fbpx

Kirovec K701R – Új színben is tekintélyt parancsoló a megjelenése és az ereje

Írta: Szerkesztőség - 2014 január 28.

Tavaly decemberi számunkban találkozhattak Kovács Zoltán gazdálkodóval, aki egy ritka cséplőgép felújításának történetét osztotta  meg velünk. Komádi otthonában már a riport készítésekor feltűnt egy szokatlan szín-összeállítású, szép állapotban lévő Kirovec K-701R traktor,  amelyet ugyancsak saját kezűleg újított fel, és mentett meg. Jelen cikkünkben ennek a munkának a történetét ismerhetik meg.

– Hogyan került kapcsolatba a Kirovec traktorokkal, és hol talált rá erre a példányra?
– Hatvan hektár szántóterületen gazdálkodom, amelynek zömét igen kötött szerkezetű talajok teszik ki, és a nehéz talajmunkákat, mint pl. a mélyszántást, mélylazítást, nagy vonóerejű traktorokkal lehet hatékonyan elvégezni. Erre a feladatra kerestem erőgépet. Mindig is vágytam egy csuklós törzskormányzású nehéz traktorra, így nem volt kérdés, hogy ezek közül egy régi típusra esik a választásom, amit vásárlással és felújítással megmenthetek az utókor számára.

– Hol és mikor talált rá erre a Kirovec traktorra?
– Tudatos keresésem eredményeként pontosan két éve Szabó Imre barátommal voltunk megnézni egy eladó, 1985-ös évjáratú K701R traktort Csongrádon, amelyet erdészeti vontatási munkában használtak, de már korábbi helyén, ugyancsak Csongrádon egy termelőszövetkezetben is mentesítő vontató szerep jutott neki. Az orr-részén egy tolólaptartó keret volt, és a folyamatosan a tengelyig érő, sáros, iszapos talajon végzett munkának és a minimális karbantartás hiányának a nyomait a gép egyaránt magán viselte. Az első találkozáskor nagyon riasztó képet mutatott, de a gondosabb szemrevételezést követően a kísérőm azt mondta „nincs ez olyan rossz műszaki állapotban, mint ahogy látszik”. Így hát megvásároltam a traktort, amivel „nem bánt kesztyűs kézzel az élet”.

– Miben különbözik ez a K701R a szélesebb körben ismert K701 variációtól?
– Dizelmotorja bár azonos hengerűrtartalmú és teljesítményű a megszokott változattal, de furat méretben az egyenként osztott hengerfejek miatt eltér a hagyományostól. Egyéb szerkezeti egységeiben megegyezik a szélesebb körben ismert K701 alaptípussal.

– Mikor kezdett bele a felújításba, és mivel kezdték a munkát?
– A megvásárlást és hazaszállítást követően azonnal feltérképeztem, hogy a traktor egyes szerkezeti egységei milyen állapotban vannak, mi az, amit még meg lehet javítani, és mi menthetetlen. Ezt a részletes állapotfelmérést egy nagyon gondos tisztítás előzte meg, mert az erőgép tengelyig,
illetve vezetőfülkéig érő iszapban, sárban dolgozott, az előző tulajdonos a napi használat mellett sem az időszakos tisztításra, sem pedig a rendszeres karbantartásra nem fordított időt.
Ennek következtében még a burkolatok alatt is mindent vastagon fedett a megszáradt sár és iszap, az olajjal keveredve, a motornál pedig szinte ráégett a blokkra, illetve egyéb egységeire.
A vízhűtő radiátor bordaközei is tele voltak tömődve agyaggal, földdel, de a befecskendező szivattyút is teljesen beborította, csak a fejszelepek látszódtak. A sebességváltó teljes javításra szorult, és az önindítót kivéve egyáltalán nem működött az elektromos rendszer, de ugyanígy üzemképtelen volt a pneumatikus, illetve a fékrendszer is. A motorban az előírt 45 liter kenőolaj helyett 25 litert találtam az olaj leengedésekor. A kormányszerkezet sem működött megfelelően, és a vezetőfülke is iszonyatosan le volt lakva, a visszajelző műszerek közül csak a motor- és a sebességváltó-olajnyomás jelző óra működött.

– Melyik szerkezeti részeken hajtottak végre javítást, és milyen jellegűeket?
– A mindenre kiterjedő tisztítás után kicseréltem az összes szűrőt, a levegőszűrőt, az üzemanyag-ellátó, a kenési és a hidraulika-rendszer szűrőit, de hasonló sors várt ugyanezen rendszerek összes csővezetékére, ide értve még a motor vízhűtés és a pneumatikus rendszer csöveit is.
A hidraulikus rendszer a régi elhasználódott helyett új olajszivattyút kapott, de a hátsó hidraulikus függesztőszerkezet és a kormányzás hidraulika munkahengerei is felújításra kerültek. Ki kellett tisztítani mindkét oldali üzemanyagtankot, mivel annyira tele volt szennyeződéssel, hogy az erőgép a kettő közül csak az egyiket használta.

A kerekeknél a fékdobok mindegyikében A kerekeknél a fékdobok mindegyikében agyag volt, ezeket kitisztítottam és újracsiszoltam, de a fékpofák ferodorjaira is ez a sors várt.
Teljesen újraépítettem az erőgép elektromos rendszerét, új generátor, önindító, új fényszórók, új pótkocsi elektromos csatlakozó és munkalámpák kerültek felszerelésre, és a műszerfal is teljesen új kijelző műszereket, órákat kapott.  A sebességváltót a fentebb említett rákóczifalvai Szabó Imre barátom javította meg. A motor különösebb szerkezeti problémával nem küzdött, a körülményekhez képest jó állapotban volt.  Rengeteg elem javításra szorult viszont a karosszérián és a burkolatokon. Például az akkumulátortároló dobozt újra kellett gyártani, de a vezetőfülke padozata is hiányzott, így újat kellett készíteni.

A négy sárvédőn is teljes rekonstrukciót hajtottam végre, mivel mindegyik össze volt törve. Jelentős volt a korrózió pusztítása a motorháztető teljes felületén, így azt csak újralemezeléssel tudtuk megmenteni.
– Miért ezt a színösszeállítást választotta a megszokott teljesen sárga, illetve vörös helyett?
– Az interneten, videómegosztón és más weboldalon is több fotó és videó látható az egyik keletnémet gyűjtő szépen restaurált Kirovec K700A erőgépéről. Amikor megpillantottam, azonnal eldöntöttem, hogy az évtizedek óta megszokott fényezés helyett én is ebben a változatban fogom újrafesteni a traktort a felületkezelés után. Bár árnyalatában kissé eltér a német gép színeitől, ennek ellenére szerintem ennek a nem megszokott színösszeállításnak is nagyon jó összhatása van.

– Dolgozott-e már a felújított géppel?
– Egyelőre csak tarlóhántásban használtam, tárcsás boronával, de egy jóval kisebb munkaszélességű eszközzel, mint ami ideális lenne a teljesítményéhez.
A közeljövőben szeretnék majd hozzá mélylazítót vásárolni, és az őszi mélyszántás feladata is erre a  gépre vár majd.