Új akkumulátort fejlesztett ki egy izraeli vállalkozás elektromos járművekhez, melynek előállítási költsége olcsóbb és gyorsan, öt perc alatt feltölthető. A kérdés most már csak az, hogy mikor jelenik meg az innovatív megoldás a mezőgazdasági gépeknél is.
A mezőgazdaságban még szükséges van az erőre, ezt tudja majd biztosítani az „olcsóbb és gyorsan” jeligére hallgató akkumulátor? (Fotó: Barna Ferenc)
Az éghajlati válság kezelésének egyik fontos területe az elektromos meghajtás
A StoreDot nevű startup már bemutatta telefonokhoz, drónokhoz, robogókhoz készített akkumulátorát. Most olyan litium-ion alapú akkumulátort fejlesztett ki elektromos gépjárművekhez, amelynek feltöltési ideje nem hosszabb, mintha egy hagyományos autóval tankolnák az üzemanyagtöltőállomáson. A cégnek sikerült a töltési időt öt perc alá csökkenteni, ez idő alatt a teljes lemerültségtől a teljesen feltöltött állapotig jut az akkumulátor.
Az újítás megszünteti az akkumulátorok órákig tartó utántöltését, teljesen megváltoztatjuk az elektromos autók vezetői élményét, felszámoljuk a „távolsági szorongást”, vagyis a félelmet, hogy elakadnak energia nélkül az autópályán – mondta a cég vezérigazgatója, Doron Myersdorf.
Nemzetközi befektetők támogatják a StoreDot korszakalkotó fejlesztését, legjelentősebbek: a Daimler német autógyártó, az Egyesült Királyságból a British Petroleum, a dél-koreai Samsung és a japán TDK elektronikai vállalat.
A modern, precíziós mezőgazdaság egyik legfontosabb jellemzője az automatizálás. Ehhez a robotika, a mesterséges intelligencia a különböző eszközökben elválaszthatatlanul kapcsolódik. A felmerülő energia igény egyre nagyobb lesz, attól függetlenül, hogy az új eszközök fogyasztása egyre alacsonyabb, ugyanis a feladatmennyiség, a sokrétű funkcionalitás fogja a szorzót adni. Vagyis a gyorsan tölthető, nagy teljesítményű akkumulátorokra az agrárium is vágyik.
A gyors töltési képesség alapja
Az újítás a könnyű, újratölthető és nagy teljesítményű lítium-ion elemek technológiáján alapul. Az eljárás az amerikai John Goodenough, a brit Stanley Whittingham és a japán Akira Yoshino tudósok nevéhez fűződik, akik ezért 2019-ben kémiai Nobel-díjat kaptak.
Megpróbáltuk bemutatni, hogy ha kicserélünk néhány anyagot egy lítium-ion akkumulátorban, akkor öt perc alatt feltölthetővé válhat – mondta a mérnök képzettségű Myersdorf, a cég alapítója.
A rendkívül gyors töltési képesség elérése érdekében többek közt szilíciumra váltották a lítium-ion elem negatív pólusán az addig alkalmazott grafitot. Már több száz prototípusukat tesztelik a különböző gyártó cégek.
Az új akkumulátorok prototípusai megtalálhatók telefonhoz, robogókhoz. Most már gépjárműgyártók is tesztelik őket, következő lépés akár a mezőgazdaság is lehet (Fotó: StoreDot)
Az új technológián alapuló akkumulátorok olcsóbban előállíthatók
Jelenleg a második generációját fejlesztik. Ezzel párhuzamosan elkezdték kidolgozni a későbbi tömeggyártáshoz szükséges eszközöket, gépeket is. Ezzel próbálják meg lerövidíteni a bevezetésükhöz szükséges időt.
Az elektromos autók kevésbé környezetszennyezőek, de egyelőre sokkal drágábbak a hagyományos gépjárműveknél. A 2019-ben a világon eladott autóknak csak 2,9%-a volt elektromos meghajtású a Nemzetközi Energia-ügynökség adatai szerint.
Az újgenerációs akkumulátorok bevezetését késleltetheti több megoldásra váró probléma
Át kell alakítani a már felállított töltőállomásokat, mert a gyorsan tölthető akkumulátorhoz nagyobb teljesítményű töltőkre van szükség. Ez kapacitásuktól függően 1500 és 10 000 dollár közötti összeget jelenthet állomásonként.
A jelenlegi konstrukció élettartama csak 3000-3500 feltöltést biztosít.
Még nem megoldott az elöregedésük utáni újrahasznosítási rendszer, ez egy nagyon fontos lépés, mely a fejlesztők előtt áll a tömeggyártás bevezetése elött. A körforgásos, fenntartható gazdaság szempontjából ez egy lényeges elem.
Forrás: MTI