A Fendt 700 Vario széria hetedik generációjával a Fendt egy teljesen új fejlesztéssel jelentkezik, és egyúttal a sokoldalú felhasználáshoz a teljesítményspektrumot 300 lóerőig is kiterjeszti. Az új motor, az optimális 60 colos nyomtáv, a fedélzeti és irodai FendtONE kezelőfelület (erről idei V. számunkban részletesen írtunk – a szerk.), valamint a Fendt Cargo homlokrakodó új generációja e szériát a világpiac univerzális traktorává teszi.
A 700-as első alkalommal 60 km/órás végsebességgel is elérhető. A nagytraktorok műszaki újításai, mint például a VarioDrive vagy az innovatív ventilátor és hűtőrendszer, a többi gyártó számára is iránymutató manőverezőképességet eredményeznek ebben a traktorosztályban. A hetedik generációs új széria öt típussal (Fendt 720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario és Fendt 728 Vario) 203-283 LE (147-206 kW) teljesítménytartományt ölel fel az ECE R120 szabvány szerint. A Fendt DynamicPerformance (DP) többletteljesítmény-koncepciója 20 LE extra teljesítményt biztosít a Fendt 728 Varióban, egy nagy teljesítményű erőátviteli rendszeren keresztül, amennyiben ez szükséges. A csúcsmodell maximálisan 303 LE teljesítményt képes nyújtani. A többletteljesítmény nem kötődik minimális sebességhez vagy speciális alkalmazási esetekhez, így például dinamikusan álló helyzetben végzett TLT-munkák esetén is rendelkezésre áll.
NAGY VONÓERŐ GAZDASÁGOS ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS MELLETT
A 7,5 liter lökettérfogatú, 6 hengeres AGCO Power motort teljesen újratervezték e teljesítménytartományhoz. A kipufogógáz-utókezelést dízeloxidációs katalizátor (DOC), dízel részecskeszűrő (DPF) és szelektív katalitikus redukció (SCR) biztosítja kipufogógáz-visszavezetés nélkül. Ezzel a széria világszerte minden régióban megfelel az előírt kipufogógáz-kibocsátási előírásoknak. Ezenkívül karbantartásmentes hidraulikus szelepemelő-tőkéket építettek a motorba. A motor és a hozzá illeszkedő Vario sebességváltó alkotja az egy menettartománnyal rendelkező Fendt VarioDrive hajtásláncot.
A Fendt VarioDrive egyik előnye az intelligens vezérlésű összkerékhajtás. A hajtáslánc kiküszöböli a kézi váltás szükségességét a terep és a közút közötti váltáskor. Szükség szerint hajtja az első és a hátsó tengelyt, és dinamikusan osztja el az erőt. A terepen a teljes vonóerő rendelkezésre áll, és elkerülhető a feszültség a hajtásláncban a közúton vagy a kanyarokban való közlekedés során. Az úgynevezett pull-inturn hatás a gépet kanyarodáskor a kanyarba húzza. Az eredmény: különösen kis fordulókör, teljes vonóerő a kanyarban és kisebb talajtömörítés.
A Fendt iD innovatív, alacsony fordulatszámú hajtáskoncepció már ismert a nagy traktorok révén. Minden főegységet, például a motort, a sebességváltót, a hidraulikát és a hűtőrendszert a „nagy nyomaték – alacsony fordulatszám” elvnek megfelelően tervezték meg. Ez azt jelenti, hogy a Fendt 700 Vario alacsony fordulatszámon is nagy nyomatékot ér el, és üzemanyagot takarít meg. A névleges fordulatszám csak 1700 fordulat percenként.
ÚJ MÉRCE A TELJESÍTMÉNYTÖMEG ARÁNY, A MANŐVEREZHETŐSÉG ÉS A TALAJVÉDELEM TERÉN
A mindössze 30,5 kg/lóerő teljesítmény-tömeg aránynak és a kompakt külső méreteknek köszönhetően a Fendt 728 Vario különösen fordulékony, és a lehető legkisebb nyomást gyakorolja a talajra. A végzett munkáktól függően a széria rugalmasan súlyozható elöl, a hátsó kerekeknél, valamint hátul is. A 15 tonnáig terjedő megengedett össztömeg lehetővé teszi a traktor nehéz vontatóként való használatát.
Az optimális abroncsnyomás csökkenti a csúszást és a talajnyomást. A teljesen integrált Fendt VarioGrip abroncsnyomás-szabályozó rendszer növeli a talajjal érintkező felületet, és akár nyolc százalékkal növeli a vonóerőt. Közúton történő közlekedéskor a légnyomást megnövelik, így csökken a gördülési ellenállás, ami további két százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé* (*Dél-Vesztfáliai Műszaki Egyetem, Agrárgazdaságtan Soest 2014). A terminálon a vezető kényelmesen szabályozhatja a gumiabroncsnyomást a kétvezetékes abroncsnyomás-szabályozó rendszeren keresztül. A Fendt VarioGrip opcionálisan, közvetlenül a gyárból rendelhető peremes és hosszúféltengelyhez is. A rendszer keréksúlyokkal együtt is üzemeltethető.
BIZTONSÁG MÉG NEHÉZ SZÁLLÍTÁS ESETÉN IS
Az opcionális, akár 60 km/h-s végsebesség mindössze 1450 fordulat/perc fordulatszám mellett, az átfogó futómű- és biztonsági rendszer, valamint a számos hátsó pótkocsivonófej a Fendt 700 Variót igazi profi szállítóvá teszi. A biztonsági rendszer kétkörös féket, Fendt Reaction kormányrendszert, féklámpa- és lassítási asszisztenst, valamint Fendt Stability Controlt (FSC) tartalmaz. 25 km/h feletti sebességnél az FSC csökkenti az oldalirányú dőlést és minimalizálja az alulkormányozottságot. Ez növeli a biztonságot, valamint a vezetési kényelmet kanyarodáskor.
Most először a Fendt 700 Varióhoz opcionálisan új pótkocsifék-asszisztens is rendelhető. A pótkocsi-fékasszisztens még dombos terepen is biztosítja a feszített járműszerelvényt és ezáltal a biztonságos úttartást. Egy érzékelő a sebességváltón keresztül méri a pótkocsi tolónyomatékát. Ha a vontató azt érzékeli, hogy a pótkocsi túl erősen nyomja a traktort lejtmenetben, a pótkocsi pneumatikus fékje aktiválódik. A pótkocsifék-asszisztens 2023 végétől lesz elérhető.
A BIZTONSÁG ÉS A MUNKAKOMFORT A LEGAPRÓBB RÉSZLETEKIG ÁTGONDOLT
A jól bevált Fendt VisioPlus fülkét is optimalizálták a biztonság és a kényelem szempontjából. A vezetőfülke légszűrő rendszere most először opcionálisan, gyárilag is átalakítható az EN15695-ös uniós szabvány szerinti 4-es védelmi kategóriára. A 4. védelmi kategóriájú rendszer megvédi a járművezetőt a portól, a folyékony növényvédő szerektől és azok gőzeitől. Így a Fendt 700 Vario minden követelménynek megfelel a növényvédelmi munkák során. Alapbeállításban megfelel a 2. védelmi kategóriájú vezetőfülkékre vonatkozó összes előírásnak. 2023 végétől lesz elérhető a szűrőrendszer.
A pontos munkavégzéshez elengedhetetlen a jó kilátás. A 77 fokos látószögű, megszakításmentes panoráma-szélvédő optimális kilátást biztosít a homlokrakodóra, különösen magasan végzett munka esetén. A jobb oldali, oldalsó ablaktörlő még változékony időjárás esetén is tisztán tartja az ablakot. Az elülső és hátsó két opcionális kamera megkönnyíti a manőverezést, közvetlen rálátást biztosít a munkagépre, és növeli a munkakomfortot. A motorháztetőn két opcionális munkalámpa biztosítja a lehető legjobb megvilágítást. A LED-es hátsó lámpák és a dinamikus irányjelző tovább növeli a biztonságot a közúti forgalomban.
MAGASABB, ERŐSEBB, NAGYOBB – AZ ÚJ FENDT CARGO ÉS FENDT CARGO PROFI 6.100
A Fendt homlokrakodók új generációja felfelé bővíti az eddigi kínálatot a rakodógépek terén. A Fendt Cargo Profi 6.100 teljesen új fejlesztés a Fendt 700 Vario teljesítményosztályhoz. A Fendt Cargo 6.100 4.070 daN maximális emelőképességgel és opcionális, pozíciófüggetlen mérlegelési funkcióval a nagy rakományokat is hatékonyan mozgatja akár 4,85 méteres magasságig. A Fendt Cargo Profi 6.100 2023 végétől lesz elérhető.
Az új multicsatlakozó csökkenti a nyomásveszteséget, automatikus nyitási funkcióval rendelkezik, és véd a szennyeződések ellen a lecsatlakoztatott állapotban. A terminál automatikusan tájékoztat az esedékes karbantartásokról. Mindkét funkció növeli a hasznos munkavégzésre fordítható időt. A Fendt 700 Vario külön vezérlőszelepekkel rendelkezik a homlokrakodóhoz. Ez azt jelenti, hogy az összes vezérlőszelep mindig rendelkezésre áll a traktor hátulján és elején. A homlokrakodó különösen hatékonyan kezelhető az opcionális 3L joystickkal. Gyakori irányváltoztatással járó, például rakodási munkáknál a beépített irányváltó előnye nyilvánvalóvá válik. A Fendt Cargo 6.100 és a 3L joystick kombinációja lehetővé teszi három hidraulikus funkció egyidejű végrehajtását pl. a silókanál esetében. A harmadik funkciót a 3L joystickon lévő „hüvelykujjas joystickkal” lehet működtetni. Így a silózókanál egyszerre emelhető, dönthető és nyitható.
Fodor Mihály