Nagy várakozás előzte meg az új keskeny nyomtávú traktor, a Same Frutteto CVT bemutatkozását. Ahogy az új modell neve is sugallja, a vezetőfülke alatt egy fokozatmentes sebességváltót találunk, de az új kezelési struktúra is sok mindent kínál.
MODERN: az olaszokra jellemző modern motorháztető kialakítás. A vezetőfülke keskeny LED-csíkjai kiemelik az optikailag kedvező megjelenést
Egy másik különbség a két modellváltozat között a tengelyek távolsága. A háromhengeres traktor tengelytávja 2,08 m. A négyhengeresé kicsit nagyobb, 2,21 méter. Szélességben és magasságban azonban nem különböznek egymástól. A méretek: 1,37 m (szélesség) és 2,42 m (magasság).
AZ SDF MOTOR
A kipufogógáz-technológia területén a SameFrutteto CVT S „naprakész állapotban van”, vagyis a Tier4i károsanyag-kibocsátási kategóriába tartozik. Ezt csak egy kompakt DOC biztosítja a motorháztető alatt, tehát AdBlue és részecskeszűrő nem szükséges. Az üzemanyagtartály 85 literes, ennek a gázolajmennyiségnek hosszú munkanapokon is elegendőnek kell lennie. Az opcionális frontfüggesztés és a front TLT felszerelésekor azonban a tartály térfogata csökken – ezután már csak 65 l.
FOKOZATMENTES HALADÁS
- Azonnal szembetűnő: a kompakt váltónak köszönhetően a vezetőfülke padlója egyenes
- A nagy menetirányító kar segítségével a sebesség előre megválasztható. Itt található a tempomatokhoz tartozó két gomb is
- A kormányon található hidraulikus irányváltó kapcsoló kar 5 állítási fokozattal rendelkezik
Műszaki adatok
sebességváltó és TLT: fokozatmentes SDF T3500 CVT sebességváltó; 1. menettartomány 0 és 22,8 km/h között, a második menettartomány 22,8-40 km/h; 40 km/h 1650 min-1 esetén; 3-fokozatú TLT 540/540ECO/1000 vagy 540/540ECO és útarányos TLT; opcionálisan 1000-es első TLT
méretek és tömegek: üres tömeg 3,033,16 t, megengedett össztömeg 4,8 t, tengelytáv 2,086 vagy 2,216 m, hasmagasság 30,6 cm, külső szélessége 1,369 m, magasság a vezetőfülkénél 2,420 m, hossza 3,539 vagy 3,669 m; gumiabroncsok mérete elöl 240/70R16, hátul 360/70R24
Néhány szó az alapvető funkciókról: az SDF T3500 CVT két automatikus menettartománnyal rendelkezik – a szántóföldivel és a közútival. A „szántóföldi haladás” a 0 és 22,8 km/h közötti sebességeket foglalja magában. A sebességváltó 100 százalékos mechanikus átvitele ebben a tartományban 11,5 km/h esetén történik. A második menettartomány, főként a szállítás, 22,8-40 km/h közötti sebességeket foglal magában. A maximális mechanikai teljesítmény átvitele 37,3 km/h sebességnél történik. A sebességváltó elméletileg 54 km/h maximális sebességet tesz lehetővé 2200 min-1 fordulaton. Ennek megfelelően a Same 40 km/h sebességnél üzemanyag-takarékosan, 1650 motorfordulatszámon működik. Hátramenetben a Same Frutteto legfeljebb 27 km/h sebességre tud felgyorsulni.
Alapvetően három különböző sebességváltó mód van: automata, TLT és manuális. Ahogy az „automata” név jelzi, ennél a traktor vezérlése veszi át a motorfordulatszám szabályozását, terheléstől függően és automatikusan. A TLT üzemmód csak a TLT aktiválásakor kapcsol be, ezután a TL fordulatszámát állandó szinten tartja, függetlenül a haladási sebességtől. A kézi üzemmód egyfajta „fokozatmentes fokozatokkal rendelkező váltó”. A gázpedál segítségével szabályozható a motor fordulatszáma, és a joystick segítségével történik a „kapcsolás”, vagyis a sebesség megválasztása. Visszahúzva csökkenthető a sebesség.
A sebességváltó még aktív leállás vezérlést is kínál, aminek a neve a Same esetében Power-Zero. Így kényelmesen meg lehet állni a lejtőkön, nem kell félni attól, hogy elgurul a traktor. Induláskor sem kell játszani a fékpedál és a gázpedál között; aktív marad akkor is, ha a parkolóféket kiengedtük.
- A motorháztető messzire kinyitható. Alatta található az SDF FARMotion motor
- A testreszabott motorháztető alatt kapott helyet a kompakt kipufogógáz-visszavezető rendszer
- Opcionálisan rendelhető egy rugózott független kerékfelfüggesztés. A funkciók nagyon szerteágazóak
- A független kerékfelfüggesztés miatt a hasmagasság kissé korlátozott
A nem rugózott kivitelben az első tengely klasszikusan lengő függesztésű
A TELJESÍTMÉNY LEADÁSA
Az SDF nem takarékoskodott a hidraulikus rendszer felszereltségén, mivel a függesztett munkagépek egyre több hidraulikus teljesítményt igényelnek. Egy 100 l/perc teljesítményű Load Sensing szivattyú már nem kis tartalékot képez. 1850 motorfordulatnál rendelkezésre áll a 100 l/perc teljesítmény, 1300 fordulatnál ez 70 l/perc. A követelményektől függően különböző konfigurációk rendelhetők. Hátul legfeljebb 5 elektrohidraulikus kétkörös kihelyezett hidraulikacsatlakozásra van lehetőség. Elöl 4 és 2 található a hátsó kétkörös munkahengerek közül (1 kétkörös+1 egyszeres működésű) és két nyomás nélküli visszafolyó ág kapható – ez jó. Összességében a felhasználó számára így 9 különálló kihelyezett hidraulikacsatlakozás áll rendelkezésre. És még valami: az összes kihelyezett hidraulikacsatlakozásnál beállítható az olajmennyiség és az átfolyási idő is – ami remek megoldás.
- A Frutteto alapkivitelben három TLT-sebességgel rendelkezik
- Hátul 4 elektrohidraulikus vezérlőszelep található – opcionálisan kapható 5 darab
- Oldalt, a külső burkolaton találhatók a függesztőszerkezet és a hátsó TLT külső vezérlőelemei
- A számos hidraulikacsatlakozót egy 100 l/min teljesítményű Load Sensing szivattyú látja el
ELSŐ TENGELY – LUXUSKIADÁSBAN
A kormányzáshoz egy külön erre a célra szolgáló, 42 l/perc teljesítményű hidraulikus szivattyú van beépítve. A fordulókör átmérője kiváló érték, ami a 60 fokos bekormányzási szögre vezethető vissza. Sajnos a körülményes egyedi kerékfelfüggesztés miatt csökken a hasmagasság. Ennek ellenére a rugózással és a nagy bekormányzási szöggel, főleg a szőlőültetvényekben, elégedettek voltunk.
NAGYVONALÚAN KIALAKÍTOTT VEZETŐFÜLKE
Nemcsak az egyenes padló, hanem az íves ablakfrontok is tágassá és világossá teszik a vezetőfülkét. Az ülés viszonylag hátul helyezkedik el, ez jó rálátást biztosít a munkagépekre. Az üléshez csatlakozik (és vele együtt rugózik) az új MaxCom multifunkciós kartámasz, ami egyedileg testre szabható, a vezető elképzelései szerint.
KOMPLEX VEZÉRLÉS
Minden gomb világosan megkülönböztethető színű, ugyanúgy, mint a nagy traktormodellek konzolján. Sajnos az összes funkció és a fordulást segítő automatika csak a kormánynál ülve, a műszerfalon látható: a kormány mögött található úgynevezett Infocentre Pro az összes funkció megjelenítésére szolgál. Ha pl. meg szeretnénk változtatni az egyik hidraulikavezérlés átfolyási mennyiségét, akkor ez a folyamat nem az egyik almenüben hajtható végre, ahogy történni szokott, hanem egyből a hidraulikacsatlakozók vezérlésén keresztül – ez okos megoldás. Mégis jó lenne az összes lehetséges funkció és paraméter megjelenítéséhez egy nagyobb, külön terminál, például az A-oszlopon. Az SDF szerint a jól ismert iMonitor opcióként már szerepel a tervekben.
SZABAD KILÁTÁS: a klímaberendezés felfelé fordítható, így több fény jut a vezetőfülkébe
- A 4 oszlopos vezetőfülkének köszönhetően az ajtó nagyméretű. A fellépő megfelelően széles
- A kilátást előre kissé korlátozza az ablaktörlő motorja
- A kormányoszlopot a középső lábpedál segítségével kiválóan be lehet állítani a vezető igényei szerint
Összegzés
+CVT sebességváltó aktív leállással
+egyenes padló a vezetőfülkében
+számos funkció
+professzionális vezérlés
–kidolgozottság minősége a vezetőfülkében
–még nincs különálló kijelző
- A menetirányító kar funkciói mellett számos vezérlőelem található a széles felületen a front- és a has alatti hidraulikához
- A korábbi SDF-programból ismertek a sebességváltó funkciókhoz tartozó színes gombok – mód, összkerékhajtás, differenciálmű – és a sárga TLT-kapcsológomb
- Nagy forgatható gombok teszik lehetővé a hátsó beállítását
- A hidraulikus rögzítőfék kompakt módon elöl a műszerfalba épített
- A műszerfalon színes kijelző található, amelyen minden beállítás grafikusan megjeleníthető és felügyelhető
Alexander Brockmann