A Rostselmash alapvetően átdolgozta rotoros kombájnját, a Torumot – és ezzel sikerült jobban összehangolnia az európai piac igényeivel. Cikkünkben a búzaaratáskor szerzett első benyomásainkról olvashatnak.
Egy orosz mezőgazdaságigép-gyártónak Közép- és Nyugat-Európában nincsen könnyű dolga. Egyrészt vannak előítéletek (jogosak és indokolatlanok egyaránt), másrészt a mi szélességi körünkön élő ügyfeleknek nagyok az elvárásai – nemcsak a technológia, hanem a szerviz tekintetében is. Ha alkalmazkodni akar valaki ezekhez a körülményekhez, az a megfelelő termék mellett időt és tapasztalatot is követel.
Első alkalommal 2014-ben teszteltünk Rostselmash kombájnt, a Torum 760 modellt. Abban az időben volt még néhány kritikus pont, ám lényeges jobb benyomást keltett az RSM 161 egy évvel későbbi járműtesztünkben. Nos, 2018-ban lehetőségünk adódott, hogy kipróbáljuk a legnagyobb orosz mezőgazdaságigép-gyártó vállalat új zászlóshajóját, a Torum 770 modellt.
VÉGSŐ FELHASZNÁLÓ: a Torum 770 kombájnt búzaaratás közben tudtuk tesztelni – méghozzá egy vásárlónál
MEGNÖVELT TELJESÍTMÉNY
A korábbi modellekhez hasonlóan a Rostselmash a Torum esetében is a főbb egységeket Európában és az Egyesült Államokban gyártott termékek közül választja. A 3-fokozatú váltóval ellátott hidrosztatikus hajtás a korábbiakhoz hasonlóan továbbra is a Sauer-Danfoss vállalattól származik – de kényelmesen, a jobb oldali oszlopon elhelyezett praktikus forgatható gombbal „kapcsolható”.
A Rostselmash a motor esetében is hűséges maradt a szállítóhoz, jelen esetben a Cumminshoz. A 11,9 l hengerűrtartalmú, wastegate turbóval felszerelt QSG 12 motor megfelel a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási norma előírásainak, miközben a teljesítménye 383 kW/520 lóerő; ez pontosan 30 lóerővel több, mint az elődjéé. A kipufogógázok tisztítására aktív regenerálású dízel részecskeszűrő és SCR befecskendezés szolgál.
A motortér a szennyeződésekkel szemben megfelelően védett, az egyes elemek a fedél felhajtása után könnyen elérhetők. Az elődjéhez, a Torum 760 modellhez hasonlóan itt is nagyon jól elérhető a tisztításhoz a hűtőpanel a forgó szűrővel együtt – és természetesen felhajtható. Amit sajnáltunk: a szűkre szabott, 850 literes üzemanyagtartály-térfogatot szintén átvették az előző modellből. Ebben a kombájnban egy 150 literrel nagyobb tartály sokat érne. A nagyméretű karbantartó levehető borítólemezek mindkét oldalon szabad hozzáférést biztosítanak a Torum 770 cséplő- és tisztítórendszeréhez. Beállító célszerszámok segítenek a láncfeszítések napi ellenőrzésében, és a nagy levehető oldalburkolatoknak köszönhetően az első és hátsó rotor-, ill. kosárterület megközelítése sem okoz gondot. A Torum 770 alaposabban megnézve összességében kicsit rendezettebb benyomást kelt, mint az elődje.
LASSÚ GUMIHEVEDERES
Alapkivitelben a Torum 770 modellt kerekes változatban szállítják: a gumiabroncsok mérete elöl 680/85 R32, hátul 500/70 R42 – ez az alacsony üzemtömeg ellenére nedves körülmények között a talajnyomást és a vontatást tekintve kicsit szűkösre méretezett. 55 000 euró felár ellenében a Rostselmash igény szerint két gumihevederes járószerkezetet is szállít, amelyeket, a korábbiakhoz hasonlóan, a Zuidberg vállalattól szerez be.
Műszaki adatok
cséplés és leválasztás: 762 mm átmérőjű és 3,20 m hosszúságú egyszeres rotor; 250-1000 min-1 (fokozatmentes); aktívan forgó kosár (kb. 8 ford/perc) 360 fokos átfogási szög; 4+3 cséplőléc; aktív kosárfelület 5,4 m2
tisztítás: elő-, felső és alsó rosta (ellentétes irányban mozgó), 5,2 m2 teljes tisztítófelület; elektromos rostabeállítás alapkivitelben; két lapátkerekes szelelőventilátor (350-1050 min-1) gabonatartály: 12 300 l térfogat; ürítési sebesség 120 l/sec; ürítési magasság 5,4 m
aprítás: 76 késes, 4-soros szalmaszecskázó; 1600 vagy 3400 min-1; elektromos terelőlemez-állítás; opcionális pelyvaterítő
meghajtás: Cummins QSG 12; 11,9 l hengerűrtartalom, 383 kW/520 LE; 3-fokozatú hidrosztatikus hajtás a Sauer-Danfoss cégtől; 27 km/h; opcionális gumihevederes járószerkezet és összkerékhajtás
méretek és tömegek: szélesség: 3,48 m (680/85 R32 gumiabroncs vagy 610-es heveder); üzemtömeg adapter nélkül kb. 17, 3 t
németországi listaár: 250 800 eurótól (kerekes változat vágóasztal nélkül)
Felépítését tekintve ez egy ún. F-keretes járószerkezet, három futógörgőpárral egy forgóvázas himbán. A hajtott tengelyről az erőátvitel alakzáró bütykök segítségével történik, a terelőgörgők a közúti közlekedésben szükséges jobb hőleadás érdekében nyitott felépítésűek. Ami jó megoldás: minden terelő- és futógörgő kémlelőablakkal van ellátva, ami az olajszint és az olaj állapotának ellenőrzésére szolgál. A hevederek 610, 720 és 900 mm szélességben állnak rendelkezésre. És még valami: a gumihevederes járószerkezetek problémamentesen kicserélhetők kerekekre. Viszonylag kicsi, ill. alacsony felépítésűek, a felfekvő felületet azonban elegendőnek tartjuk. A járószerkezet nem rugózott – ezt sima felületen nem hiányoltuk, a táblavégi fordulónál a keresztirányú barázdák vagy nyomvonalak esetén és a közúti közlekedés során azonban természetesen észrevehető a hiányzó rugózás.
És ha már itt tartunk: a korábbiakhoz hasonlóan a maximális haladási sebesség csak 27 km/h – de ez csak a kerekes változatra érvényes. Mert a gumihevederes járószerkezettel rendelkező Torum 770 már csak 14,5 km/h sebességgel közlekedik; végül is a meghajtó nem a kisebb áttételhez igazodik. Ezt a Rostselmash és a Zuidberg sürgősen meg kell, hogy változtassa – éppen az érdekelt bérvállalkozóknak és az egymástól távol fekvő területekkel rendelkező nagyvállalatoknak van szüksége a 30 vagy akár 40 km/h sebességre!
A nagy levehető burkolatok mögött eljutunk a rotorhoz és a kosárhoz; itt sok mindent kell manuálisan beállítani
- Az oldalt felhajtható nagy burkolatoknak köszönhetően minden fontos karbantartási pont problémamentesen elérhető
- Beállító célszerszámok segítenek a mindennapos ellenőrzésben
- A hűtőpanel a forgó szűrővel együtt jól elérhető a tisztításhoz
- Kívülről kevés lánc és ékszíj látható, az alapkivitelhez tartozik egy levegőkompresszor és opcionálisan választható központi kenés
- A 11,9 l hengerűrtartalmú Cummins QSG 12 teljesítménye 383 kW/520 LE
- A Walterscheid rotorhajtómű közvetlenül a motorra van ráerősítve, az irányváltás hidraulikusan történik
- A Zuidberg F-gumihevederes járószerkezet igény szerint kerekekre cserélhető – de a gép csak maximum 14,5 km/h sebességgel képes közlekedni
- Minden terelő- és futógörgőn kémlelőablakok találhatók, a futógörgőpárok egy mozgatható forgóvázas himbán helyezkednek el
AZ AKTÍV KOSÁR MEGMARADT
A cséplés és a másodlagos leválasztás terén a Torum esetében minden maradt a régiben. Ez azt jelenti, hogy a központi elemét egyetlen, 3,20 m hosszú, 762 mm átmérőjű rotor képezi, amelyet egy Walterscheid rotorhajtómű hajt meg 250-1000 min-1 fordulatszámon (fokozatmentesen). Az irányváltás továbbra is hidraulikus – természetesen beleértve a ferde felhordó irányváltását is. Megmaradt a 3-részes felépítés, rövid továbbítórésszel (spirál formájú szárnyak), valamint cséplőrésszel (négy axiális verőléc) és leválasztó résszel (spirál formájú terelőlemezek), mindegyik azonos hosszúsággal.
Még mindig egyedülálló a piacon a rotorral aktívan szemben forgó kosár 360 fokos átfogási szöggel, ami mintegy 8 fordulat/perc állandó fordulatszámon dolgozik. Amit sajnáltunk: a hajtóláncot az előző modellhez képest nem erősítették meg – sok szalma esetén már előfordult láncszakadás. Mivel a kosár azonban mechanikus reteszes biztosítással rendelkezik, ilyen esetekben a kosár nem forog a rotorral együtt, hanem megakad.
Belül a kosárban, a cséplőrészben hatujjas keverőszerkezet áll rendelkezésre, amely manuálisan 15 vagy 30 mm-re a szalmába nyúlik, és a szalmát aktívan vezeti a rotor körül – ez kíméletesebb, de intenzívebb cséplést biztosít, egyenletesebb terményréteg mellett, és „holttér” nélkül a rotor felett. Ehhez jön még három további kiegészítő cséplőléc, amelyek szintén a rotorok cséplőléceivel ellentétes irányban dolgoznak.
Minden cséplőléc, tehát a rotoron és a kosáron egyaránt, egyesével, manuálisan jobban be- vagy kifordítható. Ez azonban meglehetősen időigényes. Maga a kosártávolság csavarorsókkal állítható, idomszerek segítenek a pontos távolságok átvitelében.
Gabona és repce esetében a Rostselmash szerint elegendő a 16-20 mm kosártávolság. A leválasztó részben egyébként már csak egyujjas keverőszerkezet maradt a kosár felőli oldalon, ami az utolsó szemeket fésüli ki a szalmából.
A rotor vége alatt még egy „szalmavágó” is közbe van iktatva – ez nem más, mint egy ujjas dob. A kosár elemei cserélhetők – gabonához és repcemaghoz szögletes nyílások vannak, kukoricához oválisak. Ezek a cséplőrészben mindig kisebbek, mint a leválasztó részben.
- A rotor három részre, míg a 360°-os átfogási szöggel rendelkező, aktív meghajtású kosár két részre osztott. A kosarak állítása manuálisan történik, amire azonban ritkán van szükség
- Annak érdekében, hogy láncszakadás esetén a rotor ne forgassa magával a kosarat, reteszes biztosítással rendelkezik
- A tisztítórész elő-, felső és alsó rostával, valamint egy két lapátkerekes szelelőventilátorral dolgozik
- A szalmaszecskázó nagyon mélyen helyezkedik el – ez befolyásolhatja a szórásképet
- A kétfokozatú szalmaszecskázó 4 sorban elhelyezett 76 késsel és ellenkéssel dolgozik
- A szalma széles elterítése megfelelő volt, az aprított szalmában azonban maradtak túl hosszú szálak. Igény szerint pelyvaterítő is rendelhető
- A rendre rakott szalma esetében a szalma minősége egy rotoros kombájntól megfelelő
- A csiga átmérője 590 mm. A terménytovábbításon még van mit javítani
- Gabona-vágóasztalok kaphatók 7,0 és 9,0 m szélességben, merev asztallal vagy Flex vágószerkezettel
A vágóasztal-vezetésnél három változat közül lehet választani, a rendválasztók a Rostselmash kombájnokra jellemzőek
Szakmai vélemény
A teljesítmény nagyon jó, de pontlevonás jár a kezelés során és a lejtős területen végzett munkáért
Az Oldisleben Mezőgazdasági Kft. a 2018as idény óta használ egy Rostselmash Torum kombájnt, amely a többi kombájn mellett a gabonaaratást végzi. Az első idényben összesen 540 hektáron aratott búzát és tönkölybúzát. A Torum 770 kombájn teljesítményével a gazdaság elégedett, áteresztőképesség tekintetében nagyon jól lépést tud tartani a kategória többi képviselőjével. A nagy leválasztófelülettel rendelkező aktívan forgó kosár kedvező munkája érezhető a kombájn vezetői szerint. A törött szemek aránya nagyon alacsony, és a tisztítórendszer is jó munkát végez. Az üzemanyag-fogyasztás tekintetében a Torum 770 nagyjából a versenytársak szintjén mozog.
Az oldislebeni gazdaság a kombájn kezelésével elégedett, még akkor is, ha ezen a területen néhány pontot le kell vonni. „A kényelem a nagyméretű és csendes vezetőfülkében megfelelő, a fellépőnél azonban jól jönne több fogantyú és korlát. Szívesen látnánk egy jobb rugózású vezetőülést, és jobbra egy tükröt, hogy ráláthassunk a gumihevederes járószerkezetre.
Vannak kritikai észrevételeink is: az utólag felszerelt gumihevederes járószerkezettel csak 14,5 km/h maximális sebesség érhető el. Ez zavaró a szállítás során, de a kis áttétel miatt a szántóföldön is, mert néha a Torum 770 kombájnnak a 3. fokozatban kell aratnia, hogy elég üzemanyaghoz jusson. A lejtős területeken ez problémás, mert hegymenetben újra lefelé kell kapcsolni. A rotor szabaddá tétele is nehéz, mert a kosarak csak manuálisan állíthatók be – ez több órát is igénybe vesz.” A mélyen elhelyezkedő, pelyvaterítő nélküli szecskázóval végzett szalmaterítésen is van még mit javítani. A vágóasztalt szállító kocsi csatlakoztatása a rendelkezésre álló hely miatt nehézkes. A vágóasztalt utólag többször hegeszteni kellett, és a működése általában nem optimális. A Rostselmash hamarosan egy javított változatot fog kínálni. További fejlesztési potenciált lát az oldislebeni gazdaság abban, hogy a gépet lejtős területeken történő használatra is alkalmassá tegyék – a Torum 770 kombájnt eddig elsősorban sík területeken történő munkavégzésre tervezték.
Dicséretet érdemel a vezetőfülke: nagyméretű, halk és jó a légkondicionálása. Kicsit zavarónak találtuk az időnként hallható nyikorgó hangokat
- A kartámla nagyon áttekinthető, azonnal el lehet rajta igazodni. Néhány vezető a nyomógombokat túl kicsinek fogja találni
- A multifunkciós kar jól kézre áll, és állítható kéztámasszal rendelkezik
- A 10 coll méretű érintőképernyős Advisor III terminál átfogó menürendszert kínál, háttérrel kiemelt munkaprofilokkal és szabad memóriával. Hozamtérképezés sajnos továbbra sincs
- A Rostselmash a Torum 770 kombájnt igény szerint Trimble kormányautomatikával is tudja szállítani
TISZTÍTÁS ÉS UTÓCSÉPLÉS
A teljes tisztítási folyamatot is az előző modellből vették át a mérnökök. Az előkészítő rész felülete ötvözött acélból készült, az alsó és a felső rosta (ellentétes irányú mozgás) az előrostával együtt 5,2 m2 teljes tisztítófelületet ad. Alapkivitelben a felső és az alsó rosta elektromosan, a vezetőülésből és a rostaterületen egy külső kapcsolópultról egyaránt állítható. Ha az elektronika nem működik, akkor a rostanyílások egy megfelelően felhelyezett hajtókarral is beállíthatók. Az újracsépelni kívánt anyaghoz – a korábbi modellhez hasonlóan – a jobb oldalon egy utócséplő berendezés található, két kisméretű dobbal. Az utócséplésre került anyag ezután egy csiga segítségével a felső rostára kerül, az újracsépelt anyag mennyisége pedig grafi kus formában a terminálon látható. Semmi újdonság sem található a ventilátorok területén. A Rostselmash itt továbbra is egy két lapátkerekes szelelőventilátorral dolgozik, amelynek a fordulatszáma 350 és 1200 min-1 között változhat.
VISZONYLAG KISEBB MAGTARTÁLY
A Rostselmash a magtartály esetében is maradt a korábbi modell teljesítményadatainál: 12 300 l fér maximálisan a tartályba, az ürítési sebesség 120 l/sec. Mindkettő olyan érték, amely elfogadható, de egyértelműen a versenytársak értékei alatt marad. Ami kedvező: a magtartályban kevés mag rakódik le, és ez közúton haladva menet közben lecsordogál a magtartály aljára. Emellett aktív rázó funkció is rendelkezésre áll. Az ürítőcső 7,5 m hosszú, valamint nem kevesebb mint 5,4 méteres ürítési magassággal rendelkezik, és akár 105 fokban is előrehajtható. Kedvező lehetőség, hogy a be- és kifordulási idő a terminálon külön beállítható. Az ürítéshez azonban a motor nem biztosít plusz teljesítményt.
JOBB SZALMATERÍTÉS
Egyértelmű javulást állapítottunk meg a 2014 nyarán tesztelt Torum 760-as akkori szalmaterítéséhez képest. Az aprított szalmát a kombájn egyenletesen szórta szét a 9,0 m széles aratási terület teljes szélességében, a külső széleken is – a korábbi modellnél ez egészen másképp nézett ki. Ugyanakkor a 4-soros szalmaszecskázó két választható fordulatszámmal, valamint a 76 késsel és ellenkéssel, de dörzslemezek nélkül változatlan maradt. Ez azt jelenti, hogy az aprítási minőség tekintetében nem várhatunk csodákat. Ennek megfelelően találtunk túl hosszú szalmaszálakat, amelyek a tarlón lerakódtak. Itt mindenesetre szívesen láttunk volna legalább opcionálisan egy 6- vagy akár 8-soros szalmaszecskázót háromjegyű késszámmal.
VÁGÓSZERKEZET – PONTLEVONÁSOKKAL
Elérkeztünk a vágószerkezethez: tesztgépünk standard Power Stream 900 vágószerkezettel rendelkezett, 9,0 m vágási szélességgel. Alternatív megoldásként rendelkezésre áll egy 7,0 m vágásszélességű kisebb vágószerkezet, valamint a Float Stream változat flexibilis kaszagerendellyel (pl. borsó vagy szójabab csépléséhez). A csiga átmérője mindkét vágószerkezet-változat esetében 590 mm, a csiga magasabbra nem állítható. A csigáról a ferde felhordóra történő terménytovábbítással a teszt során nem voltunk igazán elégedettek. Újra és újra előfordult, hogy élére állítva nagyobb kupacok képződtek, amit „fordítva” húzott be a rendszer. A Rostselmash véleménye szerint a vágószerkezet alacsony hozamra volt beállítva, és megfelelő beállítással jobban teljesített volna. Ennek ellenére a vásárlóknak inkább azt javasolnánk, hogy a Torum 770 alapgép vételáránál megtakarított pénz egy részét fektessék be egy kiváló minőségű vágószerkezetbe – például válasszanak egy behordószalagos vágóasztalt vagy egy repcebetakarításra is alkalmas Draper vágóasztalt (ami jelen van a Rostselmash programjában is, itt azonban még nem szerepel a kínálatban). Ezzel bizonyíthatóan tovább növekszik az aratási teljesítmény. A nagyobb vágóasztalsúlylyal a Torum 770 kombájnnak boldogulnia kell, mert a ferde felhordó enyhén megnövekedett teherbírással rendelkezik (max. 4500 kg).
Összességében a Torum aktív cséplő- és leválasztófelülete 5,4 m2: nincs más kombájn a piacon, amely többet kínálna.
Kedvező, hogy mostanra a dőlésszög állítható lett, még akkor is, ha ez csak manuálisan tehető meg, két orsóval a ferdefelhordón. Opcióként jó lenne itt egy hidraulikus változat, például gyorsan lehetne vele megdőlt gabona esetén reagálni. A Rostselmash egyébként teljesen felújította a ferde felhordó belsejét: míg az elődöknél ujjas dobokat használt, most egy láncos, eltolt keresztléces felhordó szállítja a terményt a rotorhoz – ez kövek felvétele és felcsavarodás esetén előnyös. Emellett még feltűnt, hogy a Rostselmash korszerűsítette a vágóasztal megjelenési formáját. A jobb oldalon lévő motollahajtás így már nem tűnik olyan formátlannak, de még mindig messze túllóg a vágóasztal szélén. A kaszasín a meghajtással együtt, a korábbi modellekhez hasonlóan, a Schumacher vállalattól származik.
HALK ÉS NAGYMÉRETŰ VEZETŐFÜLKE
Térjünk vissza a kedvezőbb észrevételekhez: kellemes meglepetést okozott a Torum 770 vezetőfülkéje, amely nemcsak sok helyet és jó kilátást kínál előre, hanem rendkívül halk is. A teljesítmény- és a betakarítási adatok a vezető számára az új Advisor III terminálon jelennek meg, amely egy 10 coll méretű színes érintőképernyőt kínál. A hozamadatok meghatározás opcionális – de sajnos még mindig nincs hozamtérképezés. Ez ebben a kombájnkategóriában szinte kötelező, legalábbis opcióként. A terminál egyébként sok előre rögzített beállítást kínál, minden általános és még sok egzotikus kultúra számára, ezenkívül menthető cséplési profi lokat, valamint ajánlásokat a beállításokhoz, ha túl sok a szennyeződés vagy nagy a törött szemek aránya. Ezenkívül még két kamera is csatlakoztatható (pl. a gabonatartályé és az ürítőcsőhöz tartozó).
TOVÁBBI TUDNIVALÓK
- Mindössze kicsit több mint 17 tonnás tömegével a Torum 770 viszonylag könnyű kombájn.
- A Torum esetében továbbra sincs speciális, lejtős területeken használható változat, aktív futómű-kompenzációval.
A dőlésszög most már állítható – sajnos csak manuálisan és nem hidraulikusan, állítóorsók segítségével
A ferde felhordóban egy hagyományos láncos keresztléces felhordószerkezet található – ami kevésbé tekeri fel a terményt, mint az elődjében a dobok
Összegzés
A Rostselmash Torum 770 az elődjéhez képest sok tekintetben javult. Ide tartozik pl. a nagyméretű és halk vezetőfülke mellett elsősorban a vágóasztal állítható dőlésszögű csatlakoztatása, a láncos keresztléces ferde felhordó és a szalmaszecskázó széles szalmaterítése. Továbbra is egyedülálló a piacon az aktívan forgó kosár 360°-os átfogási szöggel, ami intenzívebb, mégis kíméletesebb cséplést biztosít. A rotor és a kosár beállításánál kompromisszumokra van szükség, ugyanígy a vágóasztal gyári kínálatból történő kiválasztásánál, és – különösen a gumihevederes változatnál – a maximális sebesség terén.
+nagyon nagy aktív leválasztási felület
+nagyon jó ürítési magasság
+alacsony üzemtömeg
+nagyon halk vezetőfülke –a szalmaszecskázó nagyon mélyen helyezkedik el
–gumihevederes járószerkezettel max. 14,5 km/h a sebessége
–lejtős területekre való alkalmasság; nincsen hozamtérképezés
–kicsi üzemanyagtartály
Matthias Mumme