony, robusztus, megbízható traktort.
Oscar Baroncelli, a New Holland mezőgazdasági traktorok globális termékmenedzsmentjének vezetője az új erőgép bemutatásakor elmondta: „A New Holland hét évtizede a speciális traktorok szegmensének élvonalában van, termékeink folyamatos innovációjával és fejlesztésével vívtuk ki vezető pozíciónkat. Az évek során egyedülállóan széles kínálatunkat úgy alakítottuk ki, hogy megfeleljen ügyfeleink legkülönlegesebb követelményeinek, előre látva változó igényeiket. A T4 F/N/V VisionViewTM fülke, a TK4 és az új T4F teljesen újratervezve ismét magasra teszi a lécet, a fejlesztési irányok ugyanis az ügyfelek igényeit követték.”
Ugyanitt Sean Lennon, a New Holland értékesítési alelnöke megemlítette: „Ezekkel az új termékekkel tovább fejlesztjük kínálatunkat és megerősítjük történelmi és vezető szerepünket a speciális traktorok területén. Ezeket a traktorokat alaposan átterveztük, az ügyfeleinktől kapott kéréseknek megfelelően.”
T4 F/N/V VISIONVIEWTMVEZETŐFÜLKE: A LEGJOBB KÉNYELEM, KILÁTÁS ÉS BIZTONSÁG
A forradalmian új VisionViewTM fülke a keskeny T4 F/N/V sorozatban egy szántóföldi traktor kényelmét nyújtja, tágas környezetet biztosítva minden gépkezelő számára. Az első ablak exkluzív kialakítása a piacon kapható legalacsonyabb és legkompaktabb motorháztetővel kombinálva, amely az összes utókezelő rendszert eltakarja és védi, egyedülálló stílust és kategóriájában a legjobb kilátást biztosítja. Az egy darabból álló oldalablak és a négyoszlopos kialakítás tovább javítja a kilátást oldalra és hátra. A VisionViewTM fülke a legcsendesebb a szegmensben, a zajszintje mindössze 71 dB (A), ami tovább növeli a kezelő kényelmét és biztonságát, és az exkluzív Blue CabTM 4 egészségvédelmi és biztonsági előnyeit kínálja a 2. és 4. kategóriájú kettős szűrőrendszerrel.
Az F5C FPT motor a legnagyobb, 518 Nm nyomatékot alacsony, 1300-as percenként motorfordulatszámon éri el, valamint akár 40%-os nyomatékkiegészítést is biztosít. A teljesítmény mellett ezek a jellemzők a legrugalmasabb megoldást nyújtják az ügyfelek számára. Az ügyfelek igényeit követve a teljes hidraulikarendszert újratervezték, és mindössze egy szivattyúval akár 80 l/perc áteresztőképességet biztosítanak a függesztett és vontatott munkaeszközök számára.
T4F, NÉLKÜLÖZHETETLEN, SOKOLDALÚ ÉS ÚJ MEGJELENÉSŰ
Az új T4 ültetvényes traktorsorozat lenyűgöző, modern stílusa mellett olyan funkciókat kínál, amelyek alapvető fontosságúak minden gyümölcsös, szőlő és üvegházi alkalmazáshoz. Azoknak a gazdálkodóknak, akik többet kérnek, már az alapváltozat is bővíthető különböző teljesítménynövelő opciókkal.
Ezek a nagy teljesítményű gépek (akár 110 LE névleges teljesítményűek) megbízhatóak és robusztusak, új 12×12es mechanikus vagy powershuttle sebességváltóval rendelkeznek, és a gyümölcsösökben, szőlőkben és üvegházakban végzett minden feladatra alkalmasak. Az új T4F az első hidak széles választékával lesz elérhető a piacon, beleértve a normál, a rugózott, illetve nagy bekormányzási szöget (76 fokot) nyújtó SuperSteer™-t egyaránt.
A teljesítményt tovább javítja a kezelőszervek ergonomikus elrendezése és az új hidraulikus rendszer (akár 70 l/perc szivattyú és új első és hátsó 3. pont).
Mindezek, valamint a friss, stílusos megjelenés teszi az új T4F-et az egyik legjobb választássá azon gazdálkodók a számára, akik megfelelő teljesítményt keresnek a gyümölcsösökben, szőlőültetvényeken, valamint szeretik a kényelmet, és alacsony üzemeltetési költséget szeretnének elérni.
A „LEGJOBB FENNTARTHATÓ TRAKTOR” 2023-BAN: JCB FASTRAC 4220 ICON
A JCB 2022-ben mutatta be az új Fastrac 4000 és 8000 sorozat traktorait, amelyeknek teljesen új elektronikája kiemelkedő teljesítményt és kényelmet biztosít, és a kezelők soha nem látott szabadságot élvezhetnek a gépek irányításában.
A 175-348 lóerős (133k-260 kW) Fastrac modellekben megtaláljuk az új iCON konzolt a kartámaszban, illetve egy érintőképernyőt, amely kiváló rugalmasságot biztosít a vezérlési funkciók hozzárendelésében és a kezelő rendelkezésére álló információkban. Az új sebességváltási stratégia kiemelkedően hatékonnyá teszi a hajtásláncot, valamint kivételes kényelmet biztosít a kezelőnek. A traktorok teljesen integrált ISOBUS-rendszerrel, valamint pontos JCB GPS-irányítással is elérhetők, és olyan vezérlőalkalmazásokkal rendelkeznek, amelyek mellett alig van szükség további kijelzőkre.
ICON KARTÁMASZKONZOL
Az új Fastrac iCON modellek lelke az új elektronikai infrastruktúra, amely számos modern technológiai funkció teljes integrálását teszi lehetővé az alap- vagy a választható felszereltség részeként.
A fejlesztés legszembetűnőbb eleme az üléshez rögzített, kartámaszban elhelyezett új iCON konzol és a 12 hüvelykes, színes érintőképernyő, amelyeket a könnyű láthatóság érdekében a vezérlők elé lehet helyezni, illetve el lehet mozdítani oldalra, így biztosítva a lehető legjobb kilátást a Fastrac óriási szélvédőjén keresztül.
A konzol részei: új, fő joystick; RGB LED színkódos szabályozók, amelyekhez hozzá lehet rendelni a funkciót, és amelyek az elektromosan működtetett hidraulikus kiadószelepek arányos vezérlését biztosítják; teljesítményleadás és csatlakozás vezérlői; kiegészítő joystick; gombok és egy központi vezérlő tárcsa az érintőképernyő alternatívájaként.
A hidraulikus funkciók szabadon hozzárendelhetők a fő joystick 5 gombjához, illetve egy négyirányú, kiegészítő joystick 4 gombjához és billenőkapcsolójához: színes LED háttérvilágítás jelzi, melyik hidraulikus szelep melyik vezérlőhöz van hozzárendelve.
A JCB új, nagy felbontású, 12 hüvelykes érintőképernyő-rendszere 5 képernyőn mutatja a legfontosabb adatokat egyértelmű, áttekinthető grafikonokkal. A kezdőképernyő elrendezése ismerős lesz a Fastrac korábbi felhasználói számára.
A jobbra pöccintéssel egy részletesebb képernyő nyílik meg, ahol elérhetők akár hat első/hátsó elektromos hidraulikaszelep beállításai; két másik képernyő a jármű állapotára vonatkozó alapvető információkat mutatja, távoli kameraképet és egy ISOBUS 2 univerzális terminál-képernyőt; az ötödik képernyő a JCB műholdas irányításához és a precíziós gazdálkodás opcióihoz kapcsolódik.
A JCB Headland Turn Assist táblavégi fordulássegítő most akár 50 egyedi sorozatot tartalmaz, egyenként akár 50 lépéssel, megkönnyítve a kezelő munkáját a különféle szántóföldi munkák során.
A kezelő előtt egy új, 7 hüvelykes, teljesen digitális műszerfal található, ahol leolvasható a sebesség és a motor fordulatszáma, valamint a jármű állapotára vonatkozó legfontosabb információk.
INTELLIGENS SEBESSÉGVÁLTÁS
Az intelligens sebességváltás egy új, sebességalapú rendszer, amely lehetővé teszi a kezelők számára, hogy beállítsák a kívánt előremeneti sebességet, és a traktorra hagyják a fordulatszám és az áttétel egyensúlyozásának komoly feladatát, hogy a kívánt sebességet fenn lehessen tartani változó teher mellett.
További kényelmet jelent, hogy nem kell előre választani a joystickkel, illetve a pedállal való vezetési mód között, ez a váltás automatikusan megtörténik, amikor a kezelő a két vezérlő egyikét használja. Egy egyedülálló funkciónak köszönhetően a kezelő választhat két inputkonfiguráció közül, amikor a joysticket használja sebességváltásra.
KEZELŐI KÉNYELEM
A modellekben új, teljesen automatikus, továbbfejlesztett klímarendszer található, amely figyeli a napsugárzást és a fülkehőmérsékletet, így a rendszer gyorsan és hatékonyan tud reagálni a változó körülményekre, és mindig kellemes munkakörnyezetet biztosít.
Több lett a tárolóhely, a kezelő jobb oldalán egy tárolótálca és egy pohártartó található, a kartámaszba tárolórekesz került, és a tágas Command Plus fülke hátuljában hálós tartók, az ülés alatt pedig fiók vagy hűtőláda szolgálja a kényelmet.
A kiváló műszaki jellemzőkkel bíró, fűthető és hűthető légrugós ülés kiemelkedő kényelmet biztosít, és a Field Pro és az új Pro Line opcionális csomagokban érhető el.
Ez utóbbi akkor érhető el, ha az első összekötő-szerkezetet is felszerelik, és számos kényelmi funkciót biztosít a fülkében. Emellett LED menetfény és kiegészítő fényszóró, két figyelmeztető fényjelzés, illetve visszagurulás-gátlót és kétkerék-meghajtásos üzemmódban kipörgésgátlót tartalmazó, a közúti teljesítményt fokozó csomag tartozik hozzá.
Összeállította: Fodor Mihály