Ha traktor, akkor még mindig messze Európa a világ legerősebb kibocsátója, elképesztő német dominanciával.
Járványálló szakma
Noha az USA-ban is erős volt a négykerekű mezőgazdasági erőgépek iránti kereslet a járványos 2020-as évben, az európai mezőgépipar és azon belül a traktorgyártás és -értékesítés továbbra is erős. Emögött elsősorban a termelékenység növelése, a kibocsátás minőségének javítása és az emberi munkaerőtől való függés megszüntetése/csökkentése áll. A traktor persze a mezőgazdasági gépek, eszközök piacának legfontosabb szegmense, és Európában jelentős piaci részesedéssel rendelkezik. A legerősebb konszernek szextettje így alakul: 1. Claas-csoport, 2. Deer&Company, 3. Mahindra&Mahindra, 4. CNH, 5. AGCO, 6. Kubota.
Uralják a terepet (Fotó: Horizont Média/archív)
Über alles
A kontinens azonban világviszonylatban is domináns helyzetben van mint a legnagyobb traktorgyártó-régió. Ezen belül Németország a világ legnagyobb traktorexportőre (az elmúlt években bő 20 százalékos kiviteli aránnyal bírt a világpiacon). Őket Franciaország, az Egyesült Királyság és Olaszország követi, amiknek a világexport-részaránya hozzávetőlegesen 10 százalékos. Az európai mezőgazdasági traktorok piacát 2018-ban 16,7 milliárd dollárra becsülte a globenewswire.com. Az előrejelzések szerint 2019-től 2024-ig 5,8 százalékos (más források 2020-2024 között 4 százalékos) CAGR-növekedést mutatnak.
Felzárkózó térségek
A traktorok magas költségei azonban továbbra is akadályozzák a piac növekedését, különösen olyan országokban, mint Spanyolország, Olaszország és Görögország, amelyek még mindig gazdasági nehézségekkel küzdenek. A nagyobb traktorok iránt nagy a kereslet ezért a fejlett országokban (az Egyesült Királyságban és Németországban) erős, míg a kisebb traktorok szegmense elsősorban Finnország, Hollandia és Olaszország piacát uralja. A mérések szerint ugyanakkor jön fel a kelet-európai régió is.
Az erősek erősödnek
Az elemzők ugyanakkor arra figyelmeztetnek: a további piaci erősödéshez a forgalmazási és szolgáltatási hálózatoknak a termelők/vásárlók 25-35 km-es körzetében kell elhelyezkedniük, hogy megfeleljenek az azonnali szolgáltatási igénynek. Ez, kellő tőke hiányában, akadály az új belépő számára. Mindebből következően a fokozódó verseny erősíti a piaci koncentrációt is. Ez hazánkban is megfigyelhető, ahol a legerősebb 10 forgalmazóé a mezőgéppiac 72 százaléka, és a vezető 3 kereskedőé az össz mezőgép-forgalmazás csaknem 60 százaléka.