fbpx

LENGYEL GÉP NAGY LEHETŐSÉGEKKEL

Írta: Szerkesztőség - 2018 május 18.

Az új megjelenéssel és új technikával az Ursus főleg az ázsiai konkurenciával, de a hagyományos gyártók alacsony kategóriás típusaival is versenybe akar szállni. Ebben a C-3110-esnek kulcsfontosságú szerep jut.

Matthias Mumme írása

Sok más kelet-európai mezőgazdasági gépgyártóhoz hasonlóan a vasfüggöny lehullása az Ursust is érzékenyen érintette. Az egykor szinte kizárólagos erőfölény a hazai piacon már régen a múlté – és idő kellett hozzá, hogy a technikát és az öntudatot olyan szintre emeljék, hogy ismét világpiaci szereplővé válhassanak. Ma az 1893-ban alapított vállalat a termékprogramot tekintve olyan jól áll, mint eddig soha, és Afrikában is egy jövedelmező, nagy volumenű megbízáshoz tudott jutni. Az Agritechnicán azután bemutatták a középkategória új csúcsmodelljét, a 109 kW/150 LE teljesítményű C-3150est, amelyből egyaránt lesz 40/40-es terhelés alatt kapcsolható ZF-váltós és egy saját fejlesztésű, Vigus nevű, 32/32es terhelés alatt kapcsolható váltós változat is. De a legkeresettebb jelenleg a C-3110-es, amely HL-változatban állt a rendelkezésünkre a terepen való kipróbálásra.

Perkins kifutó modell

A lengyel gép mutatós motorházában a mi esetünkben még a Tier 3 (III. A szakasz) károsanyag-kibocsátási szabványú Perkins 1104D dolgozott, amely besorolást a kipufogógáz visszakeringetésével érik el. Részecskeszűrő és SCR-katalizátor nincs – ez azonban nagyjából 2018 tavaszától változni fog. Akkor az Ursus fokozatosan átáll a Tier 4i (III. B szakasz) szabványra, és ennek megfelelően fogja felszerelni a Perkins motort. Ezzel egyidejűleg néhány funkciót és a felszereltség néhány elemét is hozzá kell igazítani a gépekről szóló új irányelvhez – erről később bővebben. A még ezután esedékes Tier 4 final (IV. szakasz) szabványra való átálláskor valószínűleg egy négyhengeres Deutz (feltehetőleg a TCD 3.6 L04) mellett teszik le a voksukat.

Műszaki adatok

Motor: négyhengeres Perkins 1104D PD-befecskendezés; 4,4 l lökettérfogat, 81 kW/110 Le 2 200 ford/perc mellett; 456 nm 1 400 ford/perc mellett; Tier 3 károsanyag-kibocsátási szabvány AGr/eGr-rendszerrel, üzemanyagtartály: 180 l; 2018 nyártól/ősztől előreláthatólag Deutz TCD 3.6 Tier 4 final szabvány szerint és eGr és DoC katalizátorral, valamint Wastegate-turbóval.

Hajtómű & TLT: Carraro 24/24 Hi-Lo terhelés alatt kapcsolható váltóval, 3 csoport egyenként 4 fokozattal, mechanikus irányváltás, 40 km/h névleges fordulatszám mellett; hátsó TLT 1000/540 ford/perc; opcionális első TLT 1000 ford/perc.

Függesztés & hidraulika: max. emelőerő hátul 4,4 t, II. kategóriájú függesztőmű, eHr szériatartozék; 55 l/perc állandó áram; munkanyomás 180 bar; 17 l kivehető, 4 db kétkörös munkahenger hátul mechanikus vezérléssel és külső fojtással.

Tömegek & méretek: önsúly 4,05 t, max. megengedett össztömeg 6,7 t; magasság 2,59 m; tengelytáv 2,42 m; min. fordulási sugár 4,6 m.

Németországi listaár: 39 735 eurótól

  1. A 4,4 literes PD Perkins motort 2018-ban egy modern, 3,6 literes Deutz Common Rail motor váltja majd
  2. A Perkins turbója szabályozás nélküli, így hiányzik belőle egy kis dinamika
  3. Az üzemanyagtartály 180 literes, ez ebben a kategóriában nagyon nagynak számít

A Perkins még fordulatszámfüggő turbóval dolgozik, amely 2 200 ford/perc mellett maximum 81 kW/110 LE teljesítményt hoz ki a 4,4 literes, négyhengeres motorból. A fordulatszám esésével a motormenedzsment és a PD-befecskendezés nem biztosít teljesítménytöbbletet. A 416 Nm maximális forgatónyomaték 1 400 fordulatnál ebben a kategóriában megfelelő. Az erőforrás egyszerű motorkarakterisztikája használat közben érezhető: bár a motor jól alkalmazkodik a fordulatszám csökkenéséhez, és alacsony fordulatszámon is gond nélkül vezethető, kissé hiányzik belőle egy Wastegate-rendszerű vagy VTG-turbó dinamizmusa. Egy 3 m széles tárcsás borona (az ukrán Veles Agrotól) előtt azonban ezzel semmiféle problémánk nem volt, és kimondottan jól tudtunk vele dolgozni. A fogyasztásról a rövid tesztelésünk után nem sokat tudunk elmondani – ugyanakkor közismert, hogy a Perkins-motorok nem tartoznak a legtakarékosabbak közé. De ez a modernebb és takarékosabb Deutzra való átállással változni fog.

  1. A négy sebesség jól és közvetlenül kapcsolható
  2. A három főcsoport közötti váltáshoz kissé előre kell hajolni
  3. Irányváltó kar az irányváltáshoz (lábkuplung használata szükséges)
  4. A TLT sebességek előválasztása hátul történik
  5. Az üléstől balra történik a motorarányos/menetarányos TLT előválasztása
  6. A Carraro első híd bő 55 fokos kerékelfordulást tesz lehetővé
  7. A hátsó hidat is a Carraro szállítja
  8. A valamivel több mint 4,4 t hátsó emelőerő ebben a kategóriában jó
  9. A C-3110 kizárólag külső hengerekkel dolgozik
  10. A külső függesztőmű-vezérlés szériafelszereltség
  11. Szintén szériafelszereltség a négy kétkörös kihelyezett hidraulikaszelep fojtószeleppel

Az olajcsere periódusa szűk 350 üzemóra, a Deutznál ez majd 400 üzemóra lesz. A légszűrő jól elérhetően van elhelyezve a hűtőradiátor szerelvény előtt, a hűtő átfúvását viszont a zárt és nem felhajtható szerelvény megnehezíti.

Egy áttétel

Az Ursus a hajtómű és vele együtt a hátsó híd esetében az első hídhoz hasonlóan a Carrarót választotta. A 24/24 fokozat két főcsoportra (váltás csak a traktor álló állapotában), valamint egy mászócsoportra és négy fokozatra van felosztva. Ehhez jön még egy opcionális Hi-Lo terhelés alatt kapcsolható váltó, amivel a teszttraktorunk is fel volt szerelve. A főcsoportok váltókarja kissé rosszul van elhelyezve, és a 2. és 3. sebesség közötti váltáskor a kezünk beszorult a kihelyezett hidraulika szelepek egyik kezelőkarjánál. Az Ursus ezt sürgősen ki akarja javítani.

Magukat a fokozatokat jól lehet váltani, és tisztán lehet kapcsolni. A fordulatszám-csökkentés váltása megfelelő – bár nem vajpuha, mint az elektronikusan vezérelt lamellás egységekkel, de nem is túl kemény. Ehhez a kormány mellett balra van egy irányváltó karos mechanikus irányváltó, amelyet a kuplung lenyomása után a kívánt irányba lehet állítani.

Gyakorlati tapasztalat

TÖBB TLT-OPCIÓ SZUPER LENNE

Markus Pampel, 09387 jahnsdorf: 2017 augusztusa óta használ egy ursus C-3110-est mechanikus Hi-Lo-váltóval. „jelenleg 15 hektár területen gazdálkodom és mellékállásban művelem a földet. Korábban csak 2 hektárom volt, amihez elég volt egy régi IHS 426-os traktor is. A terület növekedésével azután erősebb traktor kellett.” először egyáltalán nem akart új gépet venni: „Természetesen először a használt gépek piacán néztem körül, de ott semmi megfelelőt nem találtam. Mert a traktorokban vagy nem volt sűrített levegős berendezés, vagy az első tengely volt kopott a homlokrakodós munkák miatti folyamatos terheléstől. ezért egyre inkább fontolgattam egy új gép beszerzését.” Itt aztán hamar elvált az ocsú a búzától, mert a jónevű márkák még a kereskedők jó ajánlataival is legalább 10 000 euróval drágábbak voltak. „A vásárlásnál az ár végül természetesen fontos szerepet játszott”, magyarázza Markus Pampel. „De egyrészt a többi traktorban túl sok volt számomra az elektronika, amire a használat során nincs szükségem. ezenkívül bonyolult katalizátor nélküli traktort akartam.”

A jövőben az ursus C-3110-nek kell szinte minden, a gazdaságban esedékes munkát elvégeznie. Így a lengyel gép kiveszi a részét a szállításból, a talajmegmunkálásból és a legelőn is. ehhez jönnek még a rendszeres homlokrakodós munkák. „Az eszközparkomat darabról darabra hozzá kell igazítanom a nagyobb teljesítményű ursushoz. A 3 fejes eke helyére négyfejesnek kell kerülnie, és a többi szántóföldi és legelői munkánál használt berendezésnek is szélesebbnek kell lennie. eddig a traktor szinte csak eke és egy kölcsönzött trágyaszóró előtt dolgozott, jövőre teljes kapacitással kell majd működnie.”

Eddig csak kevés kifogásolnivaló akadt. „Az 1000-es hátsó TLT-t hiányoltam a trágyaszóró elől – időközben ugyan kínálja ezt az ursus, ezért viszont kiesik a legelőn olyan fontos 540e. Amikor megvettem a traktort, még nem volt automatikus vonófej, hanem csak egy 32-es reteszelőcsap. Itt utólag kell majd felszerelnem a megfelelő technikát (a szerkesztőség megjegyzése: időközben már kapható automatikus vonófej). A mechanikus irányváltás és a mechanikus Hi-Lo-váltó nagyon megnövelte a kényelmemet, többre tulajdonképpen nincs is szükségem. Mivel az ursust évente csak nagyjából 150 órát használom, a motorolaj rövid csereperiódusa nem sokat nyom a latban. Az üzemanyag-fogyasztás érzésre valamivel magasabb, de az évi 150 munkaóránál ez is elviselhető. A kidolgozás jó, de természetesen nem olyan, mint egy prémium gyártmánynál.”

A 40 km/h csúcssebességet a C-3110 HL valamivel a névleges fordulatszám felett éri el, csökkentett fordulatszámot ebben az árszegmensben nem is várhatunk el. Közúti közlekedésnél a komfort hasonló, mint más rugózás nélküli első tengelyes traktorok esetében, erre a C-3110 hosszú tengelytávja pozitívan hat. Az első hidat egyébként szintén a Carraro szállítja – az 55 fokos kerékelfordulás utánfutási szögnek köszönhetően az Ursus jó 4,6 m fordulási sugarat ér el.

TLT és egyebek

A C-3110 hátul szériafelszereltségként 1000/540-es TLT-vel rendelkezik, 540e sajnos nincsen. A fordulatszám előválasztása a gép hátsó részén egy kar segítségével kissé körülményesen történik. Emellett a fülkében, az üléstől balra lehet elvégezni az előválasztást a menetarányos és motorarányos TLT között. A TLT rá- és lekapcsolása kényelmes a kormányon lévő billenőkapcsoló segítségével, külső vezérlés nincs.

A C 3110 HL függesztés és hidraulika tekintetében megfelel a kategóriájának. A 4,4 t hátsó emelőerő jó, az 55 l/perc (a kormányzás külön ellátással rendelkezik) nem sok – de elegendő. Alapfelszereltség hátul a négy darab kétkörös kihelyezett hidraulika szelep, az átfolyási sebesség állítása külső fojtószeleppel történik. Sajnos csak az egyik vezérlőkörhöz van úszó állás. A hátsó függesztéshez továbbá csak a bal oldalon van külső vezérlés – kár, de ebben az árkategóriában nem kifogásolható. De: az EHR modern kezelőpanelje a kis fekete-fehér kijelzővel a jobb oldali konzolban jó elgondolás, ugyanakkor körülményes a kezelése. Bár számos funkciót kínál, ugyanakkor a süllyesztési sebesség, az emelési magasság határolás, a TLT-automatika, vagy a vonóerő- és helyzetszabályozás és más funkciók állításához előbb mindig be kell lépni az adott menübe, és ott a forgókerékkel megváltoztatni az értéket. Itt a kevesebb több lenne. Dicséret illeti viszont a függesztés billenőkapcsolós vezérlését.

Legjobb kilátás

A lengyel gép pluszpontokat érdemel a szilentblokkokra szerelt vezetőfülkéjéért: a négyoszlopos kialakításnak köszönhetően (ROPS- és FOPS-tanúsítvánnyal rendelkezik) széles az ajtaja, és a kilátás körben kitűnő. Emellett az ajtók rendkívül tisztán záródnak. Sok hely áll rendelkezésre, ugyanakkor hiányoltuk az utasülést. A zajszint rendben van, és felár ellenében kérhető légrugós ülés is (kívánságra kartámlával). A kis kormánykerék jól kézre áll és szép, csúszásmentes felülettel, a nehézkes kormányzáson azóta már egy új szervó alkalmazásával javítottak.

A világos anyagoknak és a tetőablaknak, valamint a nagy ablakfelületeknek köszönhetően a vezetőfülke belül nagyon világos benyomást kelt. Hogy az opcionálisan kérhető légkondicionáló meg tud-e birkózni a nyári napsütéssel, azt nem tudjuk megítélni – mi a hűvös októberben jártunk vele terepen. A hátsó ablak nyitható, az első viszont nem. A kormánykonzolon jól leolvasható analóg műszerek találhatók.

Mi még egy digitális kijelzőt kérnénk a menetsebesség, valamint a motor- és a TLT-fordulatszám kijelzésére – például a trágyaszóróval végzett munkák esetére. Kritikával a csak villáskulccsal állítható visszapillantó tükröket kell illetnünk – amelyeket azonban a gépekről szóló új irányelv keretében úgyis ki kell cserélni új, nagy látószögű tükrökre. És hogy elöl, a tető jobb oldalán lévő munkalámpákat eddig eltakarta a kipufogócső, arra is rájöttek: a mi teszttraktorunknak már új, beljebb elhelyezett kiegészítő LED-fényszórói voltak.

AMI MÉG FELTŰNT NEKÜNK

­A nívópálcát elrejti a homlokrakodó segédkerete, és így csak nehezebben használható. Ezen változtatni kell.
A kormánytól jobbra található a kézigáz nagy állítókarja.
A homlokrakodót és az első TLT-t az Ursus extraként az üzemből tudja szállítani.
Az Ursus saját homlokrakodót gyárt 3,9 m maximális emelési magassággal és 2,00 t maximális terhelhetőséggel.
A kivitel minősége a mi tesztgépünkön jó benyomást keltett.

Összegzés

Az ursus a C3110 HL-lel érdekes traktort kínál az árérzékeny vevőknek. ez nem csak a mellékállásban dolgozók számára kínál alternatívát, hanem az idénymunkásokat alkalmazó zöldségtermesztők számára, vagy akár tejgazdaságok takarmánykeverő kocsijai előtt is kedvező árú traktor lehet. Pozitívumként emelhető ki főleg a nagy hellyel rendelkező négyoszlopos vezetőfülke és a nagy üzemanyagtartály. Mínuszpontokat kap többek között az eHr körülményes állítása és a hiányzó hátsó 540e TLT. Összességében bő 110 Le-t kapunk 40 000 euró listaár alatt – és a lengyel gép ellenszolgáltatása ennek megfelelő.

+alacsony önsúly

+négyoszlopos vezetőfülke

+nagy üzemanyagtartály

+TLT-automatika–körülményes eHr-kezelés

–csekély kivehető olajmennyiség–nincs hátsó 540e-TLT

–rövid motorolajcsere-periódus

 

SAJÁT GYÁRTÁS: az Ursus homlokrakodókat is gyárt, mint az itteni komfort változat, belső konzollal és 1,65 t névleges emelőerővel

 

  1. A négyoszlopos vezetőfülke körben remek kilátást kínál
  2. Németországban felár ellenében kérhető légrugós vezetőülés
  3. A sötétített tetőablak szériafelszereltség
  4. A kis kormánykerék jól kézre áll és csúszásmentes
  5. A kormánytól jobbra található a kézigáz hosszú karja
  6. A jobb oldali konzol letisztult, sajnos csak egy kihelyezett hidraulika szelep számára van úszó állás