Lena Kampschulte
Ha körbenézünk a Google, a Youtube vagy a Facebook oldalain, akkor láthatjuk, hogy a nordstemmeni biogázüzem két Zettelmeyer kerekes rakodója nem számít ismeretlennek. A kerekes rakodók nemcsak a választott színük miatt tűnnek fel, hanem teljesítményük alapján is kiemelkednek. Nem csoda, hogy sok technológiai fotós vagy filmkészítő elvetődött már Nordstemmenbe. Idilli fekvésével, a nagyon előkelő Marienburg vár lábánál és a nordstemmeni cukorgyár mellett aligha lehet eltéveszteni a biogázüzemet. Mellékesen: a kastélyt a biogázerőmű hőjével fűtik.
SZÉLLEL SZEMBEN
FŐNÖKSÉG: Jens Pape (jobbra) és Peter Bauermeister, a biogázüzem tulajdonosai kedvelik a két „tankjukat”
A Zettelmeyer vezetőfülkéjében a 80-as évek egyszerűsége érvényesül. Néhány „újítás”, mint például a rádió és hasonlók azért idővel felbukkantak
A ZD 3000 üzemanyagtartálya 400 literes, a törzscsuklós kormányzású traktorok fogyasztása kb. 24 l/h, miközben reggel 7 és este 21 óra között használják őket
Háttérinformációk
alapítás éve: 2006
székhely: 31171 Nordstemmen
járműpark:
- 2 Zettelmeyer ZD 3000
- 2 Claas teleszkópos rakodógép 9 m/3,8 & 5,5 t;
- 2 traktor (Deutz-Fahr X720, 270 LE,Deutz-Fahr TTV 7250, 263 LE);
- 2 Spearhead mulcsozó (4,60 & 7,30 m);
- Horsch Maestro SW;
- Krampe Mulde 2-tengelyes, 8 m;
- Wienhoff hígtrágya tartálykocsi, 34 t+szállító & Möscha kiosztókocsi
A vezetőülésben minden idényben ugyanazok a vezetők foglalnak helyet
A tolólapot vízszintesen és függőlegesen is lehet dönteni
A Zettelmeyer morgó hangja messze hallatszik, és meghozza a kedvet a „kukoricázáshoz”
Az üzemben Jenbacher gázmotorok működnek. Pape megjegyzi: „Nagyon elégedettek vagyunk a motorokkal, amelyeknek a hatásfoka talán nem a legoptimálisabb, de még mindig problémamentesen működnek. És még mindig a legelső motorokkal dolgozunk az üzemben.” A biogázüzemet kukoricával és teljesnövény-szilázzsal táplálják, emellett kiegészítésképpen egy önálló hígtrágyatelep is rendelkezésre áll. Bauermeister és Pape 2004-ben termesztett először kukoricát – akkor még a szarvasmarha-ágazat számára. Mostanra a biogázüzemnek kb. 20 kukoricatermelője lett a régióból. „A jobb években több kukorica terem, mint amennyit fel tudunk használni. Tehát mindig van tartalékunk az ínségesebb évekre, és ha kell, tudunk segíteni” – mondja Pape.
TANKOK A SILÓN
A Zettelmeyer (ma Volvo-csoport) 1979-ben kezdte el a kerekes tolólapos rakodók gyártását. A Zettelmeyer így helyettesítette a buldózereket az utászcsapatoknál. A nehéz kerekes rakodókat horizontális földmozgatásra használták (szintezés, egyengetés, töltés, stb.) – a silóhengerekhez hasonlóan. Összesen 160 járművet szállítottak a hadseregnek. A kilencvenes évek végén mintegy 100 még mindig állományban volt.
Természetesen egy kis szórakozás sem hiányozhat a nordstemmeni biogázüzemben…
A kemény katonai bevetésekhez a motorháztető alatt egy 280 lóerős, léghűtéses KHD (Deutz AG) V-10 motor rejlik, nem kevesebb, mint 16 literes hengerűrtartalommal. A nagy gépek megengedett maximális sebessége 63 km/h, és ezzel alkalmasak arra, hogy „hadoszlopban vonuljanak” – tehát haladhatnak autópályán. További különlegessége egy csörlő és a tolólap. A 20 t vonóerejű csörlő az első tengelyre van felszerelve, így ez a törzscsuklós kormányzású gépet biztonsági feladatok ellátására is alkalmassá teszi.
A siló elegyengetése a szárazság miatt ebben az évben kiemelt figyelmet igényel
A flottamenedzsment saját elképzelés szerint alakul – az esetleges hibalehetőségekkel járó újabb technikáról inkább lemondanak
A biogázüzem munkálatai során a kerekes rakodók iker gumiabroncsokkal lettek felszerelve. „A Grasdorf GmbH-tól beszerzett vontató-gumiabroncsokat szereltünk fel, így a rakodók már 4,40 méter szélességűek lettek. Természetesen a kerékpántokat egyből terepszínűre festtettük” – magyarázza Jens Pape. A Zettelmeyer ZD 3000 rakodók a teljes silózási folyamat során nagyon meggyőzőek voltak. 23 tonna biztosítja az optimális tömörítést. A silókon dolgozó többi rakodóhoz vagy vontatóhoz képest a kapaszkodóképességük lényegesen jobb, és oldalra dőlve is sokkal biztonságosabban lehet vezetni egy páncélost. A lejtőstabilitás optimálisnak mutatkozik.
LUXUSSZINTŰ TARTÓSSÁG
BILLENTÉS: a billentés ideje alatt a két páncélos türelmesen várakozik, hogy elkezdhesse a munkát
ÖSSZESZOKOTT CSAPAT
Amikor a siló már valamivel magasabb lesz (kb. 12 m), a két „tank” támogatást kap. Egy wisseli bérvállalkozásból származó ratrak csatlakozik hozzájuk a silón. A ratrakot egy bérvállalkozás tapasztalt vezetője vezeti, mert ez utóbbi használatának szintén megvannak a maga buktatói.