A közelmúltban tartotta 60 éves jubileumát a Valtra traktorgyár, és ez alkalomból összehívták egy ünnepi találkozóra kereskedőiket és a nemzetközi sajtót. Sajnos személyesen nem tudtunk részt venni a rendezvényen, de beszámolunk a főbb eseményekről.
Az új jelmondat megerősíti a Valtra vevőbarát cégfilozófiáját
A Valtra a 60. évforduló apropóján megújítja a partnereknek szóló jelmondatát és vállalati arculatát. A cég jövőbeli elképzeléseivel összhangban a célja nem más, mint az, hogy a megbízható, egyedi traktorok és gépészeti megoldások piacán a lehető legjobb lehetőséget kínálja a vevőknek. Az új jelmondat tehát ennek szellemében “Individually Yours”, vagyis “Személyre szabottan az öné”, ez pedig jól közvetíti a cég egyedi működését dolgozói, értékesítési és szervizhálózata, partnerei és mindenekelőtt vevői felé.
A Valtra cégfilozófiájának magját az jelenti, hogy meg kíván felelni a vevői egyedi igényeinek. Ez a filozófia a Valtra egyedülálló vevői kapcsolattartásán és rendelési rendszerén alapul, amelyet 1992-ben vezettek be. A végfelhasználó átlagos vagy speciális igényeit teljes mértékben kiszolgáló traktort építenek számára. A Valtra üzletszerzői szoros partnerkapcsolatban állnak a vevőkkel, így segíteni tudnak meghatározni, hogy igényeikhez milyen traktor lenne a legideálisabb. A Valtra traktorok külső megjelenése modulokon alapszik, amelyek további opciós lehetőségekkel és jellemzőkkel több mint félmillió változatban szerelhetők össze. Ez a hihetetlen sokoldalúság lehetővé teszi, hogy a cég a mezőgazdaság, az erdőművelés, a közterület-fenntartás és a teherfuvarozás területén egyaránt versenyképes megoldásokat kínáljon.
A Valtra a jelmondattal együtt logóját is újjávarázsolja. A Valtra márkanevet tíz évvel ezelőtt vezették be. Azóta a név 3D formában megjelent a traktorok oldalán. Most megtartva a 3D stílust, a cég megújítja a nyomtatott és elektronikus formában bemutatott logót, amely jól kifejezi a Valtra-termékek erejét és minőségét.
Valtra ANTS: egy jövőbe mutató elképzelés
A Valtra 60. születésnapja alkalmából a cég bemutat egy jövőbeli elképzelést: ez az ANTS.
Az ANTS szójáték, az A, N, T és S a jelenlegi Valtra-traktorsorozatok betűjele, de angolul ez egyúttal a hangya többes száma. A hangyáról köztudott, hogy társas lény, méretéhez képest igencsak erős rovar, és a szorgos hangya
tulajdonságai javarészt megegyeznek az ANTS jármű tulajdonságaival. Az ANTS több részből álló megoldás. Két fő egységet foglal magában: az egyik a “katona”, 100 kW teljesítménnyel, a másik a “dolgozó”, 200 kW teljesítménnyel. Mindkettő tud együtt és egyedül is dolgozni. A “felügyelő feladatokhoz” ott van a fülke, amely mindkét gépre feltehető. Ha nehéz munkát kell végezni, amely megkívánja gépkezelő jelenlétét, a modulok összekapcsolhatók. A hátsó kerekek egy keskeny nyomban futnak, míg az első kerekek egymás mellett; így történik a két gép összeillesztése. Ebben a “királynő”-üzemmódban a gép csuklós kormányzású, maximális teljesítménye pedig 400 kW.
A fülke egy kapszula, amely mindkét fő modulra rátehető. Forgatható, az alapmodulok első, középső vagy hátsó részére egyaránt ráilleszthető. A biztonság érdekében a fülke lesüllyeszthető; a legtöbb traktorbaleset ugyanis a ki- vagy beszállás közben történik.
A kezelőfelület a lehető legegyszerűbb, a parancsok zömét a gépkezelő szóban adja. A szóban forgó feladat elvégzéséhez szükséges információk egy kijelzőn egymás alatt olvashatók. A gép kommunikációja kitűnő. A héjas szerkezetű fülke biztonságos, minden irányba nagyszerű a kilátás. A Valtra hagyományos TwinTrac jellegzetessége itt éri el maximumát, hiszen a mobil fülkének köszönhetően az ANTS számára nincs különbség előre- és hátramenet között.
Motor és üzemanyag — kívánság szerint
Az elkövetkezendő évtizedekben az energiával összefüggő technológiák ugrásszerű fejlődésen mennek majd keresztül. A sebességváltó elektromos megoldású lesz, az ehhez szükséges elektromos áram pedig több forrásból termelődik: hatékony akkumulátorok, üzemanyagcellák és turbógenerátorok révén, illetve az igen hatékony belsőégésű motornak köszönhetően, amely a gazdaság által termelt biogázzal vagy biodízellel működik. Ha az igény nő, az áramforrás majd tetszés szerint lesz változtatható.
A könnyű szerkezetű alapgépnél a kerekek a rudak végén lesznek elhelyezve, és részt vesznek az aktív felfüggesztésben és a hasmagasság változtatásában éppúgy, mint a munkagépek talajról történő felemelésében, illetve letételében. A minimális hasmagasság országúti utazásra való; ez adja ugyanis a lehető legnagyobb stabilitást. A legnagyobb hasmagasságra a terepen lesz szükség. A kerekek csinosak lesznek, szélességük, vagyis a talajjal érintkező felület változtatható, hogy a talajnyomást elkerüljük. Az ANTS vizsgálni fogja a talaj szerkezetét és összetételét, így automatikusan a talajviszonyoknak leginkább megfelelő módon fogja változtatni a futófelület tulajdonságait. Amikor a kerék kiszélesedik, a mintázat is agresszívebbé válik, közutakra ugyanakkor a keskenyebb mintázat és elrendezés való.
Dolgozó”hangya” ember nélkül
A “dolgozó” a 200 kW teljesítménykategóriába tartozik majd, és emberi jelenlét nélkül is képes lesz feladatok elvégzésére. Alapbeállításnál a “katona” fülkével rendelkezik, és elvégez minden farm körüli szokásos teendőt. Olyan központi sínnel rendelkezik, ahova többféle munkaeszköz felhelyezhető. A “pukedli”-megoldásnak köszönhetően alacsony és szűk helyekre is könnyű lesz vele behajtani. A munkaeszközök mozgatása zömmel elektromotorok és működtető egységek révén történik majd. Ha a hagyományos hidraulikára lenne szükség, az egységeket nem olajjal, hanem víz bázisú folyadékkal töltik majd fel.
A szerkezet alapját majd egy elölről hátulra futó sín képezi. A fülke és a munkaelemek erre lesznek rátéve.
Az ANTS-koncepciót a Valtra fejlesztési szakemberei és a Lighthaus (Gothenburg) mérnökei 1:5 kicsinyítésben megépítették. A premierre a Valtra 60. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen került sor. A modell 2011 folyamán a különböző mezőgazdasági kiállításokon, rendezvényeken, igy az Agritechnicán és a SIMA-n is megtekinthető lesz.
Újdonságok
— Az A-sorozat, a Valtra jól ismert “igáslova” immár belépett a HiTech korba; egy sor új tulajdonsággal bővül az eddigi paletta.
— Az új emissziós előírások bevezetésével összhangban az S-sorozat most második generációs SCR-technológiát kap.
— Az új T modellek az üzemanyag-takarékos SCR-technológián túl nagyon sok olyan újítással rendelkeznek majd, amelyek segítik a kezelést.
A Valtra anyacége, az AGCO jelentős beruházásokat vitt véghez és továbbiakat is tervez a vállalat Suolahtiban (Finnország) levő gyárában.
Hatala