Visszatérés – részletekben

2015 óta a régi Rába törzscsuklós kormányzású traktorokba új életet leheltek Magyarországon – a modern Cummins motornak, az Allison automata sebességváltónak és a korszerűsített vezetőfülkének köszönhetően. De a Huntractor a jövőben még sokkal többet tervez a régi traktorok felújításánál.

VISSZATEKINTŐ: régi ruha, új belső – a Huntractor a régi Rába törzscsuklós kormányzású traktorokat nem alakítja át High-Tech nagyágyúvá, de hatékony állagmegőrzésről gondoskodik. Ügyfeleket mindenesetre talál Magyarországon

A traction régi olvasói még emlékezni fognak: a 2014/3. számban, a Hobbi rovatban beszámoltunk a magyar törzscsuklós kormányzású, sárga Rába traktorokról. Nem sokkal később az egyik általunk bemutatott üzem más gazdálkodókkal közösen megalapította a Huntractor vállalatot. A cél a Rába traktorok nagyjavítása volt, aminek során a traktorok új motort és új sebességváltót is kapnak – vagyis átfogó korszerűsítésen esnek át.

Eddig öt traktort építettek újjá és értékesítettek. De a Huntractor vállalat ezzel nem elégszik meg – a jövőben teljesen új fejlesztéseket is terveznek. Exkluzív lehetőséget kaptunk, hogy két Rába Huntractor modellt alaposabban is szemügyre vegyünk, és az üzletemberekkel a jövőbeni terveikről beszéljünk.

A MEGBÍZHATÓ EREDETI

Először röviden néhány szót az eredeti traktorról: a Rába törzscsuklós kormányzású traktorok különböző kivitelben készültek. A legnépszerűbb a Rába 250-es volt, az 1973/1974-ben bevezetett Rába 245 modell utódja. Mindkét vontató alapja a Steiger Cougar II volt. Erőforrásként azonban a magyarok egy 10,3 l-es MAN licencmotort helyeztek a traktorba, amit máshol is használtak (például az Ikarus buszokban). A közvetlen befecskendezésű, feltöltött, soros hathengeres motor először 245 LE teljesítményt nyújtott 2100 min-1 fordulatszámon (Rába 245), a visszavezetett levegővel hűtött Rába 250 teljesítménye 250 LE volt, mindössze 1900 min-1 fordulatszámon. A csak néhány példányban gyártott 300 lóerős Rába 300 alapja a Steiger alapkonstrukció volt, de a Rába 245/250 modellel szemben hosszabb volt a tengelytávja, és önálló motorház-kialakítással rendelkezett. Ezenkívül a Rába D11-TL modellel egy nagyobb, hathengeres, 11,05 l hengerűrtartalmú motort kezdtek használni. Szinte az összes Rába törzscsuklós kormányzású traktort sárga-fehér színben szállították (csak az utolsó egységek készültek sötétzöld színben), a Steiger-zöld színű példányokat általában utólag festették át. A sebességváltó, egy amerikai Dana Spicer 1010-2A, a második világháború páncélos járműveiből származott, és 10 előre-, ill. 2 hátrameneti fokozatot kínált. A kompakt kapcsolódobozt a Rába 245/250 modellbe ugyanúgy beépítették, mint a Rába 300-ba. Ezt használta a Steiger is a Cougar II modellben – a későbbi modellekben azonban a csökkentőáttételnek köszönhetően 20/4 fokozattal.

  1. A HT-300 traktorral a szántóföldre megyünk – mögöttünk egy 8 késes mélylazító
  2. A traktoron 38 coll méretű, szimpla gumiabroncsok vannak, de a tengelyek ikerkerekek használatára is alkalmasak. Diff erenciálzár csak néhány Rába traktoron található
  3. A körülbelül 4 tonna emelőerő kevés, de az új hidraulikának köszönhetően a szivattyú teljesítménye 110 l/min
  4. A HT-300 egy viszonylag kompakt és áttekinthető törzscsuklós kormányzású traktor. A tengelytáv 3,0 m

  1. Pillantás az eredeti Steiger törzscsuklós kormányzású traktorra, ami a lengő hátsó résznek köszönhetően az alváz kiváló talajkövetését biztosítja
  2. A hátsó részen található a 780 literes üzemanyagtartály is. Az új motornak és az új sebességváltónak köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás várhatóan 25-30 százalékkal csökken

A régi külső bolygóműves Rába 598 tengelyeket megtartották. Ezek szinte tönkretehetetlenek

 

A jövőben saját fejlesztések is várhatók

Még kb. 1600 RÁBA traktort használnak – ez nagy potenciált jelent

A Huntractor az ügyfelek megbízásából korszerűsít, de használt Rába traktorokat is vásárol, és saját költségén alakítja át értékesítésre. A beszállítókat büszkén mutatják a vezetőfülke oldalsó falain. A három partner közül kettő: Szőke Antal (balra) és Rátkai István

1973 és 2001 között Magyarországon, a Rába győri gyárában mintegy 4000 törzscsuklós kormányzású traktor készült. Az alapdizájn az USA-beli gyártó, a Steiger szabadalma volt, aki a Rábától az 1970-es évektől kezdve tengelyeket vásárolt. A Rába azonban más motorokat (MAN soros hathengeres licenc) és más sebességváltót (a második világháború páncélos járműveiből származó váltót az Egyesült Államokból) épített be. „Jelenleg még mintegy 1500 egység működik” – magyarázza a Huntractor társtulajdonosa, Szőke Antal, aki egyben mezőgazdasági termelő is. Elsősorban a kisebb magángazdaságok értékelik a robusztus, könnyen javítható nagytraktorokat, akik ezen kívül gyakran nem is engedhetnek meg maguknak egy modern traktort.

A Huntractor felfedezett egy piaci rést, ami iránt létezik valós érdeklődés. Ezért Szőke és társai, Hajdú Nagy Péter és Rátkai István már további terveket szőttek. Egy Rába 180-as alapokon nyugvó eszközhordozó elülső fülkével jelenleg átépítés alatt áll, a további projektek még „szigorúan titkosak” – minket beavattak ugyan, de nem írhatunk róla. Amit azonban már tudni lehet: már vannak ötletek új fejlesztésű, több mint 500 lóerős és gumihevederes járószerkezettel rendelkező törzscsuklós traktorokhoz. Mi is belefolytunk a dolgokba, és a hálózatunkon keresztül közvetítettünk néhány kapcsolatot, valamint ajánlásokat tettünk. Izgatottan várjuk, hogy mindez mennyire lesz gyümölcsöző!

A tengelyeket a Rába természetesen maga építette. Általában az 598-as típusról van szó külső bolygóművel, ami megfelelő tartalékot jelentett – de többnyire differenciálzár nélküli volt (kb. csak a szállított Rába traktorok 5 százalékába építették be). A Steiger ezeket a tengelyeket a II. sorozattól kezdve használta, miután a Clark vagy Dana modelljeinél tartóssági problémák mutatkoztak, és egy erőteljesebb alternatívát kellett találni. Mivel ebben az időben a ZF cégnek sem volt a keresett erősségben semmi a tarsolyában, a választás a Rábára esett. Ellentétben a Varsói Szerződés legtöbb országával Magyarország sokáig szokatlanul nyitottnak mutatkozott a nyugati gyártókkal való együttműködésre és a licencek alapján történő gyártásra – a Steiger mellett az IHC és az MAN esetében is.

  1. A motorháztető alatt most egy 8,9 l hengerűrtartalmú Cummins QSL9 motor működik Wastegate turbóval
  2. A légbeszívást nagyobb méretűre kellett átalakítani
  3. A sebességváltónál még hiányzik egy megfelelő osztómű kisebb csökkentő áttétellel, hogy a fő munkavégzési tartományban több fokozat álljon rendelkezésre
  4. A vezetőfülke új belső burkolatot és egy új padlót is kapott, valamint új üléseket a vezető és a kísérő számára

  1. Pillantás az Allison kapcsolóboxra és a kapcsolósorra a lekérdezhető motorfordulatszámhoz és a további funkciókhoz
  2. Az analóg műszereket felváltották a billenőkapcsolók és egy digitális kijelző
  3. Az alapkivitelhez tartoznak a mechanikus hidraulikacsatlakozók
  4. A Huntractor természetesen új LED-világítást is tud szállítani

ÚJ CUMMINS SZÍV

Idővel azonban mind a motor, mind a sebességváltó elöregedett. Egyre több probléma halmozódik fel, ritkán kaphatók tartalék alkatrészek, és ennek megfelelően (a használt alkatrészek is) egyre drágábbak, és időnként csak hosszú várakozási idő elteltével lehet hozzájuk jutni. Ezért kézenfekvő, hogy a Rába szilárd alapelemeit új belső élettel frissítsék fel. Hiszen a keret a lengő mozgást végző törzscsuklóval erős és továbbra is korszerű, a tengelyekkel több mint 40 év elteltével sincs probléma.

Az új motor a Cummins polcáról származik. A gyártó egyébként is újra nagyobb szerepet szeretne játszani a mezőgazdasági gépiparban, ahol jelenleg a Rostselmash és a Versatile kivételével csak speciális gépgyártók számítanak az ügyfélkörébe. A QSL9, soros, hathengeres motor erejét a 8,9 l hengerűrtartalom adja. 2100 min-1 névleges fordulatszámon a teljesítménye 224 kW/305 LE, az 1369 Nm maximális forgatónyomatékot 1500 min-1 fordulatszámon adja. A fordulatszámesésnél teljesítménytöbblet is fellép – akár 30 LE többlet is kihozható a motorból a fordulatszámot 1900 min-1 értékig csökkentve. Erről a Holset HX40W turbófeltöltő is gondoskodik, ami – ahogy a neve is sugallja – Wastegate szeleppel működik, és töltőlevegőhűtés csatlakozik hozzá.

Ami jó: a kézigáz karral előre beállítható egy tervezett motorfordulatszám, ami a jobb oldali kartámaszon egy billenőkapcsoló megnyomásával aktiválható, ill. kikapcsolható. Ez rendkívül megkönnyíti a táblavégi forduló végrehajtását.

ÁTFESTVE: a HT-330-as traktor már valamelyik előző tulajdonosánál megkapta a Steiger-zöld színét. Ezt egyszerűen megújították, az eredeti sárga-fehér színű ruha visszaállítása helyett. Az új tulajdonosánál a gép többnyire egy nehéz, 9 késes Dondi Trolley mélylazítót és egy tárcsás boronát húz
 

Műszaki adatok

motor: Cummins QSL9 hathengeres, Holset Wastegate turbóval és töltőlevegő-hűtéssel, 8,9 l hengerűrtartalom; 224 kW/304 LE 2100 min-1 fordulatszámon; 1369 Nm 1500 min-1 fordulatszámon; Tier 3 károsanyag-kibocsátási szint külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetéssel (AGR/EGR), üzemanyagtartály térfogata 780 l

sebességváltó és tengelyek: Allison 4500 automata sebességváltó, nyomatékváltóval (nyomatékátalakító áthidaló kb. 1700 min-1 fordulatszám); 5/1 fokozat (6. fokozat blokkolva); manuális és automatikus üzemmód, lehatárolt 25 km/h sebességre 1912 min-1 fordulatszámon; Rába 598 tengelyek differenciálzár nélkül

hidraulikus emelőberendezés és hidraulika: hátsó függesztés III kat. kb. 4 t emelőerővel; 110 literes állandó áramú munkahidraulika 210 bar nyomáson

tömegek és méretek: üres tömeg HT300: 12,58 t (6,76 t elől & 5,51 t hátul); 300HT330: 13,7 t ár: az eredeti állapottól függően kb. 90 000-120 000 euró

  1. A HT-330 olajhűtője még mindig a motorháztetőn kívül található – de a sebességváltó mögé fog kerülni
  2. A közel 400 kg súllyal könnyűnek számító Allison 4500 kis helyet foglal el, és felülről...
  3. ...valamint hátulról is jól elérhető – ha esetleg egyszer javítás miatt ki kell szerelni
  4. Biztonsági okokból a motor az 5. fokozatban 1912 min-1 fordulatszámon leszabályoz. Ez pontosan 25 km/h sebességnél történik

  1. A vezetőfülkébe való feljutás kissé kalandos a kis, háromszög alakú fellépőfokok és a hiányzó fogantyúk miatt
  2. A HT-300 traktorral szemben a HT-330 traktornál pontosan 30 cm-rel nagyobb a tengelytáv – ez az ára a magasabb teljesítménynek, amit át kell vinni a talajra

Nyolc 20.8 R38 méretű gumiabroncs viszi át az erőt a magyar földre

A Tier 3. károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak a motor lehűtött kipufogógáz-visszavezetéssel felel meg. Magyarországon ez még elegendő – Németországban és más szigorúbban szabályozott piacokon a vontató nem kapna üzemeltetési engedélyt. Ugyanakkor elméletileg nem jelentene problémát a Tier 4 final előírásoknak megfelelő QSL9 vagy akár az 5-ös emissziós szint előírásainak megfelelő L9 beépítése. Az olajcsere ciklusideje egyébként 500 üzem óra, és így hosszabb, mint a bonyolultabb kipufogógáz-tisztítással rendelkező újabb Cummins motoroké.

Megmaradt az eredeti 780 l üzemanyagtartály-kapacitás a hátsó részben. Ugyanakkor nagyobb lett a légbeszívás mértéke a szűrővel együtt, mivel a Cummins motor valamivel több levegőt igényel, mint a régi Rába MAN motor.

AUTOMATA AZ ALLISONTÓL

Ezzel eljutottunk a Huntractor második fő részéhez. Az elavult sebességváltót kihajították, és egy teljesen új Allison 4500 került a helyére. Miért pont az Allison, és mit jelent a 4500? Nos: az Allison saját gyárral rendelkezik Magyarországon, így a sebességváltók egyszerűen szállíthatók, és a szerviz könnyen biztosítható. Emellett az Allison automata sebességváltók a CVT vagy a Powershift váltókhoz képest kedvezőbb áron vásárolhatók meg, mivel egyszerű felépítésűek, és viszonylag könnyen vezérelhetők. A 4500-as modell esetében egy 6/1-es automata sebességváltóról van szó, melynek tűrése legfeljebb 2237 Nm bemeneti forgatónyomaték és 421 kW/561 LE bemeneti teljesítmény (legfeljebb 2400 Nm a 3-6 magasabb fokozatokban). Hozzá kell azonban tenni: ahhoz, hogy a nyomatékátalakító áthidaló teljesen hatékony legyen, a bemeneti fordulatszámnak 1700 és 2100 min-1 érték között kell lennie. Teljes terhelés mellett ezért nem célszerű rendkívül alacsony fordulatszámon haladni. Ehhez tartozik még egy lényeges pont: jelenleg a Huntractor számára csak 5 előremeneti fokozat használható, mivel a maximális sebesség az 5. fokozatban már 27,5 km/h, és a traktor 25 km/h sebességnél biztonsági okokból (a hidraulikus fékek ára) elektromosan leszabályoz – a motor fordulatszáma 25 km/h sebességnél 1912 fordulat/min. A Huntractor ezért egy megfelelő elosztó hajtóművet keres, hogy az áttételt felezni tudja, így a szántóföldön több fokozat álljon rendelkezésére. Jelenleg az 1. sebességfokozatban (max. 4,5 km/h) vagy a 2. fokozatban (max. 9,5 km/h) halad a traktor, gyorsabb munkák esetében a 3. sebességfokozat (max. 13,5 km/h) használata is lehetséges, de a táblavégi fordulónál a 3. fokozatból legalább egy fokozattal mindenképpen lejjebb kell kapcsolni.

Ami jó: ha a sebességváltó kart jobbra húzzuk, akkor manuális üzemmódra kapcsolunk, és magunk válthatjuk a fokozatokat. Ellenkező esetben az automatika aktív. Irányváltó kapcsolás nem áll rendelkezésre, a váltókart a traktor megállása után az „R” helyzetbe kell állítani, miközben meg kell nyomni a biztonsági gombot a karon, nagyjából ugyanúgy, mint a személyautó automata sebességváltójánál. Az aktuálisan bekapcsolt fokozat egy kétszínű digitális kijelzőn jelenik meg a sebességváltó kar alatt.

Egyébként az Allison sebességváltók 4000-es sorozatát használja az Agrico is néhány törzscsuklós kormányzású nagytraktorhoz Dél-Afrikában és a Garant-Kotte is ilyen sebességváltót választott a Taurus 2803 hígtrágyainjektáló önjáró gépéhez (itt 12/2 csökkentő áttétellel). A nyomatékátalakítónak köszönhetően a terhelési csúcsok puffereltek, ami védi a motort és a sebességváltót.

ÚJ HIDRAULIKA A FEDÉLZETEN

Alapkivitelben az új Triplex szivattyúval négy kétkörös mechanikusan vezérelt hidraulikacsatlakozás áll rendelkezésre, a szivattyú teljesítménye 110 l/min, 210 bar nyomáson. Igény szerint nyomásmentes visszafolyóág rendelhető. Kérésre a Huntractor elektrohidraulikus vezérlőszelepeket is szállít. Ebben az esetben az Allison váltója mellett jobbra egy joystick található és ezenkívül egy billenőkaros külső vezérlés. A csomag fel ára körülbelül 4500 euró, ami megfelelő.

KORSZERŰSÍTETT VEZETŐFÜLKE

A vezetőfülke az új belső burkolatoknak és egy újonnan szigetelt padlónak köszönhetően jobb hangszigetelésű lett. A kissé megnövelt kényelemről az ülés mellett jobbra elhelyezkedő vezérlőpanel gondoskodik. A kormány burkolatában elhelyezkedő régi analóg műszerfalat egy digitális műszerfal váltotta fel. Itt láthatók a fordulatszámok, a haladási sebesség és a hőmérsékletek, valamint az üzemanyagtartály töltöttségi szintje. Ha végiglapozzuk a több nyelven elérhető menüt, akkor a motor terhelési szintjének és az aktuális forgatónyomatéknak a valós idejű kijelzésére is lehetőséget találunk. Talán a jövőben még egy Headup kijelző is bekerül a vezetőfülkébe, a Huntractor ezt mindenesetre reálisnak és megfi zethetőnek tartja. Ami jó: szükség esetén a Huntractor egy Trimble kormányrendszert is be tud építeni.

A HUNTRACTOR – HASZNÁLAT KÖZBEN

Kipróbálhattunk egy újonnan készült HT-300 Huntractor modellt a szántóföldön egy 8 késes mélylazító előtt. A gép kezelése az új sebességváltónak és a vezérlésnek köszönhetően sokkal jobb, mint a régi Rába traktorok esetében, a vezetőfülke zajszintje érezhetően alacsonyabb – de természetesen hangosabb, mint a modern traktorok. Az Allison automatika nem mindig pontosan vált, gyors terhelésváltozások esetén a vezetőnek időnként manuálisan korrigálni kell. Összességében azonban jól harmonizál a Cummins motorral. Ahogy már említettük, az irányváltás egy kicsit tovább tart – az Allison 4500 sebességváltót nem pontosan erre tervezték.

A HT-330 traktornak egy kiegészítő kijelzője is van a kormánynál lévő műszerfal fölött. Ide csatlakoztathatók a (tolató-) kamerák

Ezenkívül opcionális elektrohidraulikus csatlakozókkal is rendelkezik

A csomag része a külső vezérlés is, billenőkarokkal a hátsó függesztés felett

Összegzés

A Huntractor az első olyan magyar cég, amelyik vette a bátorságot, hogy a régi Rába törzscsuklós kormányzású traktorokat a 21. század igényeinek megfelelően korszerűsítse. A felújított gépekre számos nemzetközi példát találhatunk – pl. a Kinze, a Titan vagy a Big Equipment (Big Bud) az Egyesült Államokban, az Amtrac Nagy-Britanniában (a Steiger törzscsuklós traktorokat építették újjá), az AD Custom Rebuild (Agrico, Dél-Afrika) és nemrégiben az AID/KH Plant (ACO, Dél-Afrika). Természetesen a magyarok nem akarnak versenyre kelni az új Case IH Magnum, a John Deere 8R és más hasonló traktorokkal, hanem az árérzékeny ügyfelek, ill. azok felé fordulnak, akik összesen csak egy egyszerű, robusztus vontatót keresnek, sok elektronika nélkül. A műszaki frissítés nagy kényelmi előnyöket is jelent – és természetesen egy kicsit több motorteljesítményt.

A teljes felújítás után még az elöregedett Rába törzscsuklós kormányzású traktorok is további 5 számjegyű üzemóra ledolgozására lesznek alkalmasak, mert a keret és a tengelyek az időközben több mint 40 éves szolgálat után is alig mutatnak gyengeségeket. Izgalmas kérdés marad számunkra továbbra is, hogy a Huntractor tulajdonosai az új traktorok fejlesztésével és értékesítésével kapcsolatos céljaikat elérik-e. Mindenesetre szeretnénk nekik sok szerencsét és sikert kívánni!

új motor

sebességváltó

gyárilag elektrohidraulikus csatlakozók

nagyobb vezetői kényelem

nincs differenciálzár

Matthias Mumme

 

 

 

no