Elődjeitől eltérően, a Deutz-Fahr nagy fontosságot tulajdonít a traktor előtti szabad látótér kérdésének, amit az Intrac többfunkciós traktor bevezetése óta következetesen próbáltak is foganatosítani. Manapság a Deutz-Fahr traktorok akkora látótérrel rendelkeznek, amiről a legtöbb versenytárs csak álmodhat.
Ha visszatekintünk a Deutz traktorok történetére, az első ilyen jellegű megoldások a korai 50-es évekre vezethetők vissza. A 11 lóerős F1L 612 traktor, melyet 1952 és 1958 között gyártottak, egy hosszú összekötőelemmel rendelkezett a váltó és erőátviteli rendszer között. Ez lehetővé tette azt, hogy a tengelyek közé különféle berendezéseket szereljünk, biztosítva ugyanakkor a munka közbeni tökéletes kilátást. Ezenkívül, a vezetőülés elfordítható, ezáltal a traktor hátramenetben is használható, úgy, hogy biztosítva van a tökéletes rálátás a munkaeszközökre is. A következő lépést a szabad kilátást biztosító traktor felé az 1967-es év jelentette. A kínálat tovább bővült az Eicher által gyártott és Deutz motorral hajtott Unisuper szerszámtartóval bővült. Mindennek ellenére az értékesítés igen szerény keretek között zajlott.
Azonban az 1972-es DLG szakkiállításon óriási sikert aratott az Intrac-Systam 2000 bemutatása. E traktor esetében a vezetőülést nem a hátsó tengelyre telepítették, hanem a többi traktortól eltérően az elülsőre. A motor a vezetőfülke alatt kapott helyet, így a motorháztető nem zavarta a vezetőt a szabad kilátásban. Ez különösen akkor bizonyult előnyösnek, ha a kapásnövények művelésére, vagy a zöldtakarmány kaszálására vagy elülső rakodási munkákra kerül sor.
Azonkívül, hogy a hátsókerék-meghajtás kevesebb darabból tevődött össze, az Intrac már összkerék-meghajtással rendelkezett. 1972 és 1974 között 1160 darab készült a 2002 (51 hp) verzióból összesen. Ezt követte az Intracs 2003 traktor, mely már 60 lóerős volt (1974 – 1980, 2179 db) és a 2004 traktor, amely pedig 70 lóerős (1974 – 1987, 1614 darab). Az Intrac 2005 (80 lóerő) és 2006 (115 lóerő) sorozatgyártására soha nem került sor (1973-75 között gyártották). A hidrosztatikus hajtással, 40 km/óra sebességgel, tágasabb fülkével, azonos méretű kerekekkel és mellső erőemelővel, valamint PTO-val rendelkező két modell egyszerűen túl drágának bizonyult a sztenderd traktorokhoz képest.
A legnagyobb Intrac modell a 150 lóerős 6.60 volt, melyet 1988 és 1990 között gyártottak. A többi nagyméretű modell, a 6.05, 6.30 és 6.30 turbo között ez volt a legkelendőbb termék (összesen 176 példány kelt el). A Mercedes-Benz vállalattal alapított közös vállalkozás, a Trac-Technik- Entwicklungiehungsgesellschaft and Trac-Technik-Vertriebsgesellschaft létrehozása sem volt képes arra, hogy a gyártást jövedelmezővé tegye.
Ugyanakkor a Deutz-Fahr termékpaletta már rendelkezett egy 80-90 lóerő közötti, enyhe lejtésű elülső motorháztetővel rendelkező DX szériával, melyet 1982 és 1989 között gyártottak. Az első eredeti nyíltkabinos traktor 1990-ben lépett ki a piacra az AgroXtra 4.07, 4.57 és 6.07 képében. A teljesen ferde, lejtős kialakítású motorháztető és az általa nyújtott szabad látótér forradalmi újításnak számított. Erre a versenytársaknak is megvolt a maguk válasza, fokozatosan ők is egyre lejjebb vitték a motorháztetőt. Azonban csak a Deutz-Fahr volt képes arra, hogy ilyen szabad kilátást nyújtson, mivel a motor léghűtése sokkal kevesebb helyet igényelt, mint a versenytársak által alkalmazott vízhűtéses rendszerek. A társaság az első két évben összesen 1911 példányt rendszeresített, viszont ugyanakkor a hagyományos motorháztetővel rendelkező Agroprima gyártását is folytatták. A fenti ábrán látható, hogy mennyivel szélesebb a látómező az első tengely előtt. Az egymilliomodik Deutz traktor az AgroXtra 4.57 volt, ami fényes ezüst színben gördült le a gyártósorról. Abban az évben a társaság 4746 forgalomba helyezett traktorral és 15,7%-os piaci részesedéssel a második helyen végzett. 1991-ben egy újabb négy AgroXtra jelent meg ilyen szabad kilátást biztosító motorháztetővel. Ezenkívül, a lejtéses kialakítású motorház bevezetésre került a 85 és 125 lóerő közötti teljesítmény-tartományban. 1993-tól kezdve a legnagyobb Deutz traktor, a 230 lóerős 8.31 is ilyen kialakítású tetővel rendelkezett.
Léghűtéses motorok hosszú sorozatát követően az első vízhűtéses motort az Agrotron szériánál figyelhetjük meg, 1995-ben. Abban az időben a Deutz-Fahr már az olasz Same csoporthoz tartozott. Annak ellenére, hogy a vízhűtéshez és a megnövekedett léghűtés-igényhez további alkatrészekre volt szükség, a mérnököknek sikerült megtartani a szabad kilátást biztosító ferde kialakítású motorháztetőt. Ezenkívül magasabbra került a szék is, aminek szintén jó hatása volt a minden irányba történő kilátásra. Az új Agrotron széria (70-től 145 lóerőig) a legfontosabb teljesítmény-tartomány volt akkoriban.
A szigorúbb kibocsátási szabályozások következtében egyre csak nőtt a motorháztető alá beépítendő alkatrészek száma, azonban a 2005-ben útjára indított Agrotron K továbbra is rendelkezett a szabad kilátás előnyeivel. Mivel a traktor alacsonyabb magassággal került megtervezésre, így az ülés is alacsonyabbra került. Azonban ez sem akadályozta a sofőrt a szabad kilátásban.
Az a tényt, hogy a nagyobb méretű traktorok esetén nem feltétlenül kell lemondani a jobb kilátásról, a 2012-ben bemutatott 7-es sorozat bizonyította (maximum 263 lóerő). A MaxiVision fülke egybefüggő szélvédői és hatalmas üvegfelületei újfent garantálják a jó kilátást. Ha ez még nem lenne elég, ismét meg kell említeni a motorháztetőt, melyhez a tervezők új trükkel álltak elő: Kívülről nézve magasabbnak tűnik, ezáltal sokkal robusztusabb kinézetet kölcsönöz a traktornak, belülről nézve azonban mégis alacsonyabb, jó rálátást biztosítva az elülső függesztékekre. Néha pár centiméter is elég ahhoz, hogy a megfelelő látószög biztosítva legyen.
1972
Az Intrac System bemutatása felkavarta az állóvizet. Az előre helyezett fülke tökéletes rálátást biztosított az elülső függesztékekre.
1986
A legerősebb Intrac 6.60, (maximum 150 lóerő) jó kilátást biztosít előre, valamint állásszabályzóval ellátott mellső rakodóval is rendelkezik, amire eddig nem volt példa.
1990
Az alacsony motorháztetőt először az AgroXtra családnál alkalmazták. Az egymilliomodik Deutz traktor egy AgroXtra 4.57.
1995
Hiába vezették be a vízhűtéses motorokat, a Deutz-Fahr Agrotron hű maradt a szabad kilátás koncepciójához.
2005
Szigorított kibocsátási szabályozások és alacsonyabb fülke az Agrotron K sorozatnál. A szabad kilátás ennek ellenére továbbra is biztosított.
2012
A 7-es széria (max. 263 lóerő) MaxiVision fülke egybefüggő szélvédővel és szabad kilátást biztosító tetővel jó kilátást biztosít minden irányba.
Ha az AgroXtra látószögét a szabvány motorháztetővel rendelkező Agroprima típushoz hasonlítjuk (azonos időszak és osztály), láthatjuk, hogy 1,70 méternyi látószögkülönbség van a kettő között, az előbbi javára. A jelenlegi TTV 430 a kettő között van.
(a fotók gyári felvételek)
[wcm-show id=106860]