fbpx

Lamborghini R4 100-110 traktor VRT fokozatmentes váltóval

Írta: Szerkesztőség - 2012 szeptember 19.

A Lamborghininek sikerült megalkotnia az R4 VRT típussal azt a traktort, amely a nagy gépek automatizáltságát és a kisebb gépek ügyességét hordozza magában!

 

 

Gyakorlatilag nincs olyan gépi munka, amelyet a VRT fokozatmentes váltójának segítségével ne lehetne precízebbé, ezáltal hatékonyabbá tenni. A hagyományos szántóföldi használat mellett egyaránt alkalmas az állattartás és gyepgazdálkodás feladataira, de a sokszor speciális képességeket igénylő kertészeti és ápolási munkákra is tökéletesen megfelel.

Ennek a sokoldalúságnak az alapja az SDF fokozatnélküli váltó; a kompakt „testfelépítés”; a kivételesen könnyű kezelhetőséget és az élvezetes irányíthatóságot biztosító központi kezelőkonzol. Az R4-es modell alapjait tekintve megegyezik az R3 EVO paramétereivel, viszont minden olyan extrát tartalmaz, amely az EVO-ban, mint alapmodellben nem kapott helyet.

A kategórián belül kiemelkedőnek számító nyomatékot a jól bevált EURO 3-as minősítésű, DEUTZ 2012 motor elektronikus motorfordulatszám-szabályzással ellátott változata szolgáltatja. Mint ahogy azt már az R3 EVO-nál megismerhettük, a motor 4038 cm3 hengerűrtartalmú, hengerenkénti magasnyomású adagolóelemekkel, turbófeltöltővel és intercoolerrel szerelt változatát találjuk a motorháztető alatt. A nyomaték 1300 és 1800 1/min motorfordulat között 360 Nm felett van. A csúcsot, a 390 Nm-t 1600 1/min motorfordulatnál éri el az erőforrás.

A teljesítménygörbe fordulatarányosan, 1900-s motorfordulatig egyenletesen nő, majd onnantól egyenes vonal mentén tartja a motor a maximális teljesítményt. A motor EURO3 minősítését az IGR (Internal Gas Recirculation) biztosítja. A kipufogószelepek részleges visszanyitása révén a vezérlés a szívó ütemben lehetőséget ad bizonyos mennyiségű kipufogógáz vagy részlegesen elégett üzemanyag visszaszívására az égéstérbe, majd az újra bekerült gázkeverék újraégetésére.

 

 

Ezzel a módszerrel az égés tökéletesebb, a károsanyag-kibocsátás pedig alacsonyabb szintű lesz. A traktor igazi különlegességét azonban az SDF által fejlesztett, új, fokozatnélküli váltó adja, amely a pletykák szerint még a ZF (mint a legismertebb és talán legkomolyabb hasonló erőátviteli egységeket gyártó cég) elismerését is kivívta. Egy mechanikus csoportváltó és egy hidromotor „házasításából” egy megbízható, egyszerű, fokozatnélküli váltót sikerült alkotni. A mechanikus csoportváltóval mindössze ki kell választanunk a rendelkezésre álló végsebességet, ami 20 vagy 40 km/h lehet.

Ezután további 3 lehetőség közül választhatunk: AUTO -, TLT- és MANUÁLIS vezérlés. AUTO módban a váltó és motorfordulatszám-vezérlését az automatika végzi, így a terhelés függvényében elég a gázpedál lenyomásával szabályoznunk a haladási sebességet. TLT üzemben a vezérlés a kiválasztott TLT-fordulatnak megfelelő fordulatszámon tartja a motort, és a gázpedállal csak a traktor sebességét szabályozzuk, miközben a motorfordulat nem változik MANUÁLIS módban a traktor úgy viselkedik, mint egy hagyományos sebességváltóval szerelt gép. A gázpedállal változtatjuk a sebességet, a vonóerőt, de a váltó áttétele nem változik a terhelés függvényében.

 

 

A három kiválasztható üzemmód mellett további két választási/beállítási lehetőségünk van. Az egyik, hogy AUTO és TLT üzemmódban üzemanyagot megtakarítva vagy a teljes teljesítményt kihasználva kívánjuk a traktort használni. Ezeket az üzemmódokat az ECO/POWER potméter használatával érhetjük el, amely szintén fokozatmentesen állítható. A másik lehetőség a végsebesség pontos beállítása, amely minden használati módban elérhető. 0-tól 15 km/h-ig tizedes pontossággal, e fölött pedig 1 km/h-ként határozhatjuk meg. Természetesen a „tempomat” már csak hab a tortán, bár hiányolnánk, ha nem lenne. Bármely sebesség vagy motorfordulat elmenthető és gombnyomásra előhívható, előre- és hátramenetben egyaránt. Az irányváltó finomhangolását 5 fokozatban, manuálisan, az irányváltó karon állíthatjuk.

 

Ezzel az irányváltás, az előre- és hátramenetben való indulás intenzitását a munkának megfelelően finomíthatjuk vagy erősíthetjük. A fokozatmentes váltó plusz szolgáltatása – amely a biztonságot szolgálja –, hogy a traktor bármely emelkedőn vagy lejtőn a fék benyomása vagy kézifék behúzása nélkül is álló helyzetben marad.

 

Ennek két feltétele van: ne nyomjuk a gázpedált, illetve az előre beállított sebesség 0 km/h legyen. Ahogy azt már korábban is szerettük volna, végre ez a kategória is megkapta az „OVERSPEED”-et, amely a gyakorlatban a 40 km/h-val való „suhanás” lehetőségét jelenti, üvöltő motorhang nélkül, 1800 1/min motorfordulaton, üzemanyagot és motort kímélve. Ez a szolgáltatás az alapfelszereltség része lett, és közúti szállításnál vagy csak egyszerű táblák közötti vonulás során is ragyogóan használható. Mindenképpen megjegyzendő, hogy más márkáknál a 40 km/h-s végsebességet ebben a kategóriában 2400-2500 f/perc körüli motorfordulatnál érik csak el.
A VRT váltó bemutatása után meg kell jegyezni, hogy akik a hagyományos powershiftet jobban kedvelik, azoknak sem kell lemondaniuk az R4 luxusáról. A 3 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható váltó, a komfortkuplung, az irányváltó is rendelhető. 60 előre és 60 hátrameneti fokozat áll rendelkezésre  (3 pwr×5×4).

A hidraulika- rend szert alapesetben az 56 l/min. teljesítményű szivattyú látja el – a kormányzás  ellátása természetesen külön szivattyúról történik. Opcióban a gépet 93 l/min kapacitású szivattyúval is fel lehet szerelni. A 3 pár hidraulikacsatlakozó bár sok esetben elégnek bizonyul, 4 párra is kiegészíthető. Az első és hátsó hárompontfüggesztés vezérlése is elektronikus. Az elsőé elektromechanikus, a hátsóé pedig a megszokott, helyzet–erő–keverék szabályzással működtethető automata hárompontvezérlés. A hátsó hidraulika-rendszer emelőteljesítménye 5300 kg, amely 6200 kg-ig fokozható.

 

 

A fülke komfortjának gazdagságát néhány szóban nem lehet jellemezni, de ha mégis, akkor talán a „maximális komfort, könnyű és egyértelmű kezelés” szlogen lenne a legmegfelelőbb. Az R4-es széria megkapta a felső kategóriába tartozó traktorokra jellemző multifunkciós könyöktámaszt, amelyről a 3 pontot, a TLT-t, a váltót, a motort és az összkerékhajtás kapcsolását lehet vezérelni. A jobb oldali oldalablak alatti konzolon így már csak a 3-pontvezérlés finom beállító kapcsolói és a kihelyezett hidraulikakörök vezérlése került elhelyezésre. A kihelyezett 4 pár hidraulikakör közül 2 időre programozható, az átfolyó olaj mennyisége pedig mind a négy körnél külön beállítható. A központosított kezelőkonzol és könyöklő miatt kényelmes és tágas hely maradt a lehajtható segédvezető-ülésnek. A csapott motorháztető, a kisméretű kormányoszlop és műszerfal továbbra is jó és szabad kilátást biztosít előre. A B oszlop eltávolítása a fülkéből akadálytalan oldalkilátást eredményezett, és nem utolsósorban a bezártság érzet megszűnését is okozta.

Kijelenthetjük, hogy a 100-110 LE-s kategóriában csak kevés gyártó készít fokozatnélküli váltóval traktort. A Lamborghini R4 VRT típusú traktorban egy olyan gépre találhatunk, amelyet mindenki keres: egyszerű felépítés, tartósság, élvezetes kezelhetőség, jövőbe mutató innováció. Az R4 modellek arra születtek, hogy a nehéz, hosszú munkát könnyen elviselhetővé, kényelmessé és hatékonnyá tegyék.

Fehér Ákos
Auditker Kft