Megújult a Landini méltán közkedvelt szériája, a Landpower. Az új, 6L névre keresztelt sorozat megtartotta az előd egyik nagy erényét: maradt a kezes, egyszerűen kezelhető és megbízható igavonó. Új erőforrást kapott, de változások történtek a fülkében és a hidraulika-rendszerben is. A széria legnagyobb tagját Magyarországon az AGROmashEXPO és AgrárGépShow kiállításon láthatta először az érdeklődő közönség.
A traktorokban a megbízható FPT erőforrások kaptak helyet, 4,5 literes, 16 szelepes, négyhengeres kivitelben, amelyek 143 és 176 lóerő teljesítmény leadására képesek. A turbófeltöltős motorok elektronikus vezérlése és a common rail befecskendező rendszer alacsony üzemanyag-fogyasztást eredményez, amihez az SCR-rendszer használata is hozzájárul. Ez utóbbi – AdBlue folyadék segítségével – garantálja, hogy a traktorok megfeleljenek a Tier 4i emissziós előírásoknak. A 270 literes gázolaj- és 38 literes AdBlue-tartály újratankolás nélkül is lehetővé teszi a hosszabb műszakok teljesítését.
A motortérben elöl, legyezőszerűen elhelyezkedő, külön-külön nyitható hűtők tisztítása minden gond nélkül elvégezhető, mivel a motorháztető nagyra nyitható, formája pedig az új Landini-dizájnt tükrözi.
A traktor vezetője kívül a bevált, tágas „MASTER CLASS” vezetőkabinnal találkozik. Azonban itt sem maradt minden a régiben. A Landini konstruktőrei megerősítették az ajtó felfüggesztését, a traktor új műszerfalat kapott, és a fülke belső kárpitozása és annak színe is változott.
Emellett azok a tulajdonságok is érdemesek a kiemelésre, amelyek ugyan nem változtak, mégis általuk válik ez a kezelőtér kellemes munkahellyé. A négypilléres, síkpadozatú fülke és a hátul pántolt ajtók biztosítják a könnyű beszállást. Tökéletes a kilátás körkörösen, valamint a tetőablaknak köszönhetően a rakodási munkák is jól kontrollálhatók.
A kezelőszervek szinte kivétel nélkül az ülés jobb oldali karfája melletti konzolon kaptak helyet, és a jobb elérhetőség érdekében közelebb kerültek a traktor vezetőjéhez. Itt helyezték el a sebességváltókarokat, a kézigázt, az összkerékhajtás és a differenciálzár elektromos kapcsolóját, valamint a hidraulikus hárompontfüggesztés kezelőkarjait és a kihelyezett hidraulikakörök joystickját.
A kormányoszlop teleszkóposan állítható és dönthető. A túlnyomásos kabin tiszta, pormentes környezetet biztosít, és a hatékony klímaberendezés ideális hőmérsékletet teremt a kezelőnek.
A bal oldalon pedig egy teljes értékű utasülés található, amely felhajtható, megkönnyítve ezzel a traktorból való ki- és beszállást.
A Landini 6L a hátsó hárompontfüggesztésnél is megtartotta az előd előnyös tulajdonságait. A kisebb 6-145L típus 7 000 kg, míg a nagyobbak 8 400 kg emelésére képesek a függesztőkarok végénél. Az egység szabályzása és működtetése viszont már eltér a korábbi mechanikusétól, hiszen itt már elektrohidraulikusan, potenciométerek segítségével tudjuk beállítani a pozíció- és erőszabályozót.
A nyitott hidraulika-rendszer szivattyújának kapacitása is növekedett: ez a különböző hidraulika funkciókhoz 87 l/perc, a kormányzáshoz pedig 38 l/perc olajmennyiséget biztosít. A munkaeszközök csatlakoztatásához alapesetben három BOSCH gyártmányú kihelyezett szelep áll rendelkezésre, de ez kiegészítésként ötig bővíthető. A két hidraulikus kör joystickkal irányítható, így rakodógép szerelék esetén nincs szükség külön vezérlés vásárlására.
A 3 500 kg emelőképességű fronthidraulika és az 1 000 f/perc fordulatú front TLT gyári opció, amivel tovább nő a gép sokoldalúsága.
A Landini 6L-sorozat a sebességváltóját a Landpowertől örökölte. Miért is kellene hozzányúlni ahhoz, ami a kategóriájában egyedülálló, és éveken, sok ezer üzemórán keresztül bizonyította már, hogy tökéletesen beválik. A sebesség- és az irányváltás továbbra is egyszerűen, mechanikus úton végezhető el. A 18/18 fokozatú (3 csoportban 6 fokozat) Speed Six mechanikus, szinkronizált váltó opcióként rendelhető mászócsoporttal (legkisebb sebesség: 410 m/h), a speciális munkákhoz. A maximális haladási sebesség: 40 km/h.
A TLT-hajtás az elektrohidraulikus működtetésnek köszönhetően lágyan, mégis határozottan indítható, a kapcsolt munkaeszköz működtetése így kíméletessé válik. Az 540-es vagy 1 000-es hajtás egy többtárcsás olajban futó tengelykapcsolóval valósul meg. Ezt a kabinban, a jobb oldali kezelőpanelen található – több traktorból már ismert – sárga színű „gomba” kapcsolóval működtethetjük.
A biztonság és hatékonyság érdekében az elektromosan kapcsolható összkerékhajtású első híd „Spring ON” rendszerrel kapcsol. Ez annyit jelent, hogy amennyiben menet közben elveszik vagy lecsökken az olajnyomás, a szerkezet rugóerő által azonnal bekapcsolja az összkerékhajtást, megőrizve ezzel a gép stabilitását és biztonságos irányíthatóságát.
A híd közepén a lamellás, olajban futó diffizárkapcsolót találjuk, amely a TWIN-LOCK egyidejű összkerék differenciálművet működteti, a differenciálmű két oldalán pedig az IBS összkerék fékrendszer többtárcsás olajos fékeit. Az egység lényege, hogy – összekapcsolt fékpedálok esetén – fékezéskor nemcsak a hátsó, hanem az első kerekek is fékezettek. Lassulás közben az IBS szelep gondoskodik a kerekeken ébredő egyenlő fékerőről, ezen keresztül pedig a biztonságos megállásról. A rendszer előnye az, hogy a fékerő hatásvonala rövid és egyenes, nincs közte a differenciálmű, és így fékezés közben egy „ledifferálás” nem okozhat balesetet vagy a traktor oldalra húzását, ellentétben a meghajtókardánon keresztül történő elsőhídfékezéssel.
Sebesi István
termékmenedzser