A Case IH Farmall U, illetve a New Holland T5 nyomán az ausztriai St. Valentinben megtörtént a STEYR MULTI kifejlesztése. Az első út alkalmával igyekeztünk kideríteni, hogy a MULTI miben is különbözik a konszern egyéb márkáitól.
A több márkát csoportosító konszernekhez hasonlóan a CNH is arra törekszik, hogy a különböző márkáit minél több megegyező elemmel szerelje fel. Így minimalizálhatóak ugyanis a leghatékonyabban az alkatrészek beszerzésére, az összeszerelésre és a pótalkatrészek beszerzésére fordított költségek. Azonban a CNH számára is világos, hogy nem elég, ha a különböző márkái közötti egyetlen különbség a modellek színe.
Így született meg az – idézet a prospektusból – „összes kihívásra adott osztrák válasz”: a STEYR MULTI. Mivel az új STEYR MULTI a CNH-konszern egyik márkája, ezért ebben is „Fiat Powertrain Technologies” (FPT) gyártású motor dolgozik. A 3,4 l lökettérfogatú, CommonRail-befecskendezésű, hűtött külső kipufogó-visszavezetéssel és részecskeszűrővel felszerelt új aggregát teljesíti a szigorú IIIB (Tier 4 i) kipufogó-kibocsátási normát, a 4095, 4105 és 4115-ös modellekbe beépítve a névleges teljesítmény (ISO 14396) 99, 107 és 114 lóerő. Igazán érdekes dolgokra bukkantunk a hajtóműnél: a 24/24 sebesség és kétfokozatú powershift helyett a MULTI-t vadonatúj, négy terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkező hajtóművel szerelték föl, aminek kifejlesztése a ZF váltógyárral közösen történt. A négy sebességfokozat és a két csoport így 32/32 áttételt jelent, kuplung nélkül használható irányváltóval.
A mellső hidraulika teljesen integrált, kérésre helyzet- és nyomásszabályozással is ellátható. Hátul látható a TIER IIIB kipufogógáz-kibocsátási norma (TIER 4i) teljesítéséhez szükséges kombinált részecskeszűrő és a dízeloxidációs katalizátor Teljes felszereltség: Multicontroller a sebességváltó karon, elektromos vezérlőkar a kartámaszban. Az osztott kézigázzal lehetőség nyílik a fordulatszám-tartomány alsó és felső határának korlátozására, illetve a jövőben a mellső differenciálzár is külön kapcsolható lesz.
A kormány és a műszerfal elforgatható, az irányváltó bal és jobb oldalra is állítható. A sorozat tagjai a tökéletes kilátást biztosító nagy üvegfelület mellett nyitható első szélvédővel is rendelhetőek. Egy további „megkülönböztető jel” a traktor TLT-felszereltsége. A STEYR alapkivitelben négy fordulatszámmal (540/540E/1000/1000E), plusz útarányos TLT-vel készül. És ez utóbbi helyben (pl. hígtrágyakeverőhöz) is használható. Amennyiben a már 1 900 1/min motorfordulatnál 1 000 fordulattal járó első TLT-t is számításba vesszük, akkor a „MULTI” joggal kiérdemli az „Allround” megnevezést.
De ez még nem minden: az osztrák „sógorok” a hidraulikát is felturbózták. A teljesen integrált mellső hidraulika (2 250 daN) választhatóan helyzet- és nyomásszabályozással is rendelhető. A „MULTI” hajtóműve és hidraulikus rendszere külön olajháztartással működik, melynek hidraulika olajmennyisége 33 l. Az alapkivitelben beépített 60 l/min teljesítményű fogaskerekes szivattyú helyett axiáldugattyús szivattyú (100 l/min) is rendelhető – ami nagyon jó megoldás!
Hátul maximum négy pár kihelyezett gyorscsatlakozóvan szerelve, ezek, és ezek kezelése jelenti a következő meglepetést: a jobb oldalkonzolon található karok mellett a Steyr egy többfunkciós vezérlőkart is kínál – ez ismerős lehet a 9100-as sorozatból, illetve az első generációs CVT- és CVX-modellekből. Két hidraulikaszelep, valamint az emelőmű kezelése mellett itt található a terhelés alatti váltás és az irányváltó gombja (ezek természetesen a kormány alatti kezelőelemekkel is kiszolgálhatóak). Ezeken kívül itt helyezték el a két szabadon beállítható fordulatszám-tartomány közti váltást végző gombot, a kuplung, valamint a powershift automatika aktiváló gombjait. A Steyr Multi nagyon sok mindent örökölt a 9000MT-től. Az osztrák „Multi” erényei közé tartozik a terhelés alatt kapcsolható négyfokozatú váltó, a négy TLT-fordulatszám és a helyben is használható útarányos TLT. Ezek mellé társul a külön olajháztartás (33 literes hidraulika tartály), kérésre 100 l/min teljesítményű axiáldugattyús szivattyú és a maximum öt hidraulika gyorscsatlakozó pár. Ebből kettő a többfunkciós vezérlőkarról is irányítható, amely egyébként még számos funkció (irányváltás, hátsó hidraulika-szabályozás, fordulatszám beállítása) irányítására is használható. Különlegességként megemlíthető még a teljesen integrált mellső hidraulika (választhatóan helyzet- és nyomásszabályozással), és tervben van a külön kapcsolható mellső differenciálzár.
Agro-Tipp
www.agrotipp.hu