Kompakt hegymászó

Borítókép
Claas Tucano 560 Montana

A Claas a legkisebb hibrid kombájnját a további frissítések mellett új vezérléssel és Montana dőlésszög-kiegyenlítéssel látta el. Repce, búza és szemes kukorica aratásakor szereztük az első benyomásainkat a megújult kombájnról.


ÖSSZEHANGOLT: A Tucano 560 Montana a portáltengelyeivel akár 18% oldalirányú dőlést is ki tud egyenlíteni

A Claas már 2018 nyarán bemutatta a betakarítási technológiában a 2019‑es idényre tervezett újításait. A sorozat új csúcsmodellje, a Tucano 580 mellett ott voltak a Montana 430, 450, 560 típusok és az új 580 is. A járó‑szerkezet dőlésszög-kiegyenlítése mellett számos további újdonságot is bemutattak, amelyek a harsewinkeli kombájn‑középkategóriát érintik. Repce, búza és szemes kukorica betakarításánál sikerült az APS Hybrid cséplőrendszerrel rendelkező új Tucano 560 Montana kombájnról az első benyomásokat összegyűjtenünk.

KIEGYENLÍTÉS 18 SZÁZALÉKIG

A lejtős területekkel rendelkező gazda‑ságok számára a Tucano 560 Montana hajtott hídja két elfordítható portálhaj‑tással van felszerelve.  Ez a megoldás 18°-os dőléskiegyenlítést tesz lehetővé. De akár ennél több is lehetséges: szük‑ség esetén ezeken keresztül vezérelhető a vágóasztal vágószöge, például sima tarló és alacsony veszteségek érdekében szója vagy megdőlt gabona aratásakor (állandó vágószög üzemmód). Ehhez a beállítási tartomány maximum ±4 fok – azonban a keresztirányú kiegyenlítés állandó vágási szögnél egy kicsit korlátozott.

A kartámaszba épített, nagyon jó elhelyezésű dőléskiegyenlítést biztosító vezérlőegység a közúti és a szántóföldi haladási mód kiválasztására szolgáló két gomb mellett tartalmaz még egy keresztirányú kart a portáltengelyek manuális vezérléséhez (utókorrigálásra, az adapter fel- és leszereléséhez, az átrakodási magasság növelésére ürítéskor). Ha a szántóföldi mód (A) aktív, akkor egy zöld LED világít. Ha a közúti mód (S) van aktiválva, akkor a portáltengelyek a legalacsonyabb pozíciójukban helyezkednek el.


Elsősorban repce aratásakor kellett a tesztgépnek időnként jelentős emelkedőket legyőznie. A hajtómű teljesítménye nemcsak minket, de Popfinger bérvállalkozót is meggyőzte

A pozíció meghatározáshoz a két szögszenzor mellett a portáltengelyen még egy giroszkópot is alkalmaznak, a hidraulikus funkciókhoz egy külön kör áll rendelkezésre, saját axiáldugattyús szivattyúval. Az A gombra történő kettős kattintással megnyílik a Cebis terminálon egy kijelző ablak, ami a dőlésszöget és a vágási szöget mutatja. A dőlésszög-kiegyenlítés a gyakorlatban jól működött, és a járószerkezet meglehetősen pontosan illeszkedett a lejtőhöz, csak a terepviszonyok gyors változása esetén, például a táblavégi fordulónál reagált a rendszer még egy kicsit lassan. Ezt a jelenséget más gyártók esetében is ismerjük – lehet, hogy a tervezők itt még elleshetnek valamit a szántóföldi permetezők szórókeret-irányításából. A Montana változat további sajátossága: a két manuálisan kapcsolható csoportfokozaton belül van két további automatikus és a terheléstől függően változó menettartomány, ahol az 1. menettartomány manuális üzemmódban „befagyasztható” – például hegymenetben vagy ha nedves körülmények között nagy kerékcsúszással történik az aratás. Az első menetfokozatban ráadásul bőven jut teljesítmény a hajtott kerekekre – ez rendkívül nagy segítséget jelent hegymenetben 2-3 km/h sebesség mellett. Egy negatív tapasztalat: a hidrosztatikus hajtás a 2. fokozatban meglehetősen hangos.

Műszaki adatok

cséplés: APS cséplőrendszer gyorsítódobbal, cséplődob és utóverő dob; szélesség 1,32 m; cséplődob átmérője 450 mm; teljes kosárfelület 1,10 m2

leválasztás: egy rotor; hossza 4,20 m; átmérő 570 mm; teljes leválasztási felület 2,15 m2; elöl két kosár lamellákkal zárható; meghajtás variátoron keresztül

tisztítás: felső és alsó rosta; elektromosan állítható rostanyílások; Auto Slope állítási lehetőség lejtőn, a teljes rostafelület 4,70 m2; az újracséplésre kerülő anyag a gyorsítódobba kerül

járószerkezet és hajtómű: dőlésszög-kiegyenlítés: legfeljebb 18% oldalirányú dőlés; gyárilag összkerékhajtás két hidromotorral; 2 fokozatú váltó, kétszeres áttétellel; 25 km/h végsebesség

motor: Mercedes-Benz OM936 LA; 260 kW/354 LE maximális teljesítmény; Dynamic Power teljesítményvezérlő rendszer; károsanyag-kibocsátási szint: Stage V, üzemanyagtartály 650 l (opcionálisan 750 l)

tömegek és méretek: üres tömeg vágóasztal nélkül: kb. 15 700 kg; szállítási szélesség 650-es kerékkel: <3,30 m; magtartály térfogata kb. 9000 l (ürítési sebesség 105 l/sec)

listaár: 345 510 eurótól (Németországi ár)

 

Szakmai vélemény

Nagy teljesítmény, alacsony tömeg mellett

Michael Popfinger bérvállalkozó már 2018 júniusában kapott egy Tucano 560 Montana nullszériás modellt a jármű‑parkjába. „Már több Claas kombájnunk van a flottában, köztük egy Lexion 630 Montana is. Alternatívaként a nehéz és drága Terra Trac gépekkel szemben egy könnyű, nagy teljesítményű kombájnt kerestünk 800‑as kerekekkel. A Claas Tucano 560 Montana kombájn nálunk egy 7,70 m Flex vágóasztallal és egy 6 soros kukoricacső‑törő adapterrel dolgozik. Az árpa, a repce, a búza és a tönkölybúza mellett borsót, lóbabot és szemes kukoricát takarítunk be,”

 

A Tucano 560 Montana teljesítményével Michael Popfinger nagyon elégedett. „A Montana rendszernek köszönhetően hegy‑vidéki régiókban a kombájn teljesítménye vetekszik a dőlésszög‑kiegyenlítés nélküli Lexion 670‑es teljesítményével. Montana nélkül a kombájn a keskeny rostaszekrény miatt nálunk valószínűleg nem működne optimálisan.”

„Az oldalirányú dőlésszög‑kiegyenlítéssel alacsony rotor‑ és rostaveszteségekkel tudunk aratni – végül is a teljesítmény a lényeg, hiszen a gabonát 7,70 m munkaszélességgel aratjuk. A hajtómű kapaszkodóképessége kiváló, a Montana rendszer jól reagál.”

 

Kritika is illet egyes pontokat – ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ez még csak egy nullszériás gép. „A hidrosztatikus hajtás magas fokozatban meglehetősen hangos. Ezenkívül a fordulatszám automatikus növelése álló helyzetből még túl lassú – de a Claas ezt javítani fogja. Összkerékhajtású tengellyel hátrafelé túl lassú, és aktivált differenciálzárral elöl csak a 3 km/h sebesség elérése lehetséges. Különösen szemes kukorica aratásához még mindig túl gyenge a magfelhordó hajtása, és a Cebis Touch rendszerében néhány paraméter elérése körülményes, de már itt is kaptunk ígéretet egy frissítésre.”

  1. Míg a búzaaratás Magyarországon történt...
  2. ... a szemes kukoricát már ismét Ingolstadt környékén takarítottuk be
  3. Szántóföldi üzemmódban a portáltengelyek akár 18% oldalirányú dőlést is ki tudnak egyenlíteni
  4. „Állandó vágásmagasság” esetén és közúti közlekedéskor a portáltengelyeket behúzza a rendszer
  5. A táblavégi fordulónál a szabályozás még lehetne egy kicsit pontosabb
  6. Elöl alapkivitelben differenciálzár található

  1. Pillantás a Montana dőlésszög‑kiegyenlítés vezérlőpaneljére
  2. A rendszer két szögszenzorral és egy giroszkóppal dolgozik
  3. Az összkerékhajtású híd két különálló, erős hidromotorral működik

Alapkivitelben az első hídhoz van differenciálzár, és az új Montana hátsó híd a Claas adatai szerint a nagyobb kerékagymotoroknak köszönhetően akár 70 százalékkal is több vonóerőt hoz létre, mint a szokásos összkerékhajtású hidak. A két különálló hidromotor teljes egészében integrálva van a hátsó tengely elülső részébe. A lejtős területen végzett repcearatáskor a hajtómű hegymászóképessége mély benyomást tett ránk – ugyanúgy, ahogy Michael Popfinger bérvállalkozóra is, aki 2018-ban már használt egy nullszériás kombájnt az aratáshoz (lásd: a szakmai véleményt, a cikk elkülönített részében). Már ismert az Auto Slope funkció, ami a Tucano 560 Montana esetében felár ellenében kapható. Hegymenetben a tisztítást végző ventilátor fordulatszámát csökkenti a rendszer, míg völgynek lefelé haladva növeli a fordulatszámot, így automatikusan reagál a rosták változó terhelésére. A fordulatszámok összehangolása a szoftverben előre meghatározott, és egyedileg nem szabályozható. Ami jó: az alsó rosta is fokozatosan nyitni és zárni tud a hosszanti dőlésszög függvényében. Felár ellenében a Claas a Tucano 560 Montana kombájnt 3D tisztítással szereli fel, ami a járószerkezet-kiegyenlítésen túl további 20%-os oldalirányú dőlés tolerálását biztosítja. A rosták a hagyományos rostaszekrényekhez hasonlóan kétlépcsős kialakításúak az 500-as és a 400-as Tucano modellnél. Néhány információ a vágóasztalról: itt a ferdefelhordón lévő két függőleges hidraulikus hengeren keresztül ±20 fokig a rendszer hidraulikusan illeszkedni tud a lejtő dőlésszögéhez, a folyamat vezérlése a multifunkciós karon a keresztirányú kar segítségével történik.

TELJESÍTMÉNYKEZELŐ RENDSZERREL

A motorok körül is változott néhány dolog. A következetesen minden Tucano modellben használt 7,7 l hengerűrtartalmú Mercedes-Benz OM 936 külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetéssel (AGR/EGR), dízel részecskeszűrővel (DPF) és SCR katalizátorral megfelel a Stage V (Tier 5) károsanyag-kibocsátási szint előírásainak, és maximum 260 kW/354 LE teljesítményt ad az 560-as kombájnban a tartály ürítésekor. A lényeg: ha kevesebb teljesítmény szükséges, akkor a motor vezérlőegysége átkapcsol egy másik jelleggörbére, hogy amennyire csak lehetséges, a lehető leghatékonyabb teljes terhelési tartományban dolgozzon. (A minimális motorteljesítmény 144 kW/196 LE.) Ez a Dynamic Power szoftver már évek óta megtalálható a Jaguar önjáró szecskázókban, bár ott sokkal nagyobbak a teljesítménykülönbségek. A Claas csak itt akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást ígér optimális körülmények között, részleges terhelés mellett, rendterítéssel. És még valami: a tartály ürítésekor a szoftver automatikusan a maximális teljesítményű legmagasabb jelleggörbére vált. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gépkezelőknek először hozzá kell szokniuk a teljesítménykezelő rendszerhez, mert a motor gyakrabban hangzik túlterheltnek, akkor is, ha csak 50-70 százalékos kihasználtsággal dolgozik – ezért csak kisebb mértékben szabad a fülünkre támaszkodni, és gyakrabban kell megnézni a terminálon a terhelési és a fordulatszámértékeket. Kiegészítésképpen ide tartozik még a motorfordulatszám automatikus csökkentése, ha a kombájn lekapcsolt adapterrel és cséplőszerkezettel áll. A 850 min-1 fordulatszám ilyenkor nemcsak üzemanyagot takarít meg, hanem jelentősen csökkenti a zajszintet is – ez volt az egyik első jellemző, ami a használat során felkeltette figyelmünket. Ami jó: amikor álló helyzetből a multifunkciós kart előre (előrehaladás) vagy hátrafelé (hátramenet) mozdítjuk, vagy egy funkciót aktiválunk (pl. cséplőszerkezet vagy portáltengelyek), akkor a motor fordulatszáma automatikusan 1200 min-1 fordulatszámra növekszik. A szállítási munkák 1520 min-1 fordulatszámon zajlanak, és a maximális fordulatszám teljes terheléskor 2 000 min-1-re korlátozott.


A hathengeres Mercedes-Benzmotor megfelel a Stage V károsanyag-kibocsátási szint előírásainak, és Dynamic Power teljesítményvezérlő rendszerrel működik


Mindkét fő fokozatnak van egy mechanikus és egy automatikus áttétele

ÚJ VEZÉRLÉSI KONCEPCIÓ

Aki felszáll az új Tucano 560 Montana kombájnra, annak azonnal feltűnik az új kartámaszba épített vezérlőpult a Cebis Touch terminállal. A kartámaszba felár ellenében kapható a korábbi modellhez hasonlóan a CMotion multifunkciós kar (a mi nullszériás tesztgépünk még standard vezérlőkarral volt felszerelve). A kerek forma, a nagyrészt vízszintes működés nem teljesen általános. Az ergonómia, a gombok elrendezése és a hidrosztatikus szabályozás mindenesetre jól használható. A könnyen leolvasható, 12 coll méretű monitorral rendelkező új Cebis Touch a kombájn vezetőjének többféle lehetőséget kínál a gép irányítására. A piktogramok és a feliratok elég nagyok, így könnyen felismerhetők. A képernyő a bal oldalon folyamatosan mutatja a kombájn körvonalát a cséplőszerkezet paramétereivel. A jobb oldali rész szabadon megtölthető menüpontokkal. Aki szereti, minden menüt és beállítási ablakot elérhet érintéssel, és ugyanígy a paramétereket is megváltoztathatja. Alternatív lehetőségként a menüpontok és paraméterek a kartámaszban lévő, jól ismert forgó- és nyomógombbal is elérhetők, ugyanakkor a „Back, ill. a „Home” gombokkal mindig gyorsan navigálhat visszafelé a menüben.

Ami kiváló: rendelkezésre áll egy harmadik lehetőség is a paraméterek beállítására – és ez a Cebis Touch rendszertől függetlenül működik, mert a kartámasz jobb oldali kezelőpaneljében kapcsológombok találhatók, amelyekkel a legfontosabb funkciók, mint a dobsebesség, a rotorsebesség, a kosártávolság, a ventilátor fordulatszáma, a rostanyílás (külön a felső és az alsó rostához), valamint a szalmaszecskázó terelőlapjai kényelmesen beállíthatók. És még valami: mihelyt a paramétereket ott beállítjuk, a Cebis Touch rendszerben felugrik egy ablak, ami a kombájn vezetőjének a pontos beállításokat mutatja (mm, fordulat/min stb. egységben).

Ugyancsak nagyszerűnek tartjuk azt a lehetőséget, hogy a kedvencek mentésével hét egyedi beállítás, ill. profil menthető – ez nemcsak a bérvállalkozók számára egyszerűsíti le a gép beállítását. A profilok gyorsan behívhatók a multifunkciós kar segítségével, és szükség esetén megváltoztathatók.

Szintén dicséret illeti a terminál nagyon széles vízszintes beállítási lehetőségét, ez több mint 90 fok. Szükség esetén tehát teljesen eltávolítható az adapterre irányuló látómezőből, ha elfordítjuk. Amit korszerűnek találtunk: A mobiltelefon- és rádióvezérlés be van építve a kartámaszba.

ISMERT KONCEPCIÓ

A cséplő, a leválasztó és a tisztító részben a műszaki megoldások teljes egészében a jól ismert Tucano 560 modellből származnak. Vagyis a Tucano 560 Montana a jól ismert APS Hybrid cséplőszerkezettel dolgozik, gyorsítódobbal, cséplődobbal és adagoló dobbal, valamint az ez után következő, 4,20 m hosszú és 570 mm átmérőjű egyedi rotorral. Az előkosár univerzális multicrop profilú, a dobkosár távolsága a vezetőfülkéből hidraulikusan állítható. A rotor két első kosárszegmense szükség esetén, (pl. ha nagyon száraz a szalma) lamellákkal, egy kar segítségével a gép bal oldalán elzárható. Az „Auto Crop Flow” funkció felár ellenében rendelhető – magában foglalja az APS cséplőegység, a rotor és a motor, valamint a fő hajtás és a szalmaszecskázó fordulatszámának felügyeletét, és kikapcsolja a vágóasztalt, ha túlterhelés fenyegeti a rendszert. Ezzel elkerülhetők az eltömődések, és kímélhető a hajtómű. Ezenkívül a tapasztalt és a kevésbé tapasztalt vezetők nagyobb teljesítményt tudnak kihozni a motorból.

EGYÉB TUDNIVALÓK

  • Opcionálisan rendelkezésre áll egy porelszívó berendezés a ferde felhordóhoz, ami különösen olyan gazdaságok számára lehet érdekes, ahol gyakran aratnak borsót.
  • A Montana portáltengelyek maximálisan összesen 21,5 t tengelyterhelésre méretezettek.
  • Az ürítőcsiga végében egy gázteleszkóppal zárható fedél található, ami megakadályozza, hogy utólag magok hulljanak a csőből. Akkor is elzárható, ha a tartály tele van.
  • A szállítási szélesség a 680‑as kerekekkel 3,30 m, 800‑as gumiabroncsokkal 3,50 m.
  • Az opcionális elektronikus berendezések kínálata a hozamtérképezéstől a telemetrián keresztül a megbízások kezeléséig terjed. Amit sajnáltunk: a kormányzási rendszerekkel való munkához szükség van az S7 vagy az S10 terminálra. Meg kell azonban dicsérni a Turn In (automatikus ráállás a következő sorra 90 fokos pozíciótól) és az Auto Turn (teljesen automatizált fordulási folyamat) funkciókat.
  • Amit jónak tartunk: alapkivitelben található a kombájnon egy 15 literes víztartály kézmosáshoz, a szerszámosládában egy külön tartórész a zsírzópisztoly számára/egy átrendezett szerszámosláda‑rekesz a tartalék pengék, csavarok, behúzó ujjak stb. biztonságos tárolására és egy tárolórekesz a sűrített levegő tömlőnek és a sűrített levegő pisztolynak.


A mi tesztgépünk standard menetirányító karral volt felszerelve. Igény szerint rendelhető CMotion


A vezetőfülke többi része már ismert

  1. A Cebis Touch érintőképernyős terminállal nagyon kényelmesen lehet dolgozni. Nemcsak az ujjainkkal lehet irányítani, hanem billentyűkkel, forgatható és nyomógombokkal is kezelhető és vezérelhető
  2.  A cséplőszerkezet és a tisztítás legfontosabb funkcióit ezenkívül a kartámaszba épített kapcsológombokkal is lehet irányítani és módosítani

Összegzés

A Tucano először kapható Montana dőlésszög-kiegyenlítéssel ellátott APS Hybrid cséplőrendszerrel. Az 560-as modellben ez az oldalirányú kiegyenlítés 18 százalékig tudja a dőlést kiegyenlíteni. A technológia már ismert a Lexion kombájnokból, ezt vették át modernebb formában. Új a Dynamic Power teljesítményvezérlő – részleges terhelés esetén üzemanyagot takarít meg, de a kombájn vezetőinek először meg kell szokniuk ezt a rendszert. Nagyon erősnek bizonyult a kétfokozatú hajtómű automatikus áttétellel. A vezetőfülkében új a Cebis Touch érintőképernyős terminál, ami jelentősen leegyszerűsíti és gyorsítja a kombájn kezelését.

  • 18 százalékig kiegyenlíti az oldalirányú dőlést
  • nagyon erős hajtómű
  • Dynamic Power teljesítményvezérlő rendszer
  • automatikus áteresztés-ellenőrzés (opció)
  • nagy, felhasználóbarát terminál
  • elég hangos hajtómű 2. fokozatban
  • alacsony ürítési sebesség

Matthias Mumme

no