Nagyobb számban vesznek részt a forgalomban mezőgazdasági munkagépek és vontatók, mivel a kedvező időjárásnak köszönhetően beérnek a kalászosok, így országszerte megkezdődtek az aratási munkálatok. A NAK kéri a közutakon közlekedőket, hogy legyenek türelemmel, és csak fokozott óvatossággal előzzenek az utakon.
Egy-egy munkagép megakaszthatja a forgalom dinamikáját
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) arra kéri a járművezetőket, hogy – a balesetek elkerülése érdekében – tanúsítsanak fokozott türelmet a kombájnokkal, valamint a traktorokkal, szállítójárművekkel szemben, és ezeket észlelve körültekintően közlekedjenek.
Az alacsony sebességgel haladó mezőgazdasági gépek, lassú járművek mögött jellemzően feltorlódhat a forgalom. A NAK felhívja a közúti közlekedésben részt vevők figyelmét, hogy csak akkor kezdjenek előzésbe, ha a manőver biztonságos befejezéséhez szükséges útszakasz jól belátható. A nagyméretű mezőgazdasági gépeket fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel érdemes megközelíteni, felkészülve az esetleges irányváltoztatásra. A mellettük való elhaladás, előzés is jóval veszélyesebb, nagyobb odafigyelést igényel még jó látási körülmények között is. A mezőgazdasági járművek előzésénél – melyek vezetői félrehúzódással is segítenek – nagyobb oldaltávolságot célszerű tartani.
A munkagépeknek is meg kell felelniük a KRESZ előírásainak
Mezőgazdasági járművel minden olyan útszakaszon lehet közlekedni, ahol azt KRESZ-tábla nem tiltja. Azonban nem hajthat fel lassú jármű a gyorsforgalmi és emelt sebességű útszakaszokra.
A mezőgazdasági munkákra használt lassú járművek maximum 25 km/h sebességgel, míg a mezőgazdasági vontatók legfeljebb 40 km/h sebességgel közlekedhetnek. Ahhoz, hogy a közúti közlekedésben részt vegyenek, a járműveknek és a járművezetőknek is meg kell felelniük a KRESZ-ben foglalt feltételeknek. Fontos, hogy minden esetben működjön az összes jelzőfény, azokat sár-, vagy felhajtott ütközésvédő ne takarja. A kombájnok esetében pedig szükséges a vágóasztal leszerelése.
A gépek utólag is elláthatók innovatív, közlekedést segítő-támogató berendezésekkel.
Forrás: NAK
Összeállította: Barna Ferenc