fbpx

A lejárt, rossz minőségű AdBlue műszaki problémát okozhat

Írta: Barna Ferenc - 2021 október 30.

A Mol kiadta tájékoztatóját, melyben kihangsúlyozta, hogy van elég AdBlue-ja ahhoz, hogy kielégítse a normál fogyasztói igényeket. Egyben felhívta a figyelmet, hogy a rossz minőségű, lejárt szavatosságú adalékanyag költséges javítással járó műszaki problémákhoz vezethet a nagyértékű, dízelüzemű járműveknél, munkagépeknél.

 

AdBleu adalék
Inkább a közepes és nagyobb dízelmotorokhoz kell az adalék (Fotó: Shell)

 

Rövid időn belül helyreáll az AdBlue piaca

Amennyiben a fogyasztók csak a szükséges mennyiséget vásárolják meg az adalékanyagot, és nem a készletezésre, nyerészkedésre viszik el a kutakról, akkor mindenkinek jut majd a termékből.

A Molhoz, mint forgalmazóhoz továbbra is annyi AdBlue érkezik a gyártóktól, amellyel normál kereslet esetén biztosítani tudja a fogyasztók zavartalan ellátását.

A készlethiányt a sajtóhírek nyomán kialakult pánikfelvásárlás, az ebből adódó, 10-20-szorosára nőtt lakossági kereslet okozza. Ez mögött nincs több kilométer vagy üzemóra. A tömeges, részben nyerészkedési célú felvásárlás felborította a magyar piacot.

A Mol arra kéri a fogyasztókat, hogy csak megbízható forrásból és valóban szükséges mennyiséget vásároljanak a termékből, hogy rövid időn belül elegendő AdBlue lehessen a kutakon a hét minden napján.

 

A Mol a tömeges felvásárlások miatt korlátozta az AdBlue értékesítését

Az ellátásbiztonság érdekében egy tranzakción belül 1 darab kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue-tankolásnál pedig legfeljebb 50 liter az alkalmanként kiadható mennyiség.

A Mol töltőállomásain a közfeladatot ellátó szervek, a mentők, a tűzoltóság, a rendőrség a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül vásárolhat.

 

Működőképes, nem mai traktorok
Igaz kék, de ehhez még nem kellett AdBlue, a mezőgazdasági termelők nyugodtan mehettek vele a földre dolgozni (Fotó: Horizont Média/Sándor Ildikó)

 

Amit még érdemes tudni az AdBlue-ról

A személyautóknak nincs szüksége napi- vagy heti rendszerességű adalék utántöltésre, a mezőgazdasági gépeknek, tehergépjárműveknek azonban igen.

Amennyiben az Adblue tartály teljesen kiürül, jellemző, hogy már nem lehet a járművet beindítani. Az újbóli működéshez fel kell tölteni a tartályt az előírt minőségű adalékkal, és ezután fogja csak a vezérlés engedni az indítást. Ezért érdemes kerülni a tartály teljes kiürülését.

Az AdBlue bizonyos fémekre maró hatással van, ezért nem mindegy milyen tartályban szállítjuk, vagy tároljuk. A hibás tárolásból származó oldat már okozhat hibákat az SCR-katalizátorban. A rossz minőségű adalék (felvizezett vagy olajjal szennyezett) szintén műszaki problémákat okozhatnak, elsősorban a katalizátort, valamint a vezérlést károsíthatja.

Az Adblue folyadékot jól lezárt, lehetőleg az eredeti csomagolásában kell tárolni, nem szabad közvetlen napfénynek kitenni. A tárolási hőmérséklete -11 °C és 30 °C között van, érdemes figyelni, hogy a folyadék -11 °C hőmérsékleten megfagy.

Az AdBlue-ról további információk ebben a cikkünkben érhetők el.

 

Forrás: MTI