fbpx

GX: a mezőgazdasági termények általános és univerzális szállítója

Írta: GÉPmax - Hirdetés - 2021 október 01.

A Krone új univerzális szállítókocsija

Nemzetközi sajtótájékoztatóra várta a szakújságírókat szeptember elején a Krone – igaz, a járványhelyzet miatt egyelőre a kényszerűen megszokott online formában. Három termékcsoportban mutattak be újításokat. A Krone GX univerzális szállítókocsiját e cikkünkben mutatjuk be részletesen, az EasyWrap 165 T nagy teljesítményű, forgókaros bálacsomagolóját pedig laptársunk, a Mezőhír októberi számában. Három új, egyrotoros Swadro rendképzővel is piacra lép a cég, ezekről részletesen honlapunkon olvashatnak majd.

 

Krone GX
A Krone a GX kocsit 44 m³ és 52 m³ méretben kínálja, igény szerint kétkét adagolóhengerrel is rendelhető

 

A Krone a GX kocsit 44 m³ és 52 m³ méretben kínálja, igény szerint kétkét adagolóhengerrel is rendelhető. A GX 440 tandem járószerkezettel vagy a GX 520 változat tridem tengellyel van felszerelve; a kocsik alapváltozatban ISOBUS vezérléssel rendelkeznek.

Egy erős szövetszalag, két húzólánc és az átlátszó elülső fal képezi a kocsi leürítőegységét, amelyet két hidraulikus motor hajt. Amikor a GX szállítókocsit ki kell rakodni, a láncok a hátsó fal irányába húzzák a szállítószalagot és az elülső falat. Ily módon a szállított anyag rendkívül kíméletes módon, tömörödés nélkül, de folyamatosan, állandó sebességgel mozog a jármű hátsó része felé. Ez olyan eljárás, amely különösen érdekes lehet például sérülékenyebb zöldségek vagy kapásnövények kíméletes kirakodásakor. Amikor a szállítókocsi teljesen kiürült, a láncok az elülső falat és a szalagot visszahúzzák a kocsi elejére.

További előnyök: Ennek a technikának köszönhetően a súlypont csak minimálisan változik a kirakodás során, ami megakadályozza a jármű felborulását. Ezenkívül a kocsi magassága sem változik, ami alacsony belmagasság esetén is lehetővé teszi a biztonságos és gyors kirakodást.

 

A SZABADALMAZTATOTT VÁZKONCEPCIÓ

Az új GX szállítókocsi különösen alacsony saját tömegével szerez további pluszpontokat. Ehhez a Krone egy nagyméretű tartóprofilt használ alap vázszerkezetként; így valósulhatott meg a szabadalmaztatott egyrészes vázkoncepció. A szorosan egymás mellé helyezett tartórudak a könnyű, de ellenálló, üvegszállal erősített műanyag (FRP) panelekkel kombinálva maximális stabilitást biztosítanak a GX szállítókocsinak – nagyon kicsi saját tömeg mellett.

A zárt vázszerkezet és a lekerekített sárvédők minimális lerakódást tesznek lehetővé a járművön. Az oldalsó falat képező FRP panelek nagyon sima felülettel rendelkeznek, ami minimális súrlódási ellenállást eredményez a kirakodás során.

A szállított anyagokhoz való alkalmazkodás érdekében a GX szállítókocsi a hidraulikusan, teleszkópszerűen mozgatható oldalfalaival akár 700 mm-rel is csökkentheti az ürítési magasságot.

A GX belsejében két hidraulikus motor dolgozik; a GX 440 modellben két 200 cm3, míg a GX 520 változatban két 250 cm3 méretű motor található.

A kocsi kirakodásakor két sebesség áll rendelkezésre: 8 m/min vagy gyorsított változatban 16 m/min. A GX 440 így kb. 40 másodperc alatt teljesen kiüríthető. A kevés szükséges olajmennyiségnek köszönhetően bármilyen vontatótraktor szabadon választható. A változtatható kirakodási sebesség garantálja a kocsi pontosan adagolt kiürítését, ezáltal a takarmány egyenletes terítését. A gyakorlati igényeknek a megfordítható hajtás is megfelel, ami lehetővé teszi a hátulról történő rakodást is.

 

RENDKÍVÜLI MÉRTÉKBEN TERHELHETŐ SZÁLLÍTÓSZALAG, ERŐS LÁNCOK

A 2000 mm széles és 3,6 mm vastag szállítószalag szakítóterhelése 50 t. A szalag PVC borítású; ebbe ágyazódik be két poliészter szövetbetét. Az alsó felülete alacsony súrlódású, így semmi sem tapad rá. A szalag mindkét irányba mozoghat; mivel folyamatosan meg van feszítve, üresen sem lebeg. Az állandó kirakodási sebesség egyenletes takarmányréteget eredményez, és a szalag terhelése mindig egyenletes. A szalag további előnye a rugalmasság, ami kíméletes berakodást biztosít, ez különösen fontos, ha sérülékeny termények, például burgonya kerül a rakodási felületre.

A két húzóláncot lapos tagos láncként nagy terhelésekhez méretezték; a szakítóterhelés lánconként 25 t. Ezek is mozoghatnak előre, illetve hátra, és állandó kirakodási sebességet garantálnak.

A mozgatható elülső fal 10 mm vastag plexiüvegből (polimetil-metakrilát, akril) készül; így a traktorvezető jól átlátja a rakteret. A hátrafelé történő, folyamatos húzó mozgásnak köszönhetően a kocsi mindig egyenletesen és teljesen kiürül. A gumiprofilokkal tömített oldalfalak szintén megfelelnek a gyakorlati igényeknek, így nem keletkeznek veszteségek apró szemű ömlesztett anyagok, például gabona vagy repce berakodásakor vagy szállításakor.

Az opcionális adagolóhengerek használaton kívül négy csavarral a hátsó falhoz rögzíthetők; ez lehetővé teszi a gyorsabb ki- vagy berakodást hátulról – például big-bag zsákok, raklapok vagy szalmabálák használatakor. Az adagolóegység rögzítése egyszerű és nagyon kényelmes, mindkét oldalon két csapszeg használatával történik. Ezek két karommal rögzítik az adagolóegységet a hátsó falhoz vagy a kocsihoz.

 

 

VILÁGÚJDONSÁG: KIRAKODÁS A MEGTETT ÚT ALAPJÁN A KRONE EXACTUNLOAD SEGÍTSÉGÉVEL

Új siló létrehozásakor például a gépkezelő egyszerűen megadhatja a kirakodási út tervezett hosszúságát. A gép önállóan szabályozza a kirakodás sebességét, és alkalmazkodik a traktor haladási sebességéhez. A megadott úthossz elérése után a kocsi teljesenkiürül.

Az alapfelszereltséghez tartozó hidraulikus csuklós vonórúd 4 tonnás terhelésre engedélyezett, így több ballasztsúly esik a traktor tengelyére, és a megengedett össztömeg növekszik. Az összességében keskeny kialakítás lehetővé teszi a szűk bekormányzási szögeket és ezáltal a maximális fordulékonyságot. A vonórúd rugózása közúton és terepen egyaránt garantálja a kényelmes haladást. És végül, de nem utolsósorban a hidraulikus csuklós vonórúdnak köszönhetően a kocsi csatlakoztatása és levétele nagyon egyszerű; mivel a hasmagasság akár a 70 cm-t is elérheti, a halom- vagy kazalsilókon is gond nélkül áthajtanak.

A Krone új GX szállítókocsija alapkivitelben intelligens önbeálló kormányzással rendelkezik, opcionálisan mechanikus vagy elektrohidraulikus kényszerkormányzással is kapható. Tandem és tridem járószerkezettel felszerelve a kényszerkormányzás a hátsó tengelyt kormányozza, tridem járószerkezet esetén az első és a hátsótengelyt.

Elektronikus tengelykormányzás-vezérlő rendszerek használatakor a kormányzott rész aláfordulási szöge a haladási sebességgel arányosan változik. Természetesen a traktorvezető aktívan be tud avatkozni a kormányzásba, pl. ha lejtőkön vagy a siló szélén halad.

A biztonsági szempontokat tekintve is meggyőző a GX szállítókocsi, pl. a gép hátulján található kettős világításnak köszönhetően. Igény szerint a kocsi körül a szélek jelzésére is rendelhető jelzőfény; így a jármű sötétben is teljes méretben látható. Raktérfedél is kapható, amivel minimálisra csökkenthető a rakomány vesztesége és megelőzhető az út szennyezése.

A hidraulikusan felhajtható aláfutásgátló is megfelel a gyakorlati igényeknek; így nincs lerakódás a kocsi kirakodásakor, és nincs szennyeződés az utakról. Ezenkívül a vezető könnyen manőverezheti a GX szállítókocsit az átrakodó egységeknél (pl. burgonya-gyűjtőtartály).

A szállítókocsi alapkivitelben ISOBUS vezérléssel rendelkezik, amin keresztül az összes automatikus funkció is kényelmesen kiválasztható. A kínálatot egy rádióvezérlésű távirányító egészíti ki, mely a GX szállítókocsi vezérlését a traktorfülkén kívül is lehetővé teszi.

 

Fodor M.