A vizsgált John Deere 8345R mezőgazdasági vontató, egy hagyományos traktor fokozat mentes hajtóművel (John Deere AutoPower) és rugózott első híddal. A motor egy John Deere hathengeres Power-Tech Plus dízelmotor az alábbiakkal:– Elektronikusan szabályozott Common Rail nagynyomású befecskendezés– hengerenként négy szelep– változtatható geometriájú turbófeltöltő hűtött kipufogógáz-visszavezetés hűtőventilátor ékszíjvariátoros meghajtással (VariCool)A traktor „Intelligent Power Manage ment“-tel (IPM) van felszerelve. Ez azt jelenti, hogy a motorteljesítmény szállító- és TLT-munkáknál max. 26 kW-val megnövekszik.A motor megfelel a TIER3A kipufogógáz -kibocsájtás előírásainak. A John Deere 8R sorozata öt vontatótípusból áll, 180 és 254 kW közötti különböző névleges motorteljesítménnyel (97/68 EC). A 8345R a sorozat legerősebb vontatója.A teszt tartalmaA traktor üzemanyag fogyasztása különböző próbapadi mérésekkel (TLT-teljesítmény, vontató teljesítmény, powermix) került meghatározásra.Összehasonlításként közel azonos motorteljesítményű (230 kW feletti névleges teljesítmény) és kipufogógáz-osztályú vontatók mérési eredményeit használták fel, amiket ugyanolyan eljárás szerint és ugyanolyan próbapadokon mértek.Mérési eljárás– TLT-teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás– Vonóteljesítmény és üzemanyag fogyasztás– Üzemanyag-fogyasztás
Mérési eredmények és egyenkénti értékelésekTLT-teljesítmény és fogyasztás méréseSzériakivitelben nem kapcsolódik be az IPM álló üzemben, a méréshez a teljesítménynövelést az ügyfélszolgálat aktiválta, egy külső számítógép segítségével.
1. táblázat. A TLT-n mért eredmények összehasonlítása (1000/min) | |||
Vontató típusa |
John Deere 8345R IPM-mel |
összehasonlítható vontatók középértéke |
|
1. TLT-teljesítmény névleges fordulatnál |
kW |
246,1 |
225,8 |
2. fajlagos fogyasztás |
g/kWh |
226 |
238 |
3. maximális TLT-teljesítmény |
kW |
261,4 |
244,2 |
4. fordulatszámnál |
1/min |
1900 |
226 |
5. fajlagos fogyasztás |
g/kWh |
225 |
225,8 |
Fogyasztás részterheléseknél | |||
6. max. fordulatszám, névleges teljesítmény 80%-a |
g/kWh |
242 |
252 |
7. névleges fordulatszám 90%-a, névleges teljesítmény 80%-a |
g/kWh |
233 |
235 |
8. névleges fordulatszám 90%-a, névleges teljesítmény 40%-a |
g/kWh |
264 |
268 |
9. névleges fordulatszám 60%-a, névleges teljesítmény 40%-a |
g/kWh |
237 |
234 |
10. névleges fordulatszám 60%-a, névleges teljesítmény 60%-a |
g/kWh |
212 |
223 |
Az 1. táblázat 2. és 5. sorának mérési pontjai a motor teljes terhelési görbéjén vannak, a 6. és 10. sorok közötti mérési pontok részterhelési pontok, amik a vontató gyakorlati üzemét reprezentálják, mivel időarányosan viszonylag ritkán szükséges a traktor összteljesítménye.A fajlagos fogyasztások összehasonlítása mutatja, hogy a John Deere 8345R fogyasztása a hasonló teljesítményű vontatókkal összehasonlítva a legtöbb munkapontban 12 g/kWh-ig terjedően kevesebb. Csak a 9. sor munkapontjában nagyobb 3 g/kWh-val a fogyasztás. Ezek az értékek jónak tekinthetők. A fajlagos fogyasztás értéke a dízel üzemanyag energiatartalma teljesítménnyé történő átalakításának a mértéke, és lehetővé teszi a különböző vontatók összehasonlítását, függetlenül azok teljesítményétől.
2. táblázat. Vonóteljesítmény mérési értékeinek összehasonlítása | ||
Vontató |
John Deere 8345R |
összehasonlítható vontatók középértéke |
maximális vonóteljesítmény kW |
222,0 |
204,0 |
fajlagos fogyasztás a max. teljesítményhez tartozó fordulatszámon g/kWh |
255 |
275 |
vonóteljesítmény a névleges fordulatszámon kW |
195,1 |
185,4 |
fajlagos fogyasztás a névleges fordulatszámon g/kWh |
262 |
286 |
3. táblázat. Fajlagos fogyasztás g/kWh-ban, a különböző ciklusokban | ||||
Művelet |
John Deere 8345R |
összehasonlítható vontatók középértéke |
fogyasztás csökkenés |
|
szántás 100% |
g/kWh |
259 |
278 |
-19 |
szántás 60% |
g/kWh |
248 |
276 |
-28 |
talajlazítás 100% |
g/kWh |
259 |
280 |
-21 |
talajlazítás 60% |
g/kWh |
251 |
280 |
-29 |
forgóborona 100% |
g/kWh |
236 |
241 |
-5 |
forgóborona 70% |
g/kWh |
247 |
255 |
-8 |
forgóborona 40% |
g/kWh |
278 |
295 |
-17 |
kaszálás 100% |
g/kWh |
237 |
251 |
-14 |
kaszálás 70% |
g/kWh |
256 |
271 |
-15 |
kaszálás 40% |
g/kWh |
297 |
323 |
-26 |
trágyaszórás |
g/kWh |
258 |
274 |
-16 |
bálázás |
g/kWh |
281 |
305 |
-24 |
középérték |
g/kWh |
259 |
277 |
-19 |
Vonóteljesítmény és üzemanyag-fogyasztás mérése (A mérés vonóteljesítmény-mérőkocsival, betonpályán mérve.) Minden vontatóval a 7,5-17 km/h-s sebességtartományban haladtak, amelyben a legnagyobb vonó teljesítmény várható. A vontató ennek során a felső üresjárati fordulatszámból kiindulva olyan erősen van megterhelve (nyomva), ameddig a motorfordulatszám a legnagyobb teljesítménnyel eléri a teljes terhelési görbét. A motor hajtóművezérlés ennél a mérésnél általában deaktiválva van. A csúszás értékei ekkor a 3-6%-os tartományban vannak.A fajlagos fogyasztás itt is az üzemanyag energiaátalakításának vonatkoztatási értéke vonóteljesítménnyé, függetlenül a vontató teljesítményétől. A vonóteljesítmény mérésekor megmutatkozott, hogy a John Deere 8345R tisztán vonómunkáknál fajlagosan kb. 8%-kal, a hidraulikus és TLT-üzemmódokkal kombinálva 6,5%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az összehasonlítható vontatók. Ez az eredmény nagyon jónak ítélhető (2. táblázat).
üzemanyag fogyasztás TLT tengely mérésekor |
vizsgálat eredménye |
értékelés + |
üzemanyag fogyasztás vonóteljesítmény mérésekor |
nagyon jó |
+ + |
üzemanyag fogyasztás powermix mérések során |
nagyon jó |
+ + |
Értékelési tartomány: + + / + /ø/ – / — |
Összefoglalás és értékelésHogy a különböző motorteljesítményű vontatókat össze lehessen hasonlítani, a fajlagos fogyasztást használták gramm per kilowattórában. A TLT-tengelyen történt mérések eredményei azt mutatják, hogy a John Deere 8345R ennek során maximum 12 g/kWh-val kevesebbet fogyasztott, mint az alapul vett vontatók. Ez az eredmény jó.A vonóteljesítmény mérésének eredményei 19 g/kWh-s fogyasztáscsökkenést eredményeznek a névleges fordulatszámon és 20 g/kWh-t a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon az alapul vett vontatókra vonatkoztatva. Ez az eredmény nagyon jónak ítélhető.A legnagyobb, 19 g/kWh és 29 g/kWh közötti fogyasztáscsökkenéseket a teljesen vonómunkás méréseknél érték el. A pótlólagos TLT-, illetve hidraulika munkájú méréseknél a fogyasztások 5 g/kWh és 26 g/kWh közötti értékkel vannak az alapul vett vontatóké alatt. Ezek az eredmények is átlagban nagyon jók.Hernek Zoltán, Odisys(forrás: DLG )[m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="04" honev="áprilisi"]>