fbpx

Nehéz négysoros

Írta: Szerkesztőség - 2019 június 11.

TESZT Gyakorlati teszt | Lemken Karat 12/500 KUA

Már jó ideje, hogy a Lemken bevezette a Karat négysoros változatát. Eddig mégsem volt soha lehetőségünk arra, hogy munka közben is alaposan megismerkedjünk ezzel a szántóföldi kultivátorral. Ezt pótoltuk be 2018 őszén, Münster közelében.

Már 2015-ben, az Agritechnica kiállításon megcsodálhattuk a Lemken Karat szántóföldi kultivátor első négygerendelyes változatát. Ezután még három évnek kellett eltelnie, amíg a talajművelő berendezést egy gyakorlati teszt erejéig közelről is szemügyre vehettük. Más gyártók programjában már régebb óta megtalálhatók a négysoros változatok – de részben más kialakításban vagy könnyebb változatban és alacsonyabb gerendelymagassággal, ami kisebb maximális munkamélységet eredményez.

A Lemken Karat 12/500 KUA 4,93 méteres munkaszélességével hívja ki a versenytársakat – a tesztünk során sekélyen előkezelt szemeskukorica-tarlón.

A szántóföldi kultivátor elnevezéséből már néhány fontos jellemzőre következtethetünk. A „12” a 4 soros változatot jelenti, az „500” a (hozzávetőleges) munkaszélességet mutatja; a „K” jelentése összecsukható, az „U” a kapák automatikus túlterhelés elleni védelemét jelenti, az „A” a féligfüggesztett kialakítás rövidítése, tehát a gép integrált járószerkezettel rendelkezik. A Lemken-eszközök esetében ezek az elnevezések már ismertek. Közúti szállításhoz a gép három részben csukható össze, az elmunkálóegység hátul csak két szegmensre osztott. A szállítási szélesség 3,0 m.

A járószerkezet hengerén mechanikus szállítási zár található (golyóscsapok), ami biztosítja, hogy a járószerkezet menet közben ne tudjon lesüllyedni – ez jó. A szárnyakhoz is tartozik mechanikus biztonsági retesz (minden esetben elöl, a kapákat tartó szegmenseken és hátul az elmunkáló-, ill. hengerszegmenseken), amelyek a szétnyitás előtt hidraulikusan kireteszelhetők. A közúti közlekedés során így minden biztonságos marad, még akkor is, ha a vezető esetleg tévesen aktiválta a kihelyezett hidraulikacsatlakozást.

Műszaki adatok

keret: 4,93 m munkaszélesség, keretprofil 100×100 mm, 800 mm keretmagasság, 800, ill. 900 mm gerendelytávolság, beépített járószerkezet 500/45-22,5, oldalsó támkerekek 11.5/80-15.3, teljesen hidraulikus munkamélység-állítás maximum 30 cm-ig, opcionális vonóerő-rásegítés

kapák: 21 kapa, 23,4 cm kapaosztás, automatikus túlterhelés elleni védelem spirálrugókkal (550 kg kioldóerő), kapagyorscserélő rendszer alapkivitelben

hengerek: a tesztgép 540 mm-es kettős profilú gyűrűhengerrel és 5 pár 450 mm-es homorú tárcsával van felszerelve, hengeropciók: csőpálcás henger, dupla henger csőpálcás/lapos pálcás, tömörítő profil henger, késes henger, flexgyűrűs henger, dupla profilhenger stb.

méretek és tömegek: 3 m szállítási szélesség és 9 m szállítási hosszúság, 5590 kg henger nélkül, teljesítményigény 224-425 LE

németországi listaár (plusz áfa): a tesztváltozatban 73 047 EUR (második kapakészlettel)

BŐSÉGES ÁTÖMLÉS

Ha pontosabban megnézzük a gerendelytávolságokat, akkor feltűnik, hogy ezek az egységek nem azonos távolságra vannak egymástól. Az első és a második, valamint a harmadik és a negyedik gerendely között a távolság 90 cm; a két középső gerendely közötti távolság pedig 80 cm. A négy gerendely keretmagassága szintén 80 cm. Ez megfelelő átömlést és elegendő szabad helyet biztosít 30 cm munkamélységig. A fő keretprofil keresztmetszete 100×100 mm. Az egyik gerendely átlósan a területre, vízszintes irányban továbbra is a stabilitást biztosítja.

A 21 kapa szimmetrikusan oszlik el a négy gerendelyen. A közel 5 méteres munkaszélesség 23,4 cm kapaosztást eredményez. A háromgerendelyes, 28 cm-es kapaosztású kistestvére, a Karat 9 ennek megfelelően jóval szűkebb. A konkurencia áttekintése részben csak a Horsch Tiger tud hasonló szintet kínálni hasonló maximális munkamélység mellett.

Közvetlenül az első kapasor mellett mindkét oldalon egy-egy támkerék van felszerelve. Ez a munkaszélességen belül halad – tehát nem a keret előtt és nem is oldalt, a munkaszélességen kívül. Így mindig szilárd altalajon halad, és nem korlátozza a traktor fordulási sugarát. A kapák azonban sok földet dobnak a kerékpántokra vagy a felfüggesztés közé. A két támkerékre a rátapadó föld eltávolítása érdekében sárkaparókat szereltek fel.

A táblavégi fordulónál a Karat a középen elhelyezkedő szállító járószerkezet 550/45-22,5 méretű kerekeire támaszkodik. Elöl a traktor alsó függesztőkarjaiúgy emelik ki a kultivátort, hogy a kapasorok támkerekei kiemelkedjenek. A szántóföldi kultivátort így vízszintesen vezeti a traktor a következő nyomvonalhoz. A rövid vonórúdnak és természetesen az integrált járószerkezetnek köszönhetően a fordulókör átmérője meglehetősen kicsi. Széles nyomtávval, ikerkerekekkel vagy gumihevederes járószerkezettel rendelkező traktorok számára természetesen meghosszabbított vonórúdváltozat is kapható. A Lemken a Karat modellhez függesztési opcióként alsó függesztőkaros csatlakozást, vonószemeket és gömbfejes vonószerkezeteket kínál a programjában. Az alsó függesztőkaros csatlakozáshoz illeszkedően opcionális vonóerőrásegítés is kapható, melynek működési módját egy különálló információs részben mutatjuk be.

Ami feltétlenül szükséges az alsó függesztőkarokkal történő kapcsoláshoz

Vonóerő-rásegítés opcióként

A legtöbb versenytárssal ellentétben a vonóerő-rásegítés a vonórúd és a hárompontfüggesztés között helyezkedik el, tehát közvetlenül a gépen, nem pedig a felső függesztőkar pótlásaként. Körülbelül 180 bar nyomással fejt ki itt vonóerőt, és kb. 1600 kg ballasztot helyez át dinamikusan a traktor alsó függesztőkarjára, így nagyobb súly terhelődik a hátsó tengelyre. A ballasztsúlyok és az üzemanyag megtakarítása mellett előnyt jelent a nagyobb területteljesítmény és a nagyobb munkavégzési sebesség.

A teszt során aktivált és kikapcsolt vonóerő-rásegítéssel egyaránt haladtunk. Körülbelül 28 cm-es munkamélységben a területteljesítmény (a magas üresjárati idők miatt nagyon alacsony értékek; általában 4 és 5 ha/h közé esik) 14 százalékkal, a munkavégzési sebesség körülbelül 12 százalékkal lett magasabb, mint a vonóerő-rásegítés nélküli haladáskor. Az üzemanyag-fogyasztást közel 10 százalékkal tudtuk csökkenteni. A különbségek egybeesnek azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket a Lemken Karat 9 modell más gyártmányokkal való összehasonlításakor szereztünk.

FOKOZATMENTESEN A MÉLYBE


A Lemken Karat 12 gép három részben csukható össze, az  elmunkálóegység hátul csak két szegmensre osztott

A Lemken Karat 12 szántóföldi kultivátort az oldalsó támkerekek és a hátsó elmunkálóegység tartja a munkamélységben. A mélység megváltoztatásához lényegében ezt a két állítócsavart kell csavarni. Ez a Karat 12 esetében teljesen hidraulikusan működik, és közvetlenül, menet közben 30 cm mélységig állítható. Ez a kialakítás ráadásul az alapkivitelhez tartozik. A mélységállításkor a hátsó elmunkálóegység és az oldalsó támkerekek hidraulikus hengerei fokozatmentesen állnak pozícióba. Távtartókat nem kell beilleszteni – ez nagyon jó! A hatékony vonóerő-átvitel érdekében a vonórudat a talajjal párhuzamosan helyezik el, ami az alsó függesztőkarok segítségével valósítható meg. A gazdálkodóknak a beállított mélységről (nem a pontos munkavégzési mélységről) egy skála ad támpontot, amely a járószerkezet hidraulikus hengerén körülbelül 7 méterre van a vezetőüléstől.

  1. A táblavégi fordulónál a Karat 12 az integrált, hátul csuklósan csatlakozó járószerkezeten keresztül emelkedik ki
  2. A járószerkezet hidraulikus hengerein található golyóscsapok reteszelik a járószerkezetet szállítás közben
  3. Az egyenletes mélységszabályozást hátul a henger, elöl két támkerék veszi át
  4. A tömörítőhenger hidraulikus hengerén egy skála tájékoztat a mélységbeállításról

  1. A két oldalsó támkerék a szántóföldi kultivátor munkaterületén halad
  2. A vonórúd meglehetősen rövid. Egy opcionális vonóerő-növelő van beépítve


Az elülső támkerekek finombeállítása

CSAK SPIRÁLRUGÓK

A masszív fő keret alatt helyezkedik el a 21 kapa, szimmetrikus elrendezésben. A tartóelemeik a kerethez vannak hegesztve. A kapák alakja már a háromgerendelyes Lemken Karat 9 modellből ismert – ugyanúgy, mint az 550 kg kioldóerővel rendelkező spirálrugós, karbantartásmentes non-stop túlterhelés elleni védelem. Nyírócsapszeges változat azonban nem kapható. Ha tehát a kultivátorkapa akadályba ütközik, akkor kb. 20 cm-t felfelé ki tud térni. Ha a megemelkedéskor megtett út esetleg nem elegendő, akkor egy további nyírócsapszeg található a felfüggesztésben – ami biztosítja, hogy szélsőséges helyzetekben ne törjön el a kapa.

  1. A Lemken Karat 12 kizárólag automatikus túlterhelés elleni védelemmel kapható
  2. Ha a 20 cm kioldóút nem elegendő, akkor még mindig további biztosítást jelent egy nyírócsapszeg
  3. A homorú tárcsákon lévő spirálrugók szintén a túlterhelés elleni védelemről gondoskodnak
  4. A négygerendelyes szántóföldi kultivátorhoz a munka intenzitásától függően különböző kapatípusok állnak rendelkezésre

  1. A működési módja az U-profilú hengeréhez hasonló
  2. A dupla lezáróhengerek összetartó kormányrúddal rendelkeznek, és így egyenletesen tudnak a munkamélységhez igazodni


A kettős profilú gyűrűshenger átmérője 540 mm

A kapaszárakhoz illeszkedően alapkivitelben rendelkezésre áll a Lemken kapagyorscserélő rendszer, amelynél a kapa késtartó része teljes egészében kicserélhető, és egy körrugós csapszeggel rögzíthető. A kapák felszerelése különböző változatokban történhet – összesen nyolc kapahegyekből, szárnyakból és terelőlapokból álló kombináció áll rendelkezésre. Ehhez jön még négy modell, valamint a keményfém programból származó szárnyak, speciálisan nagy területteljesítményekhez vagy erodálódott talajokhoz.

LEZÁRÓELEMEK & TÁRSAIK

A teszt során használt gépünkön a Lemken hengerkínálatának számos eleme közül a kettős profilú gyűrűs tömörítőhenger, röviden DPW volt felszerelve, peremes kialakítással. Az elülső és a hátsó gyűrűelem egyaránt 540 mm átmérőjű. Az U-profilú hengerhez hasonlóan lehetővé teszi a föld megtapadását, ellenben nem U-profillal, hanem W formájú profillal rendelkezik, kisebb bemélyedésekkel. A henger jellemzői közé tartozik többek között a nagy teherbíró képesség és a felszín közeli visszatömörítés, amely különösen alkalmassá teszi mulcsvetésre. Az integrált lengéskiegyenlítésnek köszönhetően mindkét hengeregység követi a talajfelszín kontúrját – a munkamélységtől függetlenül. Ezenkívül nagy akadályok esetén hátrafelé ki tud térni. Néhány versenytárs nem alkalmazza ezt az elvet, így a munkamélységtől függően a két henger közül az egyik nagyobb nyomást gyakorol a talajra, mint a másik.

A kettős profilú gyűrűshengeren kívül még további 9 hengerváltozat létezik, és ha szükséges, akkor a Lemken Karat 12 teljes egészében lezáróelem nélkül is alkalmazható, pl. egy durvább őszi szántáshoz. Hátul a gép ilyenkor a szállító járószerkezetre támaszkodik. A henger előtt és a négygerendelyes kapaszegmens mögött homorú tárcsák dolgoznak. Közvetlenül a hengerkarokhoz csatlakoznak, így minden munkamélység beállításnál együtt mozognak a hengerrel. Emellett munkájuk intenzitása rögzítőcsapok segítségével módosítható. Az idegen testekkel való érintkezés ellen a tárcsákat álló spirálrugók védik, melyek kettesével helyezkednek el egy-egy tartón. A különálló oldaltárcsák teleszkóposan mozgathatók, és a szántóföldi kultivátor munkaterületét határolják. Egy különleges technikai megoldással is rendelkezik a kultivátor speciálisan dombos terepre, ahol gyakori a váltás a völgy- és hegymenet között. A Lemken Karat automatikus mélységszabályozásának és kerethajlításának ContourTrack az elnevezése. Ez a rendszer méri az első támkerekek terhelését, és egy kiegészítő hidraulikus henger a féligfüggesztett keretben megfelelően szabályozza a munkamélységet és a keret középről induló hajlását, így a művelés síkja még a dombos terepen is közel azonos marad. Ezért az opcióért a Lemken körülbelül 5030 euró felárat kér; a vonóerő-növelő integrálva van a szabályzórendszerbe.

NEM PEHELYSÚLYÚ

Ahogy már a címből is kiderül, a Lemken Karat 12 a nehézsúlyú kategóriába tartozik. A kettős profilú gyűrűs tömörítőhengerrel felszerelt Karat 12/500 KUA esetében 6700 kg súly terheli a traktort. Ehhez teljesítményre van szükség: a tesztgéphez a Lemken adatai szerint 224-425 LE szükséges. A teszt során használt 385 lóerős traktorral maximum 9 km/h sebességet tudtunk elérni 26-28 cm mélységben, ehhez hozzá kell tenni, hogy az altalaj az aszályos időszak miatt meglehetősen kemény volt. Az automatikus túlterhelés elleni védelem ennek megfelelően intenzíven dolgozott. A kapák azonban nem maradtak kiemelt állapotban, hanem gyorsan visszatértek a munkahelyzetükbe.

A táblavégi fordulónál a gazdálkodók számára előnyt jelent a rövid vonórúd és az integrált járószerkezet. A gép ezáltal nagyon könnyen fordul, és gyorsan rá lehet állni vele a következő nyomvonalra.

A Lemken négygerendelyes Karat 12 programja összesen négy gépet foglal magában, 4,0 m és 6,80 m közötti munkaszélességben. A legfontosabb gépparaméterek, például a kapaosztás, a gerendelytávolság és a keretmagasság azonos. A Lemken Karat 12/700 KUA csúcsmodell esetén a vontatótraktorra nyugodtan számíthatunk 600 lóerőt.

Összegzés

A versenytársak kihívására a Lemken válaszként bemutatott négygerendelyes szántóföldi kultivátora a tesztünk során megbízhatónak mutatkozott; a kidolgozottsága is megfelelő volt. A korábban már megtárcsázott területen a munka eredménye jó volt. Nagy mennyiségű szerves anyaggal a kultivátornak nem kellett megbirkóznia. A mélységbeállítás kényelmesen, a vezetőfülkéből történik. További előnyt jelent, hogy a lengéskiegyenlítésnek köszönhetően az elmunkáló henger a talajfelszínnel párhuzamosan tud elhelyezkedni, és a talajt egyenletesen tömöríti vissza. Az erős középső tartóoszloppal rendelkező, első osztályú konstrukcióval nem kevés súly jut a mérlegre. Az alsó függesztőkarokon keresztül összekapcsolva a vontatási munkánál nagy segítséget nyújtó lehetőség a vonóerő-rásegítés.

intenzív bekeverés

a dupla henger lengő függesztése

opcionális vonóerő-növelő

opcionális ConturTrack rendszer

nagy üzemtömeg

Alexander Brockmann