Ma általánosan elterjedt gyakorlat, hogy hótolóval vagy állítható kétszárnyú hóekével végzik az utakról, kerékpárutakról és a gyalogos járófelületekről a „nagyja hó” eltávolítását.A hótolós rendszerű hótakarítás hátránya, hogy ilyen módszerrel nem lehetséges a felületről teljesen letakarítani a havat, ugyanis a hótoló tolóéle – hogy ne akadjon meg a különböző felszíni egyenetlenségekben, egy jobb és egy bal oldali ún. alátámasztó csúszkával, vagy 2 db úgynevezett tá-masztókerékkel ki van emelve a tisztítandó felületről, kb. 1-2 cm-re.Ennek hátrányos következménye, hogy a hótolóval, hóekével végzett hótakarítás után mindig ott marad a felületen egy 1-2 cm-es hóréteg. Ez a vékony hóréteg a járművek, a járó-kelő emberek tömörítő-taposó hatására felkeményedik, eljegesedik, csúszóssá válik, s a ki-kisütő nap olvasztó hatására megolvad a felszín, illetve ez a megolvadt felszín ismét visszafagy, ha elbújik a nap, és lecsökken a felületen a hőmérséklet.A jegesedés megszüntetésére ekkor kezdik el a különböző – általában a környezetre nagyon káros – sófélék-kel megszórni a felületet, a jegesedés a csúszásveszély megszüntetésére.A felesleges sózás rendkívül káros a növényzetre, a járókelők cipőjére, ruházatára, a hobbiállatok mancsaira és a járművekre is. A síkosságmentesítés e módja egy-egy kemény tél esetén tetemes többletköltséget is okoz a települési-telephelyi tiszta és biztonságos környezet fenntartási munkáiban.A KITE Zrt. Környezetápolás-technikai Üzletága által javasolt környezettudatos hóeltakarítási megoldások az ajánlott eszközök alkalmazásával nagyon sok esetben jelentős mértékben csökkenthetik és bizonyos körülmények között akár ki is küszöbölhetik a környezetre káros és költséges sózást. A KITE Zrt. Környezetápolás-technikai Üzletága a hótolás helyett, ahol csak lehetséges, elsőként mindenütt a gépi hóseprést ajánlja! Mindenki előtt ismert, hogy – főleg a kisebb településeken – a házak előtti járdákról a kisebb, 2-3 cm-es havat cirokseprűvel, míg a nagyobb, akár 8-10 cm-es havat is a fűzfavesszőkből készült seprűvel, az ún. felezővel seprik le a gondos lakók. A gépi hóseprésre a szemétseprőknél erősebb konstrukciójú és kardántengellyel meghajtott, a környezetápoló-kommunális traktorok elejére, illetve a front kaszás fűnyíróknál a kasza helyére felkapcsolható hóseprő adaptereket ajánlunk.
A hóseprő adaptereket speciálisan a hóseprésre kialakított kefékkel ajánljuk, olyanokkal, amelyek a frissen leesett, akár 10-12 cm-es porhó esetén is, akár 10 km/órás haladási sebességgel is képesek szinte teljesen szárazra (feketére) seperni a megtisztítandó felületet. Természetesen a teljesen szárazra (feketére) seprés csak a porhó – a frissen leesett hó – esetén valósítható meg tökéletesen, de a kisebb hóletaposásokkal még megbirkóznak az erősebb szálú seprőkefék, mint pl. a John Deere X740-es kistrak-torra kapcsolható 130 cm széles John Deere gyártmányú hóseprője vagy a Wiedenmann Combi Clean 2600-as, a John Deere 3320-3520-3720-as hidrosztatikus – fokozatmentes hajtású kompakt traktorokra kapcsolható seprőadapter. A hóletaposások minimalizálására, hótól megtisztítandó utakra, járdákra, kerékpáru takra azok fontossága alapján időbeli – sorrendi takarítási tervet célszerű készíteni, és el kell végezi a gépek kapacitása alapján a teljes megtisztítandó felületre a kapacitásszámításokat is, és valószínű, hogy a sózható területek törvény által korlátozott lecsökkenése miatt eszközbeszerzésre is szükség lesz. A KITE Zrt. Környezetápolás-technikai Üzletága az önkormányzatoknál, a vállalkozásoknál már alkalmazásban lévő, nem John Deere környezetápoló traktorokhoz is tud hóseprőket ajánlani, ha azok rendelkeznek szabványos első hárompontos munkaeszköz-fel-függesztővel és első kardántengelyes meghajtószerkezettel, illetve ha ezeket a traktorokat utólag is fel lehet szerelni ilyen opciókkal!Csodák a hóeltakarításban sincsenek; a hó egy településen egy vállalkozás telephelyein “általában” mindig egyszerre esik, ezért nagyon fontos, hogy elegendő legyen a gépi hóseprési kapacitás legalább a kiemelt, a sózással semmiképpen nem síkosságmentesíthető felületek addig elvégzett megtakarítására, amíg azon el nem kezdődik a fogalom!A megfelelően megtervezett hóeltakarítási kapacitás esetén a hóseprés géppel elegendően nagy területteljesítményű lehet, és zömében kielégíti a környezettudatos-környezetkímélő közterületi fenntartási munka követelményeit, és ezáltal a kritikus területeken megóvhatjuk a fás szárú növényeinket is a sózás káros hatásaitól.Általában egy településen sohasem lesz annyi hóseprési gépkapacitás, hogy minden hófedte területet (járdát, parkolót, iskolaudvart, utcákat) mindenütt még a friss hó letaposása előtt el lehessen takarítani. Ha már maradnak gépi hósepréssel nem takarított felületek, akkor marad a hótolás és a szóróanyaggal végzett síkosságmegelőzés vagy -megszüntetés is. Milyen konstrukciójú hótoló vagy hóeke alkalmas leginkább a környezettudatos hóeltakarításra?A környezettudatos hóeltakarításra azok a masszív konstrukciójú hóto-lók alkalmasak, amelyek tolóéle nem egy darabból készült, hanem szegmentált, és a szegmensek rugófeszítés ellenében a letaposott hóhoz érve hátra tudnak billenni, de így is letolják a hóréteg felső részét.Ennek az eredménye, hogy a le nem taposott hórétegen dolgozó hótoló szegmensek nem hajolnak hátra (a friss hó nem jelent akadályt) – hanem teljesen hozzáérnek a tisztítandó felületekhez, és arról “feketére” letolják a havat.Ez a fekete felület a kis napsütés hatására is hamar felmelegszik (a sötét felület nem veri vissza a napsugarakat, mint a “hófehér”), és a felületen terjedő hő felmelegíti a letaposott havas részt is, és nagy arányban elolvasztja azt a maradék hóréteget, amelyiket a letaposás-letömörödés miatt ezen a felületrészen dolgozó hótoló szegmens nem tudott “feketére” letakarítani.Ezzel a módszerrel megelőzhető vagy legalábbis töredékére csökkenthető a szóróanyag-felhasználás, hiszen van “feketére” takarított járdarész, ahol biztonságosan lehet közlekedni, és beindulhat az ottmaradt vékony hóréteg megolvadása is.