fbpx

„Zöld” motorral, megújult erővel

Írta: Farkas Imre - 2020 szeptember 01.

Egy olyan békési gazdaságot látogattunk meg, ahol három Rába-Steiger 250 traktor segíti a talajművelési munkákat. A legutoljára beszerzett példány felújításáról, illetve a beépített John Deere 6081 AF001 motorral szerzett eddigi üzemeltetési tapasztalatokról kérdeztük a családi gazdaság fiatal tagját, Pataki Lászlót.

 

Pataki László a Rába Steiger 250 traktorral

 

– Mielőtt rátérnénk a műszaki kérdésekre, szeretném megtudni, hogy miért alkalmaznak Rába-Steiger traktorokat is a talajművelési munkákban, hiszen más nagy teljesítményű fiatal, modern, korszerű erőgépet is találunk gépparkjukban.

– Itt, Békés környékén – ahol területeink is találhatóak – olyan a talajszerkezetet kötöttsége, hogy megfelelő minőségű és munkamélységű alapművelést, illetve talaj-előkészítést megbízhatóan csak törzscsuklós kormányzású, nagy teljesítményű nehéztraktorokkal lehet végezni. Ezért alkalmazzunk mi is gazdaságunkban erre a célra Rába-Steiger traktorokat is, amelyek tapasztalataink szerint kiválóan beváltak ezen feladatok elvégzésére.

 

A vásárláskori állapot

 

 – Mikor vásárolták a beszélgetésünk tárgyát képező erőgépet, és milyen céllal történt a beszerzésük?

– Mivel a korábbi azonos típusú traktorokkal 1994-ben, illetve 2000-ben bővült gazdaságunk gépparkja, és az alkatrész-ellátásuk közismerten egyre rosszabb, így három éve azzal a céllal kezdtünk keresni egy bontásra szánt, leállított példányt, hogy abból szükség esetén pótoljuk a nehezen beszerezhető alkatrészeket. Végül Hajdú-Bihar megyében találtunk rá egy felszámolt gazdaság 5 éve parkolópályára küldött, bontásra ítélt, 1985-ös évjáratú Rába Steiger 250 erőgépére, amelyet megvásároltunk.

 

A traktor vázszerkezete a felújítás előtt és után

 

A bontott vezetőfülke a felújítás előtt, alatt és után

 

– Mikor döntöttek a talpraállítás és a felújítás mellett? Mik voltak azok a szerkezeti elemek, amiket már nem lehetett megmenteni?

– 2010 decemberében érkezett meg a traktor a gazdaságunkba, majd a teljes szétszerelése, illetve szemrevételezése után édesapám javaslatára döntöttünk amellett, hogy inkább felújítjuk és munkába állítjuk a hosszú kényszerpihenőre küldött erőgépet. Az már első pillanatban biztos volt, hogy az eredeti motor cserére szorul, ekkor került számunkra elő-térbe akkoriban a KITE Zrt. által forgalmazott, már sok száz Rába traktorba sikeresen adaptált 8,1 L hengerűrtartalmú, 2 400 min-1 névleges fordulatszámú, 275 LE teljesítményű John Deere 6081 AF001 típusú erőforrás beépítésének a lehetősége. Cserére szorult a kuplungszerkezet, és egy bontott 245-ös típus elemeiből a deformálódott motorháztetőt és vezetőfülkét is kicseréltük.

 

 A John Deere motor beépítésének egyik látványos pillanata

 

– Milyen szerkezeti egységek igényeltek felújítást, illetve volt-e a motorhoz hasonlóan olyan elem, amit a meglévőről korszerűbbre cseréltek ki?

– Először a kérdés második részére válaszolva: egy hasonló csere volt még, az pedig a vezetőülésé. A régi, korszerűnek és kényelmesnek – már a maga idejében – sem nevezhető, NDK származású Möve vezetőülést egy minden mai kényelmi igényt kielégítő Grammer Maximo Profi típusra cseréltük ki. Teljesen felújítottuk a törzscsukló pontjait, a kormánymunkahengereket, illetve csatlakozópontjaikat. Az erőgépben található összes kardántengelyt, illetve -keresztet kicseréltük, és a hátsó hidraulika-függesztő szerkezet is teljes felújításon esett át, a 3-pontfüggesztés pedig új, erősebb, nagyobb golyóscsatlakozókat kapott. Gyári új kuplungszerkezet került beszerelésre, és a sebességváltó is teljesen fel lett újítva. A mellső és hátsó futóművek is szétszerelésre kerültek, és átfogó rekonstrukción estek át, továbbá az első tengely automata kapcsolású differenciálzárat kapott. A teljes elektromos rendszert újra felépítettük, a gyári kiépítésnek megfelelően, úgy, hogy a fény- és hang-hibajelző berendezések is maradéktalanul működjenek. A gép újrafényezése előtt, a csere vezetőfülke homokszórással teljes felületkezelésre került, és a belső hangszigetelést, kárpitborítást is teljesen kicseréltük. Az új motor beépítését a KITE Zrt. megbízott szakemberei végezték, viszont az új erőforrás kipufogórendszerét a jóváhagyásuk mellett átalakítottuk úgy, hogy a traktor eredeti kipufogófelépítése a gyári kivitelben maradjon meg.

 

A gazdaság Rába Steiger-„flottája”, élén a legújabb taggal

 

– Milyen eszközökkel dolgozott a felújítás óta az erőgép? Milyenek az eddigi tapasztalatai az új motorral kapcsolatban, és mely üzemeltetési jellemzőkben különbözik a Rába-M.A.N. D2156 MTKL6 motortól?

– Eddig 5-késes IH-10-14 talajlazítóval, illetve 6,2 méter munkaszélességű IH-10-770 nehéztárcsával és Rabewerk Condor ágyekével dolgozott a traktor, és az új motorral 640 üzemórát teljesített. Az új John Deere erőforrás az üzemi hőfokot sokkal hamarabb eléri, mint a hazai, vele ellentétben ez -20 fokos hidegben is hidegindító segítsége nélkül indul, pedig az indításhoz mindössze egy akkumulátor szolgáltatja az áramot. A magas fordulatszámú, nagy átmérőjű hűtőventilátornak és légterelő lemezeknek köszönhetően nyáron nagy melegben sem kell attól tartani, hogy a motor túlmelegszik, ami a Rába motornál egy jellemző probléma. Az új motornál, a régi hazai erőforrásra jellemző kenőolaj-fogyasztás sem jelentkezik. Az üzemanyag-felhasználásban alapvetően nem lehet nagy különbségeket észrevenni, viszont a nagyobb teljesítményű, új motor, sokkal jobban viseli a terhelésváltozásokat, nem zuhan kritikus szintre a fordulatszáma, ha esetleg túlterhelés éri; szinte 300 lóerősnek érződik. Talán a nehéztárcsával való alkalmazásnál lehet a legjobban észrevenni a teljesítménytöbbletet, mert a hagyományos változathoz viszonyítva ezzel a motorral, jóval nagyobb területteljesítmény érhető el. Az új motor kialakításának köszönhetően sokkal jobban hozzáférhető lett a „kiskardán”, ami egy sűrűn javításra szoruló gyenge pontja a traktornak, így annak karbantartása, javítása jelentősen könnyebb és gyorsabb lett. A légkondicionálás hatékonysága szintén jelentősen javult, hiszen a JD motoron egy igazán nagy teljesítményű klímakompresszor található.