fbpx

GÜSTROWER átrakókocsik sokoldalú hasznosítása

Írta: Szerkesztőség - 2013 október 27.

A nagyobb gazdaságokban elterjedőben vannak a különféle gyártmányú átrakókocsik. Ezek közül szeretnénk most bemutatni a Maschinen und Antriebstechnik GmbH & Co.KG által gyártott, GÜSTROWER márkanév alatt készülő átrakókocsikat.
Az átrakó-, vagy más néven közelítő kocsik használatának elsődleges célja aratáskor a kombájnoktól való szemes termény elszállítása. Természetesen különbséget kell tennünk abban a tekintetben, hogy egy kisüzemről van szó, ahol a tábla és a tároló, szárító között kis távolság van, vagy egy nagyobb gazdaságról, ahol a szállítás csak a táblát szegélyező kövesútig történik. Innen – ez utóbbinál – tehergépkocsikkal, illetve nagyobb távolságra kamionokkal viszik tovább a szemes terményt.
Az átrakókocsi előnye, hogy növeli a betakarítás hatékonyságát, a szállítási teljesítményt. Csökkenti a kombájnok állásidejét, a betakarítás költségeit, és sokkal kisebb a talajnyomása, mint a hagyományos pótkocsiknak, illetve a tehergépkocsiknak.

Egy erőgép vontatta átrakókocsi több kombájnt is ki tud szolgálni, és elakadásmentesen közlekedik a tarlón. A Güstrower cég különböző méretekben gyártja átrakókocsiját, a gazdaságok méreteihez igazodva. Létezik egytengelyes kivitel, 21 köbméter tartálytérfogattal. A következő méret a 25 köbméter hasznos térfogattal rendelkező, tandem futóműves változat, 370 cm oldalfalmagassággal, ami magasítóval további 3 köbméterrel növelheti az űr tartalmát. A háromtengelyes, tridem változat 32 köbméter befogadású, és egészen 36 köbméterre lehet bővíteni.
A három kivitel közül a tandem változatot emelnénk ki, amelyiknek a legjobb a kihasználhatósága, illetve az ár-érték aránya.

A két tengely egy közös nagyméretű laprugóra van rögzítve, ami az alvázra való felfogatásánál, a közepén, egy csapon el tud billenni (Boogie-rendszer). Így az első és hátsó híd nem csupán rugózik – a terheléstől és terepviszonyoktól függően –, hanem billegő mozgásával a talajfelszín egyenetlenségeit is követi és kiegyenlíti. A hátsó hídon levő kerekek kényszerkormányozottak, valamint tolatáskor hidraulikusan lezárhatók (egyenesbe állíthatók). E megoldás miatt minimális a gumikopás, nincs radírozás, és a kerekek kanyarban egy nyomon fordulnak.

A gumiköpenyek szériában 650/65-30,5 méretűek, és speciális mintázatúak, hogy minél kisebb talajtömörödést okozzanak. Az átrakókocsi szerkezeti kialakítása és szabad hasmagassága olyan, hogy nedves körülmények között és mély terepen sem akad el.
Természetesen a gép kétkörös állítható terhelésű légfékkel és rögzítőfékkel is felszerelt. A közúti közlekedéshez szükséges jelzésekkel és világítással szintén el van látva.
Kívánság szerint az átrakó kocsit 25 km/h vagy 40 km/h vontatási sebességre is le lehet vizsgáztatni.
Röviden ismertetjük az átrakókocsi műszaki megoldásait.

A tartály alján végig helyezkedik el egy vízszintes, a TLT-csonkról meghajtott, 400 mm átmérőjű csiga, amely a traktorból hidraulikusan nyitható-zárható zsaluval van lefedve. Ez átadja az előre hordott terményt a 450 mm átmérőjű és hidraulikusan nyitható kihordócsigához, amely 9000 liter/ perc teljesítménnyel képes, 3 perc alatt kiüríteni a 25-28 köbmétereses tartályt. Ezt a teljesítményt 1 000 1/min TLT-fordulatszámnál tudja biztosítani. Az átrakási magassága 475 cm, ami mindenféle járműbe biztosítja a biztonságos átrakást, akár lejtős terepen is. Az átrakócsiga vége lehet fix vagy hidraulikusan állítható, a jobb terítés érdekében.
A hidraulikusan működtethető zsaluval tudjuk szabályozni a kihordási mennyiséget, és megvédeni a vízszintes csigát a túlterheléstől. A kocsi oldalán kémlelő ablakok vannak elhelyezve, amiken keresztül a gépkezelő pontosan látja a töltési és ürítési folyamatot. Külön kívánságra a gép kamerával is felszerelhető, ami a töltés-ürítés folyamatos figyelésére szolgál.
A kocsiban lévő termény rolós rendszerű ponyvával könnyen letakarható, megvédhető. A munka végeztével, illetve terményváltáskor a gép gyorsan és teljesen kiüríthető, mivel a vízszintes csiga alatt teljes hosszban kinyitható tisztítónyílások vannak.

Az átrakókocsi beépített mérleggel is rendelhető, és ezzel külön mérhetők az egyes kombájnok ürítései, illetve ez az opció egyszerűsíti az elszámolást.
Az átrakókocsi nagyon jól használható műtrágya a telepről a szóróhoz való kiszállítására, illetve a műtrágyaszóró töltésére. Ebben az esetben a TLT-hajtás fordulatszámát 540 1/min-re csökkentjük, és így nem kell tartanunk a műtrágya törésétől, porosodásától, illetve az átrakási teljesítmény is kb. felére csökken.  Mint fentebb említettük, a munka végeztével a csiga alatti tisztítónyílásokat kinyitjuk, és ekkor a gép teljesen kiüríthető, illetve kimosható.  Ezáltal a műtrágya nem károsítja a kihordószerkezetet.

A Güstrower kocsi kiválóan használható vetőgépek vetőmaggal valófeltöltésére. Ebben az esetben a kihordócsiga felső nyílásához egy speciális, hidraulikusan állítható, flexibilis surrantót szerelünk (opció). Ezzel a kiegészítő tartozékkal 302 cm magasra és 298 cm távolságra tudunk elérni, a kocsi oldalától mérve. Ezzel 1-2 perc alatt a 6-8 m munkaszélességű vetőgépek központi magtartályát is meg tudjuk tölteni. A vetőmag kímélése és a túltöltés elkerülése érdekében ebben az esetben is 540 1/min TLT-fordulaton üzemeltessük a gépet! Továbbá a vízszintes csiga feletti zsalu nyílásának változtatásával a magtartály töltését tudjuk pontosan szabályozni.
A fenti három üzemmód: szemes termény elhordás, műtrágyaszóró kiszolgálása, illetve a vetőgép töltésének biztosításával a „szezonális” gép többhasznosításúvá válik.
A töltési idők és a szállítás meggyorsításával a termelékenységet és a gazdaságosságot nagymértékben tudjuk növelni.

Starcz Tamás, gyári képviselő
www.starczkft.hu