A német Herbert Dammann GmbH cég több mint 20 éves tapasztalattal gyárt önjáró permetezőket, Mercedes Unimog alapokra, mechanikus járószerkezettel, Mercedes fődarabokkal, hidrosztatikus kivitelben is. A Dammann cég gyártási kapacitását egy új gyárépület elkészítésével növelte, így már Németországon kívülre is lehetővé vált az önjáró permetezők forgalmazása.
Az éghajlati és földrajzi különbségek miatt más növénykultúrákhoz és igényekhez kellett a gyárnak igazodnia. Ezzel együtt a magyar piacon olyan speciális önjáró permetező iránt merült fel igény, ami a közúton útvonalengedély nélkül tud közlekedni (max. 225 cm nyomtávolság és 375 cm magasság), viszont repce-, kukorica- és napraforgó-állományban is képes a nyár folyamán dolgozni, ezzel váltva ki a légi növényvédelmet. Mindezen túl, mivel egy önjáró, nagyértékű gépről van szó, így a kihasználtságot is növelni kellett, pl. egy cserélhető műtrágyaszóró adapterrel. A Dammann cég e kívánalmak alapján a következő gépet fejlesztette ki:
DAMMANN-trac 2000 H Plus „Highlander” önjáró szántóföldi permetező
A gyár a már gyártott Dammann trac 2000 H gépet továbbfejlesztette, és elkészített egy új modellt, „Highlander” néven. A gép közúton és a tavaszi munkálatokban 2,25 m nyomtávolsággal és 120 cm szabad hasmagassággal tud közlekedni, illetve növényvédelmi munkákat végezni. Közúti közlekedés során a max. haladási sebesség 40 km/h. A növényállomány növekedése során a gép nyomtávolsága egy sorral szélesebbre, 3,05 m-re hidraulikusan átállítható, reteszelhető, és ezután a szabad hasmagasság egy gombnyomással, 8 db hidraulikus munkahenger segítségével 190 cm-re növelhető.
Természetesen műszakilag az állítási lehetőség úgy van megoldva, hogy csak a széles nyomtávnál emelhető fel a gép. Ekkor a haladási sebesség is le van szabályozva max. 15 km/h értékre, közlekedésbiztonsági, statikai, valamint stabilitási okok miatt.
Magas növényállomány esetén célszerű az alumíniumból készült sorterelő, kerékvédő burkolatok felszerelése. Ezek nem csak a növénysorokat választják el, hanem a munkahengereket is megvédik a sérüléstől. A gép nyomtávállítása, kiemelése, illetve lesüllyesztése mintegy 2-2 percet vesz igénybe. Az önjáró szerkezetet 6 hengeres, 190 kW-os (260 LE) Daimler-Chrysler OM 906 LE-s, Euro 3-as, vízhűtéses, turbófeltöltős dízelmotor hajtja. A futómű hátul lég-, elöl hidraulikus rugózású, összkerék kormányzású. A hátsó kerekek nyomkövetése a művelőúton való egy nyomon haladást és kiváló fordulékonyságot biztosít. A géppel oldalazó járás (kutya üzemmód) is lehetséges. A hidrosztatikus hajtást 4 fokozatban állítható Poclain elemek biztosítják. A gép nyomatékelosztó rendszerrel és tempomattal is rendelkezik. A gép kabinja klimatizált, aktív szénszűrővel ellátott. A fülkében 2 db kijelző monitor van elhelyezve. Ebből az alsó alapfelszereltség, amely a motor, illetve a járószerkezet adatait mutatja (nyomtávolság, vízhőmérséklet, motorfordulat, olajnyomás, stb.). A járószerkezet állítását és működtetését végző kezelőszervek a vezetőülés jobboldali karfájába vannak beépítve (kormányzási mód, nyomtávolság állítás, stb.). A másik monitor igény szerint választható, és a permetezési funkciókat jelzi ki. Kezelése nyomógombokkal vagy az ülés karfájára szerelt joystickkal lehetséges. Az eszközhordozó kivitele olyan, hogy gyorsan cserélhető a felépítmény, amely rászerelt permetezőgép és műtrágyaszóró is lehet. A felfogatás négy ponton történik (golyós-fészkes) csatlakozóelemekkel. Ezen túl a hidraulikacsöveket kell a gyorskapcsoló fejekkel összeilleszteni. Az elektromos vezérlőkábel szabvány, vízálló csatlakozóval kerül összekapcsolásra a járószerkezet és a permetező felépítmény között.
DAMMANN Profi-Class DTP4024 rászerelt permetező
A rászerelt permetező több mint 25 éves fejlesztés eredménye. Ezt a permetezőt nagy teljesítményre és magas kezelési komfortra tervezték. A gép 4000 liter névleges térfogatú permetlétartállyal rendelkezik, amely további 400 liter térfogatot biztosít a habosodásnak. Ezen kívül az előírt 400 l-es tisztavizes tartály is bele van építve, amellyel együtt a térfogata gyakorlatilag megközelíti az 5000 litert. A tartályban hullámtörők kerültek elhelyezésre, valamint több kis- és nagynyomású keverőkör is be lett építve. A kimosáshoz elengedhetetlen körkörös mosófejek szintén a rendszer részét képezik. A permetező 320 l/min. teljesítményű membrándugattyús szivattyúval van ellátva. A szivattyú előtt egy nagyméretű főszűrő, utána pedig egy öntisztító, pneumatikusan vezérelt nyomószűrő lett beépítve. A precíz nyomásszabályozást egy pneumatikus szabályzó végzi, amely a működéséhez szükséges levegőt a légféktartályból kapja.
A kereten a permetlé a mindenkori kívánt nyomáson kering, és egy pneumatikus rendszer nyitja és zárja a tandem fúvókatartókat. Így a forgókon nincs nyomásesés és újra felépülés, mivel a fúvókatartók nem a hagyományos 0,2-0,3 bár nyomáson zárnak, hanem 1-7,5 bar-ig képesek cseppenésmentesen lezárni. Ezt minden fúvókatartónál egy pneumatikus munkahenger biztosítja, ami gombnyomásra 7,5 bar levegővel nyit, és rugóterheléssel zár.
A cirkulációs rendszer miatt így munkakezdéskor mindig egyenes a szóráskép, nem kell a keretet „kijáratni”, azaz az előírt l/ha dózist tudjuk azonnal kijuttatni. A kereten elhelyezett tandem fúvókatartók lehetővé teszik a helyspecifikus permetezést. Ezzel a megoldással nem csak a l/ha értéket tudjuk garantálni, hanem az egyes fúvókákkal mindig az optimális nyomástartományban dolgozhatunk. Lehet a szabályzó automatikával a tandem fúvókatartókban 1. vagy 2. vagy 1+2. fúvókákat váltani a mindenkori sebességváltozás függvényében úgy, hogy a kívánt nyomású munkatartományban működjenek.
Ezzel a megoldással a növelt dózisú kezelés vagy „kifoltozás” egyszerűen megoldható.
Ennek köszönhetően két különböző méretű fúvókával háromféle variációban tudunk dolgozni.
A tisztavizes tartályból az egész csőhálózat úgy kimosható, hogy a maradék szert visszavezetjük a permetlétartályba (cirkulációs rendszer), és nem kell a mosófolyadékot a fúvókákon át kijuttatnunk, környezetszennyezést okozva. Ezután a permetlécsövek a gép saját levegőrendszerével vízteleníthetők. Ez nemcsak környezetbarát kimosást, hanem enyhe fagyok esetén víztelenítést, fagyvédelmet is jelent. A szívóágba és a nyomóágba is egy-egy elektromos működtetésű, többutas golyóscsap van elhelyezve, amellyel kiválasztjuk, hogy honnan és hova kívánjuk a folyadékot juttatni (pl. felszívás, kimosás, vegyszerbekeverés, keretre). A gép saját, injektor elven működő önfelszívó rendszerrel is rendelkezik.
Ennek teljesítménye közel kétszerese a szivattyú teljesítményének (500-600 l/perc). Természetesen a tartály szabad feltöltő csatlakozó ponttal is rendelkezik, ahol egy másik tartályból külső szivattyú segítségével feltölthető. A két töltési mód egyszerre is használható, így a töltési időt jelentősen lehet csökkenteni. A permetező 60 l térfogatú vegyszerbekeverővel és integrált kannamosóval is el van látva. Ez alkalmas porállagú és folyékony vegyszerek bekeverésére. Az előírásoknak megfelelően kézmosó tartállyal is fel van szerelve. A gép megfelel a BBA által megkövetelt növényvédelmi előírásoknak, és magyar forgalmazási engedéllyel is rendelkezik.
A keret csukása minden modell esetében azonos. A két-két szárnytag jobb és baloldalra csukódik, így kevés a kopó forgópont. A tagokon csak a felfüggesztés közelében helyezkednek el munkahengerek, a külső szárnyak működtetése kis tömegű húzott rudakkal történik. A szórókeret különlegessége, hogy a térbeli rácsos szerkezet belső szárnyai acél, a külső tagok, pedig alumíniumból készülnek. Így a külső lengőtagok az egyenetlen terepen, illetve fordulókban könnyebben „megfoghatóak”, fékezhetők, nyugodt járásúak. A keret mindenkori vízszintben tartását az alvázon és a kereten elhelyezett vízszintérzékelők biztosítják. A keret pontos munkamagasságát a beállított értékek szerint két ultrahangos érzékelő vezérli. A keret lengéskiegyenlítését lengéscsillapítók, torziós gumibakok, és két pneumatikus munkahenger végzi. Ezt egészíti ki két hidraulikus munkahenger, amely külön vezérli és mozgatja a jobb és bal szárnyat, így a keret dombos terepen is követi a felszín egyenetlenségeit.
A Dammann permetezők a már ismert légrásegítős rendszer továbbfejlesztett D-A-S (dupla légáramos rendszer) változatával is rendelhetők. Ennél a megoldásnál két párhuzamos légáram között jut ki a permetlé a kezelendő felületre, és így mindkét irányból közömbösíti a légköri és a menetszél okozta elsodródást. Széllel szemben vagy hátszéllel permetezésnél csak a légmennyiséget kell állítani. A keret nem légzsákkal, hanem légcsatornával rendelkezik, amely maga a szórókeret váza is egyben. A légmennyiség 45.000-60.000 m3/h lehet, ami fokozatmentesen szabályozható. A permetezőt mindig Lechler ID 120 típusú légbeszívásos fúvókával szerelve bocsátja a gyár a vevők rendelkezésére. Opcióként a fúvókák mérete megválasztható. Ezzel a megoldással a fedettség jelentősen javul, és a fonák oldalra való permetlé kijutása is biztosított. Emellett természetesen a légrásegítéses permetezés összes többi előnye is érvényesül. Az MC1 típusú permetező computer szabályozza az előírt adagolást. A kijelzőn az összes fontos információ egy időben látható. A rendszer minden esetben kiírja a haladási sebességet, a permetezési nyomást, a kezelt terület nagyságát (ha), a kijuttatott és a tartályban lévő vegyszermennyiséget, és automatikusan szabályozza a l/ha értéket. Ezeken az adatokon kívül azt is mutatja, hogy még egy fordulóra elegendő-e a tartályban lévő permetlé. A tartályba épített digitális szintjelző segítségével a fordulóhoz vagy a területhez szükséges lémennyiség pontosan utántölthető, és így a tartály maradékmentesen kiüríthető. Az MC1 automatikán beállíthatók a használatban levő fúvókák, a minimális és maximális nyomás. A küszöbérték átlépésénél az automatika a különböző cseppspektrumú fúvókák közül automatikusan átkapcsol a megfelelőre, csökkentve ezzel az elsodródást.
Az MC 1 komputer Track-Leader GPS programot is tartalmaz, amely nem csak a művelőutakon való haladást segíti, hanem a szórókeretet is vezérli. A tábla körbekerülése után rögzíti a helyszint, kijelöli a szórókeret méretéhez való művelő utakat, és innentől kezdve a forgókon a permetlé kijuttatását automatikusan kapcsolja le és fel. Ezen túl a forgón a keretet kissé meg is emeli, a biztonságos elfordulás érdekében. A tábla alakjától függően a GPS a keret keresztirányú szakaszolását is automatikusan végzi (section controll). Ezzel az automatikus vezérléssel a kettős permetezés, valamint területi sávok kihagyása is kizárható. A vezetőnek a kijuttatás során csak a kormányzásra kell figyelni. Minden tábla geometriai és permetezési adata tárolásra kerül. Ezek az adatok egy adatátvivő segítségével az asztali számítógépbe áttölthetők, és később visszatölthetők. A kijelző színes, képernyője kívánság szerint állítható, különböző méretben és perspektívában is látható a gép helyzete, valamint a lepermetezett terület.
A permetezési szezon végén a felépítményhez csatlakoztatjuk a támasztó lábakat; a hidraulikus gyorscsatlakozókat és a kábelcsatlakozót széthúzzuk. A négy rögzítési pontot oldjuk, a felépítményt kb. 15 cm-re megemeljük, és a járószerkezettel kiállunk alóla. Ez a művelet kb. 15-30 percig tart. Ezután az önjáró szerkezetre ugyanezzel a műveletekkel felszerelhető egy 6 m3-es, Güstrow típusú röpítőtárcsás, kaparóláncos műtrágyaszóró. Így a gép kihasználtsága jelentősen növelhető. Természetesen a műtrágyaszóró is szabályzó automatikával van ellátva. Ha rendelkezünk hozamtérképpel, akkor a szórás ennek megfelelően történik. Egyéb esetben feltérképezi a fejtrágyázandó növényt (Yara Sensor), és a levél zöld színének változása függvényében adagolja a nitrogént.
A DAMMANN cég Highlander fejlesztése 2007-ben az Agritechnika kiállításon ezüstérmet kapott. Emellett az „Év gépe 2008” címet, valamint a „2008. év fejlesztése” oklevelet is elnyerte. Magyarországon az „Agromashexpo 2008 Nagydíj” jutalmazottja. A 190 cm-es nagy hasmagasságú HIGHLANDER típusból több mint 10 db dolgozik Magyarországon, és van, amelyik már közelít a 20.000 ha teljesítményhez. Természetesen a Dammann GmbH egyéb, alacsonyabb has magasságú önjáró és nagyméretű vontatott gépei is ugyanezen Profi -Class permetezéstechnikai elemekkel felszerelve dolgoznak! Az önjáró gépek között van többféle, háromtengelyes, 8-10.000 literes gép, 36 m-es kerettel, és a vontatottak között is található 10.000 literes, 36 m-es kerettel.
Starcz Tamás, Dammann gyári képviselő